Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Interieur-exterieur zoals Kunststof, Bekleding, Lak kleuren, Roest(preventie) enz
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5744
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door Arie »

Hiermee heb ik dezelfde ervaring. Van alle waxen die ik ooit heb geprobeerd, was de standtijd behoorlijk korter en hield de glans het ook minder lang vol als ik er een glaze onder had zitten. Ook met de Collinite 845, dus niet alleen bij Dodo Juice waxen.
Om te maskeren is het geweldig spul, maar als dat niet nodig is zal ik het er zelf ook niet op aanbrengen.
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Gebruikersavatar
Mickos
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 14 apr 2013, 09:35
11
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Michel
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door Mickos »

Denk dat de combi van black hole met type was/wax dan ook wel uitmaakt. Bij mij is de black hole plus collinite na 3 maanden zeker nog niet uitgewerkt.
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4768
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door EnigmaEll »

Arie slaat de spijker op de kop. Ik onderschrijf dat volledig.

Ik had het met alle waxen en sealants. Echt werkelijk alle. Purple Haze, Collinite, verschillende van Poorboys, Sonax Polymer Netshield, Fusso Soft 99, etc. De laatste 2 zouden bij goed aanbrengen 8 tot zelfs 12 maanden houden. Uitgaande van 6/7 (beetje slag om de arm met dat soort beweringen natuurlijk). Maar met Blackhole, na 6-8 weken regenbui van die grote action wax-druppels, als je begrijpt wat ik bedoel. Er zit nog wel iets, maar 70% lijkt al weg. Het verschilt uiteraard per wax, wat de uitwerking is. Maar uiteindelijk is het gewoon een standtijd killer. Als je van poetsen houdt, swah, maar ik zelf heb niet de tijd om elke 2 maanden te poetsen. Ik vind het bovendien ook zonde van al die mooie waxen, dat ze dan zo vlot aftaaien. Daarnaast, pin mij er niet op vast, sla ik nog eens iemand z'n tanden uit z'n giechel als ik nog veel vaker een opmerking krijg uit het vaatje van 'sta je nu alweer je auto te wassen/ poetsen'?..
Waar voor zo'n lange poetssessie is mijns inziens ook na 2 maanden nog van die flinterkleine druppeltjes te zien. :-D.

Maar goed, misschien ben ik ook een beetje een kritische zeur :P :P (A)
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1301
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door hervelt »

Leerzaam hoor :tumbup

Ik heb paar weken terug mijn Stellar velgen tegen een setje Craters uitgewisseld en sindsdien vind ik mijn V toch op een of andere manier sportiever en met mooier aanzien overkomen.
Nu wordt ik herinnerd aan het feit dat mijn V de laatste tijd minder diep glanst dan na aankoop, een paar jaar geleden. Meer glans zou hem nu goed staan.

Hoe kan ik met zo weinig mogelijk poetswerk mijn glans weer ophalen voor minimaal een jaar ?
Met Black hole ?
Ben geen poetser maar iemand van om de 3, 4 maanden auto afspuiten en wassen met de stoomcleaner en emmer sop met spons, en meteen daarna door de wasstraat met hot wax.
Maar een keer poetsen verdient hij wel.
Laatst gewijzigd door hervelt op di 30 jul 2019, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1301
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door hervelt »

JannekeB schreef: za 20 jul 2019, 16:30 Omdat mijn Supernatural van Dodo Juice op was had ik al eerder eens een fles

https://www.action.com/nl-nl/search/?q=autoshampoo

gehaald bij: DE ACTION

2 dopjes op 10 liter water, de shampoo is vol en romig, en je krijgt er een heerlijke zachte sop van. Omdat de V al niet zo vies was had ik aan 1 emmertje genoeg, en nog een emmer water om met de grote spons na te spoelen en te drogen. Dat er carnaubawas in zit, merk ik niet veel van, maar dat kan je ook niet verwachten voor zo'n prije.
Janneke, heb je een goed gevoel aan die shampoo over gehouden en zou je die aanbevelen ?
Je zou het gewoon niet vertrouwen voor zo'n prijs.
Ik ben toe aan een nieuwe fles shampoo.
Anders zal je die Supernatural ook wel aanbevelen :-D
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
Mickos
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 14 apr 2013, 09:35
11
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Michel
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door Mickos »

