Alles over draagarmen en fuseekogel (-rubber, vervangen enz

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Plaats reactie
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9004
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Bericht door volvoS40 » ma 18 feb 2013, 12:01

Die je laat zien (had ik ook) zijn vervangen door de ronde versie.

Hetzelfde geld ook voor nr 13

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

Gebruikersavatar
web
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 291
Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 01:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Flevoland

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Bericht door web » ma 18 feb 2013, 12:31

Nr.13 is bij mij al rond. Of dat betekent dat-ie al eens vervangen is weet ik niet. Ik moet ze toch demonteren om ze goed te kunnen beoordelen. Is niet zo erg, dan kan ik de bouten meteen goed in het vet zetten zodat de boel later niet vastroest. Het wil nu nog allemaal heel makkelijk los. Maar dat heb ik met de korte 'botjes' dus nog niet gedaan.

Volgens nordicar zijn de bovenste armen t/m MY97 285mm lang, en vanaf MY98 300mm lang. Dus niet uitwisselbaar?

Of is het zo dat de langere armen in het begin ook 'plat' geproduceerd zijn en later pas 'rond' ?

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9004
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Bericht door volvoS40 » ma 18 feb 2013, 12:57

Ze zijn later rond gemaakt, daarvoor plat.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

Gebruikersavatar
web
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 291
Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 01:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Flevoland

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Bericht door web » zo 24 feb 2013, 16:37

'short dogbone', nr 13 is de dader van anderhalve cm uitspoor...

Maar nu is de uitlijnbout nr 15 afgebroken :(

Het armpje kan ik natuurlijk opofferen, kan ik de boel dan doorslijpen zonder het chassis te raken, of wordt het uitboren?

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9004
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Bericht door volvoS40 » zo 24 feb 2013, 17:43

het hele zooitje is te slijpen.

Eerst de hele stang zo kort mogelijk door slijpen, daarna kan je (met een boel gehannis en een kleine slijptol met schijven) er net tussen om er doorheen te slijpen.

Leg wel een verbandstrommel naast je neer, en stop iets in je mond tijdens de klus dat je niet kunt vloeken.

have fun
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

Gebruikersavatar
wicky
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1024
Lid geworden op: za 08 jan 2011, 22:56
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Hoeksewaard
Contacteer:

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Bericht door wicky » zo 24 feb 2013, 23:05

inderdaad , ik zie hier ervaren monteurs ook wel eens hikken als ze dit moeten doen.

gr WICKY
tits or wheels, either one is gonna be expensive

Gebruikersavatar
web
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 291
Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 01:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Flevoland

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Bericht door web » zo 24 feb 2013, 23:49

Nou, bedankt voor de bemoedigende woorden, mannen... :tumbdown :wall :swear :D

Gebruikersavatar
web
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 291
Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 01:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Flevoland

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Bericht door web » zo 24 feb 2013, 23:59

Wat ik wel van plan ben is dan maar de HELE achteras uit elkaar halen. Gewoon echt alles. Inclusief asdrager, naaf, veerpoot. Zo veel is het nu ook weer niet, en de achterremmen waren toch al versleten. Dan kun je er een eind beter bij denk ik.

Gelijk alles goed bekijken, en dan zal het er wel op uitdraaien dat alles wat van rubber is, nieuw moet. Ik maak me geen illusies meer, ik heb nog bijna geen enkel rubber op de auto aangetroffen wat nog *goed* was. Het lijkt verdorie wel een Franse auto :whistle

Nuja, de baksteun lijkt okee, maar echt op de proef gesteld heb ik die ook niet.

Uitlijnbouten van de onderste draagarmen geven zeker dezelfde ellende, of willen die gemiddeld nog wel los?

Afbeelding

De platte kant is natuurlijk waar over de volle lengte vocht door kruipt, dat heeft vrij spel... en eenmaal aan het roesten wil het nooit meer bewegen :tumbdown
Laatst gewijzigd door web op ma 25 feb 2013, 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9004
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Bericht door volvoS40 » ma 25 feb 2013, 00:08

Verschillend.
De 1 gaat makkelijk los, terwijl de ander weer vast gerot zit...

