Alles over verschil onderstel phase 1 <> phase 2
- dmc
- Idle
- Berichten: 51
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 13:04
- 14
- Locatie: weurt
Alles over verschil onderstel phase 1 <> phase 2
goedenavond
ik heb via MP een set verzwaarde achterveren gekocht , en ik was toch de wielen aan het wisselen
dus heb ik ze om te vergelijken er langs gehouden
maar nou lijken ze langer en dikker
o.k de veer zelf is dikker omdat hij verzwaard is , maar de omtrek
zou ik misschien verkeerde veren hebben gekocht
ik heb een phase 1 , zouden ze van een phase 2 zijn?
wie heeft hier ervaring mee?
ik heb via MP een set verzwaarde achterveren gekocht , en ik was toch de wielen aan het wisselen
dus heb ik ze om te vergelijken er langs gehouden
maar nou lijken ze langer en dikker
o.k de veer zelf is dikker omdat hij verzwaard is , maar de omtrek
zou ik misschien verkeerde veren hebben gekocht
ik heb een phase 1 , zouden ze van een phase 2 zijn?
wie heeft hier ervaring mee?
Geef toch GASSSSS.........
- dmc
- Idle
- Berichten: 51
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 13:04
- 14
- Locatie: weurt
Re: Vering lijkt langer en dikker, vering van phase 2 ipv 1?
waarschijnlijk heb ik toch de goede veren
ik heb het opgemeten en blijkt de zelfde diameter , alleen de spoel is van dikker matteriaal
maar nou krijg ik de onderste bout er met geen mogelijkheid uit
iemand een idee hoe ik die er "heel" uit kan krijgen ?
ik heb het opgemeten en blijkt de zelfde diameter , alleen de spoel is van dikker matteriaal
maar nou krijg ik de onderste bout er met geen mogelijkheid uit
iemand een idee hoe ik die er "heel" uit kan krijgen ?
Geef toch GASSSSS.........
-
- Idle
- Berichten: 49
- Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 14:22
- 14
Re: Vering lijkt langer en dikker, vering van phase 2 ipv 1?
Ik heb even in de vraagbaak gekeken, je moet ook de stabilisatorstang losdraaien.
En je moet in de dwarsarm 2 moeren losdraaien, veerpoot moer en nog een moer.
Verder moet je met speciaal gereedschap de schokdemper uit elkaar halen, om de nieuwe veer erop te zetten. Ik zou dan ook direct 2 nieuwe dempers monteren, tenzij de jouwe net nieuw is. Maar dat is nog tricky, de veer staat onder veel spanning. Persoonlijk zou ik dat overlaten aan een garage die daar apparatuur voor heeft. Ik heb zelf een keer meegemaakt dat een veer van de voorste veerpoot uit de klem schoot, was een hobby klem, dat liep maar net goed af.
Mbt dit soort bouten en moeren, als ik denk dat het problemen oplevert, koop ik bij de volvo garage gewoon een paar nieuwe van tevoren, dat kost misschien 10 euro, maar spaart je een hoop ellende. Dan hoef je de oude bouten en moeren niet te sparen, en kan je ze desnoods doorslijpen.To be save, zet ik het meestal met loctite vast, dempers haal je immers niet elke week los, en je wilt wel dat het allemaal goed vast blijft zitten.
En als je het even inspuit met WD40 of nog beter, met kruipolie, wacht even een uurtje, dat helpt ook bij het loshalen. Tegenwoordig is er kruipolie met freeze, dat heeft 2 effecten, door de snelle afkoeling heb je kans dat eea losser gaat zitten, en kruipolie was altijd al een goed idee.
Succes
Theo
En je moet in de dwarsarm 2 moeren losdraaien, veerpoot moer en nog een moer.
Verder moet je met speciaal gereedschap de schokdemper uit elkaar halen, om de nieuwe veer erop te zetten. Ik zou dan ook direct 2 nieuwe dempers monteren, tenzij de jouwe net nieuw is. Maar dat is nog tricky, de veer staat onder veel spanning. Persoonlijk zou ik dat overlaten aan een garage die daar apparatuur voor heeft. Ik heb zelf een keer meegemaakt dat een veer van de voorste veerpoot uit de klem schoot, was een hobby klem, dat liep maar net goed af.
