Alles over de handrem. Afstellen, niet strak, lampje enz

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Gebruikersavatar
leigh
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 218
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 11:43
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Groningen

Re: achterremmen handrem

Bericht door leigh »

raar,want auto is toch door de apk gekomen 2 maand geleden...miss dat hij toen,wel goed deed,want hij blijft niet altijd steken... nieuwe remcilinder is al un h
uis,nu nog :-D tijd maken
Volvo Luxe
psxman
Idle
Idle
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 21 apr 2010, 19:49
13

Handrem ,verschil links rechts te groot voor keuring(APK)

Bericht door psxman »

Beste leden,

Ik kom terug van de keuring(APK) en ben afgekeurd voor de handrem.
Deze is veel te los aande bedieningshendel en ook was het wiel links achter niet geremd(verschil tussen links en rechts was zon 95 procent tijdens de test)
Nu is het wel zo dat ik dat probleem van de handrem al heel lang voel en is enkel maar verslechterd.
Ik heb pas nieuwe remblokken en schijven geplaatst en zeer dom van mij heb ik dat over het hoofd gezien(door de vele andere dingen die ik nog moest veranderen).
Ik wist trouwens ook niet dat je daarvoor afgekeurd kon worden :D

Nu is mijn vraag dus:

Om dat linker achterwiel bij te regelen zodat deze wel goed genoeg remt,waar moet ik dat doen?
Want ik las bij vele autos dat er achteraan een systeem met tandjes zit en je hieraan de "handrem" blokken achter de schijf kan afstellen maar volgens mij als ik het mij goed herinner heb ik zo geen systeem gezien bij het vervangen vande schijven.

Wel er even duidelijk bijvermelden dat het probleem niet opgedoken is na de vervanging van de schijven en blokken,het is al vanaf ik de auto kocht dat het stilletjes aan minder en minder is beginnen gaan.

Ik heb ook al het topic van wouter gelezen maar ik vermoed dat die van mij niet vast zit omdat het beetje bij beetje is geminderd.


Het gaat over een 1.9D 12/2001 model!

Alvasdt bedankt
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Handrem ,verschil links rechts te groot voor keuring(APK

Bericht door Wouter »

Waarschijnlijk wordt het remcilinders gangbaar maken, zowel links en rechts.
Anders de remklauw reviseren of vervangen.

Afstellen hoef je namelijk nooit te doen, systeem in remcilinder is zelfstellend/corrigerend.
psxman
Idle
Idle
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 21 apr 2010, 19:49
13

Re: Handrem ,verschil links rechts te groot voor keuring(APK

Bericht door psxman »

Wouter schreef:Waarschijnlijk wordt het remcilinders gangbaar maken, zowel links en rechts.
Anders de remklauw reviseren of vervangen.

Afstellen hoef je namelijk nooit te doen, systeem in remcilinder is zelfstellend/corrigerend.
Dus er zit niets achter de schijf zelf waar ik moet zijn he?
Nog enkele praktische tips in welke volgorde ik best te werk ga?en met welk spul?

Mvg
kevin
psxman
Idle
Idle
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 21 apr 2010, 19:49
13

Re: Handrem ,verschil links rechts te groot voor keuring(APK

Bericht door psxman »

ik lees hier net een revisie topic.
Nu vraag ik mij het volgende af.

Je draait bij vervanging van de blokken de cilinder/zuiger terug erin.dit moet draaiend gebeuren omdat er schroefdraad opzit.
Kan volgende logica kloppen?

dat na het demonteren van de oude remblokken ik de zuiger veel te ver heb teruggedraait waardoor deze nu te ver op de schroefdraad gedraaid zit en ik bv deze enkele mm's minder ver draai en hierdoor dus ook minder ver op de schroefdraad en hierdoor vlugger de zuiger naar buiten komt?
ik veronderstel dat dat terugdraaien van de zuiger vooral te maken heeft omdat de handrem hierbij aangekoppeld zit,want vooraan kan je altijd de zuigers gewoon induwen he..
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Handrem ,verschil links rechts te groot voor keuring(APK

Bericht door Wouter »

Je hebt toch wel bij het vervangen van de remblokken, deze toch wel aangespannen tegen de schijf?

