Pagina 5 van 8

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: ma 11 mar 2013, 22:54
door volvoS40
Dealer, zijn ze ongeveer even duur. 3 a 4 tientjes p.s. (onderste, voor en achter steun, totaal 7 a 8 tientjes)

De duurste is de bovenste motorophanging (steun)

En er zijn verschillende steunen (automaat en schakel) je moet dus wel even weten welke steun jij moet hebben voor welke x40

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: di 12 mar 2013, 17:59
door DLS
AH dus gelukkig zijn het de goedkopere steunen die vervangen moeten worden? Daar ga ik met de beurt ook even naar kijken.

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: di 12 mar 2013, 18:25
door marcveen
DLS schreef:AH dus gelukkig zijn het de goedkopere steunen die vervangen moeten worden? Daar ga ik met de beurt ook even naar kijken.
Uit eigen ervaring wil ik je het advies geven ze gelijk alle vier te vervangen daar krijg je geen spijt van.
En gebruik dan wel origineel Volvo, geen aftermarket!
Zie: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... 00#p182500
Ik zat voor alle vier op € 319,-- incl. btw (€ 261,-- met korting) bij de dealer.

Note: En lees goed VIDA door. Het blok moet eerst in de bovenste ophangsteunen hangen voordat je de onderste steunen vast zet.
Zie: VIDA tekst http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... 60#p206750

Volvo nummers voor een D4192T3/T4, M56

Rechtsboven : 30808635
Linksboven: 30825700
Vooronder: 30611143
Achteronder: 30611465

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: di 12 mar 2013, 21:57
door DLS
Wordt zo wel een erg prijzig beurtje icm de distributie, grote beurt, uitlijnen enz. Maar ik zal het wel meenemen, want dan is ie wel weer helemaal goed.

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: di 12 mar 2013, 22:12
door web
Bij mij was die boven de bak nog prima, dus die heb ik laten zitten. Dat is ook de duurste.

De steun aan de distributiekant gaat het vaakst stuk, en dan gaan de onderste twee er meestal ook aan (die krijgen dan meer voor hun kiezen). Dat drietal is dus een goeie optie, als de bak steun nog goed is.

Bruto prijzen van m'n factuur 3wk geleden:
30611143 Onderste voor 48,70 ex (=58.93 incl BTW zonder korting)
30611144 Onderste achter 30,80 ex (=37.27 incl BTW zonder korting)
30630070 Bovenste distributiekant 105,00 (=127.05 incl BTW zonder korting)

Drietal bij elkaar met een beetje korting en BTW net geen 190 euro.
De baksteun was in z'n eentje al zo'n 130 bruto ex... (maar die had ik gelukkig niet nodig)

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 19:36
door DLS
Ik regel denk ik maar allemaal en kijk wel welke er echt nodig zijn.

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 23:38
door web
't lullige is dat ze moeilijk GOED te beoordelen zijn als ze nog onder de auto zitten.

In de bankschroef met een schroevendraaier erdoor gestoken (en heen en weer buigen) kun je de grote scheuren gemakkelijk zien... maar gemonteerd in rust kunnen ze juist precies dicht zitten...

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: za 06 apr 2013, 12:44
door Rob
Ben nu bezig met de onderste motorsteunen, de voorste van mijn T4 begint wat haarscheurtjes te vertonen. Niet zo erg als die van Alex toen trouwens.

Straks meer!

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: za 06 apr 2013, 20:33
door Rob
Van de T4 Phase I de onderste voorste motorsteun vervangen. De achterste was niet nodig die is bij de nieuwe motor vervangen....en zag er nog goed uit!
Nog niet proefgereden, maar hopelijk is het zachte gebonk nu weg.

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet kleine haarscheurtjes die een eindje in het rubber lopen (ondervoorste motorsteunrubber):

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe voorste onderste steun:

Afbeelding

Afbeelding

Kleine krikje met schuim (voor de balans) om het geheel omhoog te houden weer voor montage:

Afbeelding

Achterste steun (was nog goed):

Afbeelding

Voorste steun + nieuwe bout en moer (omdat het kan):

Afbeelding


Voor de record: de balk met motorsteunen is erg makkelijk te verwijderen omdat de motor in de bovenste motorsteunen hangt. Als die niet al te rot zijn kan de balk er zo onderuit! (H)

Motorsteun

Geplaatst: za 27 apr 2013, 01:43
door Rob1
Hi,

Als ik rijdt en plots gas geef of gas los laat dan gaat mijn versnellingspook nog al op en neer (voor/achter). Ook hoor ik de uitlaat bewegen.
Volgens mij zijn het de motor steunen.
Ik schrok nog al van de prijs toen ik op internet er naar zocht. Een van de steunen ca 180 euro!!!
Is het verstandig deze tweede hands te kopen en te monteren, of moet ik toch beter voor nieuw gaan?
Weet iemand een adres waar deze voordeliger te krijgen zijn?

Groeten,
Rob.

Re: Motorsteun

Geplaatst: za 27 apr 2013, 10:05
door volvoS40
Rob1 schreef:Hi,Is het verstandig deze tweede hands te kopen en te monteren, of moet ik toch beter voor nieuw gaan?
Vraag even bij de dealer wat ze kosten.