Mbt dit soort bouten en moeren, als ik denk dat het problemen oplevert, koop ik bij de volvo garage gewoon een paar nieuwe van tevoren, dat kost misschien 10 euro, maar spaart je een hoop ellende. Dan hoef je de oude bouten en moeren niet te sparen, en kan je ze desnoods doorslijpen.To be save, zet ik het meestal met loctite vast, dempers haal je immers niet elke week los, en je wilt wel dat het allemaal goed vast blijft zitten.
En als je het even inspuit met WD40 of nog beter, met kruipolie, wacht even een uurtje, dat helpt ook bij het loshalen. Tegenwoordig is er kruipolie met freeze, dat heeft 2 effecten, door de snelle afkoeling heb je kans dat eea losser gaat zitten, en kruipolie was altijd al een goed idee.
Succes
Theo
- dmc
- Idle
- Berichten: 51
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 13:04
- 14
- Locatie: weurt
Re: Vering lijkt langer en dikker, vering van phase 2 ipv 1?
bedankt voor de reactie
maar het is al gelukt
ik heb bij de laatste poging de bouten ingespoten met kruipolie
en nu gingen ze wel los
met behulp van een lange breekijzer kon ik de ophanging ver genoeg omlaag duwen om de veer er zo tussenuit te pakken
ik heb van m`n collega n paar professionele veerspanners gekregen en die deden de truuk..
de verzwaarde veren zitten er al onder ,en de auto is meteen 5 cm omhoog gekomen
ps , de schokbrekers zijn nog goed genoeg ;-)
maar het is al gelukt
ik heb bij de laatste poging de bouten ingespoten met kruipolie
en nu gingen ze wel los
met behulp van een lange breekijzer kon ik de ophanging ver genoeg omlaag duwen om de veer er zo tussenuit te pakken
ik heb van m`n collega n paar professionele veerspanners gekregen en die deden de truuk..
de verzwaarde veren zitten er al onder ,en de auto is meteen 5 cm omhoog gekomen
ps , de schokbrekers zijn nog goed genoeg ;-)
Geef toch GASSSSS.........
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Tijs
- Locatie: Ede (gld)
Nivomat vering uitwisselbaar tussen de phases?
Als ik het goed heb is de vering aan de achterzijde uitwisselbaar tussen de verschillende phases, wel met de juisste keurcode uiteraard.
Geldt dit ook voor de nivomat-vering?? Of zijn daar ook nog verschillende types van met andere kleurcodes ??
Wie schept er even duidelijkheid ??
Gr Tijs
Geldt dit ook voor de nivomat-vering?? Of zijn daar ook nog verschillende types van met andere kleurcodes ??
Wie schept er even duidelijkheid ??
Gr Tijs
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Vering uitwisselbaar?
Nivomat vering wat er bij mij onder de auto zit is blauw blauw, V40 phase 1 Sport.
Groetjes Wouter
Groetjes Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter op di 12 jan 2010, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Tijs
- Locatie: Ede (gld)
Re: Nivomat vering uitwisselbaar tussen de phases?
Laat ik het anders zeggen, waar zit hem de verlaging van de T4 vering ? Is als het goed is een sport onderstel, die is toch 2 cm lager ?
In de schokbreker of in de veer, zowel voor als achter ??
Wanneer ik de code of artikelnummer heb zal ik het erbij vermelden.
Gr Tijs
In de schokbreker of in de veer, zowel voor als achter ??
Wanneer ik de code of artikelnummer heb zal ik het erbij vermelden.
Gr Tijs
- Volvodriver86
- 2nd Gear member
- Berichten: 219
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 16:23
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Overijssel
Re: Nivomat vering uitwisselbaar tussen de phases?
