Hoe complete veerpoten achter vervangen

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Gebruikersavatar
Dimitri
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4380
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 20:47
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Dimitri
Locatie: Hazerswoude Z-H

Re: Hoe complete veerpoten achter vervangen

Bericht door Dimitri »

Mooi dat alles gelukt is Jaap :tumbup

Ben wel heeeeeeel benieuwd naar die how-to. Ik moet het zelf namelijk ook nog doen en zit er eigenlijk een klein beetje tegenop :tumbdown
Japiooo
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 04 jul 2010, 00:54
13
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1997

Re: Hoe complete veerpoten achter vervangen

Bericht door Japiooo »

Hoi, heb een beetje procedure in mijn webdagboek http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =14&t=4571 gezet.
Gebruikersavatar
Dimitri
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4380
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 20:47
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Dimitri
Locatie: Hazerswoude Z-H

Re: Hoe complete veerpoten achter vervangen

Bericht door Dimitri »

Japiooo schreef:Hoi, heb een beetje procedure in mijn webdagboek http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =14&t=4571 gezet.
Ik had het gelezen Jaap, bedankt :tumbup
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Hoe complete veerpoten achter vervangen

Bericht door opaslof »

Japiooo schreef:Die bouten gingen er redelijk makkelijk uit. Ik had ze vorige week allemaal al eens in de WD-40 laten weken. De bout van de schokbreker kon ik er helemaal uitdraaien, de andere moest ik er uit wrikken. De moeren zijn met een sleutel 18 te draaien en de bouten maat 17. Alleen de moer van de reactiestang komt niet verder, die lijkt me dol. Ook die gesopt in de kruipolie.
Bij mijn gaan beide moeren prima los. De bout door schokdemperoog ging er makkelijk uit. Maar de bout van onderste draagarm en ophanging zit muurvast!
Ik kan 'm wel ronddraaien met de ratel, maar dan draait het rubber in de draagarn rond. (Zo te voelen is de bout een heel klein beetje krom.)
De bout lijkt vastgeroest aan de stalen bus binnenin het rubber.

Met de moker flinke klappen uitgedeeld aan de moerzijde, maar het enige dat gebeurt is dat de onderste draagarm een beetje begint te vervormen.
Slijpen aan de kop-zijde past niet (dan komt er een gleuf in de onderste draagarm). (of ik moet het zo doen en later weer dichtlassen)

Rubbers van de draagarm moeten vervangen dus dat mag stuk ;-)
Iemand tips?
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Hoe complete veerpoten achter vervangen

Bericht door myalexx »

Draagarmen er compleet onderweg halen en met veel kruipolie eruit meppen op een frame van houten blokken.

In je draagarm evt ook hout doen mits je fout mept dat je niet je arm krom slaat.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Hoe complete veerpoten achter vervangen

Bericht door opaslof »

Hier zijn de plaatjes: bedoel je ook de arm met wielnaaf helemaal? Oef, wel leuk om meteen die silent blocks mee te nemen, maar ben bang dat dat wel een flinke klus wordt!
Misschien kan ik toch zonder beschadigingen de slijpschijf zetten in het binnenbusje.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door opaslof op zo 29 jun 2014, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9389
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Hoe complete veerpoten achter vervangen

Bericht door volvoS40 »

Heel veel plezier.....
kleine slijptol met grote slijpschijf doet wonderen.
Dat rubber zit vast, en zal vast blijven zitten :-D

Net als bij die stelbout voor je ophanging (links boven)
1 van de 2 kanten blijft in het slechtste geval permanent vast zitten.
Een hoop getier en gefluit, waarbij je niet vloekt de hele dag stil bent geweest, krijg je het er alleen op ten duur met grof geweld er uit.

Staan heerlijke verhalen hier over geschreven op het forum en ook wicky (werkzaam bij garage) weet dat zijn collega's het denderend leuk werk vinden. (slijptol ligt meestal in een hoekje je al te gemoed te glimlachen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Hoe complete veerpoten achter vervangen

Bericht door opaslof »

Gaat goed het metaal zaagblad op de 'multi-tool' (alleen langzaam, maar da's niet erg).
Afbeelding
RichardV40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 182
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 17:14
12
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Locatie: Hoofddorp

Re: Hoe complete veerpoten achter vervangen

Bericht door RichardV40 »

Reciprozaag gaat ook goed . daar heb ik het mee gedaan

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
V70 2.4T AWD
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Hoe complete veerpoten achter vervangen

