Alles over de handrem. Afstellen, niet strak, lampje enz

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Musicus
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
10
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Ulvenhout

Re: Alles over de handrem. Afstellen, niet strak, lampje enz

Bericht door Musicus »

De klauw die ik van Rima heb heeft het een jaar uitgehouden, maar nu zit de handrem linksachter weer vast. Even onder de auto kruipen, handel met de hand terug bewegen en je kan weer rijden.
Ik denk dat ik maar een nieuwe klauw moet bestellen want dit is niet ideaal. Hoe lang zou een nieuwe klauw het uithouden?
S60 D5 2002, 750.000 km
V40 2.0 2004, 267.000 km
Gebruikersavatar
Mickos
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 14 apr 2013, 09:35
10
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Michel
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Alles over de handrem. Afstellen, niet strak, lampje enz

Bericht door Mickos »

Net zolang totdat die ook kapot gaat. Is niet te zeggen hoelang de levensduur gaat worden, dat heb jezelf in de hand met goed gebruik en goed onderhoud.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9379
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over de handrem. Afstellen, niet strak, lampje enz

Bericht door volvoS40 »

dat is dus in het algemeen 15 a 20 jaar, bij velen zitten nog de eerste onder, en je ziet als maar meer dat die dingen nu het loodje leggen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1164
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Alles over de handrem. Afstellen, niet strak, lampje enz

Bericht door PKing »

En het vastzitten van de handrem komt meestal omdat het mechanisme in de klauw te stroef gaat, en daar kun je denk ik weinig aan doen.
De mijne beginnen ook maar kreeg ze nog door de keuring, volgend jaar maar afwachten...
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Vinger
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 15:02
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over de handrem. Afstellen, niet strak, lampje enz

Bericht door Vinger »

Hallo, Ik heb hier ook een gevalletje hangende handrem Li/Re

Bovenstaande over het vastzitten van de handrem is nou precies mijn vraag.

Wat ZIT er nou precies vast?? En wat heb je nodig om dit op te lossen (schuurpapier? / Nieuwe afdichtingen? / anders? )

Ik zoek mij suf op de video kanalen en op het forum maar meestal kom je alleen vervangen van zuigerafdichtingen tegen. Of het los koppelen van de handremkabel :O
Volgens mij is het asje wat de behuizing in gaat juist de boosdoener. In mijn beleving moet die er dus uit om de boel eens goed te reinigen.

Ik wil het graag binnenkort los halen en verhelpen maar ik wil wel weten waar ik aan begin :think

Misschien heeft iemand de juiste link voor mij hier op het forum??

Mvg. Jan
maikelv
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1076
Lid geworden op: di 11 mar 2014, 19:58
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Roepnaam: Maikel
Locatie: Sint Oedenrode

Re: Alles over de handrem. Afstellen, niet strak, lampje enz

Bericht door maikelv »

Als je onder de auto kijkt zoek je naar het heveltje waarin de handremkabel zit geklemt. Dat heveltje is vaak de boosdoener en gaat dan erg stroef. Ik had zelfs een nieuwe remklauw met hetzelfde probleem (A) Het enige waardoor ikhet heb kunnen verhelpen is door het rubbertje wat pal achter het heveltje zit wat opzij te drukken met een schroevendraaier en daarin flink wat vet te spuiten. Het probleem is bij mij daarna nooit meer voorgekomen. Je kan ook de moer wat lossen waardoor het heveltje wat los komt dan kun je er makkelijker bij. Misschien zou je dat geheel ook uit elkaar kunnen halen maar zover heb ik het nooit geprobeerd. Het heeft niets met de zuiger te maken want dan zou alles ook vast moeten blijven hangen als je normaal remt.
Webdagboek : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11902

Auto van de maand Augustus 2015
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1164
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Alles over de handrem. Afstellen, niet strak, lampje enz

Bericht door PKing »

Ergens in een ander draadje wat ik zogauw niet kan vinden, is de conclusie dat ook het handremgedeelte in de klauw met heel veel moeite wel te reviseren is, maar dat een ruil/revisie, of een nieuwe een betere optie is.
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Alles over de handrem. Afstellen, niet strak, lampje enz

Bericht door dannyw »

Er is een kerel uit Vriezenveen die remklauwen reviseerd. Laatst van hem klauwen bestelt voor achter.