Het is net ongeveer als het weer. zo veranderlijk als de pest.

bij mij (bij iemand anders kan het weer anders zijn) ging 1 kant volledig mee, terwijl bij de andere kant de hele handel doorgeslepen is.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

Gebruikersavatar
web
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 291
Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 01:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Flevoland

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Bericht door web » ma 25 feb 2013, 22:51

Vanavond nog even een halfuurtje aan gewerkt. Nu heb ik alweer wat meer bouten los. Waaronder de beide uitlijnbouten nr.3.

Op de andere 'nummer 15' heb ik in elk geval ongeveer een kwartslag beweging in de moer, en de bout vertoont neigingen tot meedraaien. Geduldig verder losweken dus, dan verwacht ik dat-ie er wel uit komt.

Hoewel daarmee 'die ene' er natuurlijk nog niet uit is, is het wel goed voor het moraal.

Er zit wel een beetje logica in dat juist die van het korte botje rechts afbrak; die zit het dichtste bij de uitlaat. Dan blijft tectyl niet zitten en andere coatings bakken er ook af. Die begint dus het eerste te roesten.

Doordat de veerpoot in de weg zit, is het wel moeilijk slaan op de afgebroken bout. Nu kan de veerpoot er wel uit, maar als ik Haynes zo lees, moet ik daarvoor het halve interieur demonteren. Hmm. Eerst maar eens zien hoe ver ik kom mét veerpoot.

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9004
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Bericht door volvoS40 » ma 25 feb 2013, 23:02

Halve interieur hoeft er niet uit.
bank naar voren klappen.
plastic schroefjes dr uit peuteren.
afdekplaat reservewiel verwijderen.
bekleding loshalen, en het hoeft nog niets eens verwijderd te worden.
2 bouten los halen en de veerpoot komt naar beneden.

maar..... Het is een beperkte ruimte die wielkas ruimte, en tot zover ik mij kan herinneren, gelijk de slijptol er op gezet om alles wat vast zat door te slijpen (met myalexx). Wat uitstekend werkte.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

Gebruikersavatar
web
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 291
Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 01:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Flevoland

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Bericht door web » di 26 feb 2013, 09:07

Zal es kijken.

Ik ga gemiddeld wat subtieler te werk.

Met een slijptol maak je gauw meer troep en schade dan je lief is, en doordat-ie nogal "smeert" is het geen garantie dat de boel daarna wél makkelijk door de gaten wil. Ik kijk dus liever eerst even of het echt niet op de normale manier los wil, voordat ik de botte bijl ga hanteren.

EdT4
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 448
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 11:37
Model: V40
Type: T4
Locatie: Eindhoven

Re: Homokineet of fusee kogel vervangen?

Bericht door EdT4 » do 16 mei 2013, 13:21

Mensjes, even een vraag: fuseekogel rechts is kaput. Ik zag dat originele draagarm 180 kost, maar dat enkel fuseekogel ook mogelijk is als je kan persen (en die mogelijkheid heb ik). Welke fuseekogel moet ik hebben (ik zag bijv. die van Febi Bilstein voor 35)?
Renault Laguna 3.0 V6 24v handgeschakeld
Volvo V40 T4

Gebruikersavatar
V40 Prestige
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 309
Lid geworden op: za 22 aug 2009, 20:11
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Haarlem

Re: Homokineet of fusee kogel vervangen?

Bericht door V40 Prestige » ma 01 jul 2013, 23:11

EdT4 schreef:Mensjes, even een vraag: fuseekogel rechts is kaput. Ik zag dat originele draagarm 180 kost, maar dat enkel fuseekogel ook mogelijk is als je kan persen (en die mogelijkheid heb ik). Welke fuseekogel moet ik hebben (ik zag bijv. die van Febi Bilstein voor 35)?
Mijn persoonlijk ervaring/mening is dat het vervangen van alleen de fuseekogel zelf door er een nieuwe in te persen niet echt een gouden oplossing is. Ik had het zelfde probleem en heb met goed zoeken twee draagarmen (NIEUW) voor 125,= gevonden. Hiermee vervang je ook meteen de rubbers van de draagarm en weet je zeker dat de nieuwe fuseekogel er ook 100% recht in geperst is.

