Pagina 4 van 8

Re: Alles over motorsteunen

Geplaatst: do 18 aug 2011, 17:21
door markk08
Oef dat is minder Huub! Al misschien gekeken naar de bevestigingen van de schokdempers/veren? (probeer mee te denken)..
Is het trillen alleen op hoge snelheid? (A)

Re: Alles over motorsteunen

Geplaatst: do 18 aug 2011, 17:40
door huub1
Tussen de 80 en 100 km/h trilt hij.
Huub

Achterste motorsteun

Geplaatst: zo 21 okt 2012, 20:42
door GSFrank
Hallo Allemaal,

Bij een soort van voorkeuring is mij verteld dat de achterste motorsteun gescheurd is van mijn volvo V40 1.8 uit 1997. Deze moet vervangen worden anders komt hij niet door de APK.

Nu heb ik het hele forum afgezocht en kwam een aanal topics tegen waar mensen dit zelf hadden vervangen. Echter kan ik nergens vinden hoe mensen dat gedaan hebben....

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit zelf kan doen?

Alvast bedankt!

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: zo 21 okt 2012, 20:59
door volvoS40
ja kan ik voor je, met foto's

Middelste langsligger verwijderen
- verwijder de beide moeren van de motorsteunen (rubber)
Afbeelding

Afbeelding

- verwijder de vier bouten van de middelste langsligger.
Afbeelding

Afbeelding

- verwijder de beide bouten van de rubbers.
- verwijder de middelste langsligger.
Afbeelding

- verwijder de bouten aan de rubberhouder
Afbeelding

nieuwe terug plaatsen, en je monteerd de hele handel weer op de zelfde manier, maar dan andersom. :tumbup

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: zo 21 okt 2012, 21:06
door marcveen
volvoS40 was me net voor (moest VIDA effe opstarten). :swear
Het stelt allemaal niet zoveel voor, zie hieronder.
Maar als ik jou was zou ik gelijk alle vier vervangen, is een wereld van verschil!
Als die achterste gescheurd is dan zullen de andere hun langste tijd ook wel gehad hebben.
Ik spreek,net als volvoS40, uit ervaring. Zie: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =42&t=8321

Afbeelding

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: zo 21 okt 2012, 21:18
door GSFrank
WOW!!!

Geweldig die snelle reacties van jullie!

Echt heel erg bedankt!

Kan ik die middelste langsligger er gewoon onder vandaan halen of moet het motorblok dan extra ondersteund worden?

Nogmaals dank!

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: zo 21 okt 2012, 21:20
door volvoS40
Motor / Bak hoeft hiervoor niet specifiek ondersteund te worden.
voor veiligheid kan je er altijd een steun of krik onder plaatsen, als je het niet vertrouwd.

Wel is het handig, met de krik kan je de spanning van de rubbers/bouten afhalen die aan de dwarsligger vast zitten.
zodat je de bouten er zo uit kunt trekken en terug kunt plaatsen, ongeacht welke steun / ophanging je vervangt.

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: zo 21 okt 2012, 21:39
door marcveen
volvoS40 schreef:Motor / Bak hoeft hiervoor niet specifiek ondersteund te worden.
voor veiligheid kan je er altijd een steun of krik onder plaatsen, als je het niet vertrouwd.

Wel is het handig, met de krik kan je de spanning van de rubbers/bouten afhalen die aan de dwarsligger vast zitten.
zodat je de bouten er zo uit kunt trekken en terug kunt plaatsen, ongeacht welke steun / ophanging je vervangt.
Hou er wel rekening mee dat je de krik er eerst onderuit neemt voordat je de bouten die door de steunpunten gaan ("B" op de tekening) aan trekt. Het blok moet dus eerst in de bovenste ophangpunten hangen. Lees de VIDA tekst hierboven!! :vertag
Vandaar dat ik al aangaf om alle vier de ophang/steun rubbers te vervangen. Het scheuren van het achterste steunpunt kan komen doordat het blok aan het doorhangen is op de bovenste ophangrubbers.
Het blok hoort niet te hangen in de onderste steunen, daarvoor zijn de twee bovenste ophangpunten. De onderste twee steunen dienen alleen om het draaimoment van de motor/bak op te vangen.