Volgens mij zit het in de code's van je chassis. Er zit natuurlijk verschil in het bouwjaar/type auto. Als je de code hebt van het setje, zou ik even naar de dealer bellen als onder een phase 2 het zelfde setje gaat.
Volvo S40 eruit, S60 170pk erin... Webdagboek Volvodriver 86
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Tijs
- Locatie: Ede (gld)
Re: Nivomat vering uitwisselbaar tussen de phases?
Kleurcode: groen/ bruin (op de stofkap) op de veer staat een oranje stip
Sachs nummer: 30616715
Gr Tijs
Sachs nummer: 30616715
Gr Tijs
-
- Idle
- Berichten: 68
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:52
- 14
solved: fase 2 veerpoten onder fase 1
Ik heb een hele tijd terug een set Apex veren aangeschaft. Laatst heb ik daar een mooie set koni's bij gekocht. Nu was vandaag de bedoeling om het geheel onder mijn auto te zetten. Maar wat bleek na 1,5 uur ploeteren?
De veren passen niet in de veerschotel die op mijn originele voorpoten zitten!!!!
De uiteinden van de veren hebben een diameter van 17cm buitenmaat, de veerschotel gok ik op zo'n 10 cm. Nu zijn er wel veerschotels van een x40 uit 2000 met een veerschotel van 17 cm maar ook daar valt de veer niet in, die balanceert op de rand van de schotel. Wat is er aan de hand? Heb ik verkeerde schotels? Welke moet ik dan hebben of moet ik een andere set veren.
Daarnaast nog een vraag aan diegene die koni's onder de x40 hebben liggen. De bevestigingsplaat tbv de stabilisatorstang zit dichter bij de onderkant van de voordemper dan bij de originele dempers, heb ik andere stabilisator stangen nodig?
De veren passen niet in de veerschotel die op mijn originele voorpoten zitten!!!!
De uiteinden van de veren hebben een diameter van 17cm buitenmaat, de veerschotel gok ik op zo'n 10 cm. Nu zijn er wel veerschotels van een x40 uit 2000 met een veerschotel van 17 cm maar ook daar valt de veer niet in, die balanceert op de rand van de schotel. Wat is er aan de hand? Heb ik verkeerde schotels? Welke moet ik dan hebben of moet ik een andere set veren.
Daarnaast nog een vraag aan diegene die koni's onder de x40 hebben liggen. De bevestigingsplaat tbv de stabilisatorstang zit dichter bij de onderkant van de voordemper dan bij de originele dempers, heb ik andere stabilisator stangen nodig?
Laatst gewijzigd door Sed op wo 02 jun 2010, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Rijswijk ZH
Re: HELP, koni's met APEX passen niet
Weet je wel zeker dat de set veren voor jou bouwjaar zijn ?Sed schreef: Wat is er aan de hand? Heb ik verkeerde schotels? Welke moet ik dan hebben of moet ik een andere set veren.
-
- Idle
- Berichten: 68
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:52
- 14
Huh dit kan toch niet? Help het op te lossen.
Zowel veren als dempers zijn van het goede bouwjaar en voor de T4
Echter, nu heb ik in Vadis even gezocht hoe het nu in elkaar kan steken.
Onderstaand de twee plaatjes van vadis
Veerpoot van een x40 uit 2002
Veerpoot van een x40 uit 1998 (bouwjaar van mijn T4)
Ik ga snel even naar buiten rennen om wat foto's te maken.
Maar ik vermoed dus dat ik onder mijn 1998 fase 1 T4 veerpoten van een fase 2 x40 heb liggen
Echter, nu heb ik in Vadis even gezocht hoe het nu in elkaar kan steken.
Onderstaand de twee plaatjes van vadis
Veerpoot van een x40 uit 2002
Veerpoot van een x40 uit 1998 (bouwjaar van mijn T4)
Ik ga snel even naar buiten rennen om wat foto's te maken.
Maar ik vermoed dus dat ik onder mijn 1998 fase 1 T4 veerpoten van een fase 2 x40 heb liggen
-
- Idle
- Berichten: 68
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:52
- 14
Huh dit kan toch niet? Help het op te lossen.