Bericht door opaslof »

Got it! De draagarm is er onderuit, met een beetje geweld kon ik 'm uit de andere arm wrikken.
Nu nog de bussen vervangen.
Ik neem aan dat ik die er met grof geweld uit moet slaan/meppen? (zoals aangegeven door myalexx en volvoS40)
En de nieuwe weer met grof geweld erin? Of heb je daar gereedschap voor nodig? (of een truukje)

AfbeeldingAfbeelding
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Hoe complete veerpoten achter vervangen

Bericht door myalexx »

Ik meen dat het geperst zit..
Grof geweld op draagarmen zal ik niet doen..
Ga je haarscheuren krijgen en in uiterste geval dat hij spontaan door scheurt..

Ik zou kijken of je hem eruit kan persen..
En anders rubber in de fik steken en los branden..
Schoonkrabben / maken en niet erin persen.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Hoe complete veerpoten achter vervangen

Bericht door opaslof »

Doorscheuren van draagarmen heeft niet mijn voorkeur.
Ik heb de rubbers bij Volvo besteld. Het onderdeel is een metalen (buiten)bus, daarin rubber, en daarin weer een metalen binnenbus.
Moet ik nu de nieuwe rubbers uit de buitenbus duwen en die vervolgens in de ouder buitenbus van de draagarm bevestigen?
Sorry, het is mij niet helemaal duidelijk.

Vadis beschrijft wel zoiets van het overzetten van het rubber met een tooltje (soort pers). Maar dan snap ik het nut niet van de buitenbus die om het geleverde onderdeel zit...

(en ik maar denken dat alleen de 'silent block' een lastig zelf te persen rubber was ...)

[edit]: plaatje
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
tkoster
Idle
Idle
Berichten: 79
Lid geworden op: za 09 jul 2011, 16:12
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leiden

werkwijze vervangen veerpoot achter

Bericht door tkoster »

Beste forumleden,

Ik moet de veerpoten aan de achterzijde vervangen wegens veerbreuk. Nu lees ik ik de vraagbak dat behalve de bout die de veerpoot op de draagarm vasthoudt, ook nog een andere bout moet worden losgedraaid, van de onderste dwarsarm.
Dit om de draagarm te kunnen laten zakken.
In de praktijk betekent dit natuurlijk dat eea muurvast zit, en moet worden losgeslepen.
Dus ik dacht : als de auto op de brug staat, en de schokbrekers aan beide zijden worden losgehaald, dan kunnen beide draagarmen dus ook beide tegelijk zakken, het loshalen van de draagarm is dacht ik alleen nodig om dat deze door de stabilisator wordt tegengehouden, maar als beide kanten kunnen zakken, draait de stab stang vrolijk mee.
Andere optie : de veerpoot met een veerspanner indrukken, tot deze gewoon tussen de draagarm en carosserie past, ook dan hoeft er niet anders los dan de onderste bout van de demper.

Is bovenstaand een optie, of andere tips, ervaringen met het vervangen van de veerpoten ..?
Bedankt voor de hulp
Vriendelijke groet
Theo
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9389
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: werkwijze vervangen veerpoot achter

Bericht door volvoS40 »

Er is een how to om de dempers met veren te verwijderen in de how to afdeling.

http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =32&t=8795

Bouten en moeren die vast gerot zitten vallen daar in de hoofdzaak mee.

Makkelijker kan ik het je zo niet maken
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
tkoster
Idle
Idle
Berichten: 79
Lid geworden op: za 09 jul 2011, 16:12
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leiden

Re: Hoe complete veerpoten achter vervangen

Bericht door tkoster »

Ik heb de auto beide zijde opgekrikt, de enige bouten die je los moet maken zijn de bout van de schokdemper aan de draagarm en de bout daarnaast van de draagarm aan de wielophanging.
Beide weer vastzetten met 90Nm, en een beetje loctite.
De centrale bout van de draagarm zou ik niet losmaken, want dan moet je de auto opnieuw laten uitlijnen, of je moet exact markeren hoe de excentrische plaat stond, extra werk en niet nodig.

Volgens Vadis moet de stabilisator ook los, maar dat hoeft niet, je kan de draagarm naar beneden drukken, als de auto aan beide zijden omhoog staat.
De 4 bovenste moeren in de kofferbak moeten vast met 50Nm.
Plaats reactie