Alles over ontluchten / rem ontluchter

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Musicus
Idle
Idle
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Nijmegen

Re: Alles over ontluchten / rem ontluchter

Bericht door Musicus » zo 26 feb 2017, 15:59

Op het engelse Volvo forum kwam ik een zelfde soort topic tegen. Blijkt dat er aan de binnenkant van de deksel een opening zit (in het rubber) om zo het potje te ontluchten. Ik heb nu het rubber eruit gehaald en een opstaande rand siliconenkit gespoten om zo een luchtdichte afwerking te krijgen.
Morgen maar eens kijken of ik nu wel druk kan opbouwen.
S60 D5 2002, 565.000 km
V40 2.0 2004, 227.000 km

Musicus
Idle
Idle
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Nijmegen

Re: Alles over ontluchten / rem ontluchter

Bericht door Musicus » ma 27 feb 2017, 20:53

Het is gelukt! Met een mooie laag siliconenkit ipv de rubberen ring blijft het vat mooi op druk. Ook blijkt er nergens iets te lekken.
Ik heb er een druk opgezet van 10 Psi (ongeveer 0.7 bar) en dan is het slechts een kwestie van de ontluchting nippel opendraaien en wachten.

Mochten jullie een handleiding willen hebben van deze ontluchter, laat maar weten.


De remontluchter met de dop voor een V40 en een voor een S60

Afbeelding

Drukmeter gemonteerd om de boel niet op te blazen

Afbeelding

De aansluiting van de slangpilaar en de rand afgekit om deze luchtdicht te maken

Afbeelding
S60 D5 2002, 565.000 km
V40 2.0 2004, 227.000 km

Gebruikersavatar
bluemaster
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1113
Lid geworden op: wo 28 sep 2011, 10:46
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: Almere

Re: Alles over ontluchten / rem ontluchter

Bericht door bluemaster » ma 27 feb 2017, 21:18

Mooie versie ! Ik heb een tijdje geleden DEZE zelf gemaakt.

Musicus
Idle
Idle
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Nijmegen

Re: Alles over ontluchten / rem ontluchter

Bericht door Musicus » ma 27 feb 2017, 21:38

bluemaster schreef:
ma 27 feb 2017, 21:18
Mooie versie ! Ik heb een tijdje geleden DEZE zelf gemaakt.
Werkt die wel gewoon? In die rubber rand zie je namelijk een kleine opening zitten waardoor bij mij het reservoir niet op druk blijft. Vandaar mijn aanpassing met kit.
S60 D5 2002, 565.000 km
V40 2.0 2004, 227.000 km

Gebruikersavatar
bluemaster
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1113
Lid geworden op: wo 28 sep 2011, 10:46
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: Almere

Re: Alles over ontluchten / rem ontluchter

Bericht door bluemaster » ma 27 feb 2017, 21:42

Musicus schreef:
ma 27 feb 2017, 21:38
bluemaster schreef:
ma 27 feb 2017, 21:18
Mooie versie ! Ik heb een tijdje geleden DEZE zelf gemaakt.
Werkt die wel gewoon? In die rubber rand zie je namelijk een kleine opening zitten waardoor bij mij het reservoir niet op druk blijft. Vandaar mijn aanpassing met kit.
Ik heb hem eerlijk gezegd nog niet geprobeerd. Zou zomaar kunnen hoor, dat ik er ook kit in moet doen.

Musicus
Idle
Idle
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Nijmegen

Re: Alles over ontluchten / rem ontluchter

Bericht door Musicus » ma 27 feb 2017, 22:05

Waarschijnlijk. Op het engelse forum lees ik: eerst de ring en dan een afdichtings spul voor auto's, maar gewone siliconenkit werkt ook goed. Wel een goede laag want het moet minstens de dikte hebben van de rubber ring.
S60 D5 2002, 565.000 km
V40 2.0 2004, 227.000 km

Gebruikersavatar
jbruijs
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 242
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: Gelderland

Re: Alles over ontluchten / rem ontluchter

Bericht door jbruijs » di 12 sep 2017, 09:26

Onlangs heb ik mijn hoofdremcilinder vervangen omdat ik gaan remdruk meer had, na het vervangen van alle schijven, blokken en ontluchten. Hierbij is ook de olie ververst en nogmaals ontlucht met een vacuümpomp op de 4 remklauwen. Daarna was het pedaal kei hard en remde deze als een gek. Echter nu 1,5 week later is het probleem weer terug... :swear

Pedaal blijft bij rust omhoog maar zodra deze wordt ingetrapt is er vrijwel geen weerstand. Gaat meteen naar de grond. Op het laatste moment heb ik een heeeel klein beetje remdruk. Volgens mij wijst dit op het feit dat er nog steeds lucht in het systeem zou zitten. (is overigens een automaat dus staat los van koppeling). Vandaag moest ik ook de olie wat bijvullen omdat het peil te laag was (lampje brandde ook). Dit zou dan weer wijzen op een lek ergens, toch? Of kan dit ook komen doordat lucht verplaatst en daardoor ruimte voor olie maakt zeg maar?

Hou zou ik erachter kunnen komen of het een lek betreft? Kan volgens mij alleen door systeem op overdruk te zetten via het reservoir en dan kijken of je iets ziet lekken. Helaas heb ik niet zo'n apparaat. Is hier een andere methode voor? Ze deden dit immers ook toen die pompen er nog niet waren.

thx alvast!
Volvo S40 2.0 turbo automaat 2003

Afbeelding

Plaats reactie