Wanneer je het forum met vreemde tekens ziet moet je je browser cache verwijderen of F5 of CTRL F5
Maak je gebruik van favorieten dan moet je deze ook aanpassen naar een https.

Alles over ontluchten / rem ontluchter

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Gebruikersavatar
Roffel-Patje
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
Model: Andere
Locatie: 's-Heerenberg

Re: Rem ontluchter, ervaring / advies gevraagd

Bericht door Roffel-Patje » di 10 jul 2012, 19:13

Ik ken het niet, en heb toch met redelijk veel ontluchtsystemen gewerkt. Misschien iemand anders hier?

myalexx
5th Gear 5000rpm member
5th Gear 5000rpm member
Berichten: 5371
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Waterland

Re: Rem ontluchter, ervaring / advies gevraagd

Bericht door myalexx » di 10 jul 2012, 20:58

Roffel-Patje schreef:Ik ken het niet, en heb toch met redelijk veel ontluchtsystemen gewerkt. Misschien iemand anders hier?
Het punt is dat ik nog nooit heb ontlucht nadat halve systeem uit bedrijf is geweest en wil het gewoon goed hebben..
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Image

Gebruikersavatar
Roffel-Patje
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
Model: Andere
Locatie: 's-Heerenberg

Re: Rem ontluchter, ervaring / advies gevraagd

Bericht door Roffel-Patje » di 10 jul 2012, 22:39

Uhm.... tja...... da's wel fijn, een goed ontlucht remsysteem.

Ik blijf zeggen: auto's met abs kunnen het beste ontlucht worden met een automatisch, pulserend ontluchtsysteem. Het probleem van onze abs pompen is, als daar eenmaal een luchtbelletje inzit, krijg je die er haast onmogelijk uit zonder zo'n apparaat.

Volgens mij heeft iedere kwik-shit of shit-fit of gelijksoortig bedrijf zo'n apparaat staan en denk ik dat je hooguit een paar tientjes kwijt bent om je systeem goed ontlucht te krijgen. Ik doe zoveel mogelijk zelf aan mijn auto, maar dit is een klusje waarvoor ik niet op de grond ga liggen.

Mocht je, om welke reden dan ook, toch zelf ermee aan de gang gaan, je hebt een 2e man/vrouw erbij nodig.

Gebruikersavatar
sdirkx
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4071
Lid geworden op: zo 04 okt 2009, 00:56
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Capelle ad Ijssel

Re: Rem ontluchter, ervaring / advies gevraagd

Bericht door sdirkx » di 10 jul 2012, 23:16

Niet bij alle systemen heb je iemand nodig. Als er een terugslapklepje in zit, is er geen noodzaak om meteen de nippel dicht te draaien. Daarbij heb je systemen die duwen of zuigen. Laat maar horen of deze bevalt. Heb zelf oa een Easybleed, echter heeft Volvo een zeldzame diameter reservoirdop, zodat dat niet 1-op-1 gaat werken.

Gebruikersavatar
Kuip
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1023
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004
Locatie: Uithoorn

Re: Rem ontluchter, ervaring / advies gevraagd

Bericht door Kuip » wo 11 jul 2012, 07:47

Zolang er geen lucht in je ABS-pomp terecht komt is het zeer goed te doen met een slangetje-met-fietsventiel zoals reeds eerder beschreven op dit forum. De link die daarin staat werkt niet meer, maar dit is een soortgelijk artikel: http://www.bmwboxerclub.nl/v1/index.php ... &Itemid=50.

Ik heb zelf dit voorjaar mijn remvloeistof ververst en daar ook zo'n slangetje-met-fietsventiel voor gemaakt en gebruikt, en het werkt perfect.

