Pagina 9 van 10

Re: plotseling veel resonantie/trillen

Geplaatst: za 22 jun 2013, 14:05
door Roffel-Patje
iljak73 schreef:Hmm....volgens mij vermogen zat,nu heb ik alleen maar referentie aan mn polo 1.3 met 56pk dus alles is snel vergeleken daarmee ;-).
Maar op 3 poten lopen moet je dan toch echt heeeeel duidelijk voelen?

[ Geplaatst met Android ] [ Afbeelding ]

Soms is het moeilijk te merken als je 1 of 2 cylinders mist, dan merk je vaak alleen aan het trillen dat er iets mis is, vooral als je de auto nog niet zo heel lang hebt/heel goed kent.

Re: plotseling veel resonantie/trillen

Geplaatst: za 22 jun 2013, 18:06
door iljak73
Ok,bobines/bougiekabels nagelopen en OBD2 scanner aan de auto gehangen...nul resultaat :-(

Denk toch niet dat het in de wielen of ophanging zit omdat je de trilling ook hebt als je stilstaat 3n wordt niet erger als je rijdt.

motorsteunen?

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Geplaatst: zo 30 jun 2013, 21:37
door TijnSV40
Vanmiddag toch maar even een krik onder de auto gezet, blijkt dat mijn linker voorband een beetje misvormd is. Tis niet mega erg, je moet er goed voor kijken, maar toch maar even gewisselt met links achter, nu is de trilling uit mijn stuur.

Voor mij nooit meer goedkope banden..

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Geplaatst: di 02 jul 2013, 10:30
door Zeurdoos
Wat is er vervormd ?? Toch geen bellen/blazen op de wang van de band he want dan kun je der echt niet meer veilig op door rijden .

Trillen stuur bij remmen boven 100 km/h

Geplaatst: di 20 aug 2013, 21:07
door DirkV40
Ik heb gemerkt dat als ik boven de 100 km/h moet remmen dat mijn stuur gaat trillen. Remschijven krom? Heb wel gemerkt dat ik nadat ik mijn remblokken heb vervangen het lijkt of de voorrem even vastzit. Mogelijke oorzaak? Remvloeistof vervangen is dit een oplossing en daarna schijven vervangen? Vloeistof is nog nooit vervangen, heb de auto nu 9 jaar met 266.000 km op de teller.

Re: Trillen stuur bij remmen boven 100 km/h

Geplaatst: di 20 aug 2013, 21:22
door Donald
Collega van mij had recent dezelfde klachten, maar bij een andere auto. Randen van de remschijven afdraaien was voldoende ipv vervangen.

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 00:21
door Schummi02
Hallo,

Toen mijn schijven en blokken van mijn V40 Diesel aan de voorkant gedegradeerd waren tot compact-discs, had ik besloten om de zaak lichtjes te upgraden.
Ik heb toen gekozen voor ATE Powerdiscs (gegroefd, niet geboord) in combinatie met Ferodo DS blokken aan de voorzijde, en normale ATE schijven met Ferodo DS blokken aan de achterzijde.

Na de schijven de eerste 100 kilometer netjes ingeremd te hebben, ben ik steeds wat harder gaan remmen.
De vertraging op zich is prima, ik krijg op droog wegdek met Pilot Sport 3 het ABS in werking, dat was eerst echt niet mogelijk..

Maar mijn probleem is het volgende: Bij normaal gebruik begon na zo'n 1500 kilometer het rempedaal en het stuur te trillen.
Dit werd langzaam steeds erger,
Ik heb toen voor garantie nieuwe schijven voor gekregen en die netjes gemonteerd. De naven zijn goed schoongemaakt, heel licht ingevet en de blokken netjes opgeschuurd en ingevet. Wielen waren net nieuw en zijn goed op moment vastgezet.

