Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Gebruikersavatar
RRRRamon
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 543
Lid geworden op: za 23 nov 2013, 17:52
10
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Ramon
Locatie: Muiderberg

Re: WDB van RRRRamon's V40 2.0T Nordic

Bericht door RRRRamon »

hervelt schreef: vr 22 dec 2017, 20:23
RRRRamon schreef: vr 22 dec 2017, 15:48 Het is echt zo. De Primacy 3 werd zelfs 9e in deze test zit ik net even terug te kijken. De Dunlop Spotmaxx RT komt er ook heel goed uit. Nee Michelin heeft het deze keer laten varen helaas.
De oude Primacy's leken mij ook langer mee te gaan.

Maar ik sta te kijken van de Continental t.o.v. Michelin.
Wellicht volgende keer dan ook die Conti's proberen.
Had eerder wel goede dingen over Continental gehoord maar wist niet om welk type het dan ging. Dat is hiermee wel duidelijk.

Heb je misschien een link naar die bandentest ?

...

Heb overigens momenteel Michelin Energy erop liggen.
Goede band. Veel km's maar helaas geen velgbescherm rand.
De Primacy HP die ik er tot een maand geleden onder had hebben zeker 80.000 km gedaan en zijn nog niet eens af. Er zit nog tussen de 3,5 en 4mm rubber op. Ik had ze al op mijn vorige V70 2.5D die veel meer bandenslijtage veroorzaakte door de zware neus en zowiezo meer gewicht. Door regelmatig van voor naar achter te wisselen houd ik het profiel op hetzelfde niveau rondom. Deze V40 gaat een stuk vriendelijker om met banden heb ik al gemerkt.

De Conti heeft een velgbeschermingsrand :-D

Hieronder de volledige zomerbandentest 2017:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race MY12 Herrgårdsvagn 🇸🇪
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 WDG 460 MY20 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo. for Life 🇸🇪
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door hervelt »

RRRRamon schreef: vr 22 dec 2017, 21:26 De Primacy HP die ik er tot een maand geleden onder had hebben zeker 80.000 km gedaan en zijn nog niet eens af. Er zit nog tussen de 3,5 en 4mm rubber op.
Duurzaamheid (lees: vele kilometers) gaat meestal ten koste van grip. Vooral op nat wegdek.
Is daarom heel knap dat Continental beide eigenschappen optimaal kan combineren.

Inderdaad was het bij de Primacy HP beter wat betreft km's.
Verschil eigenschappen op nat wegdek weet ik zo niet uit het hoofd.

Goed uitgevoerde test overigens van Autoweek (niet Autobild)
Heeft iemand trouwens een overzicht welke banden in welke fabrieken gemaakt worden ? (incl het land)
Laatst gewijzigd door hervelt op di 11 dec 2018, 01:29, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
RRRRamon
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 543
Lid geworden op: za 23 nov 2013, 17:52
10
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Ramon
Locatie: Muiderberg

Zomerbanden

Bericht door RRRRamon »

hervelt schreef: za 23 dec 2017, 09:58
RRRRamon schreef: vr 22 dec 2017, 21:26 De Primacy HP die ik er tot een maand geleden onder had hebben zeker 80.000 km gedaan en zijn nog niet eens af. Er zit nog tussen de 3,5 en 4mm rubber op.
Duurzaamheid (lees: vele kilometers) gaat meestal ten koste van grip. Vooral op nat wegdek.
Is daarom heel knap dat Continental beide eigenschappen optimaal kan combineren.

Inderdaad was het bij de Primacy HP beter wat betreft km's.
Verschil eigenschappen op nat wegdek weet ik zo niet uit het hoofd.

