Zal inderdaad wel meevallen, maar had wel verwacht dat het langer mooi zou blijven.huub1 schreef:Nou ik geloof niet dat dit heel erg is, zal wel meevallen.
Huub
Alles over draagarmen en fuseekogel (-rubber, vervangen enz
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- Idle
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 13:42
- 13
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1997
Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz
Bij mij roest hij alleen wat op de gestanste onderdeelnummers enzo, maar dat is met mijn originele arm (aan de andere kant) ook. Lijkt me niet dat dit nou zo erg is. Daarbij lig je meestal niet in zo'n positie dat je het ziet
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz
ik bedoel geheel bruin en niet een klein plekje. maar hinderd verder niet vind het alleen raar.Boemeltje schreef:Bij mij roest hij alleen wat op de gestanste onderdeelnummers enzo, maar dat is met mijn originele arm (aan de andere kant) ook. Lijkt me niet dat dit nou zo erg is. Daarbij lig je meestal niet in zo'n positie dat je het ziet
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz
Wat heb jij allemaal vervangen ?DirkT4 schreef:Zal zeker een verbetering zijn, tip: neem gelijk alles wat je kan vervangen waar rubber op of aan zit mee als je het toch los hebt.
Ik heb er nog steeds geen spijt van!
Ik heb vervangen;
- L & R Bussen nr 20.
- L & R Nieuwe Nivomats.
Wat kan ik nog meer optimaliseren, en welke merken het beste ?
voor nu alleen achter.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
- DirkT4
- 5th Gear member
- Berichten: 638
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Dirk
- Locatie: Parel van het Zuiden
Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz
Ik heb bijna alles vervangen van het onderstel. Op startpagina van dit topic staan nog wat nummers en prijzen.
Zou er de rekening bij moeten zoeken om te zien wat er nu wel of niet vervangen is, maar alles met een rubber erin
is in ieder geval wel vervangen. Scheelt stukken, ik heb originele Volvo onderdelen gebruikt.
Zou er de rekening bij moeten zoeken om te zien wat er nu wel of niet vervangen is, maar alles met een rubber erin
is in ieder geval wel vervangen. Scheelt stukken, ik heb originele Volvo onderdelen gebruikt.
T4 verkocht in 2012 !!
Maar nog steeds Volvo-minded.
Maar nog steeds Volvo-minded.
- Rob Koning
- 4th Gear member
- Berichten: 478
- Lid geworden op: vr 08 okt 2010, 16:31
- 13
- Model: V50
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2005
- Locatie: Oosthuizen (NH)
Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz
Zijn de draagarmen er niet uit te halen en met met staal borstel te ontroesten?myalexx schreef:ik bedoel geheel bruin en niet een klein plekje. maar hinderd verder niet vind het alleen raar.Boemeltje schreef:Bij mij roest hij alleen wat op de gestanste onderdeelnummers enzo, maar dat is met mijn originele arm (aan de andere kant) ook. Lijkt me niet dat dit nou zo erg is. Daarbij lig je meestal niet in zo'n positie dat je het ziet
Hierna met spuitbus hammerite zwart goed dekkend spuiten. (Meerdere dunne laagjes beter dan één dikke laag)
Hierna terugplaatsen en het zal nu niet snel roest bruin worden.
- Volvo V50 Momentum 2.0D 100kW -136Pk (D4204T)
Bouwjaar: 1-2005 Kleur: Barents Blue Metallic (Mica)
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz
Keertje op de brug of voor de deur schoonmaken en met een kwast ofzo.Rob Koning schreef:Zijn de draagarmen er niet uit te halen en met met staal borstel te ontroesten?myalexx schreef: ik bedoel geheel bruin en niet een klein plekje. maar hinderd verder niet vind het alleen raar.
Hierna met spuitbus hammerite zwart goed dekkend spuiten. (Meerdere dunne laagjes beter dan één dikke laag)
Hierna terugplaatsen en het zal nu niet snel roest bruin worden.
Niet schokkend maar wel zonde.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
- V40 Prestige
- 2nd Gear member
- Berichten: 298
- Lid geworden op: za 22 aug 2009, 20:11
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Haarlem
Draagarmen voor
Hallo allemaal,
Heeft er iemand misschien wat info omtrent het vervangen van de voorste draagarmen?
Iets van Vadis of een How to ter ondersteuning?
Ik heb de draagarmen liggen maar een beetje info is altijd welkom :-)
Alvast bedankt.
Gr. Sebastiaan
Heeft er iemand misschien wat info omtrent het vervangen van de voorste draagarmen?
Iets van Vadis of een How to ter ondersteuning?
Ik heb de draagarmen liggen maar een beetje info is altijd welkom :-)
Alvast bedankt.