Maar.... Na zo'n 2000kilometer begint de ellende weer van voren af aan. het Rempedaal trilt weer, en het stuur doet vrolijk mee. Ik heb inmiddels ontdekt dat als ik een paar keer echt hardrem, vanaf zo'n 80 km/h tot bijna 0, vaak in het ABS, dan is het trillen even weg. Het maakt dan niet uit of ik de auto dan stil zet en er later (de volgende morgen) weer mee ga rijden, of dat ik gewoon door rij. De vertraging op zich is super, maar na verloop van tijd zeg maar zo'n vier a vijf keer remmen, voel ik het trillen veer terug komen..

Heeft iemand een idee in welke richting ik moet gaan zoeken?
De schokbrekers zijn al compleet vervangen, inclusief de stab-stangetjes, en de auto is ook reeds uitgelijnd.

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 00:25
door krismazur
Misschien stuur ik je verkeerde kant, maar heb je je wiellagers nagekeken?

Trouwens, ATE schijven zijn originele Volvo schijven, daar zou dus niet aan liggen, misschien blokken die scheef slijten? :think

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Geplaatst: wo 23 apr 2014, 10:31
door testkees
Komen je remklauwen wel helemaal vrij (remcilinders vast) :think
((hardrem, vanaf zo'n 80 km/h tot bijna 0, vaak in het ABS, dan is het trillen even weg)) :O blokken worden maximaal aangezet en kunnen terug lopen :think tot ze weer gaan aanlopen.
Ik zou de zuiger een paarkeer uit/inpersen ( plankje er tussen stof kering opwippenen remzuigervet inspuiten en weer terug drukken)

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Geplaatst: vr 25 apr 2014, 11:41
door Schummi02
Allemaal bedankt voor het meedenken! Ik ga zsm alle tips nalopen, en zal laten weten of het opgelost is, en wat het probleem geweest is.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Geplaatst: wo 14 mei 2014, 02:02
door volvofreak898
even een vraag..

heb gister dus mijn gaspra's eronder gezet , maar nu trekt de auto naar links. De velgen zaten destijds onder mijn t4 die stuurde ook niet echt superlekker destijds maar ik had nauwelijks last van trilling op het stuur , maar nu wel lichtjes boven de 110.

Ik was in de veronderstelling dat lijning van je auto niet of nauwelijks met je velgen te maken heeft?



Zou ik door het banden wisselen iets in de ophanging hebben kunnen doen versteld raken?

Dit alles kan toch niet met de wat hoge druk in me banden te maken hebben 2.8 bar.

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Geplaatst: ma 30 jun 2014, 00:53
door Schummi02
Hallo,

ik heb de remmen aan de voorkant losgehaald, inclusief de remschijven van de naven. Alles was schoon.
Ik heb geen geluiden uit de lagers gehoord of gevoeld, ook voelde ik geen speling.
Ik had het vermoeden dat de linker remklauw niet lekker gangbaar was, dus heb ik die vervangen door een originele (ruil)klauw van Volvo.

Ook heb ik de remslangen vervangen door slangen die met staal zijn omvlochten.
Ook de remvloeistof is ververst.

Helaas echter zonder resultaat..
Ik heb het idee dat het langzaam steeds iets erger wordt..
Ik ga binnenkort weer verder zoeken, ik hou jullie op de hoogte!

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Geplaatst: wo 06 aug 2014, 09:35
door Sven87
Heren,

ik heb wat advies nodig ;)

Afgelopen zondag terug gekomen van Oostenrijk over de duitse autobahn.
Wat me op de heenweg ook al opviel.

Trillingen bij het normaal tot stevig remmen. Merkbaar in het stuur / zoekend gedrag.

Vandaag even bij de garage langs geweest voor wat onderzoek:

1. Schijven voor zijn nog redelijk nieuwe en blokken zien er goed uit.
2. Schijven achter zijn nog redelijk en blokken ook.
3. geen trillingen in rempedaal bij het remmen ( dus kromme schijven uitgesloten? )
4. Rubbers van de ophanging draagarmen zijn goed, geen speling en zien er nog redelijk nieuw uit.
5. Banden verwisseld van voor naar achter om dat ook uit te sluiten.
6. Uitlijning is goed.