Goed uitgevoerde test overigens van Autoweek (niet Autobild)
Heeft iemand trouwens een overzicht welke banden in welke fabrieken gemaakt worden ? (incl het land)
Autobild = Autoweek, kijk op de eerste pagina links onderaan :vertag

Ik weet dat Kleber van Michelin is en Barum van Continental. Kijk eens op http://autobandenkennis.nl/autobanden-merken/ voor een volledig overzicht.
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race MY12 Herrgårdsvagn 🇸🇪
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 WDG 460 MY20 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo. for Life 🇸🇪
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door hervelt »

Mickos schreef: vr 22 dec 2017, 16:12
Maar als je misschien minder Kms maakt is dat verschil te verwaarlozen. Zelf moet ik ook kijken naar nieuwe 18" zomerslofjes straks. En ja dan kan het schelen als ik een iets mindere band pak en met maar 15k km per jaar hoef er ook geen dure band onder.
Dan moet je die banden test maar eens goed lezen en ook die link van Rrramon volgen naar alle banden merken. Daar zitten best goede alternatieve banden tussen.

Ook de vuistregel, dat 4% rolweerstand verschil, 1% brandstofverbruik verschil betekend, is interessant om in het achterhoofd te houden.
Laatst gewijzigd door hervelt op di 11 dec 2018, 01:28, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Bandbox
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1478
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
9
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Martijn
Locatie: Pernis Rotterdam

Re: WDB van RRRRamon's V40 2.0T Nordic

Bericht door Bandbox »

Ook de vuistregel, dat 4% rolweerstand verschil, 1% brandstofverbruik verschil betekend, is interessant om in het achterhoofd te houden.
Maar zoals ik al eerder zei, zodra je er een Aygo bijv wil uittrekken heb je dat verschil al verwaarloosd. Er wordt hier geroepen dat Kumho troep is, en ik vind dat juist prima bandjes en rij er al driekwart jaar met volle tevredenheid op. Ik heb bijv goede ervaringen met Hankook, 150k op de voorwielen en dan pas op, dat vind ik knap.

Bandentests zijn ook gemaakt door mensen, net zoals de oliebollentest bijvoorbeeld. Bij mij gaat het erom hoe IK de banden vind. Als ik nieuwe banden nodig heb ga ik daar geen weken over doen, dingen worden besteld en zsm onder gezet.
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door hervelt »

Persoonlijke beleving is zeker ook belangrijk maar als je een keer aquaplaning of andere schuiver op nat wegdek hebt meegemaakt ga je daar toch anders over denken. Dan wordt veiligheid ineens wens 1.
De test in Autoweek is echt objectief en onderbouwd met door professionele apparatuur gemeten gegevens. Dit is een test waar je echt wat aan hebt en te interessant om zomaar aan voorbij te gaan.

De kennis en ervaring die intussen in dit topic gedeeld is kan belangrijke informatie bevatten voor toekomstige potentiële banden kopers.
Het heeft mij wel geleerd dat enkel op een gerenommeerde merknaam afgaan geen garantie is voor een goede band. Een beetje onderzoek loont zeker, blijkt wel.
Laatst gewijzigd door hervelt op di 11 dec 2018, 01:29, 2 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
Bramzel
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 2163
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
7
Roepnaam: Bram
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: WDB van RRRRamon's V40 2.0T Nordic

Bericht door Bramzel »


Bandbox schreef: Bandentests zijn ook gemaakt door mensen, net zoals de oliebollentest bijvoorbeeld. Bij mij gaat het erom hoe IK de banden vind. Als ik nieuwe banden nodig heb ga ik daar geen weken over doen, dingen worden besteld en zsm onder gezet.
Da's niet waar Martijn, een band kan je gewoon wetenschappelijk en objectief testen en dat doen ze in die bandentest ook. Dus die vergelijking gaat niet op. En prima dat het er bij jou om gaat wat jij er van vindt, maar ik neem aan dat jij niet 20 verschillende sets gaat proberen. Je mag uiteraard gewoon bestellen wat in de aanbieding is, maar voor degenen die wat gefundeerder te werk willen gaan is zo'n bandentest van AutoBild of de ADAC een prima uitgangspunt.
Gebruikersavatar
Mickos
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 14 apr 2013, 09:35
10
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Michel
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: WDB van RRRRamon's V40 2.0T Nordic

Bericht door Mickos »

Ja maar testen zij alle banden, ik zie er maar 52 en er zijn er veel meer, dus niet echt een test waar je wat mee kan als je het echt objectief wilt noemen, hoe zit het bijvoorbeeld met andere banden van dat merk? Zal ongetwijfeld hetzelfde zijn, maar je gaat je blind staren op die banden. Terwijl er zoveel meer zijn. En echt objectief, dat kunnen ze me nu niet echt bewijzen, maarja misschien ik dan te achterdochtig.