Gr. Sebastiaan
Volvo V40 1.9D 102pk Europa Prestige Navigator Sports Line - 8 januari 2004 - 346 Black Saphire - Leder 7970 - Cyborg
Volvo S40 2.0T 163pk Prestige Line - 28 september 2000 - 345 Peacock Green/Blue Metallic - Visby 7391 - Woodline
** WEBDAGBOEK **
Volvo S40 2.0T 163pk Prestige Line - 28 september 2000 - 345 Peacock Green/Blue Metallic - Visby 7391 - Woodline
** WEBDAGBOEK **
- JohanH
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 14:17
- 14
- Roepnaam: Johan
- Locatie: Brabant
- Contacteer:
Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz
Even een vraag aan de techneuten hier.
Ik heb zelf een comfortline onderstel en ik wil ombouwen naar sportline. Ik weet dat ik een dikkere stabi moet hebben voor achteren, en andere dempers en veren.
De draagarmen achter (en misschien ook voor?) zijn iig anders. Weet iemand of de montagebouten/beugels/etc ook anders zijn en mee moeten worden vervangen?
En zit hier verder nog verschillen in?
Ik heb zelf een comfortline onderstel en ik wil ombouwen naar sportline. Ik weet dat ik een dikkere stabi moet hebben voor achteren, en andere dempers en veren.
De draagarmen achter (en misschien ook voor?) zijn iig anders. Weet iemand of de montagebouten/beugels/etc ook anders zijn en mee moeten worden vervangen?
En zit hier verder nog verschillen in?
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9388
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz
interesant.
ik kwam het ook tegen en stond mij wel aan.
Vadis geraadpleegt, en de uitslag is :
ik kwam het ook tegen en stond mij wel aan.
Vadis geraadpleegt, en de uitslag is :
Sportchassis
Zowel de V40 als de S40 is leverbaar met een sportchassis. Het verschil met een gewoon chassis is:
-stijvere vering voor en achter
-stuggere schokdempers voor en achter
-stabilisatorstang met grotere diameter.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Re: verschil Reactiearmen draagarmen
Peepz,
Mijn V40 is afgekeurd op de reactiestangen/armen. Bij alle 4 zijn de rubbers er tussen uit. Kosten voor het vervangen 700 euro!!!
Heefter iemand een vadis plaatje van de onderdelen, onderdeelnummers en is er misschien een how to te vinden?
Is het uberhaupt te doen om het zelf te vervangen? Ik vind het namelijk nogal wat geld, wat er voor gevraagd wordt.
Help!
Mijn V40 is afgekeurd op de reactiestangen/armen. Bij alle 4 zijn de rubbers er tussen uit. Kosten voor het vervangen 700 euro!!!
Heefter iemand een vadis plaatje van de onderdelen, onderdeelnummers en is er misschien een how to te vinden?
Is het uberhaupt te doen om het zelf te vervangen? Ik vind het namelijk nogal wat geld, wat er voor gevraagd wordt.
Help!
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9388
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: verschil Reactiearmen draagarmen
zo duur ?Mouzzz schreef:Peepz,
Mijn V40 is afgekeurd op de reactiestangen/armen. Bij alle 4 zijn de rubbers er tussen uit. Kosten voor het vervangen 700 euro!!!
Heefter iemand een vadis plaatje van de onderdelen, onderdeelnummers en is er misschien een how to te vinden?
Is het uberhaupt te doen om het zelf te vervangen? Ik vind het namelijk nogal wat geld, wat er voor gevraagd wordt.
Help!
ps: draagarmen boven heb ik zelf vervangen, onder ook, alleen is de helft doorgeslepen (bouten rot) en samen gedaan met forumgenoot myalex.
evenals de reactiestangen.
het plaatsen is het drama opzich niet zo, het verwijderen ook niet, tenzij de bouten allemaal rot zijn, dan is het een drama.
opzich prima zelf te doen.
hier een how to van de bovenste draagarm
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Re: verschil Reactiearmen draagarmen
Kijk! Dat is goed te doen. Dank voor de How to..
Je hebt dus ook een nieuwe excentriek bout nodig, zie ik.
Ga toch maar eens zelf aan de gang!
Je hebt dus ook een nieuwe excentriek bout nodig, zie ik.
Ga toch maar eens zelf aan de gang!
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: verschil Reactiearmen draagarmen
Onderdelen heb he bij vomd.nl voor nog geen ,150€
Bout bij de dealer 25€ voor setjie
Bout bij de dealer 25€ voor setjie
Re: verschil Reactiearmen draagarmen
Nou, ik heb een second opinion gedaan bij een andere garage, want ik vond 4 tegelijk erg overdreven... Je raad het nooit...
Gewoon niks aan de hand. Er zat ietwat speling op 1 armpje, meer niet. Geen reden voor afkeur!! :tumbu
Gevalletje garage in stand houden??
Gewoon niks aan de hand. Er zat ietwat speling op 1 armpje, meer niet. Geen reden voor afkeur!! :tumbu
Gevalletje garage in stand houden??
