Pagina 3 van 4

Re: Rem ontluchter, ervaring / advies gevraagd

Geplaatst: di 10 jul 2012, 19:13
door Roffel-Patje
Ik ken het niet, en heb toch met redelijk veel ontluchtsystemen gewerkt. Misschien iemand anders hier?

Re: Rem ontluchter, ervaring / advies gevraagd

Geplaatst: di 10 jul 2012, 20:58
door myalexx
Roffel-Patje schreef:Ik ken het niet, en heb toch met redelijk veel ontluchtsystemen gewerkt. Misschien iemand anders hier?
Het punt is dat ik nog nooit heb ontlucht nadat halve systeem uit bedrijf is geweest en wil het gewoon goed hebben..

Re: Rem ontluchter, ervaring / advies gevraagd

Geplaatst: di 10 jul 2012, 22:39
door Roffel-Patje
Uhm.... tja...... da's wel fijn, een goed ontlucht remsysteem.

Ik blijf zeggen: auto's met abs kunnen het beste ontlucht worden met een automatisch, pulserend ontluchtsysteem. Het probleem van onze abs pompen is, als daar eenmaal een luchtbelletje inzit, krijg je die er haast onmogelijk uit zonder zo'n apparaat.

Volgens mij heeft iedere kwik-shit of shit-fit of gelijksoortig bedrijf zo'n apparaat staan en denk ik dat je hooguit een paar tientjes kwijt bent om je systeem goed ontlucht te krijgen. Ik doe zoveel mogelijk zelf aan mijn auto, maar dit is een klusje waarvoor ik niet op de grond ga liggen.

Mocht je, om welke reden dan ook, toch zelf ermee aan de gang gaan, je hebt een 2e man/vrouw erbij nodig.

Re: Rem ontluchter, ervaring / advies gevraagd

Geplaatst: di 10 jul 2012, 23:16
door sdirkx
Niet bij alle systemen heb je iemand nodig. Als er een terugslapklepje in zit, is er geen noodzaak om meteen de nippel dicht te draaien. Daarbij heb je systemen die duwen of zuigen. Laat maar horen of deze bevalt. Heb zelf oa een Easybleed, echter heeft Volvo een zeldzame diameter reservoirdop, zodat dat niet 1-op-1 gaat werken.

Re: Rem ontluchter, ervaring / advies gevraagd

Geplaatst: wo 11 jul 2012, 07:47
door Kuip
Zolang er geen lucht in je ABS-pomp terecht komt is het zeer goed te doen met een slangetje-met-fietsventiel zoals reeds eerder beschreven op dit forum. De link die daarin staat werkt niet meer, maar dit is een soortgelijk artikel: http://www.bmwboxerclub.nl/v1/index.php ... &Itemid=50.

Ik heb zelf dit voorjaar mijn remvloeistof ververst en daar ook zo'n slangetje-met-fietsventiel voor gemaakt en gebruikt, en het werkt perfect.

Als Alex zijn remslangen 1-voor-1 vervangt, en na iedere slang meteen de betreffende rem weer ontlucht hoeft er volgens mij geen lucht in de ABS-pomp terecht te komen en is het hier zeer goed mee te doen.
Wel opletten dat het niveau in je remvloeistofreservoir niet te ver zakt, vooral bij ontluchten/verversen van de koppeling...... zei de ervaringsdeskundige :whistle .

Re: Rem ontluchter, ervaring / advies gevraagd

Geplaatst: wo 11 jul 2012, 18:37
door myalexx
ff een vraagje dan, hoe trap ik de olie uit mijn slang dan ?

ik bedoel als ik die slang los draai spuit overal olie uit haha :D

Re: Rem ontluchter, ervaring / advies gevraagd

Geplaatst: wo 11 jul 2012, 18:38
door volvoS40
myalexx schreef:ff een vraagje dan, hoe trap ik de olie uit mijn slang dan ?

ik bedoel als ik die slang los draai spuit overal olie uit haha :D
potje, dekseltje, gat dr in, spuit het geen kant meer op.

Re: Rem ontluchter, ervaring / advies gevraagd

Geplaatst: wo 11 jul 2012, 22:48
door quincy
staat toch amper tot geen druk op die slangen, zolang jij niet remt?

Onluchting probleem.

Geplaatst: vr 11 jul 2014, 21:18
door volvoS40
Al gaat het hier over de daf... (het kan ook gebeuren bij moderne wagens (en zelfs motoren).

Al het remwerk is rondom gereviseerd.
Alle leidingen zijn vernieuwd.
Hoofdremcilinder is ook gereviseerd.

Het probleem.
Remvloeistof naar achterremmen (trommelremmen) is goed gegaan.

Voor daar in tegen... komt het de leiding niet eens in, na de hoofdremcilinder.
Hoe groot is de kans, dat er een luchtbel in de cilinder zelf zit ?
Bij het pompen blijf je namelijk ook lucht horen aanzuigen.

