Krakend geluid / Krakende ophanging

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
EdT4
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 409
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 11:37
10
Model: V40
Type: T4
Locatie: Eindhoven

Re: Krakent geluid / Krakende ophanging

Bericht door EdT4 »

Hey mijn onderstel heeft ook last van een soort gekraak/gebonk, net of er iets los zit, ik merk dat voornamelijk als ik gas geef (klein beetje) of gas los, dus het gebeurt met name als de auto wat vooruit of achteruit helt. Ik heb zelf al het onderstel gecheckt, maar zover ik kan zien zijn het niet de reactiestangen. Ik weet dat bij mijn Laguna speling op de reactiestang voornamelijk resulteert ik geklapper bij de minste oneffenheden in het wegdek. Ik neem aan dat hij bij de Volvo niet anders is. Ook heb ik dat gekraak of gebonk ook aan de achterzijde soms. Als ik door een redelijke oneffenheid in de weg rijdt, dan wil er soms ook een flinke bonk/klap klinken.
Waar moet ik aan denken? Veerpootlagers, schokdempers, draagarmen, rubbers?
Renault Laguna 3.0 V6 24v handgeschakeld
Volvo V40 T4
Bulke
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: za 08 sep 2012, 23:48
11
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Gulpen

Kraken of een tikkend geluid

Bericht door Bulke »

hallo hallo ik heb zodra ik gewicht achterin heb of dit nu personen zijn of wat anders last van een krakend geluid achterin wat zou dit kunnen zijn? je hoort t pas goed als je door een kuil rijd

Wie weet waar ik eens kan zoeken ?

Groetjes

Richard

aka Bulke
I Dont Drive Fast I Just Fly Low :)
Gebruikersavatar
Zeurdoos
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 17:37
10
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Bergen op zoom

Re: Krakent geluid / Krakende ophanging

Bericht door Zeurdoos »

EdT4 schreef:Hey mijn onderstel heeft ook last van een soort gekraak/gebonk, net of er iets los zit, ik merk dat voornamelijk als ik gas geef (klein beetje) of gas los, dus het gebeurt met name als de auto wat vooruit of achteruit helt. Ik heb zelf al het onderstel gecheckt, maar zover ik kan zien zijn het niet de reactiestangen. Ik weet dat bij mijn Laguna speling op de reactiestang voornamelijk resulteert ik geklapper bij de minste oneffenheden in het wegdek. Ik neem aan dat hij bij de Volvo niet anders is. Ook heb ik dat gekraak of gebonk ook aan de achterzijde soms. Als ik door een redelijke oneffenheid in de weg rijdt, dan wil er soms ook een flinke bonk/klap klinken.
Waar moet ik aan denken? Veerpootlagers, schokdempers, draagarmen, rubbers?

Controleer al de motorsteunen even :think
Bulke schreef:hallo hallo ik heb zodra ik gewicht achterin heb of dit nu personen zijn of wat anders last van een krakend geluid achterin wat zou dit kunnen zijn? je hoort t pas goed als je door een kuil rijd

Wie weet waar ik eens kan zoeken ?

Groetjes

Richard

aka Bulke
Kijk even de veren achter na misschien dat er daar iets niet goed zit en kijk ook meteen even naar de stabilisatie stangen achter :tumbup
EdT4
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 409
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 11:37
10
Model: V40
Type: T4
Locatie: Eindhoven

Re: Krakent geluid / Krakende ophanging

Bericht door EdT4 »

Ik zit eraan te denken om deze zomer het hele onderstel grotendeels te vernieuwen. Meteen verlagen, en alle slijtage-delen meenemen. Gaat een bom duiten kosten, maar dan heb je ook watvoor de aankomende tijd. De rechter fuseekogel is in ieder geval goed rot, rest van het onderstel leek op de brug OK.
Renault Laguna 3.0 V6 24v handgeschakeld
Volvo V40 T4
Gebruikersavatar
Zeurdoos
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 17:37
10
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Bergen op zoom

Re: Krakent geluid / Krakende ophanging

Bericht door Zeurdoos »

Zou ook misschien wel een motorsteun boven in kunnen zijn , vooral omdat je zegt met op trekken en af remmen . (weet het ook niet zeker denk gewoon even hard op mee) :tumbup
EdT4
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 409
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 11:37
10
Model: V40
Type: T4
Locatie: Eindhoven

Re: Krakent geluid / Krakende ophanging

Bericht door EdT4 »