Een daarnaast lees ik net even de testcondities door. Snelle rondetijd op een bewaterde rotonde? Uhhh, wat hebben we daaraan. Hoezo ga je een rotonde met 80km/h pakken, dat red ik niet eens op droog wegdek, dus hoezo heeft dit te maken met veiligheid. Dus als je deze met 40 pakt, lijken me de testresultaten verwaarloosbaar. Aquaplanning is wat beter gestest als ik de tekst zo lees, maar wederom zitten de verschillen erg dicht op elkaar.
Dit is een test waar je echt wat aan hebt en te interessant om zomaar aan voorbij te gaan.
Die mening deel ik niet, zoals ik al zei, volgens de begeleidende tekst in het artikel wat hier staat gaat men voor snelle ronde tijden op een bewaterde rotonde. Vind ik nou niet bepaald een representatieve test, niet eentje waar ik van zeg : "goh laat ik die band kopen want uit de test kan ik Max daar prima mee imiteren op ene rotonde" vervolgens doe ik dat, vlieg ik van de rotonde met die 80 km/h en auto in puin. "Ja maar autoweek had het ook getest". Nee sorry ik heb er vrij weinig aan omdat ik niet rotondes met 80 ga nemen. Is leuk zo'n test, maar een must nee. tevens zijn onze auto's anders dan die BMW die ze gebruikt hebben met de test.Ik ga me er niet blind op staren. Levensduur van een band, ja leuk een rollerbank test van 1 set banden. Maar in mijn ogen is die rollerbank niet de exacte weergave van de weg en daarnaast kan je compound van je band ook in dezelfde type verschillende zijn, ondanks strenge eisen en kwaliteitscontrole. En ja niet iedereen rijdt hetzelfde.

En ja heel eerlijk, hebben de 225/40/18 banden die ik nodig heb, dezelfde eigenschappen dan de geteste maat?
Dan wordt veiligheid ineens wens 1.
Veiligheid begint bij de bestuurder zelf, en dan heb ik het niet op het kiezen van de banden. Nee je rijstijl, aanpassing aan verschillende omstandigheden. En daar kan geen band tegen op.
Je mag uiteraard gewoon bestellen wat in de aanbieding is, maar voor degenen die wat gefundeerder te werk willen gaan is zo'n bandentest van AutoBild of de ADAC een prima uitgangspunt.
Sorry hoor maar nu maak je toch aannames richting een persoon die ik nergens op vind slaan. Je weet eigenlijk vrij weinig hoe die ene persoon banden kiest en je gaat ervan uit dat ie de goedkoopste troep koopt en dat hij verkeerd bezig is. Nee sorry rare zin van je vind ik.
Gebruikersavatar
Bigdog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 7693
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 18:42
8
Model: V40new
Bouwjaar: 2019
Roepnaam: Hans
Locatie: De glimlach van Twente
Contacteer:

Re: WDB van RRRRamon's V40 2.0T Nordic

Bericht door Bigdog »

Je kunt hier ellenlange discussies over houden, maar bedenk een ding, een goede band kan levensreddend zijn.
Het is een stukje veiligheid, waaraan je geen enkele consessie moet willen doen.
Volvo, what else.
Gebruikersavatar
Mickos
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 14 apr 2013, 09:35
10
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Michel
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: WDB van RRRRamon's V40 2.0T Nordic

Bericht door Mickos »

Kunnen helpen/assisteren, kunnen helpen/assisteren levensreddend te zijn. Want als alles faalt aan de auto ga ik er niet vanuit dat m'n banden ineens m'n leven gaan redden. En nee geen consessies daar ben ik het wel mee eens, maar wat zijn consessies? Even een voorbeeld, en dan weet ik niet exact de specs, maar ik ga alleen even uit van de resultaten en niet de prijs. Als ik de band kies kijkend naar aquaplanning bij de test is de Kumho (89,7) dan een consessie tegenover de Dunlop (90,1), is het ene consessie die echt m'n veiligheid in gevaar brengt? Als ik dan voor de goedkopere Kumho ga in dat geval, ben ik dan onveilig bezig?

