Remblokken vervangen ,hoe remcilinder terug in, rewind tool?

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Zeemon
Engine off
Berichten: 22
Lid geworden op: di 01 dec 2009, 19:01
14

Re: terug drukken van de cilinder bij de achterremmen

Bericht door Zeemon »

Ik ben vandaag ook tegen dit probleem aangelopen :tumbdown
Echt met geen mogelijkheid de cilinder naar binnen gekregen, gelukkig hier een verklaring :)

Moet ik morgen maar even verder proberen door ook te draaien, hopen dat dit lukt met mijn beperkte voorraad gereedschap (A)
stevenvdb
Idle
Idle
Berichten: 47
Lid geworden op: do 19 nov 2009, 20:24
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2002
Locatie: Rumst - België

Wie heeft remcilinder rewind tool?

Bericht door stevenvdb »

Hallo,

Ik ga volgende zaterdag nieuwe remblokken en -schijven aan de achterkant van mijn V40 plaatsen.

Alleen zou ik graag een "brake calliper rewind" tool gebruiken om de remcilinders op een correcte manier terug te draaien.

Dus zou ik graag weten of iemand hier zo een tool heeft en of ik deze zou kunnen lenen tegen betaling?

Ik woon zelf in regio Antwerpen, maar heb er geen probleem mee een eindje te rijden. V40 fijne auto :tumbup
Vrijdag ben ik in Delft dus ergens op de as Den haag - Rotterdam - Breda of in Zeeland is allemaal goed.
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wie heeft remcilinder rewind tool?

Bericht door krismazur »

Ik weet zeker dat Wouter eentje heeft liggen, wel woont hij bij Schiphol. Maar is maar een stukje vanuit Den Haag
Just call me Kris

Afbeelding
Flok

Re: Wie heeft remcilinder rewind tool?

Bericht door Flok »

Je kan ook zo'n ding kopen.. http://www.toolsonlineshop.nl/catalog/p ... ts_id=3716 iig als die het zelfde soort remklauwen heeft als Ford.. Je bent alleen een stukkie langer bezig.. Maar als die niet vast zit, heb je het zo voor elkaar..
sdirkx

Re: Wie heeft remcilinder rewind tool?

Bericht door sdirkx »

http://www.toolsonlineshop.nl/catalog/p ... ts_id=3716
Punttang? Foute link?

In principe kun je het met een dikke vijl oid ook, die ik in de groef past. Wie heeft er een foto van de remcilinder (alleen achter geloof ik toch) die gedraaid moeten worden?
Voorkant moet je toch indrukken?
stevenvdb
Idle
Idle
Berichten: 47
Lid geworden op: do 19 nov 2009, 20:24
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2002
Locatie: Rumst - België

Re: Wie heeft remcilinder rewind tool?

Bericht door stevenvdb »

Voorkant moet je inderdaad gewoon indrukken.

Achterkant heeft de remcilinder het handrem mechanisme ingewerkt.
Dit wil zeggen dat de remcilinder ook nog eens op een schroefdraad zit. De remcilinder schroeft naar buiten over de schroefdraad naarmate je remblokken meer versleten zijn en dus dunner worden.
Dit gebeurd zodat de handrem ondanks de slijtage van de remblokken altijd goed blijft werken.
sdirkx

Re: Wie heeft remcilinder rewind tool?

Bericht door sdirkx »

Ah, da's wel een nuttige toevoeging :) Maar heb dus niet zo'n tool. Heb er wel 's naar zitten kijken, maar nooit iets dergelijks aangeschaft. Noodzakelijk is het meestal niet als de cilinder goed gangbaar is.
Flok

Re: Wie heeft remcilinder rewind tool?

Bericht door Flok »

sdirkx schreef:http://www.toolsonlineshop.nl/catalog/p ... ts_id=3716
Punttang? Foute link?

In principe kun je het met een dikke vijl oid ook, die ik in de groef past. Wie heeft er een foto van de remcilinder (alleen achter geloof ik toch) die gedraaid moeten worden?
Voorkant moet je toch indrukken?
nee, geen verkeerde link.. Ik heb bij de volvo de boel achter nog niet los gehad(zitten namelijk nieuwe blokken+schijven achter + nieuwe blokken voor op).. Maar bij de Ford's (mondeo/focus) met schijven achter zitten 2 gaatjes in de zuiger van de remklauw.. Recht tegenover elkaar.. Dus dan kun je met zo'n gebogen punttang dat ding terugdraaien.. Tis alleen ff GRIEPEN.. Wat 2 minuten duurt met speciaal gereedschap($$$) doe je een kwartier over met zo'n punttang voor 5,-
sdirkx

Re: Wie heeft remcilinder rewind tool?

Bericht door sdirkx »

Oh, ik dacht dat je een link naar zo'n specifieke tool gaf. Ik had ook al de suggestie van een dikke metaalvijl gegegeven. Die dingen passen soms ook prima in de gleuf van de remcilinder, maar of dat bij onze Volvo's fijn werkt...? Daarom was ik benieuwd naar foto's... legt niemand hier zoiets vast op foto!? (A)
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Wie heeft remcilinder rewind tool?

Bericht door Wouter »

Kijk in mijn banner dat is de tool die je moet gebruiken en geen punttang.

http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =42&t=3243
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=42&t=3241

Als je langs komt kunnen we hem gebruiken voor een leuke vergoeding, ik leen of verhuur hem niet uit.
Helaas zeer slechte ervaringen met uitlenen, op de 1 of andere manier weet men het stuk te maken en is het niet hun schuld.