Nu zit er wel een hele kleine ( bijna niet te zien met handmatig bewegen van de band ) op de stuurkogel rechtsvoor. Deze lijkt heel iets meer speling te hebben dan links.

Zou dit de boosdoener kunnen zijn?
met name omdat je met rijden natuurlijk grote krachten loslaat op ophanging.

Theoretisch kan ik niets anders bedenken, of zijn er nog punten waar ik naar kan kijken?

ik ben niet te beroerd om voor onderdelen te betalen als een probleem dan is opgelost, maar zit niet te wachten om een x-aantal onderdelen te vervangen om zo het probleem op te zoeken.

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Geplaatst: wo 06 aug 2014, 22:53
door maikelv
Het KAN aan je stuurkogel liggen inderdaad. Maar ik zou hem gewoon (laten) vervangen, aangezien speling op je stuurkogel natuurlijk nooit goed is. Ook meteen uit laten lijnen natuurlijk :-D Ik heb persoonlijk nooit meegemaakt dat een auto gaat trillen met speling op de stuurkogel, wat je wel merkt is dat bij optrekken en remmen de auto even een beetje 1 kant uit wil. Dit was dan wel bij een auto met erg veel speling op de kogel.

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Geplaatst: wo 06 aug 2014, 22:56
door Sven87
morgen komt er sowiso een nieuwe kogel onder + uitlijnen inderdaad.

vind hem met remmen ook wat zoekerig gedrag vertonen, dus vandaag het vermoeden dat het bij de stuurkogel weg komt.

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Geplaatst: do 07 aug 2014, 11:55
door Sven87
de stuurkogel is inmiddels vervangen en de meeste trillingen / zoekend gedrag verdwenen.

nog is er wel een beetje trilling bij het remmen. vermoeden is dan toch dat dit ergens in de remmen zit.

is het erg vervelend? nee, maar op langere termijn vergt het wel even een keer aandacht.

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Geplaatst: do 07 aug 2014, 12:37
door Schummi02
Wielnaven zijn wel recht?

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Geplaatst: do 07 aug 2014, 13:43
door Sven87
ja,

zojuist nog even met de uitlijner over gehad die de wagen net weer heeft uitgelijnd.
Remmen kunnen er nog zo mooi uit zien, maar kunnen toch voor problemen zorgen die je met het oog niet waar kunt nemen.

Dus wellicht dat ik in het na-jaar bij een beurt ook de remmen maar eens meeneem voor.

Het lijkt erop dat de schijven die er nu op zitten wel vrij nieuwe zijn, helaas is er alleen niks over vermeld in het onderhoudsboekje.

theoretisch kan ik niks anders bedenken waar het dan vandaan zou moeten komen.

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Geplaatst: do 28 aug 2014, 22:00
door Feddo
De motor van mijn V40 trilt in de 2e versnelling als ik het gaspedaal in een bepaalde positie druk. Hij begint zonder trilling, dan druk ik hem dieper in tijdens het optrekken en dan krijg ik de trilling van de motor, alsof hij in een te hoge versnelling staat en als ik dan doorgas verdwijnt de trilling weer. Ik heb het niet in andere versnellingen.
Zouden het de aandrijfassen kunnen zijn? Of manifesteren de trillingen zich dan alleen bij 80-100 km/u?
Voor de rest rijdt de auto probleemloos.

Misschien is het niet echt een probleem, maar ik heb dit pas sinds kort. Hij doet het ook niet altijd, soims trekt hij in z'n 2 ook op zonder trilling.

groet

Feddo

Re: Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 22:29
door Feddo
Het blijkt dat de koppelingcilinder vervangen moet worden. Dit gaat me ca. 500 euro kosten voor de hele set. Lijkt me redelijk.
groet

Feddo