Looprichting banden verschil tussen links & rechts

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Plaats reactie
-PP-
Veteraan
Veteraan
Berichten: 714
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: PP
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Looprichting banden verschil tussen links & rechts

Bericht door -PP- »

Zoals jullie weten heb ik nieuwe velgen met nieuwe banden er op (KU39 van Kumho). Met Rob samen heb ik toch wel even staan kijken naar het profiel. Dit lijkt richtingsgevoelig, de groeven haaks op de rolrichting zijn enigzins gebogen. Op de band is nergens een rij-richting aangegeven, wel staat er op elke band aan 1 kant 'outside'. Die zijn dan ook keurig aan de buitenkant gelegd.

Gevolg hiervan is dat het profiel aan de linkerkant als het ware met de buiging van de dwarsgroef naar achteren zit en aan de rechterkant andersom.

Het is enigzins te zien op de foto hieronder, en door mij schematisch getekend op de tekening. Iemand enige opmerkingen hierover? De bandenboer heeft het logischerwijze goed gedaan, aangezien alle banden met het woordje 'outside' naar buiten zijn gemonteerd. Of had hij aparte banden voor links en rechts moeten bestellen? Of maakt dit hele fenomeen niet uit?

Afbeelding

Afbeelding
kiwi
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: Looprichting banden verschil tussen links & rechts

Bericht door kiwi »

Hmmm, daar ben ik ook wel erg benieuwd naar, daar ik gister het zelfde tegenkwam op de continentals die ik op de zomerslofjes heb liggen.
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
-PP-
Veteraan
Veteraan
Berichten: 714
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: PP
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Looprichting banden verschil tussen links & rechts

Bericht door -PP- »

Volgens de bandenboer die de banden om de velgen heeft gelegd zijn er geen verschillende banden voor links en rechts. Hij zij ook dat het profiel er anders uit kan gaan zien na de eerste slijtage. Met dat antwoord lijkt het dus in de eerste instantie goed.

Maar omdat ik het graag zeker weet, heb ik ook even wat internationale e-mail adressen van de technische afdelingen van Kumho zelf aangeschreven met dezelfde vraag. Zodra ik daar antwoord op heb, laat ik het weten!

na een zoektocht op het internet vond ik o.a. dit:
Deze banden zijn zo ontworpen dat ze wel goede grip zullen blijven garanderen. De banden op jouw foto's zijn asymmetrische banden. Deze hebben GEEN draairichting (een band die op velg links voor gemonteerd staat, kan je perfect op dezelfde velg rechtvoor gaan monteren) maar WEL een monteerrichting (inside - outisde op de flank van de band)

Asymmetrie zorgt voor betere handlingeigenschappen

Dankzij het asymmetrische profielontwerp hebben de bandenontwikkelaars een veel betere grip tijdens het sturen weten te bereiken. Aangezien bij het nemen van bochten vooral de buitenkant van de band de hoogste krachten te verwerken krijgt, werd het bandprofiel zo ontworpen dat in die zone een zo groot mogelijk contactvlak ontstaat. Dat verhoogt de veiligheid bij uitwijkmanoeuvres en zorgt voor meer grip in snel genomen bochten en voor extra stuurstabiliteit bij hoge snelheden. Bovendien werd de profielband zo ontworpen dat zijn loopvlak in snel genomen bochten slechts weinig vervorming vertoont.
Gebruikersavatar
DinanT
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4212
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 17:39
14
Model: S80
Bouwjaar: 2008
Roepnaam: Dinant, Dien of Dean
Locatie: Zwijndrecht

Re: Looprichting banden verschil tussen links & rechts

Bericht door DinanT »

"outside" moet dus inderdaad naar buiten staan.
Als het een richting-gebonden profiel is, zal er ergens met een pijl "direction" op de band moeten staan.
-PP-
Veteraan
Veteraan
Berichten: 714
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: PP
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Looprichting banden verschil tussen links & rechts

Bericht door -PP- »

Verder gezocht en deze vraag/antwoord combinatie gevonden:

Vraag:
Autobanden hebben vaak een a-symmetrisch profiel, maar aan de linker- en de rechterkant wordt dezelfde band gemonteerd. Worden banden ook in twee rijrichtingen getest? Waarom is er geen linker- en rechterband (onderscheid) zodat het profiel in de rijrichting hetzelfde is? Heeft dit invloed op de rij- /roleigenschappen van de band?


Antwoord:
Het laatste woord is deze keer dat van Wim Brouwer van bandenfabrikant Continental. Zijn antwoord, puntsgewijs: ‘Er zijn asymmetrische banden, banden met een specifieke looprichting, en allebei. Asymmetrische banden – voor de ‘sportieve’ rijder – hebben aan de buitenkant steviger blokken, voor betere grip in de bochten; aan de binnenkant hebben ze een profiel dat voor goede waterafvoer zorgt. Dit zijn de enige banden met een vaste binnen- en buitenkant. Aan de buitenkant staat het woord ‘outside’ op de wang. Banden voor een specifieke looprichting hebben een profiel dat zorgt voor een betere waterafvoer naar achteren. Ze hebben geen binnen- of buitenkant: je kunt ze op de velg monteren hoe je wilt. Maar de velgen moeten wel zo op de assen worden gezet dat de pijl voor de looprichting de goede kant op wijst; daarbij is ook het woord ‘rotation’ of ‘direction’ zichtbaar. Alleen banden die allebei hebben, kunnen maar aan één kant van de auto worden gemonteerd. ‘Als je een band voor een specifieke looprichting verkeerd om monteert, gaat het voordeel van extra waterafvoer verloren, maar blijft de band presteren als een gewone band.’


niet echt een antwoord op mijn vraag, want ik weet niet 100% zeker welk soort mijn Kumho KU39 zijn (in ieder geval hebben ze outside er op staan, draairichting konden we niet vinden), maar wel interessant!
-PP-
Veteraan
Veteraan
Berichten: 714
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: PP
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Looprichting banden verschil tussen links & rechts

Bericht door -PP- »

Keurig en snel antwoord van Kumho Duitsland:
Kumho Duitsland schreef: first of all we want to thank you for purchasing Kumho product.

Regarding your question about the direction of the KU39, we would like to ensure that we understand you correctly before we can give you the correct answer.

You told us that your KU39 runs opposite to each side.
That means the direction of the tread should be currently as follows:

/// \\ \\\ /// (seen from the front)

If that’s what you mean by „opposite direction” then the tires are correctly fitted.
In other words the up and downside direction should be opposite at each side.

We hope that we could help you with this answer, if not, don’t hesitate to contact us again.

Enjoy your driving trip on the Nurburgring!
Het lijkt dus allemaal gewoon goed te zijn, jippie!
marikeklein
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 672
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: ooltgensplaat of all places

Re: Looprichting banden verschil tussen links & rechts

Bericht door marikeklein »

Toevallig had ik gisteren hetzelfde aan de hand met onze zomerbanden, de michelin Pilot Premacy. Ik had dus 4 banden met naar mijn idee alle banden op dezelfde manier op de velg gelegd, dus alle velgen voorkant velg rechts en dan was de looprichting van de band van alle vier dezelfde kant op. Ik heb toen mijn buurman, die bandenboer is gevraagd, hoe dit kan. hij had inderdaad ook het verhaal van de banden met Exterior erop. Dit zat bij alle banden dus wel goed. Maar als je 2 velgen dus aan de andere kant van de auto monteert, lopen de binnenste blokken dus voor het zicht in de verkeerde richting. Aan fabrikanten wordt ook vaak gevraagd waarom er op die banden dan geen profiel zit dat de andere kant op gericht is, maar dat zou teveel kosten volgens hen.
Dus wees gerust, ze zitten er goed op, al ziet het er vreemd uit.
Gebruikersavatar
DinanT
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4212
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 17:39
14
Model: S80
Bouwjaar: 2008
Roepnaam: Dinant, Dien of Dean
Locatie: Zwijndrecht

Re: Looprichting banden verschil tussen links & rechts

Bericht door DinanT »

-PP- schreef:Het lijkt dus allemaal gewoon goed te zijn, jippie!
Nu ik de foto's beter bekeken heb, zie ik dat dit ook geen richtinggebonden profiel is ...
Plaats reactie