Leiding(en) zijn los geweest en doorgeblazen. Dit mag het probleem dus niet zo wezen.

Is vullen van de leidingen en ontluchten via de remmen naar boven toe een optie ?

Re: Onluchting probleem.

Geplaatst: vr 11 jul 2014, 21:57
door krismazur
Klink als lekkage , lijkt alsof systeem ergens valse lucht aanzuigt :O
kijk of alles goed vast zit :vertag

Re: Onluchting probleem.

Geplaatst: za 12 jul 2014, 00:03
door MarcO
Naar boven ontluchten :think
Volgens mij kan dat best, als er maar geen lucht achterblijft bij je remmen zelf. Lucht zoekt altijd een weg omhoog.
  • Koelwater systeem van je wagen (A)
    Radiatoren van verwarming vul je ook bij van onder, en ontlucht je boven (A)

Re: Onluchting probleem.

Geplaatst: za 12 jul 2014, 08:28
door DinanT
Heb je de hoofdremcilinder wel eerst ontlucht, voordat je hem gemonteerd hebt en de leidingen aangesloten?

Re: Onluchting probleem.

Geplaatst: za 12 jul 2014, 14:15
door volvoS40
DinanT schreef:Heb je de hoofdremcilinder wel eerst ontlucht, voordat je hem gemonteerd hebt en de leidingen aangesloten?
Ik zou niet weten hoe ik dat moet doen.
Maar er zat inderdaad lucht in de hrc zelf.

Via een spuitje, slangetje op de linker remnippel vloeistof naar de hrc gespoten.
Hierbij kwam veel lucht vrij.

rechterkant kon op de gewone manier gedaan worden :)
Er is weer remdruk op het systeem, en weerstand op het rempedaal.

Re: Onluchting probleem.

Geplaatst: za 12 jul 2014, 15:45
door Kuip
:jerry En nu keuren dat ding en rijden!! :tumbup

Remvloeistof reservoir lekt bij ontluchten

Geplaatst: do 16 feb 2017, 20:14
door Musicus
Ik wilde mijn remmen ontluchten en gebruik daarbij een tool om het reservoir onder druk te zetten.
Bij een druk van nog geen 1 bar zag ik dat er druppels hingen onder aan de hoofdremcilinder. Ook hoorde je dat er lucht ontsnapte. Ik ben meteen opgehouden, maar vraag me wel af waar dit vandaan komt. Enkele vragen:
- Klopt het dat het reservoir losjes op de hoofdremcilinder zit geklemd? Ik kan deze namelijk makkelijk van links naar rechts bewegen. Misschien dat hier remvloeistof doorheen wordt geperst? Hoort deze niet vaster te zitten?
- Kan er vloeistof ontsnappen via de sensor?

De auto remt nog prima en ook het reservoir blijft op niveau. Als er geen druk op het reservoir staat lekt er niets. Ook zakt het rempedaal niet weg dus ik neem aan dat de hoofdremcilinder nog in orde is.

Re: Remvloeistof reservoir lekt bij ontluchten

Geplaatst: do 16 feb 2017, 21:12
door volvoS40
Klopt helemaal, potje zit met een (plastic) borgpennetje vast op de cilinder.

Het kan wezen dat het plastic is verstaft en een scheurtje in zit, ook is het mogelijk dat de lek bij het tuitje zit naar de koppelingcilinder.

Deze is ook vrij gevoelig en willen makkelijk breken

Zie link hoe het in elkaar zit.
klik

Re: Remvloeistof reservoir lekt bij ontluchten

Geplaatst: do 16 feb 2017, 21:24
door Musicus
Dank voor de link. Ik had al gezocht, maar nog niet zoiets gevonden.
Naar jouw mening, kan dit kwaad? Bij normaal gebruik lekt er niets, maar ik zou wel graag de remvloeistof willen vervangen.
Misschien gewoon verversen en een doek onder de hoofdremcilinder leggen voor het opvangen van de druppels?

Re: Remvloeistof reservoir lekt bij ontluchten

Geplaatst: do 16 feb 2017, 21:35
door volvoS40
Potje kost niet zo heel veel, en vervangen valt mee.
Zou het potje wel vervangen tzt.

Er kan namelijk op ten duur lucht bij komen en dat wil je niet in je systeem hebben. Tevens verwaterd de vloeistof sneller.

Zolang kan je er idd iets onder doen (oude lap of iets dergelijks) vloeistof tast de lak/verf wel aan.

Re: Remvloeistof reservoir lekt bij ontluchten

Geplaatst: vr 17 feb 2017, 16:09
door richard
Is het potje wel geschikt voor overdruk? Ik heb een tooltje wat het aan de remklauwkant eruit zuigt.

Re: Alles over ontluchten / rem ontluchter

Geplaatst: vr 17 feb 2017, 18:00
door Musicus
Volgens mij is het verversen onder druk ook de manier waarop het bij de meeste garages gebeurt. Lijkt mij dat dit ook bij een V40 moet kunnen.