Piepen , kraken met sturen

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Plaats reactie
DirkV40
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 195
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:43
14
Model: V40
Bouwjaar: 2016
Roepnaam: Dirk
Locatie: Arcen

Piepen , kraken met sturen

Bericht door DirkV40 »

Sinds een tijdje maakt als ik stuur dit een piepend of krakend geluid. Lijkt net alsof ik een parkeergarage op een gladde vloer stuur. Wat kan dit zijn?

Wieldraagarm? Ik moet wel weer mijn stabilisatiestangetjes vervangen, origineel of ebay?

Alvast bedankt voor tips. Dirk
Volvo V40 Cross Country D4 summum 190 pk, gechipt naar 230 pk en 470 Nm 8 traps automaat geartronic.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Piepen , kraken met sturen

Bericht door myalexx »

DirkV40 schreef:Sinds een tijdje maakt als ik stuur dit een piepend of krakend geluid. Lijkt net alsof ik een parkeergarage op een gladde vloer stuur. Wat kan dit zijn?

Wieldraagarm? Ik moet wel weer mijn stabilisatiestangetjes vervangen, origineel of ebay?

Alvast bedankt voor tips. Dirk
Onderdelen gewoon origineel halen ( check m'n onderschrift )

Voor het probleem weet ik helaas geen oplossing
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10692
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Piepen , kraken met sturen

Bericht door MarcO »

Kraken kan duiden op een kapotte komokineet.
Is dit ook bij een bepaalde snelheid?
DirkV40
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 195
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:43
14
Model: V40
Bouwjaar: 2016
Roepnaam: Dirk
Locatie: Arcen

Re: Piepen , kraken met sturen

Bericht door DirkV40 »

Volgens mij bij alle snelheden, vorige week op de snelweg in Duitsland bij 170 km kon ik dit niet horen.
Volvo V40 Cross Country D4 summum 190 pk, gechipt naar 230 pk en 470 Nm 8 traps automaat geartronic.
Gebruikersavatar
mikey
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 17:50
13
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: hoorn

Re: Piepen , kraken met sturen

Bericht door mikey »

Stabilisatorstang rubbers willen nog wel eens kraken/piepen. Anders misschien Toplagers vd schokbrekers.
dit hoor je daargaans alleen op lage snelheid.

Homokineet zat het waarschijnlijk niet wezen. die hoor je alleen als je volledig instuurt (links of rechts) en dan hoor je het tikken.
op lage snelheid. uiteraard kunnen je stab.stangetjes er ook nog mee te maken hebben. als ze al gaar zijn gewoon ff vervangen.
kan gewoon met onderdelen vd universeel. kwaliteit is zeker niet minder als origineel. maar wel goedkoper.

is het niet gewoon het typische piep geluid met sturen wat veel V40''s hebben? dit schijnt uit het stuurhuis te komen maar hij
kan er oud mee worden. mijn V heeft dat namelijk ook..
Afbeelding The future is today !
sdirkx

Re: Piepen , kraken met sturen

Bericht door sdirkx »

Ik heb gekraak gehad bij 't inparkeren. Oplossing was: bijvullen stuurbekrachtigingsvloeistof! :-D
nik0la
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: do 12 feb 2015, 10:59
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002

Re: Piepen , kraken met sturen

Bericht door nik0la »

Mm die van mij begon sinds kort ook te piepen, een geluid van rubber over rubber of een glad oppervlak, inderdaad misschien te vergelijken met een parkeergarage. Initieel weinig aandacht aan geschonken maar later bij scherpe / snelle bochten naar links een hard aanlopend geluid vanuit de motorruimte wat vervolgens langzaam wegebte bij vooruit rijden en in frequentie verschilde bij nadien naar links en rechts sturen.

Auto langs de Volvodealer gebracht. Gaf aan dit vaker gehoord te hebben en dat het over het algemeen wegblijft na een smeerinjectie? en anders een nieuw stuurhuis twv rond de 1200 euro, ai. Dus maar voor de eerst optie gekozen. Twee maanden goed gegaan en nu komt het weer lichtjes terug.
Plaats reactie