Note: VIDA spreekt niet voor niks over "motorophanging" en "motorsteun" in de onderdelen catalogus.

Motorsteunen

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 22:12
door web
Is er een manier om vast te stellen welke motorsteunen naar de haaien zijn, zonder ze te demonteren?

De onderste twee kun je vrij goed in kijken, onder de auto. één van de twee vertoont wat droogtescheurtjes, maar die twee zijn de duurste niet dus preventief vervangen ligt voor de hand.

Aan de stand van die steunen kan ik goed zien dat de motor doorhangt. De motor hangt ook iets scheef (passagierskant 'verzakt'). Zo hoort zo'n steun eruit te zien denk ik?
Afbeelding
Bij mij zit het hardplastic deel strak tegen de rand aan, van bovenaf gezien (zoals rechts op het plaatje). Daar hoort dus nog een flink blok rubber tussen... als het plaatje klopt. Ik weet dus wel zeker dat de steun aan distributiekant naar de eeuwige snelwegen is.

Maar dan, die aan de bakzijde (bestuurderskant). Als ik nu zeker wist dat het de originele nog was, niet over nadenken en vernieuwen. Maarja, wie weet heeft een vorige eigenaar het net 20.000km geleden nog gedaan?

Afbeelding

Het is zo te zien ook zo'n ding waar je niet gemakkelijk in kan kijken... Iemand tips?

Re: Motorsteunen

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 22:36
door volvoS40
Bovenste steunen.

2 personen.
1e
- Wagen starten
2e
- (handrem of) rem in trappen en koppeling (voorzichtig) laten opkomen, als het blok dolgraag van z'n plek af komt (kanteld) is er al iets niet in de haak met de steun.

Zijn ze helemaal kappot, merk je het zoiezo wel tijdens het rijden dat je motor "bonkt" tijdens het optrekken (schakelen, gas geven)

Of je ramt er een dikke schroevendraaier tussen en kijkt of het rubber hevig is gedroogd en gescheurd.

Re: Motorsteunen

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 22:43
door web
DAT ik een kapotte bovenste steun heb weet ik al, namelijk de rechter (distributie kant).

De vraag is dus of de andere ook dood is, of hoe ik vaststel of-ie misschien al door de vorige eigenaar vernieuwd was :)

Re: Motorsteunen

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 23:03
door web
Oeps, zie net dat er een "Alles over..." topic is van de motorsteunen, waar m'n vragen wel zo'n beetje beantwoord worden. Ik DENK dat ik er zo wel uit ga komen.

Re: Motorsteunen

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 23:05
door myalexx
Vervang meteen alle 4 ipv 3 ..

Als je toch bezig bent

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 23:24
door web
Degene waar ik aan twijfel is wel de allerduurste. Op zich geen punt om die preventief te doen, als ik nou zeker wist dat het de originele nog was. Maar het zou wel een beetje zonde zijn om er dan bij het demonteren achter te komen dat er al een nieuwe op zat. Steek ik het geld liever in wat anders (A)

Zoiets heb ik een keer gehad met luchtveren van een BMW 540 (E39) Touring. Er was er eentje geklapt, ik denk dat gebeurt me niet nog een keer: ik vervang ze meteen allebei.

Bleek dat er aan de andere kant al een nieuwe onder zat... had die druif van een vorige eigenaar er dus eentje vervangen. Hij vond het zeker zó leuk om met een geplofte luchtveer langs de kant te staan, dat hij het graag binnenkort nog een keer wilde meemaken... :wtf

Sindsdien probeer ik toch in elk geval altijd even te kijken of onderdelen niet al vervangen zijn, voordat ik nieuwe bestel...

