Wielbout draad afgebroken

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Plaats reactie
robby86
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 19:53
14

Wielbout draad afgebroken

Bericht door robby86 »

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem, vanmiddag even willen gewisseld. Wielen vast gezet met 120nM.
Nu brak zo het draad af wat in de naaf zit. Nu vroeg ik me af kan ik het draad zo vervangen, of moet ik helemaal met wiellager.

Rij nu rond met 3 bouten vast.

Robert
hcaluwe
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 13:51
14
Locatie: Almere

Re: Wielbout draad afgebroken

Bericht door hcaluwe »

robby86 schreef:Hallo allemaal,

Ik heb een probleem, vanmiddag even willen gewisseld. Wielen vast gezet met 120nM.
Nu brak zo het draad af wat in de naaf zit. Nu vroeg ik me af kan ik het draad zo vervangen, of moet ik helemaal met wiellager.

Rij nu rond met 3 bouten vast.

Robert
Da's niet zo best :tumbdown

Toch wel knap dat je dat voor elkaar krijgt :tumbup
Ik weet ff niet of je zo de draadeind kan vervangen of dat je een nieuwe naaf nodig hebt? Wellicht andere forumleden die een passende oplossing voor je hebben? :-D
Buiten dat , ik zou niet blijven rijden met maar 3 wielbouten , op den duur gaan die ook los zitten lijkt me vanwege ongelijke druk/spanning nu! :tumbdown

Succes
VW Passat V6 2.8 syncro aut TT5 Highline 193 pk bj 1998
Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 5551
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
14
Model: XC90
Type: 1.6
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Cor
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: Wielbout draad afgebroken

Bericht door corhog »

Ben bang dat het een nieuw lager gaat worden :tumbdown
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek

Image
Afbeelding
hcaluwe
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 13:51
14
Locatie: Almere

Re: Wielbout draad afgebroken

Bericht door hcaluwe »

Volgende keer iets mindervast draaien :vertag
Neem deze topic ff door.
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=58&t=2463

Groet
VW Passat V6 2.8 syncro aut TT5 Highline 193 pk bj 1998
Gebruikersavatar
helanton
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Nieuwstadt

Re: Wielbout draad afgebroken

Bericht door helanton »

Afgebroken bout kan er uitgeklopt worden
ik heb ze hier liggen
maar je kunt ze beter bij de de volvodealer halen, ben je minder kwijt dan dat ik ze moet opsturen
dan voorzichtig erin kloppen, en met wielmoer verder erin draaien
Afbeelding
Pepijn
Idle
Idle
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 00:10
13
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996
Locatie: Zwolle

Re: Wielbout draad afgebroken

Bericht door Pepijn »

Als het inderdaad het draad in de flens is, dan is het wiel (in het verleden) wel met meer dan 120Nm vastgezet. Ik denk dan eerder aan een stevige luchttol die een onbenul in de handen heeft gehad.

Het verschil van 110 naar 120Nm is niet van die orde van groote dat dit het schroefdraad kapot laat gaan.

Ik zou je willen aanraden sowieso niet te blijven rijden met 3 bouten. Het wiel zit nu op 1 "hoek" niet vast, wat een hele rare belasting geeft van de overige bouten.

Mocht het draad in de flens echt kapot zijn kun je met een helocoil wel het draad enigszins repareren. Dit is ook wel een vrij stevige oplossing, maar ik zou zelf de flens vervangen. Het betreft hier wel een serieus veiligheidspunt.

Let wel, bij normaal gebruik zal het allemaal waarschijnlijk nog wel meevallen, maar bij een noodsituatie doet een auto eigenlijk waar 'ie voor ontworpen is: veiligheid bieden... en dan kan een boutje te weinig helaas wel verschil maken.
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1670
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: Wielbout draad afgebroken

Bericht door V3lv3T »

Bij mij heeft de garage alle tapeinden vervangen toen de mijne dol waren, kan dus zo vervangen worden.
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Wielbout draad afgebroken

Bericht door Wouter »

Zeker nu je met drie hebt rond gereden, is het preventief vervangen van alle vier een pre.

Groetjes Wouter
robby86
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 19:53
14

Re: Wielbout draad afgebroken

Bericht door robby86 »

Bedankt allemaal,

Ben blij dat niet compleet flens nodig heb:) is stom heb de moment sleutel op 120 NM en knap af. Ik denk dat het al een tijd niet lekker heeft gezeten. Morgen even invormeren bij de volvo dealer en dan horen jullie nog wel hoe dit af loopt.
robby86
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 19:53
14

Re: Wielbout draad afgebroken

Bericht door robby86 »

Nog even laten weten hoe dit afgelopen is:
Voor €2,30 incl.btw was ik klaar. Het is een fluitje van een cent. half uurtje en was weer klaar. Draad einden zijn los verkrijgbaar.

Ook nog bedankt voor jullie info's
Gebruikersavatar
mikey
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 17:50
13
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: hoorn

Wielmoer afgebroken bij vervangen van lekkeband

Bericht door mikey »

nou heren/dames..

ik was al aan de beurt met mijn V de laatste tijd qua problemen maar van het weekend ging er nog een schepje bovenop..

rijd op een binnenweg en ineens een heel vreemd geluid.. ik dacht mijn band is lek. blijkt er een bitje in te zitten die je bv in een accuboor kunt gebruiken . en stak 1cm uit mijn band.. :tumbdown
dat werd dus thuiskomertje monteren..want zo kom ik niet verder.. maar tot overmaat van ramp breekt er bij het wisselen 1 bout compleet af!

had dus nog maar 3 bouten. thuiskomer toch gemonteerd en voorzichtig naar huis gereden.. daarna de auto laten staan.. ik dacht nu ben echt aan de beurt qua kosten. maar niks is minder waar.

mocht het je ooit gebeuren dat er een bout afbreekt.. geen paniek dit is geen dure of moeilijke reparatie!

tapeind is zeer makkelijk te verwijderen ( tik met een hamer) en een nieuwe is ook weer zo geplaatst.
tapeind kost bijna niks (2 euro ofzo) en de arbeid is ook kort..(20min)

ik was al met al 20 euro kwijt voor het vervangen van het tapeind (incl. materiaal en arbeid.)

dit topic is even ter info voor als het bij jouw ook gebeurt.. dan weet je igg dat het geen grote ramp is.
ik stresste nogal toen het gebeurde maar was dus niet nodig...

Gr Mike
Afbeelding The future is today !
deumens
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: do 28 apr 2011, 12:58
12

Re: Wielbout draad afgebroken

Bericht door deumens »

Heb iets gelijkaardigs aan de hand. Bij mij is de kop van de wielmoer zodanig beschadigd dat ik die met geen geweld nog los krijg. Hoop dat dit ook gemakelijk kan verholpen worden door de draadstang (langs achter) er uit te tikken. In mijn geval hangt het wiel er dus wel nog op, dus zonder lift of deftige krik kun je er bijna niet aan (dat stomme wiel zit dan in de weg). Seffens naar de garage - ik laat jullie iets weten indien er complicaties zijn opgetreden.
Plaats reactie