Oh, dat zou zomaar kunnen. Heb dit nog niet gecheckt, maar auto gaat binnenkort weer op de brug, gaan we dat meteen checken. Maar het onderstel wil ik misschien toch gewoon vernieuwen. Rijdt ie weer strak.
Renault Laguna 3.0 V6 24v handgeschakeld
Volvo V40 T4
Bulke
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: za 08 sep 2012, 23:48
11
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Gulpen

Re: Krakent geluid / Krakende ophanging

Bericht door Bulke »

Zeurdoos schreef:
EdT4 schreef:Hey mijn onderstel heeft ook last van een soort gekraak/gebonk, net of er iets los zit, ik merk dat voornamelijk als ik gas geef (klein beetje) of gas los, dus het gebeurt met name als de auto wat vooruit of achteruit helt. Ik heb zelf al het onderstel gecheckt, maar zover ik kan zien zijn het niet de reactiestangen. Ik weet dat bij mijn Laguna speling op de reactiestang voornamelijk resulteert ik geklapper bij de minste oneffenheden in het wegdek. Ik neem aan dat hij bij de Volvo niet anders is. Ook heb ik dat gekraak of gebonk ook aan de achterzijde soms. Als ik door een redelijke oneffenheid in de weg rijdt, dan wil er soms ook een flinke bonk/klap klinken.
Waar moet ik aan denken? Veerpootlagers, schokdempers, draagarmen, rubbers?

Controleer al de motorsteunen even :think
Bulke schreef:hallo hallo ik heb zodra ik gewicht achterin heb of dit nu personen zijn of wat anders last van een krakend geluid achterin wat zou dit kunnen zijn? je hoort t pas goed als je door een kuil rijd

Wie weet waar ik eens kan zoeken ?

Groetjes

Richard

aka Bulke
Kijk even de veren achter na misschien dat er daar iets niet goed zit en kijk ook meteen even naar de stabilisatie stangen achter :tumbup

Ik heb geen last van een doorhangende kont. dus dan zijn het waarschijnlijk de stabilisator stangentjes en dat zal wel weer een bom geld kosten haha ;)
I Dont Drive Fast I Just Fly Low :)
Gebruikersavatar
Zeurdoos
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 17:37
10
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Bergen op zoom

Re: Krakent geluid / Krakende ophanging

Bericht door Zeurdoos »

Bulke schreef:


Ik heb geen last van een doorhangende kont. dus dan zijn het waarschijnlijk de stabilisator stangentjes en dat zal wel weer een bom geld kosten haha ;)

Als de veren roestig zijn of de rubbers tussen de veer en de schokbreker zijn kapot of slecht hangt hij nog niet door hoor :-D en kijken kan altijd he :tumbup

En nieuwe stabi stangentjes kosten niet zoveel hoor ;) (volgens mij heb je link + rechts al samen voor 50,-)
Laatst gewijzigd door Zeurdoos op vr 17 mei 2013, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
EdT4
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 409
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 11:37
10
Model: V40
Type: T4
Locatie: Eindhoven

Re: Krakent geluid / Krakende ophanging

Bericht door EdT4 »

Geen gezeur, gewoon alles eronderuit :-D
Renault Laguna 3.0 V6 24v handgeschakeld
Volvo V40 T4
Gardo
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 30 jan 2015, 10:32
9

Kraak/ bonk in onderstel

Bericht door Gardo »

Hallo,

Bij mijn V40 uit 2003 is er sinds kort een kraak c.q. bonk c.q. tik in het onderstel waar te nemen. Je hoort het, maar "voelt" het ook bij de pedalen in de buurt. Het gebeurt bij gas loslaten, gas geven, remmen, in de bochten en ook als je aan je stuur draait en je wegrijdt. Maar niet altijd. Soms wel, soms niet, ik heb er nog niet echt een regelmaat in kunnen ontdekken.

Soms lijkt het uit het midden te komen (achter de radio zeg maar) maar soms ook duidelijk rechts. Links heb ik het niet waargenomen.

Bij de Volvo dealer hebben ze "even snel" gekeken en zagen ze niks, zouden ze nadere inspectie moeten toepassen.

Ik ben ook nog even bij Profile geweest. Daar zijn ze 3 kwartier aan het zoeken geweest met meerdere monteurs. Stabilisatorstangen, motorsteunen etc. waren allemaal nog goed en homokineten klinken anders volgens de mannen. Ze vermoeden de veerpootlager rechtsvoor, te meer omdat de veren recent vervangen lijken te zijn (ik heb de auto pas 4 weken, en het is een kwaal dat de veren breken bij de x40 toch? Dus dat zou wel logisch zijn dat die vervangen zijn).