Zoals ik al zeg, zo'n test is leuk, doe ermee wat je wilt, maar blind op staren op deze test is niet aan mij besteed. Het roept mij meer vragen op dan antwoorden, en ik betwijfel of de banden net zo goed presteren onder onze wagens op de openbare weg dan de test-bmw op een testbaan. Dan is het nog zo'n objectieve test, mij overtuig je er niet van.
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door hervelt »

Mickos schreef: za 23 dec 2017, 20:14 Ja maar testen zij alle banden, ik zie er maar 52 en er zijn er veel meer, dus niet echt een test waar je wat mee kan als je het echt objectief wilt noemen, hoe zit het bijvoorbeeld met andere banden van dat merk? Zal ongetwijfeld hetzelfde zijn, maar je gaat je blind staren op die banden. Terwijl er zoveel meer zijn.

Is leuk zo'n test, maar een must nee. tevens zijn onze auto's anders dan die BMW die ze gebruikt hebben met de test.Ik ga me er niet blind op staren. Levensduur van een band...., ....... En ja niet iedereen rijdt hetzelfde.

En ja heel eerlijk, hebben de 225/40/18 banden die ik nodig heb, dezelfde eigenschappen dan de geteste maat?

Veiligheid begint bij de bestuurder zelf, en dan heb ik het niet op het kiezen van de banden. Nee je rijstijl, aanpassing aan verschillende omstandigheden. En daar kan geen band tegen op.
Jij noemt zeker ook belangrijke argumenten.
Al die dingen die jij noemt, en ik hierboven heb laten staan, spelen een rol.
Een andere bandenmaat of type van van hetzelfde merk kan een totaal andere band opleveren.
Laatst gewijzigd door hervelt op di 11 dec 2018, 01:27, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
RRRRamon
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 543
Lid geworden op: za 23 nov 2013, 17:52
10
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Ramon
Locatie: Muiderberg

Re: WDB van RRRRamon's V40 2.0T Nordic

Bericht door RRRRamon »

Bigdog schreef: za 23 dec 2017, 20:31 Je kunt hier ellenlange discussies over houden, maar bedenk een ding, een goede band kan levensreddend zijn.
Het is een stukje veiligheid, waaraan je geen enkele consessie moet willen doen.
Nou en zo is het! Kijk even in die test naar de eerste schifting van alle banden. De nummer 1 staat in 35 meter stil op nat en de laatste heeft daar meer dan 50 meter voor nodig... :O

We zijn allemaal andere mensen met andere prioriteiten, rijstijlen en budgetten. Ik stuur mijn vrouw op pad met de auto en wil dat ze 's avonds weer naast me op de bank zit en zij wil dat wanneer ik in het weekend met de V40 rijd we heelhuids thuis komen. We willen niet achteraf roepen als we door een andere auto zijn heengereden bij een aanrijding (of over een kind), hadden we maar niet gekozen voor dat budgetmerk en €200,- in de zak gehouden.
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race MY12 Herrgårdsvagn 🇸🇪
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 WDG 460 MY20 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo. for Life 🇸🇪
Gebruikersavatar
Mickos
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 14 apr 2013, 09:35
10
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Michel
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: WDB van RRRRamon's V40 2.0T Nordic

Bericht door Mickos »

RRRRamon schreef: za 23 dec 2017, 22:19
Bigdog schreef: za 23 dec 2017, 20:31 Je kunt hier ellenlange discussies over houden, maar bedenk een ding, een goede band kan levensreddend zijn.
Het is een stukje veiligheid, waaraan je geen enkele consessie moet willen doen.
Nou en zo is het! Kijk even in die test naar de eerste schifting van alle banden. De nummer 1 staat in 35 meter stil op nat en de laatste heeft daar meer dan 50 meter voor nodig... :O

We zijn allemaal andere mensen met andere prioriteiten, rijstijlen en budgetten. Ik stuur mijn vrouw op pad met de auto en wil dat ze 's avonds weer naast me op de bank zit en zij wil dat wanneer ik in het weekend met de V40 rijd we heelhuids thuis komen. We willen niet achteraf roepen als we door een andere auto zijn heengereden bij een aanrijding (of over een kind), hadden we maar niet gekozen voor dat budgetmerk en €200,- in de zak gehouden.

