Alles over remslangen / remleidingen

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Gebruikersavatar
Kuip
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1152
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004
Locatie: Uithoorn

Re: Gezamenlijk remleidingen vervangen?

Bericht door Kuip » vr 02 jun 2017, 19:56

Cunifer koop je inderdaad op rol. De betere auto-onderdelenzaak moet dit wel hebben.
Een flare-apparaat heb ik niet, die heb ik destijds zelf ook ergens geleend.
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004, kleur 352 SilverGreen Metallic Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959, kleur 32 Inverness Green Iridescent Webdagboek

Afbeelding

Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over remslangen / remleidingen

Bericht door Caesar » za 03 jun 2017, 18:21

Hmm, mijn APK zit eraan te komen volgende week en vorige keer kreeg al opmerking over mijn achter remleidingen dat ze eigenlijk ff geschuurd moeten worden voor oppervlakkig roest. Nu jaar later ga ik ervan uit dat ze natuurlijk wat te zeiken moeten hebben en ik geen zin heb om dat af te wachten of ze ditmaal afgekeurd worden ja of nee; sowieso moeten ze vroeg of laat vervangen worden.

Nu kan ik zo'n complete set bij volvo kopen, of.................een set online/winkel en zelf een nieuw stuk erin zetten met koppelstukken (garage gaf aan dat dit bijna altijd gebeurd; men laat de oude zitten en de nieuwe niet over de brandstoftank laten gaan, maar er langs. Door halverwege te koppelen hoef je ook dan niet bij het schutbord voor in het motorruim te pielen.

Mijn plan is dus: om vanuit midden onder de beide leidingen naar achter (laten we zeggen ter hoogte van de midden demper) de leiding af te snijden, nieuwe flarebubble + koppelstuk, dan een nieuwe leiding leggen naar achter op een manier die zonder tank weg halen mogelijk is en dan met een dubbelzijdige female te koppelen aan de orginele leiding.

De orginele leiding is tot aan de achter as nog in goede staat, juist door de hitte van de uitlaat bij de brandstof tank is wat oppervlakkig roest. Wat de staat is boven op de tank weet ik niet eens.

Nu de vraag; welke remleiding heb ik nodig: 3/16 (4.76mm) of DIN 4.75. De kit dit ik online vind (ik woon o.a. in Engeland) zou deze kunnen zijn:

http://www.ebay.co.uk/itm/Brake-Pipe-Co ... Sw-itXtarq

Komt met 25ft koper leiding (3/16"), 6 keer female-female, 6 keer M10x1mm koppelstukken.

Er staat bij dat het geschikt is voor de V40 97-98, maar ik heb een 2002 model; neem aan dat dit geen verschil is?

Nu de volgende vraag; welke flare tool heb ik nodig, m.a.w. wat voor bubble moet ik kunnen maken?

Uiteindelijk ben ik misschien even veel geld kwijt als een compleet nieuwe set bij volvo, maar dit gaat sneller, geen gezeik met de brandstof tank en ik houd er gereedschap aan over!

Ik hoor graag jullie mening.

dannyw
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 722
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nuenen

Re: Alles over remslangen / remleidingen

Bericht door dannyw » za 03 jun 2017, 18:27

Zou de auto gewoon eerst laten keuren, en afwachten of ze hem er op afkeuren.

Wie weet heb je mazzel,

Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over remslangen / remleidingen

Bericht door Caesar » za 03 jun 2017, 18:36

eensch, maar voor de keuring heb ik tijd, erna heeeeel weinig om aan de auto te klussen :(. en het is uitstel van executie....ondanks dat ik nog geen 3000km per jaar rij komt er een moment dat ik ze moet vervangen :(.

Gebruikersavatar
Shell
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 feb 2017, 19:53
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Alles over remslangen / remleidingen

Bericht door Shell » di 06 jun 2017, 09:37

Ik zou ook wel in zijn. De mijne waren afgelopen apk nog net niet slecht genoeg...
Mijn tweede Zweed, Saab 9-3 Cabrio 2.0T: Mijn webdagboek
Mijn eerste auto, Volvo V40 2001 1.8: Mijn webdagboek Verkocht

Erikb1971
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 111
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:03
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000

zelf te doen: stuurhoes en remslangen? hulp gevraagd

Bericht door Erikb1971 » ma 30 okt 2017, 17:19

Goedenavond allen!
Bij de APK keuring zijn mijn remslangen voor en achter en mijn stuurhoezen afgekeurd.. Nou kosten die dingen online eigenlijk bijna niks... ik vroeg me af: is dit een beetje zelf te doen zonder brug en zonder al te veel ervaring? Of is er iemand die me er mee kan helpen tegen betaling?

Ik hoor het graag!
It is getting way past relatively easy
Webdagboek: viewtopic.php?f=14&t=15297

Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4434
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: zelf te doen: stuurhoes en remslangen? hulp gevraagd

Bericht door texaco » ma 30 okt 2017, 17:58

Die stuurhoezen zijn zelfs te vervangen, is wel wat leuter-en-peuter werk.
Remslangen zouden in principe ook goed zelf te doen moeten zijn, achteraf remsysteem ontluchten/flushen met verse vloeistof is natuurlijk ook handigst met 2.
Krikje en assteunen zijn voldoende.

Ik zou Ivar (VolvoS40) hiervoor benaderen, die durft zowat alle klussen aan.
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8789
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: zelf te doen: stuurhoes en remslangen? hulp gevraagd

Bericht door volvoS40 » ma 30 okt 2017, 21:11

prima te doen... kan en past allemaal maar op 1 manier. kan weinig aan fout.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

R0ll3R
Engine off
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 10 jan 2018, 17:54
Model: S40
Bouwjaar: 2003

Re: Alles over remslangen / remleidingen

Bericht door R0ll3R » wo 10 jan 2018, 21:53

Bij de keuring werd ik ook afgekeurd voor de remslangen op de beide remmen vooraan en de stuurhuishoes aan de bestuurderskant.
Dit heb ik zelf vervangen uiteindelijk, maar de weg was langer en moeilijker dan ik dacht (per ongeluk LHM+ remolie in het systeem gedraaid :wall )

Nu even op fast forward:
Tijdens het vervangen van de hoofdremcylinder heb ik 1 van de koperen leidingen gescheurd. (Een open ringsleutel had handig geweest) :wall
De leiding in kwestie is dus verbonden met het ABS-blok.Online vind ik geen diagram of plan om alleen verder te kunnen.
Het is een kluwen van leidingen en je kan niet direct uitmaken welkeen je zou moeten losmaken. :swear
En, mag je deze zomaar losdraaien zonder risico's?

Wil iemand deze koppige beginner een info-pitstop geven? :-)

Plaats reactie