Rem pedaal zakt weg (-bij remmen (+topic bij ABS wegzakken)

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Rempedaal zakt 4cm weg

Bericht door myalexx »

V3lv3T schreef:Goede garage die je met niet 100% werkende remmen weer de weg op stuurt vanwege weinig tijd...
Als de auto er sowieso al staat om aan gewerkt te worden, moeten ze maar tijd maken.
En ontluchten duurt nou ook niet bepaald lang...
Daar heb je zeker een punt jeroen :vertag
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
Roffel-Patje
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 569
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
14
Model: Andere
Locatie: 's-Heerenberg

Re: Rempedaal zakt 4cm weg

Bericht door Roffel-Patje »

V3lv3T schreef:Goede garage die je met niet 100% werkende remmen weer de weg op stuurt vanwege weinig tijd...
Als de auto er sowieso al staat om aan gewerkt te worden, moeten ze maar tijd maken.
En ontluchten duurt nou ook niet bepaald lang...
En daarom doe ik al het onderhoud aan mijn auto's zelf. Ik weet hoe monteurs (onder tijdsdruk) hun werk afleveren.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Rempedaal zakt 4cm weg

Bericht door volvoS40 »

Roffel-Patje schreef:
V3lv3T schreef:Goede garage die je met niet 100% werkende remmen weer de weg op stuurt vanwege weinig tijd...
Als de auto er sowieso al staat om aan gewerkt te worden, moeten ze maar tijd maken.
En ontluchten duurt nou ook niet bepaald lang...
En daarom doe ik al het onderhoud aan mijn auto's zelf. Ik weet hoe monteurs (onder tijdsdruk) hun werk afleveren.
Afbeelding Mee eens.

alleen heb je ook altijd nog mensen die dat niet kunnen/durfen en in dat geval liever voor de garage kiesen (H)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Ztmjeroen
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 03 aug 2011, 23:14
12
Model: S60
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

Re: Rempedaal zakt 4cm weg

Bericht door Ztmjeroen »

Bericht van mijn dealer, hoofdremcilinder lek.

Succes :P
jfrousse
Idle
Idle
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 20 apr 2012, 19:45
11
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002
Locatie: Etten-Leur

Re: Rempedaal zakt 4cm weg

Bericht door jfrousse »

Ztmjeroen schreef:Bericht van mijn dealer, hoofdremcilinder lek.

Succes :P
Zouden er ook revisie setjes in de handel zijn? moet toch te doen zijn om de hoofdremcillinder te reviseren, uiteidelijk is het goed schoonmaken en alle rubbers vernieuwen....

Kan een hoop eurotjes gaan schelen :-D
Grt, Joop
DirkV40
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 195
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:43
14
Model: V40
Bouwjaar: 2016
Roepnaam: Dirk
Locatie: Arcen

Re: Rem pedaal zakt weg (-bij remmen (+topic bij ABS wegzakk

Bericht door DirkV40 »

Wie weet wat hier de oorzaak van is: auto remt goed, heb onlangs rembolkken vervangen rondom. sinds die tijd hoorde ik af en toe links voor een schurend geluid net of rem blokkeert. Gisteren ineens bleef het rempedaal ingedrukt en blokkeerde de remmen. Pedaal weer met voet omhoog gehaald en rem was weer vrij. Dit komt af en toe voor.

Dirk
Volvo V40 Cross Country D4 summum 190 pk, gechipt naar 230 pk en 470 Nm 8 traps automaat geartronic.
Bitchin
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 16 jan 2013, 22:19
11
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2003
Locatie: Bodegraven

Re: Rem pedaal zakt weg (-bij remmen (+topic bij ABS wegzakk

Bericht door Bitchin »

Voel na een rit of de velg warm dan wel heet is, beetje lauw zou mogen, maar warm beslis niet. Remklauw blijft hangen, is op zich simpel en zal best hier ergens beschreven staan, kwestie van remklauw even los en kijken of de zuiger(s) loszitten (moet je met een waterpomptank en een plankje hout op het remblokje relatief naar binnen kunnen drukken)

oorzaak vastzittende zuigers zijn over eht algemeen vuil en roest, zuigers er uitblazen, alles goed oppolijsten en nieuwe rubbertjes monteren, remt dat ding ook weer als een tiet.