Re: Motorsteunen

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 23:30
door volvoS40
web schreef:DAT ik een kapotte bovenste steun heb weet ik al, namelijk de rechter (distributie kant).

De vraag is dus of de andere ook dood is, of hoe ik vaststel of-ie misschien al door de vorige eigenaar vernieuwd was :)
voorwerp tussen steken en kijken of het rubber is versleten, gescheurd of is verdroogd.... :P
desnoods zet je er een krik onder om de spanning van de rubbers af te halen, zodat je het nog beter kunt bekijken of deze aldanniet al is vervangen.....

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: do 14 feb 2013, 08:30
door w.rusman
Als je nou alle 4 vervangt ben je er zeker van dat ze alle 4 goed zijn.
doordat je ene bovenste compleet weg is zal dit invloed hebben gehad op de andere (scheve belasting, misschien zelfs extra wringen)

Mocht er een nog in goede staat blijken te zijn denk ik dat je hem hier redelijk snel kwijt bent als je er een leuk prijsje aan hangt :-D

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: za 23 feb 2013, 22:00
door web
De baksteun was nog prima, dus ik vervang er drie. De lastigste is al klaar (distributiekant). Ik had geluk met de bouten, er brak niets af en het schroefdraad was nog bruikbaar. Wel wat beschadigd, maar niets wat de tapset niet kon oplossen.

Ze moeten dan ook achterlijk vast. Knalharde 10.9 bouten op 67Nm + 60 graden, terwijl er niets tussen zit wat meegeeft, is een garantie dat je na 3 keer aandraaien het aluminium schroefdraad echt wel gesloopt hebt. De bout rekt vrijwel niet, het schroefdraad in het aluminium is de zwakste schakel. Pruts ontwerp eigenlijk.

Als de distributie nog eens los moet, moet ik dus het brok aluminium zeker weten vervangen. Misschien maar vast op voorraad leggen, zolang het nog leverbaar is.

Nu ben ik halverwege vervangen van de onderste twee. Ik dacht dat de voorste nog wel okee was, maar na demontage blijkt ook die gescheurd. Goede beslissing om ze allemaal te doen dus (op de dure baksteun na dan)

De aanwijzingen in Haynes zijn wel een beetje cryptisch. Bijna net zo cryptisch is de posting van marcveen (hoe moet die voorste nou? Tekst verwijst naar de tekening maar daar staat het niet op...). Maar al die instructies plus de foto's van volvoS40 doen me vermoeden dat m'n achterste steun verkeerdom zat. Hij zat namelijk met het gaatje naar voren, net als de voorste steun.

De grootste gemene deler van alle bronnen lijkt te zijn:

- voorste onderste motorsteun: gaatje naar voren
- achterste onderste motorsteun: gaatje naar achteren.

Wordt bevestigd door een paar ebay foto's (er staan daar een paar complete subframes met steunen te koop)

Dus dat gaan we maar doen dan.

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: ma 11 mar 2013, 19:56
door DLS
Ik merk de laatste tijd dat de auto erg resoneert bij stationair daaien van de motor. Dus als ik voor een verkeerslicht sta te wachten, trilt de hele auto (zelfs mijn telefoon in de houder). Als ik iets gas geef naar ca. 900 rpm, is het probleem direct weg, om weer terug te keren bij stationair.

Ik denk zelf aan de motorsteunen, maar welke van allemaal is het meest waarschijnlijk. Ik heb wind maart een beurt ingepland en kan het dan gelijk meenemen.

Thnx allready.

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: ma 11 mar 2013, 22:02
door volvoS40
zou de onderste 2 kunnen zijn.

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: ma 11 mar 2013, 22:17
door DLS
Via google kwam ik op easy car parts terecht, waar ze twee soorten steunen hebben.

Het gaat zeker weer om de duurste of niet? En hangt het blok in 2 of 3 steunen? Of zijn het 2 bak steunen en 1 motorblok steun?