Dit doe je met behulp van de handrem mechanisme, achter de rem klauw.
psxman
Idle
Idle
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 21 apr 2010, 19:49
13

Re: Handrem ,verschil links rechts te groot voor keuring(APK

Bericht door psxman »

Wouter schreef:Je hebt toch wel bij het vervangen van de remblokken, deze toch wel aangespannen tegen de schijf?

Dit doe je met behulp van de handrem mechanisme, achter de rem klauw.
ik heb gewoon de zuiger terug geduwt/gedraait tot de nieuwe blokken er in paste en ook nog net over de remschijven gingen bij het terug monteren van de klauw.
de remblokken zaten toen voor zover ik kan herinneren mooi netjes tot tegen de schijf en bij het ronddraaien maakte dit een normaal geluid.

hoe gaat dat dan juist in zen werk?want ik veronderstel dat dat nu dan nog altijd gaat?

btw

gewoon remmen doen de blokken enzo perfect achteran ,ook op de apk.
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Handrem ,verschil links rechts te groot voor keuring(APK

Bericht door Wouter »

Dan gaat het zoals ik eerder heb beschreven, links gangbaar maken.
Cilinder indraaien, terug pompen naar buiten, kijken naar corrosie, eventueel schoonmaken en smeren met remvloeistof en terug indraaien. Dit herhalen.

Linker remklauw zuiger heeft meer weerstand als rechts, daardoor gaat alle rem kracht naar de rechter kant.
Trek de handrem aan en kijk even naar de aantrek verschillen aan de hendel van de remklauwen.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Handrem ,verschil links rechts te groot voor keuring(APK

Bericht door myalexx »

Wouter,

Nu ik dit zo zag had ik een klein vraagje, wellicht staat het er al maar overheen gelezen..

maar is het mogelijk om je handrem ergens strakker te stellen ?
want moet mijn hendel aardig ver omhoog trekken voor mijn gevoel voor hij "remt"

met de blokken en schijven is niks miss en hij komt er gewoon de apk mee door..

vind het alleen fijner als een handrem al goed remt met een paar tandjes ipv best ver trekken.

( wellicht hoort dit gewoon bij dit model )
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Handrem ,verschil links rechts te groot voor keuring(APK

Bericht door Wouter »

Afstellen doe je met nieuwe remblokken en remschijven.
Tussen de 4-5 klikken moet de maximale rem werking geven, bij controle maximaal 8 klikken.
Handrem hendel naar beneden wielen moeten vrij rond draaien na afstellen.

Maar let op :
De gangbaarheid van de remcilinder in de remklauw heeft grote invloed op de remwerking!
Dus niet het opnieuw afstellen van de kabel, brengt het alleen maar in onbalans.
psxman
Idle
Idle
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 21 apr 2010, 19:49
13

Re: Handrem ,verschil links rechts te groot voor keuring(APK

Bericht door psxman »

Wouter schreef:Dan gaat het zoals ik eerder heb beschreven, links gangbaar maken.
Cilinder indraaien, terug pompen naar buiten, kijken naar corrosie, eventueel schoonmaken en smeren met remvloeistof en terug indraaien. Dit herhalen.

Linker remklauw zuiger heeft meer weerstand als rechts, daardoor gaat alle rem kracht naar de rechter kant.
Trek de handrem aan en kijk even naar de aantrek verschillen aan de hendel van de remklauwen.
Bedankt Wouter

Dat ga ik zeker proberen te doen morgen als ik tijd heb, wat bedoel je juist met u laatste zin?
Trek de handrem aan en kijk even naar de aantrek verschillen aan de hendel van de remklauwen

voor alle zekerheid even overlopen.

1.remklauw van schijf.
2.zuiger terug duwen
3.handrem binnenin optrekken,hierdoor zou de zuiger eruit moeten komen terug.wat indien hij niet terugkomt?
4.insmeren met remolie
5.terug induwen

en wat na die stap?
moet als alles goed is dan, na het optrekken van de handrem de zuiger er uit komen? en dan nog keertje terug induwen ,blokken erin en op de schijf..


of van wanneer weet je dat je alles terug kan monteren op de schijf?

alvast bedankt
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Handrem ,verschil links rechts te groot voor keuring(APK

Bericht door myalexx »

Je handrem werkt met een kabel, aan het einde komt hij op de klauw op een hevel.

Als je de handrem hendel even paar tikken optrekt kun je dus L & R vergelijken of die gelijk op gaan of dat er eentje beweegt en de ander gewoon op dezelfde stand blijf zitten.

Die klauw zit dan vermoedelijk vast.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Handrem ,verschil links rechts te groot voor keuring(APK

Bericht door Wouter »

psxman schreef:
Wouter schreef:Dan gaat het zoals ik eerder heb beschreven, links gangbaar maken.
Cilinder indraaien, terug pompen naar buiten, kijken naar corrosie, eventueel schoonmaken en smeren met remvloeistof en terug indraaien. Dit herhalen.

Linker remklauw zuiger heeft meer weerstand als rechts, daardoor gaat alle rem kracht naar de rechter kant.
Trek de handrem aan en kijk even naar de aantrek verschillen aan de hendel van de remklauwen.
Bedankt Wouter

Dat ga ik zeker proberen te doen morgen als ik tijd heb, wat bedoel je juist met u laatste zin?
Trek de handrem aan en kijk even naar de aantrek verschillen aan de hendel van de remklauwen

voor alle zekerheid even overlopen.

1.remklauw van schijf.
2.zuiger terug duwen
3.handrem binnenin optrekken,hierdoor zou de zuiger eruit moeten komen terug.wat indien hij niet terugkomt?
4.insmeren met remolie
5.terug induwen

en wat na die stap?
moet als alles goed is dan, na het optrekken van de handrem de zuiger er uit komen? en dan nog keertje terug induwen ,blokken erin en op de schijf..


of van wanneer weet je dat je alles terug kan monteren op de schijf?

alvast bedankt
Niet de handrem hendel gebruiken, maar de hendel op de remklauw.
Dit is direct een controle of deze soepel loopt.
psxman
Idle
Idle
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 21 apr 2010, 19:49
13

Re: Handrem ,verschil links rechts te groot voor keuring(APK

Bericht door psxman »

Bedankt iedereen voor de duidelijke info!

Ik heb deze middag de tijd gehad om er eens naar te kijken,ik had hier een 2-3 tal uren tijd voor gerekend maar gelukkig was het al na 45minuten klaar.
Het mechanisme achteraan de remklauw zat dus vast.
Eerst rechtsachter gekeken en deze kon ik makkelijk met de hand bewegen,dan naar de slechte kan gegaan en deze kon ik niets mee doen,en ook geen verschil in stand als ik em binnen in de auto zeer hard opspande.

Nu dacht ik van ok ik ga eerst eens kijken naar waar het eigelijk moet bewegen en hoe ver dat gaat,en heb ik met een staalborstel echt wel heel veel schilfers en vuil tussen uit kunnen schuren.
Zodat alles rond het beweegbare deel terug roest,brok en vuilvrij was(ook de veer die daar zit),toen al eens met een hamer tikjes opgegeven op en neer en kijk nu ging het wel al wat beter.ik kreeg em al tikkend naar beneden en al tikkend naar omhoog.
Dan heel de boel met een krachtig losmaakmiddel ingespoten(overdreven veel) ,even gewacht nog eens van boven naar beneden getikt en dat ging nog beter.
Nadien nog eens extra veel middel op gespoten en binnen in de auto de handrem verschillende malen op en neer gedaan en ineens was daar het gevoel wat je moet hebben bij een perfect werkende handrem :tumbup
Nog een 10 tal minuten wat met het mechanisme op en neer gegaan en probleem opgelost!

Ik heb nu een handrem waarbij je al van het 3de tikje voelt dat hij niet echt verder meer moet om vast te staan,zalig!(voorheen was dit mss een tik of 20 en stond de wagen nog redelijk los)


Nogmaals mijn dank en hoop hierbij ook iemand anders in de toekomst te kunnen helpen,vandaar dat ik het even meld hoe en wat..
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Handrem ,verschil links rechts te groot voor keuring(APK

Bericht door Wouter »

Hou er nu rekening mee dat je dit elk half jaar tot een jaar moet herhalen.
Als het eenmaal begint is gangbaar houden, een onderdeel van je onderhoudsbeurt.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Handrem ,verschil links rechts te groot voor keuring(APK

Bericht door volvoS40 »

niet dat mijn handrem iets bijzonders mankeerd... (staat halverwege)
maar wel bijzonder informatief omtrent veiligheid, je auto zou eens er van af glijden ergens de straat op !

ik ga dit ook eens nakijken :tumbup
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
psxman
Idle
Idle
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 21 apr 2010, 19:49
13

Re: Handrem ,verschil links rechts te groot voor keuring(APK

Bericht door psxman »

Wouter schreef:Hou er nu rekening mee dat je dit elk half jaar tot een jaar moet herhalen.
Als het eenmaal begint is gangbaar houden, een onderdeel van je onderhoudsbeurt.

idd als er iets moet gebeuren aan de wagen dan ga ik dit zeker onderhouden ,paar minuten werk en voorkomen is beter dan genezen natuurlijk!
Gebruikersavatar
appiedriver
Idle
Idle
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 03 jun 2011, 12:22
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: westzaan

Re: Handrem ,verschil links rechts te groot voor keuring(APK

Bericht door appiedriver »

je auto zou eens er van af glijden ergens de straat op !
ik zou toch niet durven om de wagen alleen op de handrem te parkeren hoor!

maar goed ..dit ter zijde ,goed om te weten als de handrem het niet goed doet!!
it,s nice to be importand but it,s more importand to be nice!
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Handrem ,verschil links rechts te groot voor keuring(APK

Bericht door volvoS40 »

appiedriver schreef:
je auto zou eens er van af glijden ergens de straat op !
ik zou toch niet durven om de wagen alleen op de handrem te parkeren hoor!

maar goed ..dit ter zijde ,goed om te weten als de handrem het niet goed doet!!
Ik zet de auto zelf meestal ook in een versnelling en op de handrem.
alleen........ niet iedereen doet dat, of denkt hieraan.

zelfs ik ben eens vergeten om de auto in een versnelling te zetten of op de handrem, meeste gevallen blijft de auto staan, maar heb ook 1 maal meegemaakt dat iemand mij er op atendeerde dat m'n auto van een parkeerplek was afgereden (en half op de parkeerplek / straatje) was blijven hangen, dus bijde vergeten (haast moment, ik weet heel slecht)

maar dat is ook verder ieders zijn eigen methode.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Handrem ,verschil links rechts te groot voor keuring(APK

Bericht door w.rusman »

Ik parkeer eigenlijk altijd standaard op de handrem en zonder versnelling, ook als ik mijn auto bij mijn ouders schuin op een zeedijk voor een andere auto parkeer...
Nooit problemen mee gehad :afro

Als je je handrem vaak gebruikt heb je ook minder kans dat hij vastroest of 's winters vastvriest (meestal ook door troep op het mechanisme)

Wel eens goed geschrokken omdat een bandenmonteur de auto eens zonder handrem en in de versnelling op een hellingkje voor een glazen pui van een gebouw had geparkeerd.
En ik trap als eerste de koppeling in, in vertrouwen dat hij op de handrem staat... :O
Nissan micra K12
Plaats reactie