Groetjes Wouter
fam-ploeg
Idle
Idle
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 20:31
14

Re: Wie heeft remcilinder rewind tool?

Bericht door fam-ploeg »

Je moet inderdaad niet met tangen of schroevendraaiers aan de gang gaan, want dan beschadig je de rubberen stofhoes. Een eenvoudig tooltje is snel gemaakt van een pijpsleutel M27 (liefst gegoten ipv geperst), die precies 36 mm diameter heeft (zelfde als de remzuigers). Even met een haakse slijpert aan de gang en je gereedschapje is klaar!
Groeten Sander
Afbeelding
V40 1.8 Europa 1998
sdirkx

Re: Wie heeft remcilinder rewind tool?

Bericht door sdirkx »

27mm past dus? Da's wel een goeie! :tumbup
fam-ploeg
Idle
Idle
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 20:31
14

Re: Wie heeft remcilinder rewind tool?

Bericht door fam-ploeg »

Wel eerst even met een slijper een plakje eraf slijpen, op 2 nokjes na. Beste is het om een remzuigertje als mal te gebruiken. Bij monteren duwen en rechtsom draaien, evt met een schroevendraaier dwars door het gat van de pijpsleutel. Indraaien is nu een eitje.
V40 1.8 Europa 1998
stevenvdb
Idle
Idle
Berichten: 47
Lid geworden op: do 19 nov 2009, 20:24
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2002
Locatie: Rumst - België

Re: Wie heeft remcilinder rewind tool?

Bericht door stevenvdb »

Aha, dat ziet er veel belovend uit.

Ik heb nog niet met een haakse slijper gewerkt, als ik die even van een kennis leen zou ik er dan in slagen om dit te slijpen?
Hoe herken ik het verschil tussen een gegoten en een geperste sleutel?
Hoe breed zijn de nokjes die je hebt afgeslepen?

Dan kan ik de sleutel trachten te maken voor auto zonder remmen zit.
fam-ploeg
Idle
Idle
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 20:31
14

Re: Wie heeft remcilinder rewind tool?

Bericht door fam-ploeg »

Het werken met een haakse slijper is erg gevaarlijk. Je hebt goede oor- en oogberscherming nodig, en als je niet oppast kan de schijf vastslaan in de gleuf die je maakt. Voor een beginner is dit niet de moeite waard, zou ik zeggen. Maar als je eerder geslepen hebt is het 5 minuutjes werk.
Je moet de remklauw er toch eerst afhalen (2 x 13 mm boutjes plus de remslang los) en in de werkbank zetten; op dat moment je nieuwe tooltje pas maken.
V40 1.8 Europa 1998
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Wie heeft remcilinder rewind tool?

Bericht door Wouter »

Zonder al teveel te demonteren, kun je ook een stuk klei gebruiken om een afdruk van te maken.

Deze kun je dan goed gebruiken als 1:1 voorbeeld.

Voor een haakse slijper geldt:
Werkstuk goed vastzetten in de bankschroef.
Veiligheids bril en handschoenen!!!!
Met twee handen de haakse slijper vast houden.
Goed op letten waar het slijpsel (vonken regen) heen gaan (brandbare stoffen, kleding etc).

Groetjes Wouter
sdirkx

Re: Wie heeft remcilinder rewind tool?

Bericht door sdirkx »

Haakse slijper is een beetje groot voor dit werk. Ik zou/ga daar dan eerder de Dremel voor gebruiken (m'n all time favorite tool! :-D).
stevenvdb
Idle
Idle
Berichten: 47
Lid geworden op: do 19 nov 2009, 20:24
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2002
Locatie: Rumst - België

Re: Wie heeft remcilinder rewind tool?

Bericht door stevenvdb »

Als ik het goed lees kan ik de remmen voor proef een keertje losmaken kijken naar de cilinder en alles terug demonteren zonder dat ik mijn tool al geknutseld heb?

BTW ik heb al remblokken vervangen op een motorfiets maar daar heb ik de cilinder gewoon teruggeduwd => heeft natuurlijk geen handrem :vertag
Flok

Re: Wie heeft remcilinder rewind tool?

Bericht door Flok »

stevenvdb schreef:Als ik het goed lees kan ik de remmen voor proef een keertje losmaken kijken naar de cilinder en alles terug demonteren zonder dat ik mijn tool al geknutseld heb?

BTW ik heb al remblokken vervangen op een motorfiets maar daar heb ik de cilinder gewoon teruggeduwd => heeft natuurlijk geen handrem :vertag
Echtwel!! hoe rem je dan op je voorwiel?? :P

Maar moet volgens mij wel kunnen, moet je alleen de blokken wel in het remzadel laten zitten(dat je ze niet verwisseld)
stevenvdb
Idle
Idle
Berichten: 47
Lid geworden op: do 19 nov 2009, 20:24
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2002
Locatie: Rumst - België

Re: Wie heeft remcilinder rewind tool?

Bericht door stevenvdb »

Ik heb dit weekend nieuwe remblokjes en schijven geplaats op mijn Vtje.

Ik heb eerst geprobeerd om een tang te gebruiken en de cilinder terug de draaien. Draaien was geen enkel probleem, wat echter niet gaat is het terugduwen van de cilinder en draaien met de tang.

Om mensen die het idee zouden hebben dat het wel gaat met een tang een idee te geven van de kracht die ze zullen moeten zetten heb ik de volgende beelden:

De tool die ik gebruikt heb:

Afbeelding

En de hefboom die ik heb gebruikt:

Afbeelding

Met de tool is het terugdraaien van de cilinder direct klaar.
Personen die deze willen lenen kunnen mij een PB'tje sturen.
Plaats reactie