Henk schreef:De standaardmaat van de V40 (phase 2) is 185x65x15, bandhoogte is dan 120mm
bij 195x60x15 is bandhoogt 117 mm.
Dit lijkt me dus geen probleem.
185/65R15
195/60R15
205/55R15
205/50R16
Zijn de maten die de volvocars.se website opgeeft voor ph2
Rolomtrek is bij die maten ong. gelijkwaardig, andere maten leveren alleen een andere afwijking op je teller, ander weggedrag, en bij een te grote maat aanloop aan de wielkassen op.
Lees dit topic even door. http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=42&t=1325
Hier word ook gevraagd. Er staat een mooie rekensom in wat concludeert dat het niet erg is. Je moet alleen even oppassen met de snelheid. er zit namelijk wel afwijking in.
Goelette schreef:Dat ziet er wel uit als heeeeeeeel weinig profiel, zeker voor winterbanden...?
Ik ben ook winterbanden aan het zoeken maar valt me op dat 195/55/15 minder te vinden is en duurder is dan bijvoorbeeld 185/60/15. Omtrek scheelt maar een beteje tussen beide maten.
Zouden jullie aan of afraden om naar 185-60-15 te gaan op een V40 ph1?
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het antwoord hier op.
Met wiba's is eigenlijk hoe smaller de beter omdat je een hogere oppervlaktedruk hebt en dus betere grip zou hebben, en ze graven ook wat beter door de sneeuw inplaats dat ze er op blijven staan en verder glijden.
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!) Webdagboek
corhog schreef:Met wiba's is eigenlijk hoe smaller de beter omdat je een hogere oppervlaktedruk hebt en dus betere grip zou hebben, en ze graven ook wat beter door de sneeuw inplaats dat ze er op blijven staan en verder glijden.
Klopt helemaal wat je zegt maar in dit geval zal dat verschil nihil zijn met die kleine maat verschil en dit nooit zoveel sneeuw vallende Nederland(behalve dit jaar).
corhog schreef:Met wiba's is eigenlijk hoe smaller de beter omdat je een hogere oppervlaktedruk hebt en dus betere grip zou hebben, en ze graven ook wat beter door de sneeuw inplaats dat ze er op blijven staan en verder glijden.
Klopt helemaal wat je zegt maar in dit geval zal dat verschil nihil zijn met die kleine maat verschil en dit nooit zoveel sneeuw vallende Nederland(behalve dit jaar).
Precies mijn reden om voor 195 ipv 185 te kiezen. Zoveel sneeuw ligt hier zelden en he heeft meer zin om de winterbanden af te stemmen op koude/natte omstandigheden.
Omdat ik al heel lang zit te dubben om wel of geen winterbanden te nemen, ben ik benieuwd naar ervaringen van gebruikers die dit wel hebben. De testen spreken elkaar ook een beetje tegen. Het gaat vooral om hoe de banden zich verhouden in de regen t.o.v. zomerbanden. Aangezien het vaker regent dan sneeuwt in nederland vind ik dit eigenlijk het belangrijkst. Ik ga nooit op wintersport dus dat zou geen reden voor mij zijn.
Winterbanden hebben wel een bewezen effect op nat wegdek! Dit in combinatie met een temperatuur onder de 7 graden. Je moet het niet zien als het van, het sneeuwt niet veel dus heb ik ook geen winterbanden nodig.
Zie deze test van de anwb maar is http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/te ... r-16-h.pdf daar staat waar ze op getest worden en wat het effect heeft.
Maar het blijft altijd een afweging die je voor je zelf maakt.
Daarom zou ik ook graag ervaringen horen. Want de test waar jij naar linkt zegt niks over zomerbanden. Dus ik kan dus ook geen vergelijk zien of maken of ze nou beter of slechter presteren op natte ondergrond.
- merk band: Dunlop Wintersport 3D
- afmeting: 195/60/r15
- om staal of lichtmetaal: Lichtmetaal zitten op solaris velgen.
