Alles over remslangen / remleidingen

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Gebruikersavatar
Crazy Cavan
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 11:12
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Westfriesland

Alles over remslangen / remleidingen

Bericht door Crazy Cavan »

De remslangen linksvoor en rechtsvoor zijn slecht. In de remslang linksvoor zit zelfs een klein gaatje!

Toen ik de V40 op 1 mei j.l. ophaalde, had 'ie een servicebeurt+APK gekregen. Nu heb ik er 20.000 km mee gereden en vandeweek naar de dorpsgarage gebracht. Daar werden de gebreken aan de remslangen geconstateerd.

Ook de hefboom van de handrem werkt niet naar behoren.

Ik heb toen een email gestuurd naar de Bovag, want ik heb nog Bovag Garantie. Pas daarna heb ik een email naar de verkoper gestuurd. Jullie raden het al: valt niet onder garantie, is normale slijtage (volgens de verkoper).

Maar het kan toch niet zo wezen dat die remslangen zo snel slijten? Toegegeven, ik weet niet hoelang ze er al onder zitten, en hoelang zoiets meegaat onder normaal gebruik. Het volledig afgestempelde onderhoudsboekje geeft ook geen uitsluitsel. Volgens mijn dorpsgarage is dit zelfs een APK afkeur punt.

Afijn, ik mijn email naar de verkoper, samen met zijn antwoord, naar de Bovag gestuurd want ik wil weten hoe dit nou precies zit.

Iemand soortgelijke ervaringen, of heeft de verkoper gelijk?
Huawei Ascend P2 i.c.m. een AKG K450.
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: Remslangen: garantie?

Bericht door huub1 »

Je gaat toch zeker geen heisa maken voor die paar euro wat dat slangetje kost. Maar als er een gaatje inzit hoeft dat niet te betekenen dat het gaatje er in zat toe je hem kocht, dat lijkt me niet het geval anders had jke het eerder gemarkt. En inderdaad ik zou ook zeggen het hoort bij normaal onderhoud.
Dus niet zeuren :'( en de handel van de handrem bijstellen en 2 nieuwe slangetjes kopen en monteren.
En ik weet dat dit hard aankomt maar dit is mijn mening.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
beginner
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

Re: Remslangen: garantie?

Bericht door beginner »

Bij mij was dit ook na een paar maanden, maar bij mij was er afgesproken dat ie dan gekeurd zou worden hoe dan ook en dat waren dus hun kosten :tumbup
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Remslangen: garantie?

Bericht door krismazur »

Stel dat verkoper niet mee wilt werken, probeer iedergeval dat ze gratis monteren en dat jij de onderdelen zelf voor jou rekening neemt :tumbup

Succes
Just call me Kris

Afbeelding
Gebruikersavatar
Crazy Cavan
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 11:12
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Westfriesland

Re: Remslangen: garantie?

Bericht door Crazy Cavan »

@ huub1:

Het gaat mij zeker niet om die paar euro die die dingen moeten kosten. Het gaat mij erom dat autobedrijven het zich er makkelijk vanaf maken. Daarmee wil ik zeggen: je kan Bovag Garantie krijgen, maar als het puntje-bij-paaltje komt, dan heb je geen garantie. Want ja meneer, dat valt net niet onder garantie, krijg je dan te horen.
Dan kan je net zo goed afzien van garantie. Het gaat mij dus om het principe. En nou weet ik ook wel dat niet overal garantie op gegeven kan worden, banden/uitlaat/accessoires zijn bv uitgesloten.
Een beetje klantvriendelijk en coulance in garantietijd zou geen kwaad kunnen, toch?
Huawei Ascend P2 i.c.m. een AKG K450.
Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Dirk
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: Remslangen: garantie?

Bericht door DirkT4 »

Remslangen vallen gewoon onder normale slijtage. Kan best zijn dat ze 20.000 kilometer geleden nog in orde waren.
Als je het nu over motorschade hebt dan heb je wat mij betreft recht van spreken. Maar een paar remslangen is mijns inziens hetzelfde als bandenslijtage of olieverbruik.

Denkt niet dat je sterk staat in dit geval en ik zou hier ook niet teveel energie insteken.
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.
beginner
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

Re: Remslangen: garantie?

Bericht door beginner »

Remslangen lijken mij ten eerste eerder gevoelig voor slijtage van buitenaf en daarmee dus doelent op uitdrogen.
En ja als je die 20.000 km hebt gereden in 5 jaar tijd dan heb je wel een punt lijkt mij, maar niet in dit geval. Dit is achterstallig onderhoud!
En had men kunnen zien tijdens de koop dat ze binnenkort aan vervanging toe zouden zijn.

Mijn garage rekende 220 euro voor het vervangen van die 2 slangen. Dus voor de normale man toch een hoop geld.
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: Remslangen: garantie?

Bericht door huub1 »

Ik kan dit geen achterstallig onderhoud noemen, of vervang jij de slangen wel bij een bepaalde km stand. Natuurlijk kan je ze vervangen als je toevallig de remblokjes vervangt maar hoeveel mensen doen dit.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Gebruikersavatar
Crazy Cavan
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 11:12
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Westfriesland

Re: Remslangen: garantie?

Bericht door Crazy Cavan »

En jawel beste mede/forummers, ik heb gelijk gekregen van de Bovag!

Zie hieronder de mail van de Bovag.



Geachte heer Crazy Cavan.



Wij zijn het niet met de ondernemer eens. Alleen ruiten, radio’s, banden, accessoires en onderdelen die regelmatig bij onderhoud worden vervangen zijn van de garantie uitgesloten.


Met vriendelijke groet,



BOVAG

P. M^^^^^^

medewerker bemiddeling

_____________________________________________________

BOVAG

POSTBUS 1100

3980 DC BUNNIK

T: 030-659 53 07 (kies 1)

F: 030-656 78 35


Ziezo, ik blij. Eerst even een afspraak maken, en daarna laat ik het lekker rusten. Ik denk maar zo, wie niet waagt blijft maagd.
Huawei Ascend P2 i.c.m. een AKG K450.
Jaapiooo...
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 581
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 07:56
14
Model: V70
Locatie: Zuid-Holland

Re: Remslangen: garantie?

Bericht door Jaapiooo... »

Mooi geregeld, zeker als ik lees dat 't dik 200 euro kan kosten :tumbup
Robbie f
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: di 16 jun 2009, 19:57
14
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Zutphen

Re: Remslangen: garantie?

Bericht door Robbie f »

200 eurovindt ik afzetterij, 1 slang kost 19 euro ex btw. en monteren 20 minuten per kant ongeveer. dus voor 75 euro zou het zeker in orde kunnen zijn

mvg robbie f
Volvo S40 T4
Full options
2002 FaseII
P_stylo
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 15:34
14
Model: S40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 1999
Locatie: vlissingen

maat remleiding?

Bericht door P_stylo »

hallo ik heb een vraag,

ik heb een volvo s40 1.9 TD uit 99
nu heb ik putroest op mijn remleidingen.
is er nog een bepaalde maat voor deze remleiding om deze te vervangen of is dat doorgaans hetzelfde?
alvast bedankt.
richard
Idle
Idle
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 22:36
14

Remleiding vervangen

Bericht door richard »

Mijn remleidingen achter zijn afgekeurd met de APK. Deze moeten vervangen worden. Ik kan bij de volvo de complete leiding kopen of bij een plaatselijke landrover dealer een leiding op maat laten maken van koper met de leidingen eraan. De vraag is hoe lang is moet deze zijn? Heeft iemand van jullie een idee. In de vadis kan ik geen lengte vinden.
richard
Idle
Idle
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 22:36
14

Re: Remleiding vervangen

Bericht door richard »

Nog een aanvullende vraag: weten jullie welke aansluitingen zitten aan de remleiding, dus de koppeling wat naar de abs unit gaat en naar de remslang achter?
richard
Idle
Idle
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 22:36
14

Re: Remleiding vervangen

Bericht door richard »

En zo ben je stukje voor stukje je eigen vraag aan het beantwoorden.... :D

Volgens de VIDA;

typenummers: 30862612 (links achter)

Brake lines with assembly parts R. H. D 1998- ( LG 2860 mm); Brake lines with assembly parts R. H. D -1997 ( TURBO LG 2860 mm); Brake lines with assembly parts L. H. D 1998- ( left rear)
LG is een afkorting voor LONG (lengte), is dus 2860 mm

30862613

Brake lines with assembly parts L. H. D 1998- ( right rear); Brake lines with assembly parts R. H. D -1997 ( TURBO LG 4000 mm); Brake lines with assembly parts R. H. D 1998- ( LG 4000 mm)

Gevonden op deze site: http://www.volvopartswebstore.com/produ ... 62613.html

Lengte links achter: 2860mm
Lengte rechts achter: 4000 mm

Nu de koppelingen nog... Iemand een idee van welk type koppeling eraan moeten?

Na het installeren zal ik een how-to schrijven met mijn leermomenten...
kiwi
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: Alles over remslangen / remleidingen

Bericht door kiwi »

Iemand een idee wat het vervangen van een remleiding rechts achter moet kosten? Moet dit in z'n geheel, of kan dit ook per (slecht) deel?

Daarnaast, is dit zelf te doen? Ik wil deze zomer/najaar hele remsysteem doorspoelen en van vers sap voorzien, en zou dit mee kunnen pakken als het zelf te doen is.
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
sdirkx

Re: Alles over remslangen / remleidingen

Bericht door sdirkx »

En zo ben je stukje voor stukje je eigen vraag aan het beantwoorden....
Komt me bekend voor... :-D

PS: Ik dacht dat de leidingen altijd op maat werden gemaakt, maar er zijn dus blijkbaar ook kant en klare van Volvo. (A)
DirkV40
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 195
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:43
14
Model: V40
Bouwjaar: 2016
Roepnaam: Dirk
Locatie: Arcen

Lekkage remslang linksvoor

Bericht door DirkV40 »

Vanmiddag moest ik ineens het rempedaal verder indrukken, vloeistof gecontroleerd deze was nog op niveau. Na ongeveer 15 km gereden te hebben was vloeistof gezakt en ben ik gaan controleren op lekkage.
Linksvoor zag ik een oliespoor. Vermoedelijk de remslang kapot. Kan ik deze zelf vervangen en hoe is deze bevestigd?
Volvo V40 Cross Country D4 summum 190 pk, gechipt naar 230 pk en 470 Nm 8 traps automaat geartronic.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Lekkage remslang linksvoor

Bericht door myalexx »

als je kan ontluchten, kan je het prima zelf.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
DirkV40
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 195
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:43
14
Model: V40
Bouwjaar: 2016
Roepnaam: Dirk
Locatie: Arcen

Re: Lekkage remslang linksvoor

Bericht door DirkV40 »

Dit ontluchten lukt me wel, heb ik vaker gedaan. Kan ik deze slang er zelf afdraaien of zit deze met een borgplaatje vast? Heeft iemand hiervan een Vadis afbeelding?
Volvo V40 Cross Country D4 summum 190 pk, gechipt naar 230 pk en 470 Nm 8 traps automaat geartronic.
Plaats reactie