Als Alex zijn remslangen 1-voor-1 vervangt, en na iedere slang meteen de betreffende rem weer ontlucht hoeft er volgens mij geen lucht in de ABS-pomp terecht te komen en is het hier zeer goed mee te doen.
Wel opletten dat het niveau in je remvloeistofreservoir niet te ver zakt, vooral bij ontluchten/verversen van de koppeling...... zei de ervaringsdeskundige :whistle .
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004, kleur 352 SilverGreen Metallic Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959, kleur 32 Inverness Green Iridescent Webdagboek

Afbeelding

myalexx
5th Gear 5000rpm member
5th Gear 5000rpm member
Berichten: 5371
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Waterland

Re: Rem ontluchter, ervaring / advies gevraagd

Bericht door myalexx » wo 11 jul 2012, 18:37

ff een vraagje dan, hoe trap ik de olie uit mijn slang dan ?

ik bedoel als ik die slang los draai spuit overal olie uit haha :D
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Image

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9203
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Rem ontluchter, ervaring / advies gevraagd

Bericht door volvoS40 » wo 11 jul 2012, 18:38

myalexx schreef:ff een vraagje dan, hoe trap ik de olie uit mijn slang dan ?

ik bedoel als ik die slang los draai spuit overal olie uit haha :D
potje, dekseltje, gat dr in, spuit het geen kant meer op.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

quincy
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 20 dec 2010, 20:43
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Tjalleberd

Re: Rem ontluchter, ervaring / advies gevraagd

Bericht door quincy » wo 11 jul 2012, 22:48

staat toch amper tot geen druk op die slangen, zolang jij niet remt?

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9203
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Onluchting probleem.

Bericht door volvoS40 » vr 11 jul 2014, 21:18

Al gaat het hier over de daf... (het kan ook gebeuren bij moderne wagens (en zelfs motoren).

Al het remwerk is rondom gereviseerd.
Alle leidingen zijn vernieuwd.
Hoofdremcilinder is ook gereviseerd.

Het probleem.
Remvloeistof naar achterremmen (trommelremmen) is goed gegaan.

Voor daar in tegen... komt het de leiding niet eens in, na de hoofdremcilinder.
Hoe groot is de kans, dat er een luchtbel in de cilinder zelf zit ?
Bij het pompen blijf je namelijk ook lucht horen aanzuigen.

Leiding(en) zijn los geweest en doorgeblazen. Dit mag het probleem dus niet zo wezen.

Is vullen van de leidingen en ontluchten via de remmen naar boven toe een optie ?
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 7301
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
Model: Andere
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Sint Maartensdijk
Contacteer:

Re: Onluchting probleem.

Bericht door krismazur » vr 11 jul 2014, 21:57

Klink als lekkage , lijkt alsof systeem ergens valse lucht aanzuigt :O
kijk of alles goed vast zit :vertag

Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 8519
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eanske
Contacteer:

Re: Onluchting probleem.

Bericht door MarcO » za 12 jul 2014, 00:03

Naar boven ontluchten :think
Volgens mij kan dat best, als er maar geen lucht achterblijft bij je remmen zelf. Lucht zoekt altijd een weg omhoog.
  • Koelwater systeem van je wagen (A)
    Radiatoren van verwarming vul je ook bij van onder, en ontlucht je boven (A)
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

Gebruikersavatar
DinanT
Veteraan
Veteraan
Berichten: 3141
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 17:39
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Onluchting probleem.

Bericht door DinanT » za 12 jul 2014, 08:28

Heb je de hoofdremcilinder wel eerst ontlucht, voordat je hem gemonteerd hebt en de leidingen aangesloten?

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9203
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Onluchting probleem.

Bericht door volvoS40 » za 12 jul 2014, 14:15

DinanT schreef:Heb je de hoofdremcilinder wel eerst ontlucht, voordat je hem gemonteerd hebt en de leidingen aangesloten?
Ik zou niet weten hoe ik dat moet doen.
Maar er zat inderdaad lucht in de hrc zelf.

Via een spuitje, slangetje op de linker remnippel vloeistof naar de hrc gespoten.
Hierbij kwam veel lucht vrij.

rechterkant kon op de gewone manier gedaan worden :)
Er is weer remdruk op het systeem, en weerstand op het rempedaal.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

Gebruikersavatar
Kuip
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1023
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004
Locatie: Uithoorn

Re: Onluchting probleem.