Ik denk niet dat je kan verwachten dat een wax laag een jaar goed blijft, wat ze ook beweren op de pakjes, vind ik. Weersinvloeden, pekel van de weg in de winter, modder, vogeluitwerpselen en andere zaken uit het dagelijks leven lijken voor mij die standtijd al aardig te korten.
Maar goed, misschien ben ik ook een beetje een kritische zeur
Ben je niet, althans, ik denk er lichtelijk hetzelfde over. Je moet wel een beetje eer van je werk hebben, en hoe langer dat duurt, hoe beter. Ben ook niet iemand die elke 2 maanden z'n hele auto onder handen zal nemen, hel nooit gedacht dat ik ook knap een auto zou poetsen. :jerry Die oude zilvere v40 vond ik dat niet geheel waard.

Dat die druppels steeds groter worden boeit mij niet echt. Als ik na 3 maanden nog steeds een goede reflectie zie na een wasbeurtje, zelfs op een crappie Iphone foto, dan zie ik geen zichtbaar verval in wax laag. Misschien is dat het voornaamste verschil, hoe je er tegen aan kijkt. Regendruppels of reflectie.
Hoe kan ik met zo weinig mogelijk poetswerk mijn glans weer ophalen voor minimaal een jaar ?
Met Black hole ?
Met alleen black hole gaat je dat niet lukken. Misschien voor een maandje, maar als je er voor de rest niets aan doet, dan is het zonde om black hole er op te smeren. De glans komt niet uit een flesje of potje. Voorbereiding en behandeling van de laklaag is het belangrijkste. Hoe beter, gladder en mooier die is, hoe meer een product zoals black hole dat kan accentueren en dus nog meer kan glanzen.
Gebruikersavatar
rejaatje
40forum team
40forum team
Berichten: 7028
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
10
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Renee
Locatie: Gemert

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door rejaatje »

Johan, de auto shampoo van Meguiars is ook super, absoluut aan te bevelen wat mij betreft.

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk

Volvo for life
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door Kuip »

Wat betreft de Black Hole

Black Hole is, voor zover ik weet, bedoeld om kleine krasjes (swirls) te vullen en op die manier te maskeren. Het is dus totaal nutteloos dit op een goed gepolijste lak aan te brengen.

Een goed gepolijste lak is per definitie mooier en beter dan een lak met swirls die met Black Hole is behandeld. Logisch, want wat je uiteindelijk doet is de krasjes in de blanke laklaag vullen met een zwart goedje. Hierdoor wordt die blanke laklaag meer als rookglas dan echt transparant.

Dat de standtijd van de was verkort wordt door de Black Hole geloof ik ook best.

Maar.... ik heb voorlopig nog even geen DAP en heb hier nog nooit mee gewerkt, maar ga volgende week wel met de V70 op vakantie, en dan vindt ik het toch wel fijn als hij er netjes glimmend, met zo weinig mogelijk zichtbare swirls bijstaat/rijdt. Dat geeft MIJ gewoon een beter gevoel en meer plezier. En dan neem ik de nadelen van de Black Hole maar even voor lief, totdat ik wél in de gelegenheid ben om de lak te polijsten. En daarna zal ik die Black Hole ook niet meer (hoeven te) gebruiken.

En in het najaar gaat de V70 gewoon nog een keer in de Collinite, maar dan zonder de Black Hole ;) .
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5744
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door Arie »

hervelt schreef: za 20 jul 2019, 23:14 Hoe kan ik met zo weinig mogelijk poetswerk mijn glans weer ophalen voor minimaal een jaar ?
Met Black hole ?
Ben geen poetser maar iemand van om de 3, 4 maanden auto afspuiten en wassen met de stoomcleaner en meteen daarna door de wasstraat met hot wax.
Maar een keer poetsen verdient hij wel.
Niet rot bedoeld, maar van mij een eerlijk antwoord.
Echte glans komt niet van de wax, maar van een goed gepolijste lak. De basis dus. Wax is een beschermmiddel en haalt de aanwezige glans op en beschermt de lak tegen weersinvloeden. Glans die niet in de lak zit zal er ook niet uit komen. En glans van de wax is maar kort aanwezig tot er vervuiling, regen, sneeuw, enz. overeen gaat.
Wil je een jaar lang plezier van glans, als dat al mogelijk is, zul je de handen uit de mouwen moeten steken. Machinaal of met de hand, wat je voorkeur en budget ook maar is. Minimale stappen zijn dan; wassen (liefst met de hand), kleien, polishen in meerdere stappen/gradaties/zwaartes, eventuele olieën van de polish verwijderen en dan een goede wax aanbrengen.

