Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur enz

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Gebruikersavatar
Roffel-Patje
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 569
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
14
Model: Andere
Locatie: 's-Heerenberg

Re: plotseling veel resonantie/trillen

Bericht door Roffel-Patje »

iljak73 schreef:Hmm....volgens mij vermogen zat,nu heb ik alleen maar referentie aan mn polo 1.3 met 56pk dus alles is snel vergeleken daarmee ;-).
Maar op 3 poten lopen moet je dan toch echt heeeeel duidelijk voelen?

[ Geplaatst met Android ] [ Afbeelding ]

Soms is het moeilijk te merken als je 1 of 2 cylinders mist, dan merk je vaak alleen aan het trillen dat er iets mis is, vooral als je de auto nog niet zo heel lang hebt/heel goed kent.
iljak73
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 09:21
11
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Ilja
Locatie: Amsterdam

Re: plotseling veel resonantie/trillen

Bericht door iljak73 »

Ok,bobines/bougiekabels nagelopen en OBD2 scanner aan de auto gehangen...nul resultaat :-(

Denk toch niet dat het in de wielen of ophanging zit omdat je de trilling ook hebt als je stilstaat 3n wordt niet erger als je rijdt.

motorsteunen?

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
TijnSV40
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:49
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Leiden

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Bericht door TijnSV40 »

Vanmiddag toch maar even een krik onder de auto gezet, blijkt dat mijn linker voorband een beetje misvormd is. Tis niet mega erg, je moet er goed voor kijken, maar toch maar even gewisselt met links achter, nu is de trilling uit mijn stuur.

Voor mij nooit meer goedkope banden..

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Verandering van merk doet rijden...

V40 T4, compleet standaard
Gebruikersavatar
Zeurdoos
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 17:37
11
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Bergen op zoom

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Bericht door Zeurdoos »

Wat is er vervormd ?? Toch geen bellen/blazen op de wang van de band he want dan kun je der echt niet meer veilig op door rijden .
DirkV40
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 195
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:43
14
Model: V40
Bouwjaar: 2016
Roepnaam: Dirk
Locatie: Arcen

Trillen stuur bij remmen boven 100 km/h

Bericht door DirkV40 »

Ik heb gemerkt dat als ik boven de 100 km/h moet remmen dat mijn stuur gaat trillen. Remschijven krom? Heb wel gemerkt dat ik nadat ik mijn remblokken heb vervangen het lijkt of de voorrem even vastzit. Mogelijke oorzaak? Remvloeistof vervangen is dit een oplossing en daarna schijven vervangen? Vloeistof is nog nooit vervangen, heb de auto nu 9 jaar met 266.000 km op de teller.
Volvo V40 Cross Country D4 summum 190 pk, gechipt naar 230 pk en 470 Nm 8 traps automaat geartronic.
Donald
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 403
Lid geworden op: di 09 apr 2013, 11:29
10
Model: V60
Type: 2.0
Bouwjaar: 2014
Locatie: Oegstgeest

Re: Trillen stuur bij remmen boven 100 km/h

Bericht door Donald »

Collega van mij had recent dezelfde klachten, maar bij een andere auto. Randen van de remschijven afdraaien was voldoende ipv vervangen.
Schummi02
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: vr 10 jul 2009, 21:06
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Hoofddorp

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Bericht door Schummi02 »

Hallo,

Toen mijn schijven en blokken van mijn V40 Diesel aan de voorkant gedegradeerd waren tot compact-discs, had ik besloten om de zaak lichtjes te upgraden.
Ik heb toen gekozen voor ATE Powerdiscs (gegroefd, niet geboord) in combinatie met Ferodo DS blokken aan de voorzijde, en normale ATE schijven met Ferodo DS blokken aan de achterzijde.

Na de schijven de eerste 100 kilometer netjes ingeremd te hebben, ben ik steeds wat harder gaan remmen.
De vertraging op zich is prima, ik krijg op droog wegdek met Pilot Sport 3 het ABS in werking, dat was eerst echt niet mogelijk..

Maar mijn probleem is het volgende: Bij normaal gebruik begon na zo'n 1500 kilometer het rempedaal en het stuur te trillen.
Dit werd langzaam steeds erger,
Ik heb toen voor garantie nieuwe schijven voor gekregen en die netjes gemonteerd. De naven zijn goed schoongemaakt, heel licht ingevet en de blokken netjes opgeschuurd en ingevet. Wielen waren net nieuw en zijn goed op moment vastgezet.