Zo, ben ik er twee uurtjes niet :O .... mijn hele WDB naar de GRIEP gespamd :-D :-D

Ok eens, maar dan welke kies je nu, de Continentals die op 1 staan voor 530 of de Falken op 3 voor 390. Falken heeft zelfs betere remweg op nat, en remweg droog is een halve meter langer. Welke kies je dan? Als je voor de Falken kiest heb je dan een consessie gedaan op veiligheid? Ga je dan ook zeggen na een aanrijding; “hadden we dat geld maar niet bespaard?.

En doet autobild/autoweek hier geen consessie door niet de band met de beste specs voor remweg op nat weg dek bovenaan te zetten, maar door de twee getallen bij elkaar op te tellen. In mijn ogen geeft dit een vertekend beeld. En sommige banden buiten de top tien scoren soms beter dan degene binnen?

Voor mij is de keuze gauw gemaakt, als ik deels naar de test kijk dan ga ik voor de Falken, voor mijn wensen geschikt, niet te duur en goeie specs volgens autoweek. Want ja het is zonde om een band van 140 euro onder de auto te gooien voor die 12000km per jaar die ze draaien als ze na een 1000km al lek rijden door allerlei zooi op de grond. En ja daarnaast heb ik ook nog eens winterbanden. De banden zijn niet de enige ‘veiligheidssystemen’ die onderhoud verdienen aan de auto. Want je banden kunnen misschien wel de kortste remweg hebben maar als je dan geen budget meer hebt om je remmen goed te vervangen en daar maar goedkoppere blokken in gooit, ben je dan beter bezig.

Misschien denk ik daar te nuchter in, maar als ik me overal druk om moet maken of ik door mindere bande wel veilig thuis kom kan ik net zo goed thuis blijven of niet met de werkbus m’n werk gaan, Want bij die laatste weet ik zeker dat daar nooit de allerduurste die goed uit de test komen eronder gaan. Enige waar ik me lichtelijk druk is dat de band nog voldoende profiel heb, op druk staat en geen schades heeft, meer niet, meer heb ik niet nodig om de weg op te gaan. Als ik achter het stuur kruip is het niet zo dat ik constant bezig ben dat mijn banden of ik nog wel genoeg remweg heb. Nee het is een deel van de auto, ze werken samen met de rest, en daar heb ik vertrouwen in dat ze me ondersteunen want het blijft nog altijd je eigen inzicht in het verkeer dat het veiligst is. Want je kunt nog zo’n goeie remweg hebben met je continentals, als die sukkel achter je niet op tijd remt, heeft die 200 extra voor bandjes ook niet veel waarde.
Laatst gewijzigd door Mickos op zo 24 dec 2017, 00:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RRRRamon
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 543
Lid geworden op: za 23 nov 2013, 17:52
10
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Ramon
Locatie: Muiderberg

Re: WDB van RRRRamon's V40 2.0T Nordic

Bericht door RRRRamon »

Zoals ik al zei, we zijn allemaal andere mensen met verschillende prioriteiten, rijstijlen en budgetten.

Iedereen moet doen wat hij/zij wil. Ik heb dure Conti's gekocht, jij houdt €200,- in je zak met Falken. Verschil van inzicht. Bandendisussies, oliediscussies, het komt allemaal op hetzelfde neer. Zoveel mensen zoveel meningen. Wat wel geldt voor die disussies: voldoende profiel hebben alle nieuwe banden en goedkope olie is beter dan geen olie.
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race MY12 Herrgårdsvagn 🇸🇪
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 WDG 460 MY20 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo. for Life 🇸🇪
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door hervelt »

DinanT schreef: ma 30 jan 2017, 09:47 Ik check altijd op http://www.bandenspotter.nl welke bandspecificaties mij het beste bevallen. En dan de beste aanbieding opzoeken... :tumbup
Heel handige website inderdaad. Je kunt wel makkelijk vergelijken.