-
- 1st Gear member
- Berichten: 190
- Lid geworden op: ma 18 apr 2011, 09:31
- 13
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1997
Homokineet of fusee kogel vervangen?
V40 is niet door de APK ivm homokineet rechtsvoor.
Nu hoorde ik dat ik zo'n beetje 500 Euro kwijt ben aan deze reparatie incl onderdelen.
Is dit niet zelf te doen met standaard gereedschap en door een nieuwe onderste draagarm te halen bij de dealer?
Kan er geen HOWTO van vinden namelijk.
Nu hoorde ik dat ik zo'n beetje 500 Euro kwijt ben aan deze reparatie incl onderdelen.
Is dit niet zelf te doen met standaard gereedschap en door een nieuwe onderste draagarm te halen bij de dealer?
Kan er geen HOWTO van vinden namelijk.
Volvo V40 2.0 16V Exclusive 1997
- Roffel-Patje
- 5th Gear member
- Berichten: 569
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
- 14
- Model: Andere
- Locatie: 's-Heerenberg
Re: draagarmen vervangen
Een homokineet is iets anders dan een draagarm!!
Een homokineet is de kruiskoppeling aan de aandrijfas, per aandrijfas heb je er 2. Eentje aan de versnellingsbak, en eentje aan het wiel, door het voorwiellager.
Een draagarm is een triangel die aan het subframe scharnierend vastzit, en aan de punt van de triangel zit een kogelkoppeling, de zogenaamde fuseekogel. Hier wil wel eens speling opzitten. Complete draagarm kun je kopen vanaf zo'n 5 tientjes, losse fuseekogel voor de helft, maar je hebt speciaal gereedschap nodig om hem erin te persen.
afbeelding van een homokineet:
Afbeelding van een draagarm (foto is even geleend)
Een homokineet is de kruiskoppeling aan de aandrijfas, per aandrijfas heb je er 2. Eentje aan de versnellingsbak, en eentje aan het wiel, door het voorwiellager.
Een draagarm is een triangel die aan het subframe scharnierend vastzit, en aan de punt van de triangel zit een kogelkoppeling, de zogenaamde fuseekogel. Hier wil wel eens speling opzitten. Complete draagarm kun je kopen vanaf zo'n 5 tientjes, losse fuseekogel voor de helft, maar je hebt speciaal gereedschap nodig om hem erin te persen.
afbeelding van een homokineet:
Afbeelding van een draagarm (foto is even geleend)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 369
- Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
- 13
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Leeuwarden
Re: draagarmen vervangen
homokineet vervangen is ongeveer 45-60 min per kant afhankelijk van welke kant en hoe handig je bent
- wiel eraf
- borgmoer losdraaien van je as (maat en type verschilt per bouwjaar en revisie)
- 2 bouten van de schokdemper loshalen van de fusee (waar de as doorheen loopt)
- voor de linker as de versnellingsbak olie aftappen
- voor de linker as de ashoes op de versnellingsbak loshalen (3 boutjes)
- voor de rechter as de borgpin eruit tikken met een drevel
- de fusee zover naar beneden draaien/duwen dat je de as er doorheen kan trekken
voor montage omgekeerde volgorde gebruiken, en indien nodig je bak olie weer bijvullen
De borgmoer moet volgens specificaties uit vadis aangedraait worden, ik zal ze even voor je opzoeken.
tweedehands zul je ongeveer 80-100 euro per as kwijt zijn, afhankelijk van leverancier en km-stand.
Voor verschillende versnellingsbakken zijn verschillende assen te krijgen, let daar dus wel op.
- wiel eraf
- borgmoer losdraaien van je as (maat en type verschilt per bouwjaar en revisie)
- 2 bouten van de schokdemper loshalen van de fusee (waar de as doorheen loopt)
- voor de linker as de versnellingsbak olie aftappen
- voor de linker as de ashoes op de versnellingsbak loshalen (3 boutjes)
- voor de rechter as de borgpin eruit tikken met een drevel
- de fusee zover naar beneden draaien/duwen dat je de as er doorheen kan trekken
voor montage omgekeerde volgorde gebruiken, en indien nodig je bak olie weer bijvullen
De borgmoer moet volgens specificaties uit vadis aangedraait worden, ik zal ze even voor je opzoeken.
tweedehands zul je ongeveer 80-100 euro per as kwijt zijn, afhankelijk van leverancier en km-stand.
Voor verschillende versnellingsbakken zijn verschillende assen te krijgen, let daar dus wel op.
Nissan micra K12
-
- 1st Gear member
- Berichten: 190
- Lid geworden op: ma 18 apr 2011, 09:31
- 13
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1997
Re: draagarmen vervangen
Zijn toch de fuseekogels dan. Garage was tijdens apk aan het wrikken met een koevoet en constateerde speling op de draagarm. Dat ding wilde hij vervangen maar ikzelf vond 500 Euro veel geld voor die klus.
Volvo V40 2.0 16V Exclusive 1997