Maar.... Na zo'n 2000kilometer begint de ellende weer van voren af aan. het Rempedaal trilt weer, en het stuur doet vrolijk mee. Ik heb inmiddels ontdekt dat als ik een paar keer echt hardrem, vanaf zo'n 80 km/h tot bijna 0, vaak in het ABS, dan is het trillen even weg. Het maakt dan niet uit of ik de auto dan stil zet en er later (de volgende morgen) weer mee ga rijden, of dat ik gewoon door rij. De vertraging op zich is super, maar na verloop van tijd zeg maar zo'n vier a vijf keer remmen, voel ik het trillen veer terug komen..

Heeft iemand een idee in welke richting ik moet gaan zoeken?
De schokbrekers zijn al compleet vervangen, inclusief de stab-stangetjes, en de auto is ook reeds uitgelijnd.
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Bericht door krismazur »

Misschien stuur ik je verkeerde kant, maar heb je je wiellagers nagekeken?

Trouwens, ATE schijven zijn originele Volvo schijven, daar zou dus niet aan liggen, misschien blokken die scheef slijten? :think
Just call me Kris

Afbeelding
testkees
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 10:34
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2003
Locatie: Heemskerk

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Bericht door testkees »

Komen je remklauwen wel helemaal vrij (remcilinders vast) :think
((hardrem, vanaf zo'n 80 km/h tot bijna 0, vaak in het ABS, dan is het trillen even weg)) :O blokken worden maximaal aangezet en kunnen terug lopen :think tot ze weer gaan aanlopen.
Ik zou de zuiger een paarkeer uit/inpersen ( plankje er tussen stof kering opwippenen remzuigervet inspuiten en weer terug drukken)
Schummi02
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: vr 10 jul 2009, 21:06
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Hoofddorp

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Bericht door Schummi02 »

Allemaal bedankt voor het meedenken! Ik ga zsm alle tips nalopen, en zal laten weten of het opgelost is, en wat het probleem geweest is.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
volvofreak898
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 316
Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Meppel

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Bericht door volvofreak898 »

even een vraag..

heb gister dus mijn gaspra's eronder gezet , maar nu trekt de auto naar links. De velgen zaten destijds onder mijn t4 die stuurde ook niet echt superlekker destijds maar ik had nauwelijks last van trilling op het stuur , maar nu wel lichtjes boven de 110.

Ik was in de veronderstelling dat lijning van je auto niet of nauwelijks met je velgen te maken heeft?



Zou ik door het banden wisselen iets in de ophanging hebben kunnen doen versteld raken?

Dit alles kan toch niet met de wat hoge druk in me banden te maken hebben 2.8 bar.
Schummi02
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: vr 10 jul 2009, 21:06
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Hoofddorp

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Bericht door Schummi02 »

Hallo,

ik heb de remmen aan de voorkant losgehaald, inclusief de remschijven van de naven. Alles was schoon.
Ik heb geen geluiden uit de lagers gehoord of gevoeld, ook voelde ik geen speling.
Ik had het vermoeden dat de linker remklauw niet lekker gangbaar was, dus heb ik die vervangen door een originele (ruil)klauw van Volvo.

Ook heb ik de remslangen vervangen door slangen die met staal zijn omvlochten.
Ook de remvloeistof is ververst.

Helaas echter zonder resultaat..
Ik heb het idee dat het langzaam steeds iets erger wordt..
Ik ga binnenkort weer verder zoeken, ik hou jullie op de hoogte!

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Sven87
Idle
Idle
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 04 jul 2014, 16:53
9
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Deventer

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Bericht door Sven87 »

Heren,

ik heb wat advies nodig ;)

Afgelopen zondag terug gekomen van Oostenrijk over de duitse autobahn.
Wat me op de heenweg ook al opviel.

Trillingen bij het normaal tot stevig remmen. Merkbaar in het stuur / zoekend gedrag.

Vandaag even bij de garage langs geweest voor wat onderzoek:

1. Schijven voor zijn nog redelijk nieuwe en blokken zien er goed uit.
2. Schijven achter zijn nog redelijk en blokken ook.
3. geen trillingen in rempedaal bij het remmen ( dus kromme schijven uitgesloten? )
4. Rubbers van de ophanging draagarmen zijn goed, geen speling en zien er nog redelijk nieuw uit.
5. Banden verwisseld van voor naar achter om dat ook uit te sluiten.
6. Uitlijning is goed.

