Bandenspanning, hoeveel BAR, leeglopen enz

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
sdirkx

Re: Bandenspanning, hoeveel BAR, leeglopen enz

Bericht door sdirkx »

LarsJanse schreef: Nou moet ik zeggen dat ik 2.2 om 2.0 wel erg zacht vind (je voelt de auto dan dweilen in een snelle bocht) maar de 2.5 bar die de bandenboer erin had gedaan heeft er maar 2 dagen in gezeten. Was echt geen rijden, wat een gestuiter, en dan heb ik nog 15" banden. Snap niet dat jullie op brede 17" sloffen (pannenkoek-banden vind ik persoonlijk (A) ) op zulke harde banden kunnen rijden.. Lijkt me dat je dan geen comfort meer over hebt.
Haha! En nog verlagen ook, wat denken we wel niet :jerry tsja, voor sommigen is n sportieve wegligging en looks wat belangrijker dan optimaal comfort :whistle
Gebruikersavatar
Smoker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 18:11
10
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Scheveningen

Bandenspanning winterbanden

Bericht door Smoker »

Ik heb sinds een paar weken winterbanden op mijn V40. Na een beetje rondkijken op de tabellen van diverse pompinstalaties bij tankstations vraag ik mij af wat de juiste spanning voor mijn bandjes is.

Maat is 185/65/15, 88t m&S.

Alvast bedankt,

Philippe
Gebruikersavatar
Zeurdoos
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 17:37
11
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Bergen op zoom

Re: Bandenspanning, hoeveel BAR, leeglopen enz

Bericht door Zeurdoos »

Advies van de ANWB is in de winter 0,5 bar meer als "normaal" ik zelf rijd altijd op 2,4bar rondom gevuld met stikstof op mijn V40 (dit doen de meeste bandenboeren ook of 2,5bar) want met de "nieuwe" banden van tegenwoordig kun je ze niet echt meer kapot rijden door te hard op pompen maar wel door te zacht :vertag
whitehouse
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:33
10
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Re: Bandenspanning, hoeveel BAR, leeglopen enz

Bericht door whitehouse »

Ik heb zelf 16" Pilot Sport 3's. Vereisen deze nog een specifieke bandenspanning om optimaal te presteren?
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Bandenspanning, hoeveel BAR, leeglopen enz

Bericht door EnigmaEll »

Voor 2.2 en achter 2.0 staat in het boekje.

Maar ik vind dat te zacht.
Zit altijd op 2.5 voor en 2.4 achter.
Stuurt ook lichter.
whitehouse
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:33
10
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Re: Bandenspanning, hoeveel BAR, leeglopen enz

Bericht door whitehouse »

maar dan heb je het over het V40 boekje?
zoja: ik kan me voorstellen dat Pilot Sports juist bij een hogere spanning nog steeds optimale grip bieden (ofzoiets)
Gebruikersavatar
mikeS
Idle
Idle
Berichten: 67
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 18:40
10
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Mike
Locatie: Nagele

Re: Bandenspanning, hoeveel BAR, leeglopen enz

Bericht door mikeS »

rijd zelf op falken's 205/40 17" en "wij" als garage adviseren bij een normale auto 2.5 bij een kleine 2.2/2.3 en bij een groote auto zoals een xc90 richting de 3 bar te gaan
thuis komertje moet meestal op 4.2 tot 4.5 bar staan en een reserveWIEL altijd 0.5 hoger dan waar je zelf mee rijd in mijn geval dus 3 bar. dit i.v.m het langzaam leeglopen
JBA
Idle
Idle
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 10:27
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Bandenspanning

Bericht door JBA »

Na wat zoeken op dit forum kom ik diverse topics tegen over bandenspanning maar nergens vind ik helemaal antwoord op mijn vragen (maar misschien zoek ik niet goed).

Volgens het plaatje in mijn portier is de juiste bandenspanning 2,0 (voor) en 2,2 (achter). Zo uit mijn hoofd is het 2,3 voor en achter bij volle belading.

Ik heb vóór Michelin Energy Saver+ banden liggen 185/65/15. Achter liggen Vredestein Sportrac 5 195/65 R15 91H. Ik ben aan het overstappen van Michelin naar Vredestein, vandaar het verschil in merk. De achterbanden liggen er nu een jaar onder en ik kom er letterlijk vijf minuten geleden achter dat ik kennelijk de verkeerde bandenmaat heb besteld, dus de bredere banden achter hebben geen bijzondere reden.

In het Haynes handboek wordt gezegd dat de juiste bandenspanning afhankelijk is van het merk en type band. Profile geeft op zijn site een bandenspanning aan van 2,4 en 2,5. Ik lees hier op het forum ook dat veel mensen een hogere bandenspanning hanteren.

Op de site caravantrekker.nl wordt gesteld dat de achterbanden best nog een stuk harder mogen worden opgepompt met volle belading dan de opgave van de fabrikant.

Nu is mijn eerste vraag: Zijn er hier mensen die weten wat echt de juiste bandenspanning is voor mijn auto (maw is die bijv. veranderd door nieuwere bandentechnieken)?

Mijn tweede vraag: Ik ga komend weekend met een volgepakte auto en caravan op pad (zware spullen leg ik allemaal in de auto). Ik hield altijd de bandenspanning van het plaatje in mijn portier aan (want volle belading = volle belading leek mij). Hier ook dezelfde vraag: welke bandenspanning moet ik hanteren?

Mogelijk is er iemand die dat (technisch) kan onderbouwen?

Alvast bedankt!

https://www.profile.nl/system/ckeditor_ ... stabel.pdf
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/b ... anning.php
Gebruikersavatar
jbruijs
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1302
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
8
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Jelle
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: Bandenspanning

Bericht door jbruijs »

de bandenspanning op zich veranderd toch niet? Als de band kleiner is, gaat er gewoon minder lucht in maar de spanning blijft hetzelfde in mijn ogen.
Maar wellicht ga ik wat te kort door de bocht.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Bandbox
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1478
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
9
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Martijn
Locatie: Pernis Rotterdam

Re: Bandenspanning

Bericht door Bandbox »

Hier gaat altijd 2,5 bar per band in. Of je nu 15 inch of 17 inch hebt, qua spanning weinig verschil.
Gebruikersavatar
HenkVerheijden
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 04 nov 2015, 21:06
8
Model: V40new
Type: D4
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Henk
Locatie: Glane

Re: Bandenspanning

Bericht door HenkVerheijden »

Ik rijd altijd met 2,5 bar voor en 2,6 bar achter.
Niet vanwege de belading, maar omdat de banden achter rond afgesleten zijn. Dan slijt ik het midden wat harder dan de randen.
Verder merk ik wel verschil in het verbruik tussen 2,2 bar rondom en 2,5/2,6 bar. Ik ging van 9,8L/100km naar 9,6L/100km. Dit over langere tijd met altijd de zelfde vlotte/agressieve rijstijl.
“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.” - Jeremy "Jezza" Clarkson
Gebruikersavatar
Bramzel
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 2163
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
7
Roepnaam: Bram
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bandenspanning

Bericht door Bramzel »

2,5 rondom voor de vakantie, normaal 2,4.
Plaats reactie