Zijn zelfs netjes gepoedecoat en geheel gereviseerd. Ik betaalde 40 euro per stuk.

Zoek even op marktplaats op REMKLAUW GEREVISEERD. dan komt hij wel naar voren.
Heeft alles wel op voorraad. Reageert snel met goede afhandeling.

Ik ben er zeer tevreden over.
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Alles over de handrem. Afstellen, niet strak, lampje enz

Bericht door texaco »

€40, das niet veel. Houd hij er nog wel iets aan over? :think
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Vinger
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 15:02
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over de handrem. Afstellen, niet strak, lampje enz

Bericht door Vinger »

Maikelv schreef:
Als je onder de auto kijkt zoek je naar het heveltje waarin de handremkabel zit geklemt. Dat heveltje is vaak de boosdoener en gaat dan erg stroef. Ik had zelfs een nieuwe remklauw met hetzelfde probleem (A) Het enige waardoor ikhet heb kunnen verhelpen is door het rubbertje wat pal achter het heveltje zit wat opzij te drukken met een schroevendraaier en daarin flink wat vet te spuiten. Het probleem is bij mij daarna nooit meer voorgekomen. Je kan ook de moer wat lossen waardoor het heveltje wat los komt dan kun je er makkelijker bij. Misschien zou je dat geheel ook uit elkaar kunnen halen maar zover heb ik het nooit geprobeerd. Het heeft niets met de zuiger te maken want dan zou alles ook vast moeten blijven hangen als je normaal remt.
Ik denk dat dat heveltje idd het probleem zou moeten zijn. Ik heb dat punt al diverse keren een kruipolie (stort)douche :-D gegeven icm idioot vaak heen en weer bewegen van het hendeltje. Dit bood meestal een oplossing. Nu ik mij er meer in verdiept heb begrijp ik dat die bewuste o-ring mijn douche pogingen mooi tegenhoudt.

Ik ga genoemde oplossing eens proberen door het heveltje los te draaien en de o-ring te verplaatsen/verwijderen om kruipolie op de juiste plek te krijgen.
Ik heb inmiddels een afdichtset in mijn bezit dus als eea. niet mocht werken dan haal ik hem alsnog uit elkaar.
maikelv
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1076
Lid geworden op: di 11 mar 2014, 19:58
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Roepnaam: Maikel
Locatie: Sint Oedenrode

Re: Alles over de handrem. Afstellen, niet strak, lampje enz

Bericht door maikelv »

Ja in feite zou je het gewoon uit elkaar moeten kunnen halen. Als je die moer losdraait zou je er zo alles af moeten kunnen halen. Zo niet dan even dat rubbertje/ringetje aan de kant en spuiten maar :P Ik weet zo niet welk model remklauw je hebt. De phase 1 worden geleverd zonder terugstelveer, maar ik heb op mijn phase 1 gewoon de remklauwen van na 2000 zitten. Daarop zit een veer die het heveltje terug trekt, dit scheelt uiteraard ook :whistle
Webdagboek : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11902

Auto van de maand Augustus 2015
Vinger
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 15:02
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over de handrem. Afstellen, niet strak, lampje enz

Bericht door Vinger »

Auto is van '02 dus ik denk de remklauwen ook :P Ik heb er wel veren op zitten. Helpen alleen niet genoeg. Had vanmiddag op t werk willen kijken maar op de "roffel" zat minder ijs vanmorgen dus mooi de 850 gepakt. Dit weekend maar eens op de oprit een poging wagen.
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1164
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Alles over de handrem. Afstellen, niet strak, lampje enz

Bericht door PKing »

Nou ik heb klauwen gevonden voor ik dacht 58 euro nieuw/gereviseerd dus als het nodig mocht zijn ga ik er verder niet teveel aan prutsen.
Wacht even de keuring af, met een beetje zoeken ben ik met schijven en blokken rond de 200 klaar:-)
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Vinger
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 15:02
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over de handrem. Afstellen, niet strak, lampje enz

Bericht door Vinger »

Gister re en vandaag li met succes een behandeling gegeven aan de handrem hevels.

Ik heb er wat foto's van gemaakt en wil er wel soort How-to over maken maar ik weet niet of deze draad de juiste plek is? En moet nog uitzoeken hoe het met foto's moet...

Heveltjes kunnen iig. straffeloos verwijderd worden. Het asje wat het handrem mechanisme bediend blijft in zijn "nul" positie staan ongeveer zo dat het heveltje tegen de aanslag ligt. Dan komt het vocht/vuil rubber tevoorschijn wat je met een dun schroevendraaiertje oid aan de kant kunt duwen. En zie daar ROEST! dan "gericht" een spuitje kruipolie de boel goed heen en weer en dit een aantal keren herhaald. Geprobeerd om de bruine roest kruipolie weg te spoelen. Toen het aanligvlak van het rubber op het heveltje weer mooi glad geschuurd. Likje vet op het rubber en de hevel en de boel er weer op. De terugtrek veer was wel een kleine uitdaging maar ook dat lukte. Kabel er weer aan. Dit was misschien makkelijker geweest om de handrem eerst te ontspannen :whistle

Een korte test en een blije V-40 eigenaar :dance

Ik heb een afdichtset van HiTech (H 539850) aangeschaft Daar zit een nieuwe afdichtings cup in. Als ik het zo bekijk sla je die er in als een soort keerring. Dit heb ik niet gedaan. Ik wacht eerst af hoe dit gaat en bij een totale klauw revisie neem ik hem tzt. wel mee.
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5730
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alles over de handrem. Afstellen, niet strak, lampje enz

Bericht door Arie »

Vinger schreef: za 03 feb 2018, 13:29 Gister re en vandaag li met succes een behandeling gegeven aan de handrem hevels.

Ik heb er wat foto's van gemaakt en wil er wel soort How-to over maken maar ik weet niet of deze draad de juiste plek is? En moet nog uitzoeken hoe het met foto's moet...
Als je een mooie how to hier wil maken hier met foto's en uitleg erbij, alles in 1 bericht, graag zelfs. Die kunnen we dan in de how to rubriek toevoegen.

Hoe je foto's op het forum kunt plaatsen vind je hier: https://www.volvo40forum.nl/forum/viewt ... f=35&t=506
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
maikelv
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1076
Lid geworden op: di 11 mar 2014, 19:58
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Roepnaam: Maikel
Locatie: Sint Oedenrode

Re: Alles over de handrem. Afstellen, niet strak, lampje enz

Bericht door maikelv »

Vinger schreef: za 03 feb 2018, 13:29 Gister re en vandaag li met succes een behandeling gegeven aan de handrem hevels.

Ik heb er wat foto's van gemaakt en wil er wel soort How-to over maken maar ik weet niet of deze draad de juiste plek is? En moet nog uitzoeken hoe het met foto's moet...

Heveltjes kunnen iig. straffeloos verwijderd worden. Het asje wat het handrem mechanisme bediend blijft in zijn "nul" positie staan ongeveer zo dat het heveltje tegen de aanslag ligt. Dan komt het vocht/vuil rubber tevoorschijn wat je met een dun schroevendraaiertje oid aan de kant kunt duwen. En zie daar ROEST! dan "gericht" een spuitje kruipolie de boel goed heen en weer en dit een aantal keren herhaald. Geprobeerd om de bruine roest kruipolie weg te spoelen. Toen het aanligvlak van het rubber op het heveltje weer mooi glad geschuurd. Likje vet op het rubber en de hevel en de boel er weer op. De terugtrek veer was wel een kleine uitdaging maar ook dat lukte. Kabel er weer aan. Dit was misschien makkelijker geweest om de handrem eerst te ontspannen :whistle

Een korte test en een blije V-40 eigenaar :dance

Ik heb een afdichtset van HiTech (H 539850) aangeschaft Daar zit een nieuwe afdichtings cup in. Als ik het zo bekijk sla je die er in als een soort keerring. Dit heb ik niet gedaan. Ik wacht eerst af hoe dit gaat en bij een totale klauw revisie neem ik hem tzt. wel mee.
Ik ben benieuwd of dat het bij jou nu ook opgelost is :tumbup
Webdagboek : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11902

Auto van de maand Augustus 2015
Vinger
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 15:02
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002

How-To Vastzittende Handrem Hevel

Bericht door Vinger »

Hallo,

Op verzoek en omdat ik het bijna nergens kon vinden, hier mijn How-To voor het gangbaar krijgen van vastzittende handrem heveltjes.

-Verwijder het desbetreffende achterwiel en plaats een as-steun oid. zodat je ook zelf nog kunt genieten van een werkende handrem.
-Ontspan de handrem kabels in de middenconsole (hiervoor zijn wel omschrijvingen op het forum) Ik heb deze stap zelf niet gedaan.
-Werk een dikke platte schroevendraaier tussen het heveltje en de aanslag vooral wanneer je de kabels niet ontspannen hebt :whistle

Afbeelding

-Haal het bescherm rubber van de buitenkabel van de handrem af en duw de schroevendraaier naar beneden zodat de buitenmantel meer ruimte krijgt. Nu kun je de kabel uit de houder halen omdat er een sleuf in zit waar de binnenkabel doorheen kan.

Afbeelding

-Wanneer de buitenkabel uit de houder is ontstaat er ruimte om hem van de hevel af te haken
-Verwijder de terug-trek veer indien aanwezig. Gebruik een tang/schroevendraaier/vingers maar zorg er voor dat hij niet in je gezicht springt!

Afbeelding

-Als het goed is ligt het heveltje nu precies "aan" tegen de aanslag en kun je hem er af gaan halen.
-Draai de centrale moer van het heveltje los met een dop/sleutel 13
-Neem een tang en pak het heveltje beet en wrik hem net zo lang heen en weer mbv. wat kruipolie tot hij van het asje af komt. Pas op met tussen slaan van beitels/spie-drijvers
of ander gereedschap! Het rubber cupje wat er achter zit is gauw kapot :P
Wanneer eea. gelukt is ziet het er ongeveer zo uit.

Afbeelding

-Gebruik wat haak gereedschap of een dunne schroevendraaier om het rubbertje iets van het asje af te duwen terwijl alles op zijn originele plek blijft zitten. Als je er met je neus tussen kruipt zie je waarschijnlijk waarom het heveltje niet meer zo lekker terug komt.

OPM: IK WEET NIET OF KRUIPOLIE / SMEERMIDDELEN / VET / SAMEN GAAN MET DE REM AFDICHTINGEN!! EN OF DAT DIE MET ELKAAR IN CONTACT KOMEN. :think

-Spuit nu een kruipolie/roest oplossende/Smerende substantie tussen het rubbertje en het asje. Monteer het heveltje op het asje door hem 1-2 tandjes verder naar beneden te zetten. Dit is niet alleen makkelijker monteren maar volgens mij ook zinvol.(lees verderop) Zoek hoe hij het lekkerste op de splines valt en gebruik de moer om hem er op te "persen" door het heveltje met de ene hand axiaal te bewegen en met de andere hand steeds de moer iets verder aan te draaien. Bij mij lukte dit makkelijk zonder gereedschap.
-Beweeg nu net zo lang als dat je het leuk vindt het heveltje heen en weer met een tang in de richting van de kabel. Als het goed is gaat de boel en vlug soepeler heen en weer.
-Ik ben zo vrij geweest het heveltje ook door zijn "nul" positie heen te bewegen en kwam er achter dat hij dan ook terug veert de andere kant op als het ware. Volgens mij komt dit het volledig terugkeren ten goede omdat je méér slag gangbaar maakt dan dat hij normaal nodig heeft. Dit is alleen mogelijk door het heveltje 1-2 tandjes anders te monteren bij het soepel maken.
-Herhaal het verwijderen / kruipolie spuiten / monteren / bewegen net zo vaak als je denkt dat nodig is. Bij mij kwam het asje op den duur vanzelf weer terug in zijn "nul" stand.
-Schuur de binnenkant van het heveltje wat tegen het rubber aan komt mooi schoon en glad.