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: di 07 mei 2013, 00:00
door web
Lees een paar posts hierboven, dan zie je de prijzen. En je zal toch eerst moeten kijken welke er kapot zijn.
Die van 180 zal de baksteun wel zijn, en dat is volgens mij niet degene die het vaakst kapot gaat.

Gebruikt... niet doen tenzij je ZEKER weet dat de gebruikte steun vrij nieuw is. Een andere uitgedroogde 15 jaar oude steun heb je niets aan, die is zo weer kapot.

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 12:56
door Melvin
Gisteren de steun aan de distributiekant vervangen door een nieuwe. Blijkt er één boutgat in de steun eronder al helemaal dol te zijn. :tumbdown Een tweede is twijfelachtig en de derde zit gewoon normaal goed vast (aangedraaid met momentsleutel). Dus dat wordt binnenkort nogmaals de steun losmaken. Er was in dit topic voor gewaarschuwd, maar ik dacht dat de steun wel goed zou zijn aangezien de boel afgelopen tijd eerder los en vast geweest was bij de garage.

Maar goed, andere interessante informatie:

De juiste steun (voor mijn '97er) is alleen nog via de Volvo dealer te verkrijgen (onderdeel nummer 30611049). Aftermarket staan er wel steunen in het systeem, maar dan krijg je een Febi steun met onderdeel nummer 14859. Dat is dus NIET dezelfde steun als het eerder genoemde volvo nummer. De drie boutgaten in de steun zijn een paar cm verschoven ten opzichte van de originele. Leuk om achter te komen als de boel los is...

Het juiste aftermarket nummer is 14855, maar deze is dus niet meer leverbaar. Om de een of andere reden hebben ze als alternatief dus 14859 in het systeem staan (dat is Volvo equivalent van nr. 30630070), en dat past dus niet. Tenzij je je motorblok een paar centimeter scheef wil trekken misschien :think

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 14:15
door marcveen
De nummer verschillen zoals jij ze aangeeft hebben te maken met welke versnellingsbak er in je auto ligt.
Zie VIDA:
Afbeelding

Persoonlijk zou ik voor dit soort onderdelen, die zoveel invloed kunnen hebben op "lekker rijden", nooit voor aftermarket gaan. Helemaal niet gezien het geringe prijsverschil tussen origineel en aftermarket.

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 14:51
door Melvin
Dat weet ik. Maar aftermarket wordt voor beide types dezelfde steun aangeboden. In tegenstelling tot origineel.

Ik koop het meeste aftermarket omdat ik dat voor een gunstige prijs kan krijgen (vaak wel merkspul zoals Bosch). Ik ben het met je eens dat het prijsverschil wat betreft de motorsteun klein bleek te zijn.

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: ma 10 jun 2013, 06:39
door Melvin
web schreef:
....

Ze moeten dan ook achterlijk vast. Knalharde 10.9 bouten op 67Nm + 60 graden, terwijl er niets tussen zit wat meegeeft, is een garantie dat je na 3 keer aandraaien het aluminium schroefdraad echt wel gesloopt hebt. De bout rekt vrijwel niet, het schroefdraad in het aluminium is de zwakste schakel. Pruts ontwerp eigenlijk.

....
Ik kwam de 67Nm + 60 graden ook tegen in Haynes. In Vida wordt echter nergens gesproken over de 60 graden. Daar staat enkel de 67Nm (en op een andere plek 76Nm, typfout?) vermeld voor de steun aan de distributiezijde.

De 60 graden extra zullen dan de garantie zijn dat het schroefdraad sneuvelt. Als ik mijn nieuwe aluminium deel binnen heb, hou ik het bij de 67Nm zoals in Vida staat.

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: ma 24 jun 2013, 21:57
door Melvin
Een tweetal fotootjes om aan te geven dat de rubbers waarmee de draagbalk bevestigd is ook weleens aan vervanging toe kunnen zijn. Bij mij waren de bussen die er in zitten in vergaande staat van ontbinding. De bussen waar rondom ongeveer 3mm dikker geworden door de roest, waardoor ze het rubber helemaal weggedrukt hadden. De stukjes die je op de foto op de grond ziet liggen zijn delen die van de bus afsprongen bij het vastpakken met de waterpomptang.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de buitenkant was niet zoveel te zien, behalve het rubber wat iets naar buiten gedrukt leek te zitten.

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: ma 20 feb 2017, 13:05
door Musicus
Wie kan me vertellen wat de nummers zijn voor de 2 onderste motorsteunen voor een V40 2.0 handbak uit 2004? De 2 die op de balk bevestigd zitten. Ik kom veel plaatjes tegen, maar dat is allemaal phase 1. En volgens mij zijn deze niet hetzelfde. Winparts heeft ze iig niet.

Daarnaast, ik heb een compleet andere motorsteun aan de distributiezijde dan alle foto's hier op het forum. Klopt dit en kan iemand een beschrijving geven hoe deze te vervangen? Moet ik de aluminium bracket ook vervangen of is er met deze steun minder kans op schade aan het schroefdraad?

Het gaat om zo'n steun:

Afbeelding

Alvast dank

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: ma 20 feb 2017, 14:39
door volvoS40
Phase 1 heeft andere
Phase 2 heeft die jij laat zien

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Geplaatst: ma 20 feb 2017, 15:30
door Musicus
Gaan deze langer mee? Ik kan door het metalen omhulsel niet beoordelen hoe de staat van het rubber is...
Is hier een montage handleiding van?