Pagina 8 van 14

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 12:01
door volvoS40
Die je laat zien (had ik ook) zijn vervangen door de ronde versie.

Hetzelfde geld ook voor nr 13

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 12:31
door web
Nr.13 is bij mij al rond. Of dat betekent dat-ie al eens vervangen is weet ik niet. Ik moet ze toch demonteren om ze goed te kunnen beoordelen. Is niet zo erg, dan kan ik de bouten meteen goed in het vet zetten zodat de boel later niet vastroest. Het wil nu nog allemaal heel makkelijk los. Maar dat heb ik met de korte 'botjes' dus nog niet gedaan.

Volgens nordicar zijn de bovenste armen t/m MY97 285mm lang, en vanaf MY98 300mm lang. Dus niet uitwisselbaar?

Of is het zo dat de langere armen in het begin ook 'plat' geproduceerd zijn en later pas 'rond' ?

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 12:57
door volvoS40
Ze zijn later rond gemaakt, daarvoor plat.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Geplaatst: zo 24 feb 2013, 16:37
door web
'short dogbone', nr 13 is de dader van anderhalve cm uitspoor...

Maar nu is de uitlijnbout nr 15 afgebroken :(

Het armpje kan ik natuurlijk opofferen, kan ik de boel dan doorslijpen zonder het chassis te raken, of wordt het uitboren?

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Geplaatst: zo 24 feb 2013, 17:43
door volvoS40
het hele zooitje is te slijpen.

Eerst de hele stang zo kort mogelijk door slijpen, daarna kan je (met een boel gehannis en een kleine slijptol met schijven) er net tussen om er doorheen te slijpen.

Leg wel een verbandstrommel naast je neer, en stop iets in je mond tijdens de klus dat je niet kunt vloeken.

have fun

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Geplaatst: zo 24 feb 2013, 23:05
door wicky
inderdaad , ik zie hier ervaren monteurs ook wel eens hikken als ze dit moeten doen.

gr WICKY

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Geplaatst: zo 24 feb 2013, 23:49
door web
Nou, bedankt voor de bemoedigende woorden, mannen... :tumbdown :wall :swear :D

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Geplaatst: zo 24 feb 2013, 23:59
door web
Wat ik wel van plan ben is dan maar de HELE achteras uit elkaar halen. Gewoon echt alles. Inclusief asdrager, naaf, veerpoot. Zo veel is het nu ook weer niet, en de achterremmen waren toch al versleten. Dan kun je er een eind beter bij denk ik.

Gelijk alles goed bekijken, en dan zal het er wel op uitdraaien dat alles wat van rubber is, nieuw moet. Ik maak me geen illusies meer, ik heb nog bijna geen enkel rubber op de auto aangetroffen wat nog *goed* was. Het lijkt verdorie wel een Franse auto :whistle

Nuja, de baksteun lijkt okee, maar echt op de proef gesteld heb ik die ook niet.

Uitlijnbouten van de onderste draagarmen geven zeker dezelfde ellende, of willen die gemiddeld nog wel los?

Afbeelding

De platte kant is natuurlijk waar over de volle lengte vocht door kruipt, dat heeft vrij spel... en eenmaal aan het roesten wil het nooit meer bewegen :tumbdown

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Geplaatst: ma 25 feb 2013, 00:08
door volvoS40
Verschillend.
De 1 gaat makkelijk los, terwijl de ander weer vast gerot zit...

Het is net ongeveer als het weer. zo veranderlijk als de pest.

bij mij (bij iemand anders kan het weer anders zijn) ging 1 kant volledig mee, terwijl bij de andere kant de hele handel doorgeslepen is.

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Geplaatst: ma 25 feb 2013, 22:51
door web
Vanavond nog even een halfuurtje aan gewerkt. Nu heb ik alweer wat meer bouten los. Waaronder de beide uitlijnbouten nr.3.

Op de andere 'nummer 15' heb ik in elk geval ongeveer een kwartslag beweging in de moer, en de bout vertoont neigingen tot meedraaien. Geduldig verder losweken dus, dan verwacht ik dat-ie er wel uit komt.

Hoewel daarmee 'die ene' er natuurlijk nog niet uit is, is het wel goed voor het moraal.

Er zit wel een beetje logica in dat juist die van het korte botje rechts afbrak; die zit het dichtste bij de uitlaat. Dan blijft tectyl niet zitten en andere coatings bakken er ook af. Die begint dus het eerste te roesten.

Doordat de veerpoot in de weg zit, is het wel moeilijk slaan op de afgebroken bout. Nu kan de veerpoot er wel uit, maar als ik Haynes zo lees, moet ik daarvoor het halve interieur demonteren. Hmm. Eerst maar eens zien hoe ver ik kom mét veerpoot.

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Geplaatst: ma 25 feb 2013, 23:02
door volvoS40
Halve interieur hoeft er niet uit.
bank naar voren klappen.
plastic schroefjes dr uit peuteren.
afdekplaat reservewiel verwijderen.
bekleding loshalen, en het hoeft nog niets eens verwijderd te worden.
2 bouten los halen en de veerpoot komt naar beneden.

maar..... Het is een beperkte ruimte die wielkas ruimte, en tot zover ik mij kan herinneren, gelijk de slijptol er op gezet om alles wat vast zat door te slijpen (met myalexx). Wat uitstekend werkte.