Begin eerst hiermee voordat je allerlei dure reparaties gaat bedenken aan ABS module (spreek uit ervaring)
Volvo V40 1.8 2003....................en tja, ik heb hem net.
Gebruikersavatar
volvo040
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: vr 04 apr 2014, 22:10
9
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Eindhoven

Re: Rem pedaal zakt weg (-bij remmen (+topic bij ABS wegzakk

Bericht door volvo040 »

Heren is heb een vraagje, heb de hele topic doorgelezen en de zoekfunctie gebruikt (ook Google) en kwam dit tegen http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=24054 maar heb niet echt hetzelfde probleem. Daar hebben ze het over bij gebruik van CC maar kan toch wel iets rijmen..
Bij mij is het probleem dat wanneer ik ritje snelweg (zonder CC) heb gehad de afslag neem, ruime bocht naar rechts (~100 km/h) daarna ruime bocht links en vervolgens moet afremmen omdat er stoplichten zijn en vaak ook auto's staan. De rempedaal is dan in het begin best hard en remt dan ook moeilijk, en na ong. 4-5 seconden remmen gaat de rempedaal wel verder omlaag en remt dan gewoon goed. Het is niet zo ik de rempedaal tot bodem kan indrukken, dus heel simpel gezegd lekt er naar mijn idee niets. Alsof er in de bocht teveel druk op de remsysteem komt.
Rechte weg en remmen geen probleem. Ook na starten van auto e.d. is alles verder in orde.

Kent iemand dit? Remolieniveau lijkt in orde..
volvostefan
Idle
Idle
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 22:34
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2001
Locatie: Kampen

Rempedaal zakt verder weg dan normaal

Bericht door volvostefan »

Een berichtje vanuit Italië. Zojuist even boodschappen gedaan en toen viel me op dat ik het rempedaal haast tot de bodem moet indrukken om te kunnen remmen. Na een keer remmen staat het pedaal weer op normale stand. Als ik weer een stukje rij en opnieuw rem, dan kan ik het pedaal opnieuw ver intrappen.
Ik heb onderin genoeg remvermogen maar is het vertrouwd om morgen zo terug te rijden?

Alvast bedankt voor de reacties.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
## Gewoon blijven rijden ##
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Rempedaal zakt verder weg dan normaal

Bericht door texaco »

Hoe lang geleden dat je rem olie is vervangen? Staat deze nog op pijl?
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
volvostefan
Idle
Idle
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 22:34
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2001
Locatie: Kampen

Re: Rempedaal zakt verder weg dan normaal

Bericht door volvostefan »

Remolie heb ik voor de vakantie vervangen en ontlucht. Remblokken achter gelijktijdig vernieuwd. Remvloeistof was vorige week te laag, deze bijgevuld en is nu op pijl

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
## Gewoon blijven rijden ##
maikelv
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1076
Lid geworden op: di 11 mar 2014, 19:58
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Roepnaam: Maikel
Locatie: Sint Oedenrode

Re: Rempedaal zakt verder weg dan normaal

Bericht door maikelv »

Als je bij hebt moeten vullen heb je toch ergens een lek zitten of je had er nog lucht in zitten. Het kan niet zo zijn dat je voor je vakantie genoeg vloeistof had en nu te weinig. Mits er geen jaar tussen heeft gezeten :whistle In principe hoef je remvloeistof nooit bij te vullen tussen de beurten door :-D
Webdagboek : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11902

Auto van de maand Augustus 2015
Rby
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 14:33
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rotterdam

Re: Rem pedaal zakt weg (-bij remmen (+topic bij ABS wegzakken)

Bericht door Rby »

Ook mijn 40 heeft problemen met een weg zakkende rem pedaal.

Bij aanschaf merkte ik al bij het rustig intrappen van de rem dat deze eerst een paar centimeter zakt (minimale remkracht) en daarna "normaal" remt.