Het valt me op dat als je naar verschillende draagvermogens en snelheids indexen van dezelfde band kijkt, dat daar een totaal andere beoordeling voor kan zijn. (Vooral brandstofverbruik en grip bij regen)
Maar je kunt niet zeggen dat daar een bepaalde tendens in zit. De ene keer is een hogere snelheids index beter, de andere keer juist slechter.

Mij is eens uitgelegd dat een band met te hoge snelheids index niet goed is omdat de band dan bij "normaal" rijden niet op bedrijfs temperatuur komt. Dit heeft invloed op de grip op de weg (en wellicht ook brandstof verbruik).
Laatst gewijzigd door hervelt op za 30 dec 2017, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: WDB van RRRRamon's V40 2.0T Nordic

Bericht door hervelt »

Mickos schreef: za 23 dec 2017, 23:40 Ok eens, maar dan welke kies je nu, de Continentals die op 1 staan voor € 530 of de Falken op 3 voor € 390 ? Falken heeft zelfs betere remweg op nat, en remweg droog is een halve meter langer. Welke kies je dan? Als je voor de Falken kiest heb je dan een consessie gedaan op veiligheid? Ga je dan ook zeggen na een aanrijding; “hadden we dat geld maar niet bespaard?.

En doet autobild/autoweek hier geen consessie door niet de band met de beste specs voor remweg op nat weg dek bovenaan te zetten, maar door de twee getallen bij elkaar op te tellen. In mijn ogen geeft dit een vertekend beeld. En sommige banden buiten de top tien scoren soms beter dan degene binnen?

Voor mij is de keuze gauw gemaakt, als ik deels naar de test kijk dan ga ik voor de Falken, voor mijn wensen geschikt, niet te duur en goeie specs volgens autoweek. Want ja het is zonde om een band van 140 euro onder de auto te gooien voor die 12000km per jaar die ze draaien als ze na een 1000km al lek rijden door allerlei zooi op de grond.
Goede afweging die je maakt.
Beoordelingen op remweg bij regen en brandstofverbruik/levensduur van de band hebben een totaal andere grondslag.
Remweg bij regen is een veiligheids beoordeling en brandstofverbruik/levensduur is een economische.
Deze Falken banden zijn wat veiligheid betreft zeker zo goed als andere premium merken.
En de economische afweging mag iedereen zelf maken, zolang je de veiligheids beoordeling maar niet uit het oog verliest.

Ikzelf wil gewoon een band met veel km''s omdat ik niet ieder jaar opnieuw naar de garage wil voor banden. Je betaalt ook iedere keer voor de montage en balanceren.
Laatst gewijzigd door hervelt op za 30 dec 2017, 16:43, 3 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Bandbox
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1478
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
9
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Martijn
Locatie: Pernis Rotterdam

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door Bandbox »

Je betaalt ook iedere keer voor de montage en balanceren
Dan zou ik verder zoeken. Er zijn er zat die het erbij in doen. Bandenthuis bijvoorbeeld, momenteel tenminste.
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door hervelt »

Werken die landelijk ?
(Oftewel diverse busjes in de verschillende regio's ?)
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Bandbox
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1478
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
9
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Martijn
Locatie: Pernis Rotterdam

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door Bandbox »

Naar mijn weten wel.
Gebruikersavatar
RRRRamon
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 543
Lid geworden op: za 23 nov 2013, 17:52
10
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Ramon
Locatie: Muiderberg

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door RRRRamon »

Na de bandenwissel van vorige week kan ik zeggen dat de Continental PremiumContact6 in de maat 215/45/17 zeer goed bevallen. Lekker stil tijdens rijden, stil op dwarsnaden, koersvast.

Ok, het zijn pas 400 km's, maar de eerste indruk is zeer goed. :D
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race MY12 Herrgårdsvagn 🇸🇪
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 WDG 460 MY20 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo. for Life 🇸🇪
Plaats reactie