- eventuele aanschafkosten: 395,- Nieuw inc. montage, balanceren etc, Bij profile tyrecenter.
- gebruikerservaring: Goed (200km) mee gereden. Kwa geluids niveau zitten ze iets boven mijn zomerbanden. Heb goed grip in de sneeuw.
- cijfer: 7
Winterbanden presteren beter op een natte ondergrond bij temperaturen onder 7 graden Celcius dan zomerbanden.
Dit komt omdat het rubber van de winterbanden bij deze lagere temperaturen zachter blijft dan het rubber van zomerbanden. Je hebt dus meer grip.
De profieldiepte van een nieuwe winterband is ook nog eens groter dan die van een nieuwe zomerband.
Bij hogere temperaturen weet ik niet welke band er beter presteert. Zelf heb ik al een poos winterbanden er onder liggen en ik merk wel degelijk verschil in wegligging. Ook op nat wegdek bij de op dit moment lagere temperaturen.
Voorheen heb ik in de winter altijd op zomerbanden gereden en dat was in de winter nog wel eens slippen. Ook op gewoon nat wegdek bij regen bij lage temperaturen.
Voorbeeld: Hier bij mij in de straat heb ik nu, met de gladdigheid op klinkers, meer grip met de winterbanden. Als ik op de rem trap kom ik nu ook stil te staan, dat was met de zomerbanden wel eens anders.
Aan de kwaliteit van mijn banden ligt het niet.
Ik heb op banden nooit bezuinigd en rij altijd op Michelin banden. Voorheen heb ik jaren op Continental gereden.
toen ik me t4 kocht lagen er net 2maanden nieuwe winterbanden onder rijd er nu bijna een jaar mee rond en of het nu droog is of niet je hebt grip als ik ooit weer nieuwe banden nodig heb koop ik weer winterbanden je heb altijd grip en dat kan ik niet van zomerbanden zeggen
Het scheelt met ijzel meters.. echt heel veel meters.. minstens 20 meter
Dat heb ik bij me rijvaardigheid training gezien van dit jaar.
Ik rij dit jaar voor het eerst op winterbanden.. ik wissel ze netjes volgend jaar en als het weer naar de volgende winter gaat.. juist.
Ik heb talloze mensen zien schuiven en honderden euro's schade hebben, had voorkomen kunnen worden.
Heb ondanks de gladheid nog steeds veel gereden.. zonder noemenswaardige problemen.
Als je het geld heb.. het is het waard.. maar je heb er het meeste aan als je ook veel op de weg zit.
Maze schreef:Daarom zou ik ook graag ervaringen horen. Want de test waar jij naar linkt zegt niks over zomerbanden. Dus ik kan dus ook geen vergelijk zien of maken of ze nou beter of slechter presteren op natte ondergrond.
Maar een ieder heeft zo zijn eigen ervaring met winterbanden. Ik merk het verschil wel met het grip op nat wegdek t.o.v. zomerbanden. Kortere remweg en meer grip.
Want door de specifieke vorm van de winterband het de risico’s van aquaplaning.
Maar je moet voor je zelf afwegen, als je veel op de weg zit of niet en juist met dit soort weer. Want winterbanden blijven een dure investering. Wel zou ik als je winterbanden doet nieuwe aanschaffen! Want een winterband is geen winterband meer met minder dan 4mm profiel!!
Bedankt voor de reacties. En ja ik rijd ook gewoon door in de winter. Ik doe dat het liefst zo veilig mogelijk. En duur valt op zich toch wel mee. Als je op winterbanden rijd spaar je op dat moment je zomerbanden. De enige investering blijft dan je velgen. En een paar stalen velgen kosten niet zo heel veel
Mijn ervaring is dat het ook veel lekkerder rijdt,betere wegligging door de bochten.Heb er zomers ook opgereden,helemaal super zo'n knalharde band.Alleen zomers even opletten bij lange stukken rijden want dan worden ze vaak veels te warm.