Aangezien ik de blokken en schijven slecht waren en ik ze toch wou vervangen gaf ik er verder weinig aandacht aan bij de koop, ondertussen de blokken en schijven rondom vervangen en de remolie gespoeld.
Maar de problemen blijven zich voordoen.. Heb al een aantal dingen gecontroleerd :

- 3x al ontlucht met een vacuüm systeem en 1x met de hand, dus lucht is voor 99% uitgesloten.
- Rem bank, minimale afwijkingen en voldoet aan de eisen.
- Geen lekkages te zien, slangen en leidingen vertonen geen slijtage.

Van de week, onder vollast, moest ik ineens vol op de remmen door een onoplettende automobilist. Toen merkte ik ineens dat het pedaal direct "hard" was. Na een aantal keer geprobeerd te hebben om onder vollast ineens de rem in te trappen, er achter gekomen dat die dan wel direct "hard" is, echter al je het pedaal dan los laat en weer in trapt zakt die weer een paar centimeter weg voordat die "normaal" remt.

Nu vermoede ik dat de rembooster lek/kapot is of dat het vacuüm systeem hiervan lekt. Iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Rem pedaal zakt weg (-bij remmen (+topic bij ABS wegzakken)

Bericht door PKing »

Trap het rempedaal eens met lopende motor in met een gemiddelde kracht, en kijk of het pedaal dan langzaam wegzakt.
Dat wijst meestal op een inwendige lekkage in de hoofdremcilinder, of een kapot bodemklepje in diezelfde cilinder.
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Rby
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 14:33
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rotterdam

Re: Rem pedaal zakt weg (-bij remmen (+topic bij ABS wegzakken)

Bericht door Rby »

Rempedaal zakt direct een aantal centimeter, daarna zakt die niet verder en blijft het pedaal hard.
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Rem pedaal zakt weg (-bij remmen (+topic bij ABS wegzakken)

Bericht door PKing »

Okee normaal gesproken kun je er dan vanuit gaan dat de hoofdremcilinder goed is, misschien een schrale troost, maar diagnose stellen is zowieso hetuitsluiten van dingen :P
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
maikelv
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1076
Lid geworden op: di 11 mar 2014, 19:58
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Roepnaam: Maikel
Locatie: Sint Oedenrode

Re: Rem pedaal zakt weg (-bij remmen (+topic bij ABS wegzakken)

Bericht door maikelv »

Even een kleine (nuttige) aanvulling op het rem gebeuren. Ik ben van de week iets tegen gekomen waar misschien meerder hier wel wat aan hebben. De slang die loopt van je remcilinder tegen het schutbord naar het inlaatspruitstuk zit daarin vast in een korfje en met een rubbertje. Nu was mij al een paar keer opgevallen dat als ik de slang er geheel induwde hij telkens toch weer een stukje uit het inlaatspruitstuk kwam. Afgelopen weekend heel de slang er maar eens uitgehaald en wat blijkt nu het enige wat alles luchtdicht moet houden is een klein rubbertje. Dit rubbertje was bij mij totaal uitgedroogd en ook dat korfje wat alles vast moet klemmen deed niet veel meer. Ik merkte ook dat er nogal wat kracht omhoog stond op die bewuste slang dus dit ook maar even fatsoenlijk vast gezet. Ik heb er eerst een nieuw rubbertje ingedaan (geen idee welk artikelnr ik heb ze zo liggen) daarna de rand van het korfje ingesmeerd met loctite (de loctite die je ook gebruikt om je carterpan te sealen)Dit heb ik zo een nacht laten drogen. De volgende dag de slang weer terug geduwd op zijn plek en ook om het uiteinde wat loctite zodat deze mooi luchtdicht is. De slang heb ik vastgezet met een tywrap en een klem aan de brandstofleiding zodat deze niet elke keer omhoog komt. Ter illustratie nog 2 foto`s. Dit is trouwens voor een V40 t4 phase 1 geen idee of het bij andere ook zo zit. Het remmen is er zeker beter op geworden, niet te vergelijken met een big brake maar ik merk zeker verbetering. En heel veel werk is het niet :tumbup
Afbeelding
Afbeelding
Webdagboek : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11902

Auto van de maand Augustus 2015
Plaats reactie