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Geplaatst: di 26 feb 2013, 09:07
door web
Zal es kijken.

Ik ga gemiddeld wat subtieler te werk.

Met een slijptol maak je gauw meer troep en schade dan je lief is, en doordat-ie nogal "smeert" is het geen garantie dat de boel daarna wél makkelijk door de gaten wil. Ik kijk dus liever eerst even of het echt niet op de normale manier los wil, voordat ik de botte bijl ga hanteren.

Re: Homokineet of fusee kogel vervangen?

Geplaatst: do 16 mei 2013, 13:21
door EdT4
Mensjes, even een vraag: fuseekogel rechts is kaput. Ik zag dat originele draagarm 180 kost, maar dat enkel fuseekogel ook mogelijk is als je kan persen (en die mogelijkheid heb ik). Welke fuseekogel moet ik hebben (ik zag bijv. die van Febi Bilstein voor 35)?

Re: Homokineet of fusee kogel vervangen?

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 23:11
door V40 Prestige
EdT4 schreef:Mensjes, even een vraag: fuseekogel rechts is kaput. Ik zag dat originele draagarm 180 kost, maar dat enkel fuseekogel ook mogelijk is als je kan persen (en die mogelijkheid heb ik). Welke fuseekogel moet ik hebben (ik zag bijv. die van Febi Bilstein voor 35)?
Mijn persoonlijk ervaring/mening is dat het vervangen van alleen de fuseekogel zelf door er een nieuwe in te persen niet echt een gouden oplossing is. Ik had het zelfde probleem en heb met goed zoeken twee draagarmen (NIEUW) voor 125,= gevonden. Hiermee vervang je ook meteen de rubbers van de draagarm en weet je zeker dat de nieuwe fuseekogel er ook 100% recht in geperst is.

Succes in ieder geval!

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Geplaatst: zo 27 okt 2013, 14:56
door Jimipepsie
Wellicht heeft iemand antwoord op de volgende vraag:

Moet de auto opnieuw worden uitgelijnd als je de bovenste draagarmen hebt vervangen?

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Geplaatst: ma 28 okt 2013, 18:41
door marcveen
Jimipepsie schreef:Wellicht heeft iemand antwoord op de volgende vraag:

Moet de auto opnieuw worden uitgelijnd als je de bovenste draagarmen hebt vervangen?
Strikt genomen wel. Zo staat het ook in VIDA.
Als je versleten rubber bussen had en je plaatst nu een nieuwe draagarm verplaatst de centerlijn van de bout toch iets.
Ik heb recent de bovenste en onderste draagarm vervangen en deze op de oude waardes gezet.

Re: Fuseekogelhoes, welke maat?

Geplaatst: vr 22 nov 2013, 11:26
door fmaassen
Hallo,

Ik ga morgen de fussekogelhoes vervangen van mijn auto.
Heeft iemand een idee hoe dit gedaan moet worden?
Ik heb zelf wel al nagedacht maar zou graag wat tips willen als deze er zijn.

Re: Fuseekogelhoes, welke maat?

Geplaatst: vr 22 nov 2013, 13:51
door V40GM
Ik heb ook tehoren gekregen dat mijn beide fuseekogelhoezen ingescheurd zijn. APK afkeurpuntje, dealer wil gelijk de kogels en draagarmen vervangen, kosten: €kihtsjing,- :tumbdown

Dus ben ook erg benieuwd of dit een beetje goed te doen is! :whistle

Re: Fuseekogelhoes, welke maat?

Geplaatst: vr 22 nov 2013, 15:27
door fmaassen
Dat heb ik ook te horen gekregen.
Ik had dus geen zin om een 200 euro daarvoor te betalen als ik het misschien zelf met 10 euro kan oplossen.

Re: Fuseekogelhoes, welke maat?

Geplaatst: vr 22 nov 2013, 16:11
door V40GM
fmaassen schreef:Dat heb ik ook te horen gekregen.
Ik had dus geen zin om een 200 euro daarvoor te betalen als ik het misschien zelf met 10 euro kan oplossen.
Heb een topic hierover gevonden, zie: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... fuseekogel
Blijkt toch lastig te zijn ivm persen etc...
volvoS40 schreef:
Roffel-Patje schreef:Je moet ze alleen zelf in de draagarm persen, daar heb je speciaal gereedschap voor nodig. Maar het stelt niets voor.

PAS OP!! dat je je homokineethoes niet beschadigd.

voor een ervaren monteur is dit een klusje van 30-45 minuten per kant.
dat had ik dus bij de mijne, hebben ook een zooitje amateurs mee bezig gehouden, fuse niet goed, en draagarm verlast, stuur stond zo scheef als de neten.

dus laat het lekker aan de ervaren monteur over, en ga niet zelf lopen kntten.