Bericht door Kuip » za 12 jul 2014, 15:45

:jerry En nu keuren dat ding en rijden!! :tumbup
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004, kleur 352 SilverGreen Metallic Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959, kleur 32 Inverness Green Iridescent Webdagboek

Afbeelding

Musicus
Idle
Idle
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Nijmegen

Remvloeistof reservoir lekt bij ontluchten

Bericht door Musicus » do 16 feb 2017, 20:14

Ik wilde mijn remmen ontluchten en gebruik daarbij een tool om het reservoir onder druk te zetten.
Bij een druk van nog geen 1 bar zag ik dat er druppels hingen onder aan de hoofdremcilinder. Ook hoorde je dat er lucht ontsnapte. Ik ben meteen opgehouden, maar vraag me wel af waar dit vandaan komt. Enkele vragen:
- Klopt het dat het reservoir losjes op de hoofdremcilinder zit geklemd? Ik kan deze namelijk makkelijk van links naar rechts bewegen. Misschien dat hier remvloeistof doorheen wordt geperst? Hoort deze niet vaster te zitten?
- Kan er vloeistof ontsnappen via de sensor?

De auto remt nog prima en ook het reservoir blijft op niveau. Als er geen druk op het reservoir staat lekt er niets. Ook zakt het rempedaal niet weg dus ik neem aan dat de hoofdremcilinder nog in orde is.
S60 D5 2002, 565.000 km
V40 2.0 2004, 227.000 km

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9203
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Remvloeistof reservoir lekt bij ontluchten

Bericht door volvoS40 » do 16 feb 2017, 21:12

Klopt helemaal, potje zit met een (plastic) borgpennetje vast op de cilinder.

Het kan wezen dat het plastic is verstaft en een scheurtje in zit, ook is het mogelijk dat de lek bij het tuitje zit naar de koppelingcilinder.

Deze is ook vrij gevoelig en willen makkelijk breken

Zie link hoe het in elkaar zit.
klik
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

Musicus
Idle
Idle
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Nijmegen

Re: Remvloeistof reservoir lekt bij ontluchten

Bericht door Musicus » do 16 feb 2017, 21:24

Dank voor de link. Ik had al gezocht, maar nog niet zoiets gevonden.
Naar jouw mening, kan dit kwaad? Bij normaal gebruik lekt er niets, maar ik zou wel graag de remvloeistof willen vervangen.
Misschien gewoon verversen en een doek onder de hoofdremcilinder leggen voor het opvangen van de druppels?
S60 D5 2002, 565.000 km
V40 2.0 2004, 227.000 km

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9203
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Remvloeistof reservoir lekt bij ontluchten

Bericht door volvoS40 » do 16 feb 2017, 21:35

Potje kost niet zo heel veel, en vervangen valt mee.
Zou het potje wel vervangen tzt.

Er kan namelijk op ten duur lucht bij komen en dat wil je niet in je systeem hebben. Tevens verwaterd de vloeistof sneller.

Zolang kan je er idd iets onder doen (oude lap of iets dergelijks) vloeistof tast de lak/verf wel aan.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

richard
Engine off
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 22:36

Re: Remvloeistof reservoir lekt bij ontluchten

Bericht door richard » vr 17 feb 2017, 16:09

Is het potje wel geschikt voor overdruk? Ik heb een tooltje wat het aan de remklauwkant eruit zuigt.

Musicus
Idle
Idle
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Nijmegen

Re: Alles over ontluchten / rem ontluchter

Bericht door Musicus » vr 17 feb 2017, 18:00

Volgens mij is het verversen onder druk ook de manier waarop het bij de meeste garages gebeurt. Lijkt mij dat dit ook bij een V40 moet kunnen.
S60 D5 2002, 565.000 km
V40 2.0 2004, 227.000 km

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast