Alles over wielsloten (wielslot velgslot -opzetstuk

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5749
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wielboutslot-opzetstuk stuk, tijdens wielwissel!

Bericht door Arie »

Harry schreef: Wat was ik kwijt: 4x2,45, dus €9,80 ex btw voor de bouten (viel me erg mee) en 42,41 ex btw voor arbeidsloon ( :O :O). Tezamen met 0,2 liter stuurbekrachtigingsolie wat ik nog nodig had (3,29 ex btw) waren de kosten dus 55,50 euro ex btwe, 66 euro incl.btw. Toch best wel veel voor een paar boutjes.... :O
Maar de verlossing van de ergernis over de sloten is onbetaalbaar! :P
Dan is 66 euries een schijntje. :-D
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wielboutslot-opzetstuk stuk, tijdens wielwissel!

Bericht door Harry »

daar heb je helemaal gelijk aan Arie! :D
-PP-
Veteraan
Veteraan
Berichten: 714
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: PP
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Wielsloten: Vragen (en antwoorden?)

Bericht door -PP- »

Zoals de meesten wel gelezen hebben in mijn webdagboek of velgen-keuze-topic, heb ik nieuwe velgen uitgekozen. Aangezien deze wat groter en exclusiever zijn dan de huidige, en ik mijn smurf niet op bakstenen terug wil vinden, ben ik op zoek gegaan naar wielsloten. Tijdens die zoektocht ben ik er intussen wel achter dat er behoorlijk wat variatie is. Daarom de volgende vragen. Als we allemaal wat uitgebreid antwoorden (uitleg, links, onderbouwing, etc) dan kan dit weer een mooi kennis-topic worden.

Maten/aantallen
Kloppen de volgende maten, zoals ik deze gevonden heb op de site van McGard?
Thread size: M12 x 1,5
OEM Hex size: 21mm (en wat is een hex size?)
Er wordt online nog wel eens gesproken over twee sloten per wiel. Iemand die hier voordeel van ziet (behalve evt. qua uiterlijk door de symmetrie)
Daarnaast schijnt er ook verschil te zitten in de hoek van de verzinking. Is dit afhankelijk van de velg of de auto? Zie ook hier

Merken
Het lijkt er voor mij op dat er hele groepen B-merken zijn die je bij 1 of 2 websites tegen komt. De twee merken waar online lovend over gesproken wordt zijn Kleeblatt en McGard. Vooral McGard schijnt echt top te zijn, met 1 nadeel. Mocht je onverhoopt de sleutel ooit kwijt raken, dan ben je waarschijnlijk extra de pineut. Ze zijn vrijwel onmogelijk los te boren, er is geen andere bout op vast te lassen, etc.
Iemand ervaring met deze merken? Iemand bekend met nog andere goede merken?

Winkels/sites
Wie heeft er suggesties over waar we het beste deze sloten kunnen bestellen. Winkels? Websites?
Tot slot, mochten mensen zelf ook gaan zoeken en sites tegenkomen waar er zwarte verkocht worden tegen een mooie prijs, laat ook maar weten.
Mijn eerste suggestie:
http://www.thenutsandboltsshop.com

Hopelijk kunnen we elkaar weer helpen!
Eugene
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 26 mar 2010, 15:18
14

Re: Wielsloten: Vragen (en antwoorden?)

Bericht door Eugene »

Als iemand je velgen wil hebben, dan doen wielsloten daar helemaal niks aan. Wanneer je snel je wiel zelf moet wisselen langs de kant van de weg krijg je ze niet los. Mijn advies, geen wielsloten.
-PP-
Veteraan
Veteraan
Berichten: 714
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: PP
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Wielsloten: Vragen (en antwoorden?)

Bericht door -PP- »

Eugene schreef:Als iemand je velgen wil hebben, dan doen wielsloten daar helemaal niks aan. Wanneer je snel je wiel zelf moet wisselen langs de kant van de weg krijg je ze niet los. Mijn advies, geen wielsloten.
Dat heb ik ook al een paar keer gelezen. Dat ze wel eens problemen kunnen veroorzaken. Echter lijkt de tendens dat bijv McGard wel echt diefstal tegengaat. Waarom zeg jij dat die wielsloten daar niks aan doen, Eugene?
Eugene
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 26 mar 2010, 15:18
14

Re: Wielsloten: Vragen (en antwoorden?)

Bericht door Eugene »

-PP- schreef:
Eugene schreef:Als iemand je velgen wil hebben, dan doen wielsloten daar helemaal niks aan. Wanneer je snel je wiel zelf moet wisselen langs de kant van de weg krijg je ze niet los. Mijn advies, geen wielsloten.
Dat heb ik ook al een paar keer gelezen. Dat ze wel eens problemen kunnen veroorzaken. Echter lijkt de tendens dat bijv McGard wel echt diefstal tegengaat. Waarom zeg jij dat die wielsloten daar niks aan doen, Eugene?
Heb je ze erop met Anchua, neem ik het gereedschap mee om ze eraf te draaien. Duurt niet langer dan een normale wielbout los te draaien.
-PP-
Veteraan
Veteraan
Berichten: 714
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: PP
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Wielsloten: Vragen (en antwoorden?)

Bericht door -PP- »

Eugene schreef:
-PP- schreef: Dat heb ik ook al een paar keer gelezen. Dat ze wel eens problemen kunnen veroorzaken. Echter lijkt de tendens dat bijv McGard wel echt diefstal tegengaat. Waarom zeg jij dat die wielsloten daar niks aan doen, Eugene?
Heb je ze erop met Anchua, neem ik het gereedschap mee om ze eraf te draaien. Duurt niet langer dan een normale wielbout los te draaien.
Dat is de vraag of ik ze dan heb, omdat ik nog twijfel of ik ze uberhaubt wil. Dit o.a. omdat jij nu zegt dat elk merk open te krijgen is, en dat ik van verschillende bronnen (o.a. Rob) hoor dat ze ook dusdanig fout kunnen gaan dat ze uitgeboord moeten worden...

Bovendien, als ik ze wel in anschau heb, denk ik dat ze wellicht niet heel blijven als jij ze er af sloopt :P
Eugene
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 26 mar 2010, 15:18
14

Re: Wielsloten: Vragen (en antwoorden?)

Bericht door Eugene »

Als ik ze eraf haal zijn ze niet meer te gebruiken idd, maar de reden dat ik zo'n set heb is omdat ik regelmatig slotbouten tegenkom die niet meer los willen met de bijgeleverde "sleuteldop".

Gewoon niet aan beginnen, is ook goedkoper :P
-PP-
Veteraan
Veteraan
Berichten: 714
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: PP
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Wielsloten: Vragen (en antwoorden?)

Bericht door -PP- »

Tot je velgen gejat worden...
Maar ik twijfel ook hoor...
Eugene
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 26 mar 2010, 15:18
14

Re: Wielsloten: Vragen (en antwoorden?)

Bericht door Eugene »

-PP- schreef:Tot je velgen gejat worden...
Maar ik twijfel ook hoor...
Als je ze hebt, worden je velgen net zo makkelijk gejat :'(
Plaats reactie