Afbeelding

-Gebruik een wat dikker vet/vaseline om de cup ruim mee in te smeren zodat vocht minder kans krijgt om binnen te dringen en tevens het roesten van het blank gemaakte heveltje tegen moet gaan. Nog mooier is een laagje verf natuurlijk.
-Monteer nu het heveltje met dezelfde werkwijze maar dan in zijn originele positie. Dit is iets lastiger omdat de aanslag je wellicht nèt tegenwerkt.
-Draai de moer vast (moment weet ik niet) Aan de linkerkant is het makkelijk omdat de aanslag je helpt de boel tegen te houden. Rechts heb ik een wp-tang gebruikt om het heveltje tegen te houden. Ik denk eigenlijk dat je hem ook vast krijgt wanneer het rem mechanisme begint te werken.
-Monteer de terug-trekveer met het lange been naar voren als eerste in zijn uitsparing. Neem een schroevendraaier en steek die schuin van achter/onder tussen het haakje van het korte been en de windingen van de veer. Beweeg nu met een draaiende beweging het heft omhoog en gebruik de windingen van de veer als aanslag/hefboom/... Als het goed is ben je zo in staat het korte been van de veer om het heveltje van de handrem te werken. Ik had de andere kant met mijn vingers er om weten te krijgen maar dan moet je wel over wat eelt en doorzettingsvermogen beschikken :-D
-Haak de handrem kabel aan het heveltje en monteer de buitenkabel in zijn zitting evt. mbv. de schroevendraaier die je tussen de aanslag had met het los maken.
-Monteer het bescherm rubber van de kabel secuur op zijn pas rand van de buitenkabel.
-Stel evt. de handrem af zodanig dat de hevels ten alle tijden tegen de aanslagen blijven liggen. (zie dit forum)
-Monteer het wiel.

Afbeelding

Bovenstaand rubber uit de set van Hi-Tec zou er denk ik uit moeten kunnen zonder dat de klauw uit elkaar hoeft. Het onderste deel lijkt veel op een keerring die je in een zitting drukt en er in geklemd blijft zitten. Ik heb geprobeerd om aan het soepele deel van de afdichting te trekken om hem er uit te halen dit lukt niet. Ik wist toen nog niet dat er een ander deel in de klauw zat.

Bestel nr. van Hitec reparatie set H539850 Ik heb echter geen idee wat hier van past omdat ik nog geen afdichtingen vervangen heb.

Set inhoud incl. de afdichting cup van het heveltje

Afbeelding

Met dank aan "MaikelV" die mij op het goede spoor bracht van de rubber afdichting :tumbup
Laatst gewijzigd door Vinger op ma 05 feb 2018, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Alles over de handrem. Afstellen, niet strak, lampje enz

Bericht door hervelt »

Misschien wel handig om de bestel gegevens voor de/een afdichtings set aan je How-to toe te voegen.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1164
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Alles over de handrem. Afstellen, niet strak, lampje enz

Bericht door PKing »

Ik denk dat ik binnenkort nieuwe klauwen koop en dan van de zomer de oude ga reviseren:-)
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10689
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over de handrem. Afstellen, niet strak, lampje enz

Bericht door MarcO »

Ik heb de How-to ook gekopieerd naar de How-To afdeling ;)
Plaats reactie