Nu zit er wel een hele kleine ( bijna niet te zien met handmatig bewegen van de band ) op de stuurkogel rechtsvoor. Deze lijkt heel iets meer speling te hebben dan links.

Zou dit de boosdoener kunnen zijn?
met name omdat je met rijden natuurlijk grote krachten loslaat op ophanging.

Theoretisch kan ik niets anders bedenken, of zijn er nog punten waar ik naar kan kijken?

ik ben niet te beroerd om voor onderdelen te betalen als een probleem dan is opgelost, maar zit niet te wachten om een x-aantal onderdelen te vervangen om zo het probleem op te zoeken.
maikelv
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1076
Lid geworden op: di 11 mar 2014, 19:58
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Roepnaam: Maikel
Locatie: Sint Oedenrode

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Bericht door maikelv »

Het KAN aan je stuurkogel liggen inderdaad. Maar ik zou hem gewoon (laten) vervangen, aangezien speling op je stuurkogel natuurlijk nooit goed is. Ook meteen uit laten lijnen natuurlijk :-D Ik heb persoonlijk nooit meegemaakt dat een auto gaat trillen met speling op de stuurkogel, wat je wel merkt is dat bij optrekken en remmen de auto even een beetje 1 kant uit wil. Dit was dan wel bij een auto met erg veel speling op de kogel.
Webdagboek : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11902

Auto van de maand Augustus 2015
Sven87
Idle
Idle
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 04 jul 2014, 16:53
9
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Deventer

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Bericht door Sven87 »

morgen komt er sowiso een nieuwe kogel onder + uitlijnen inderdaad.

vind hem met remmen ook wat zoekerig gedrag vertonen, dus vandaag het vermoeden dat het bij de stuurkogel weg komt.
Sven87
Idle
Idle
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 04 jul 2014, 16:53
9
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Deventer

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Bericht door Sven87 »

de stuurkogel is inmiddels vervangen en de meeste trillingen / zoekend gedrag verdwenen.

nog is er wel een beetje trilling bij het remmen. vermoeden is dan toch dat dit ergens in de remmen zit.

is het erg vervelend? nee, maar op langere termijn vergt het wel even een keer aandacht.
Schummi02
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: vr 10 jul 2009, 21:06
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Hoofddorp

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Bericht door Schummi02 »

Wielnaven zijn wel recht?

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Sven87
Idle
Idle
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 04 jul 2014, 16:53
9
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Deventer

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Bericht door Sven87 »

ja,

zojuist nog even met de uitlijner over gehad die de wagen net weer heeft uitgelijnd.
Remmen kunnen er nog zo mooi uit zien, maar kunnen toch voor problemen zorgen die je met het oog niet waar kunt nemen.

Dus wellicht dat ik in het na-jaar bij een beurt ook de remmen maar eens meeneem voor.

Het lijkt erop dat de schijven die er nu op zitten wel vrij nieuwe zijn, helaas is er alleen niks over vermeld in het onderhoudsboekje.

theoretisch kan ik niks anders bedenken waar het dan vandaan zou moeten komen.
Feddo
Idle
Idle
Berichten: 83
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 17:28
11
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2003
Locatie: Amstelveen

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Bericht door Feddo »

De motor van mijn V40 trilt in de 2e versnelling als ik het gaspedaal in een bepaalde positie druk. Hij begint zonder trilling, dan druk ik hem dieper in tijdens het optrekken en dan krijg ik de trilling van de motor, alsof hij in een te hoge versnelling staat en als ik dan doorgas verdwijnt de trilling weer. Ik heb het niet in andere versnellingen.
Zouden het de aandrijfassen kunnen zijn? Of manifesteren de trillingen zich dan alleen bij 80-100 km/u?
Voor de rest rijdt de auto probleemloos.

Misschien is het niet echt een probleem, maar ik heb dit pas sinds kort. Hij doet het ook niet altijd, soims trekt hij in z'n 2 ook op zonder trilling.

groet

Feddo
Feddo
Idle
Idle
Berichten: 83
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 17:28
11
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2003
Locatie: Amstelveen

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Bericht door Feddo »

Het blijkt dat de koppelingcilinder vervangen moet worden. Dit gaat me ca. 500 euro kosten voor de hele set. Lijkt me redelijk.
groet

Feddo
Plaats reactie