Succes in ieder geval!
Volvo V40 1.9D 102pk Europa Prestige Navigator Sports Line - 8 januari 2004 - 346 Black Saphire - Leder 7970 - Cyborg
Volvo S40 2.0T 163pk Prestige Line - 28 september 2000 - 345 Peacock Green/Blue Metallic - Visby 7391 - Woodline


** WEBDAGBOEK **

Gebruikersavatar
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 684
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Vlissingen

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Bericht door Jimipepsie » zo 27 okt 2013, 14:56

Wellicht heeft iemand antwoord op de volgende vraag:

Moet de auto opnieuw worden uitgelijnd als je de bovenste draagarmen hebt vervangen?
V40 2.0T, remap, Eibach 30 mm, leren interieur, 17-inch BBS Craters

Afbeelding

Mijn webdagboek

Gebruikersavatar
marcveen
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Maarssen (prov. Utr.)

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Bericht door marcveen » ma 28 okt 2013, 18:41

Jimipepsie schreef:Wellicht heeft iemand antwoord op de volgende vraag:

Moet de auto opnieuw worden uitgelijnd als je de bovenste draagarmen hebt vervangen?
Strikt genomen wel. Zo staat het ook in VIDA.
Als je versleten rubber bussen had en je plaatst nu een nieuwe draagarm verplaatst de centerlijn van de bout toch iets.
Ik heb recent de bovenste en onderste draagarm vervangen en deze op de oude waardes gezet.
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (230.940 km op 20-01-2017)
Webdagboek

fmaassen
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 23:48
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Stein

Re: Fuseekogelhoes, welke maat?

Bericht door fmaassen » vr 22 nov 2013, 11:26

Hallo,

Ik ga morgen de fussekogelhoes vervangen van mijn auto.
Heeft iemand een idee hoe dit gedaan moet worden?
Ik heb zelf wel al nagedacht maar zou graag wat tips willen als deze er zijn.

Gebruikersavatar
V40GM
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 11:32
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Locatie: Amersfoort

Re: Fuseekogelhoes, welke maat?

Bericht door V40GM » vr 22 nov 2013, 13:51

Ik heb ook tehoren gekregen dat mijn beide fuseekogelhoezen ingescheurd zijn. APK afkeurpuntje, dealer wil gelijk de kogels en draagarmen vervangen, kosten: €kihtsjing,- :tumbdown

Dus ben ook erg benieuwd of dit een beetje goed te doen is! :whistle
Webdagboek & Info betreffende Tekeningen!
2001 - Volvo V40 2.0T Dynamic Sports Edition
2014 - Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Businessline

fmaassen
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 23:48
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Stein

Re: Fuseekogelhoes, welke maat?

Bericht door fmaassen » vr 22 nov 2013, 15:27

Dat heb ik ook te horen gekregen.
Ik had dus geen zin om een 200 euro daarvoor te betalen als ik het misschien zelf met 10 euro kan oplossen.

Gebruikersavatar
V40GM
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 11:32
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Locatie: Amersfoort

Re: Fuseekogelhoes, welke maat?

Bericht door V40GM » vr 22 nov 2013, 16:11

fmaassen schreef:Dat heb ik ook te horen gekregen.
Ik had dus geen zin om een 200 euro daarvoor te betalen als ik het misschien zelf met 10 euro kan oplossen.
Heb een topic hierover gevonden, zie: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... fuseekogel
Blijkt toch lastig te zijn ivm persen etc...
volvoS40 schreef:
Roffel-Patje schreef:Je moet ze alleen zelf in de draagarm persen, daar heb je speciaal gereedschap voor nodig. Maar het stelt niets voor.

PAS OP!! dat je je homokineethoes niet beschadigd.

voor een ervaren monteur is dit een klusje van 30-45 minuten per kant.
dat had ik dus bij de mijne, hebben ook een zooitje amateurs mee bezig gehouden, fuse niet goed, en draagarm verlast, stuur stond zo scheef als de neten.

dus laat het lekker aan de ervaren monteur over, en ga niet zelf lopen kntten.
Webdagboek & Info betreffende Tekeningen!
2001 - Volvo V40 2.0T Dynamic Sports Edition
2014 - Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Businessline

Plaats reactie