Helaas de foto's van achter het wiel zijn niet duidelijk genoeg, maar hopelijk geeft het volgende plaatje uitsluitsel. Voor mij in ieder geval wel, tenzij er fase 2 dempers onder de fase 1 T4 geleverd zijn, maar dat kan ik me niet voorstellen.
Aanwijzingen waarom het niet klopt:
- De stabilisatorstangen die momenteel op mijn auto zitten zouden niet op de koni's passen die gegarandeerd bedoeld zijn voor mijn bouwjaar.
- De veerschotel is veel kleiner dan de nieuwe apex verlagingsveren.
- De bevestiging voor de stabilisatorstang zit op de huidige demper hoger dan op de koni.
- De plaatjes uit Vadis laten bovenstaande verschillen zien tussen fase 1 en 2 dempers.
Ik ben zo vrij geweest even wat plaatjes van forumleden te lenen om het verschil tussen de bovenzijde van de veerpoten te laten zien en dan een foto van mijn veerpoot.
Fase 2 x40:
Fase 1 x40:
Mijn V40:
En wie gaat er door voor de magnetron!?!??!!?
Nu is mijn vraag of de verlagingsveer dus wel in de 17 cm veerschaal hoort maar dat, doordat we geen rubber hebben gepakt, de pasmaat net niet goed genoeg is? Oftewel heb ik alle onderdelen van fase 1 dempers nodig om mijn verlaging toe te passen?
Aanwijzingen waarom het niet klopt:
- De stabilisatorstangen die momenteel op mijn auto zitten zouden niet op de koni's passen die gegarandeerd bedoeld zijn voor mijn bouwjaar.
- De veerschotel is veel kleiner dan de nieuwe apex verlagingsveren.
- De bevestiging voor de stabilisatorstang zit op de huidige demper hoger dan op de koni.
- De plaatjes uit Vadis laten bovenstaande verschillen zien tussen fase 1 en 2 dempers.
Ik ben zo vrij geweest even wat plaatjes van forumleden te lenen om het verschil tussen de bovenzijde van de veerpoten te laten zien en dan een foto van mijn veerpoot.
Fase 2 x40:
Fase 1 x40:
Mijn V40:
En wie gaat er door voor de magnetron!?!??!!?
Nu is mijn vraag of de verlagingsveer dus wel in de 17 cm veerschaal hoort maar dat, doordat we geen rubber hebben gepakt, de pasmaat net niet goed genoeg is? Oftewel heb ik alle onderdelen van fase 1 dempers nodig om mijn verlaging toe te passen?
Laatst gewijzigd door Sed op di 01 jun 2010, 23:34, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Rijswijk ZH
Re: HELP, koni's met APEX passen niet
dat hoop ik niet voor je!
helaas voor je heb ik al een magnetron
nee hoor ik durf het niet te zeggen zo, maar het lijkt het er wel op dat je inderdaad wat meer onderdelen nodig hebt die wel bij het bouwjaar van je auto horen
niet dat het je zal helpen maar dan weet je het zeker, zoek de kleurcode van de veren die er onder zaten eens op in vadis.. dan weet je in ieder geval wat er nu onder zit
helaas voor je heb ik al een magnetron
nee hoor ik durf het niet te zeggen zo, maar het lijkt het er wel op dat je inderdaad wat meer onderdelen nodig hebt die wel bij het bouwjaar van je auto horen
niet dat het je zal helpen maar dan weet je het zeker, zoek de kleurcode van de veren die er onder zaten eens op in vadis.. dan weet je in ieder geval wat er nu onder zit
-
- 1st Gear member
- Berichten: 196
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 10:09
- 14
- Locatie: Etten-Leur
Re: HELP, koni's met APEX passen niet
Die verkeerde positie van de stabilisatorstang komt omdat je Koni's voor het nieuwere type zijn en jij blijkbaar het oude eronder hebt zitten. Het lijkt wel alsof ze in Born zo rond 1998/1999 vanalles door elkaar hebben gebruikt qua nieuwe en oude serie onderdelen. Mijn 98er heeft ook een paar van die rare onderdelen.
(Of de dealer heeft in de loop der tijd wat 'omgewisseld')
Stabilisatorkoppelingsstang bestellen van het nieuwe type ZOU de oplossing voor dat probleem moeten zijn.
(Of de dealer heeft in de loop der tijd wat 'omgewisseld')
Stabilisatorkoppelingsstang bestellen van het nieuwe type ZOU de oplossing voor dat probleem moeten zijn.
If it aint rubbin you're not dubbin
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
-
- Idle
- Berichten: 68
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:52
- 14
Re: HELP, koni's met APEX passen niet
De dealer heeft dus inderdaad fase 2 veerpoten en stabilisatorkoppelingsstangen onder mijn fase 1 geplaatst.
Ik vond hem altijd al wel hoog op zijn poten staan, daarom wilde ik de koni's met verlagingsveren.
Nu moet ik dus de onderdelen vinden om de koni's alsnog te installeren. Dan heb ik dus nivomats met volledige veerpoten voor een fase 2 over.
Ik vond hem altijd al wel hoog op zijn poten staan, daarom wilde ik de koni's met verlagingsveren.
Nu moet ik dus de onderdelen vinden om de koni's alsnog te installeren. Dan heb ik dus nivomats met volledige veerpoten voor een fase 2 over.
- Dark Rider
- 1st Gear member
- Berichten: 132
- Lid geworden op: di 23 jun 2009, 08:18
- 14
Re: solved: fase 2 veerpoten onder fase 1
ff wat anders,de luchtslang naar je CDA is nou niet echt optimaal .Rechts naast je accu zit een gat wat naar je zijscherm loop,dat is waar je je lucht normaal gesproken vandaan haald.Zoals hij nu ligt knijp je hem helemaal af en krijg je nog minder als met origineel filter.
_____________________________________________________
To fast 4 you________________________________________________________________if its not blown it sucks
To fast 4 you________________________________________________________________if its not blown it sucks
-
- Idle
- Berichten: 68
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:52
- 14
Re: solved: fase 2 veerpoten onder fase 1
Darkrider, dat is een foto van DinanT zijn 2.0T. Die ademt uberhaubt niet lekker meer denk ik
Had ik even geleend om verschil tussen fase 1 en 2 dempers te laten zien.
Had ik even geleend om verschil tussen fase 1 en 2 dempers te laten zien.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Rijswijk ZH
Re: HELP, koni's met APEX passen niet
met nivomats sta je niet perse hoger toch? mooi dat je nu weet wat er aan de hand is, dat wordt wat onderdeeltjes bijbestellen dus. veel kleine onderdelen van de veerpoot zijn gelukkig niet zo duur kwam ik vandaag achterSed schreef:De dealer heeft dus inderdaad fase 2 veerpoten en stabilisatorkoppelingsstangen onder mijn fase 1 geplaatst.
Ik vond hem altijd al wel hoog op zijn poten staan, daarom wilde ik de koni's met verlagingsveren.
Nu moet ik dus de onderdelen vinden om de koni's alsnog te installeren. Dan heb ik dus nivomats met volledige veerpoten voor een fase 2 over.
-
- Idle
- Berichten: 68
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:52
- 14
Re: solved: fase 2 veerpoten onder fase 1
die kleine onderdeeltjes komen excl. btw toch op zo'n 300 euro
Gelukkig heb ik meerdere reacties gekregen op onderdelenlijn.nl, dus mooi twee gebruikte veerpoten ophalen en het komt helemaal goed.
Volgens mij sta je idd met nivomats niet perse hoger, dat ligt dus aan de fase 2 veerpoten.
Gelukkig heb ik meerdere reacties gekregen op onderdelenlijn.nl, dus mooi twee gebruikte veerpoten ophalen en het komt helemaal goed.
Volgens mij sta je idd met nivomats niet perse hoger, dat ligt dus aan de fase 2 veerpoten.