Kan dit kloppen of zijn er nog andere bekende oorzaken voor een dergelijk geluid? Ik hoor het graag!

P.S. recent is ook het rubber van de fuseekogel rechtsvoor vervangen maar is de auto daarna uitgelijnd en ook APK goedgekeurd, dus ik weet niet of dit er iets mee te maken kan hebben?
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1704
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
10
Model: Andere
Roepnaam: Alex

Re: Kraak/ bonk in onderstel

Bericht door dutchlimits »

De veer is makkelijk te controleren, even op krik zetten en kijken :tumbup
Audi S7 4.0TFSI V8
Gardo
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 30 jan 2015, 10:32
9

Re: Kraak/ bonk in onderstel

Bericht door Gardo »

Dat de veer is vervangen geloof ik best, dat vertelden ze me bij de Profile. Maar ik heb ook gelezen dat de toplagers wel eens kunnen beschadigen/ vervangen moeten worden na het vervangen van de veer. Dus dat zou 1+1 kunnen zijn, alleen wil ik graag weten of dat wel de oorzaak is.

Mijn vraag is dus meer of dat het lager van de veerpoot een logische oorzaak kan zijn dan mijn klachten?
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Kraak/ bonk in onderstel

Bericht door krismazur »

Kun je dan niet beter langs garage gaan en dit laten onderzoeken?
Just call me Kris

Afbeelding
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1704
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
10
Model: Andere
Roepnaam: Alex

Re: Kraak/ bonk in onderstel

Bericht door dutchlimits »

Gardo schreef:Dat de veer is vervangen geloof ik best, dat vertelden ze me bij de Profile. Maar ik heb ook gelezen dat de toplagers wel eens kunnen beschadigen/ vervangen moeten worden na het vervangen van de veer. Dus dat zou 1+1 kunnen zijn, alleen wil ik graag weten of dat wel de oorzaak is.

Mijn vraag is dus meer of dat het lager van de veerpoot een logische oorzaak kan zijn dan mijn klachten?
Kan van alles zijn, check eerst de veer, die willen vaak stuk gaan
Audi S7 4.0TFSI V8
maikelv
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1076
Lid geworden op: di 11 mar 2014, 19:58
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Roepnaam: Maikel
Locatie: Sint Oedenrode

Re: Kraak/ bonk in onderstel

Bericht door maikelv »

Kijk maar eens of de veer wel goed zit. Kapotte/versleten lagers geeft een krakend geluid maar geen bonk. Dit merk je ook op in het vaak wat moeilijk sturen. Het zou ook nog goed een homokineet kunnen zijn zo afgaande op je verhaal.
Webdagboek : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11902

Auto van de maand Augustus 2015
Gardo
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 30 jan 2015, 10:32
9

Re: Krakent geluid / Krakende ophanging

Bericht door Gardo »

Een homokineet "klinkt anders" volgens de mannen van Profile. Het kraakt ook niet echt maar het is inderdaad meer een bonk/ tik.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Krakent geluid / Krakende ophanging

Bericht door myalexx »

Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat het je stabilisator rubbers zijn.

Deze houden je stabilisator vast op je subframe.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gardo
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 30 jan 2015, 10:32
9

Re: Krakent geluid / Krakende ophanging

Bericht door Gardo »

Dit is zowel bij Volvo als bij Profile nagekeken en er werd mij verteld dat er totaal geen speling op zat?
ivovdgrift
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:53
10
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: Doorn

Re: Krakent geluid / Krakende ophanging

Bericht door ivovdgrift »

Het probleem met de stabilisatorstang rubbers is niet dat er ruimte tussen zit, maar dat ze erg droog worden en gaan kraken.
Maar juist daarom denk ik niet dat het in dit geval de stabilisatorstangrubbers zijn.

Heb je toevallig al gekeken of de veer boven en onder netjes in de schotel ligt?
Het komt nog wel eens voor dat de veer niet netjes meedraait bij het insturen. Dit bonkende geluid krijg je dan wanneer de veer ineens op z'n plek schiet.

Makkelijk te controleren met twee personen, gewoon insturen en de andere kijkt of de veer netjes meedraait met de veerpoot!
Gardo
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 30 jan 2015, 10:32
9

Re: Krakent geluid / Krakende ophanging

Bericht door Gardo »

Klinkt logisch, maar dat verklaart volgens mij niet waarom het geluid ook is als je rechtuit rijdt en een drempel oprijdt? Dus als er geen stuurbeweging is?
Plaats reactie