Als je met minimaal resultaat een jaar lang glans kunt behalen, stonden we met zijn allen niet een paar keer per jaar minimaal deze stappen voor de deur of in garage/carport uit te voeren.
Hier is helaas geen snelle oplossing voor.

Voor het wassen zijn Supernational en andere Dodo shampoos, Meguiars shampoos, Poorboys shampoos, Mothers shampoos allemaal erg goede shampoos. Maar een kwartaal vervuiling haal je daarmee ook met moeite vanaf.
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door Kuip »

Ik ben het volledig met bovenstaande antwoord van Arie eens. Gisteren ben ik zo'n 4 tot 5 uur bezig geweest om alleen al de velgen helemaal schoon te krijgen. Om vervuiling en aangekoekt remstof van 8 jaar eraf te krijgen... Eerst 2 keer met velgenreiniger (Poorboys Spray&Rinse), en daarna wel 10 keer met Iron-X eroverheen om die zwarte vastgekoekte pitjes weg te krijgen.

Afbeelding
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mickos
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 14 apr 2013, 09:35
11
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Michel
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door Mickos »

Maar het resultaat mag er zijn :O aan te raden is om ook een sealer aan te brengen, maakt het schoonmaken de volgende keer een feest.
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4768
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door EnigmaEll »

Mooi gedaan Feiko!

Velgen kunnen inderdaad een pain in the *** zijn :-D. Tijdrovend als iemand daarvoor weinig liefde aan de wielen heeft gegeven. Tegelijk ook heel eervol, omdat ze zo mooi kunnen terug komen dan.
En ik snap jou overweging volledig. Zou ik in jou geval dan ook zo doen.

Johan: blackhole spoelt na de eerste beste regenbui bijna volledig weg. Je moet dit 'afsluiten' met een wax. Hoewel de standtijd dan dus wel verkort wordt.

Wat hier gezegd wordt klopt: wil je echt een mooie glans, dan zul je echt moeten gaan polijsten. Als je dat echt goed wil aanpakken, trek er maar meerdere dagen voor uit. Naast dat ben je voor een machine, middelen en doeken al vlot zo'n 250 euro kwijt. De vraag is, of je dat ervoor over hebt. Ik gok van niet.

Glans zit op zich wel in een potje vind ik. Maar polijsten zorgt voor de ultieme échte glans. Je herkent je auto niet meer terug.
Maar een goede wax zijn bijvoorbeeld de natty's paste van poorboys zorgt ook bij een auto met swirls voor een mooiere glans. Ook een wax vult namelijk krasjes en swirls enigszins op, en het verdiept de kleur en zorgt voor meer reflectie. Die natty's paste kun je voor een goede prijs aanschaffen, en werken heel erg fijn, zelfs in de volle zon. Je kunt daaronder voor extra glans dus de blackhole doen. En als dit elke 3 a 4 maanden herhaalt, dan heb je een auto die er best aardig bij staat en die zich zal onderscheiden van de andere 40's in de straat.

Dus als ik je een tip mag geven voor een beste prijs/ kwaliteit behandeling in jouw geval:

0. Koop een paar dikke/ zachte microvezeldoeken bij de action. Koop er gerust gelijk een stuk of 8.
1. Goed wassen met een goede shampoo. Hoewel, als je voordat je wil gaan waxen je ook best een dreftsopje kan doen (na wax niet meer wassen met een dreftsopje, maar met een echte autoshampoo).
2. Kleien. Je wil niet weten wat een vuil je daarmee nog van je auto trekt, en je zal zien dat de lak al wat meer gaat glanzen. Bovendien voelt hij superglad aan.
3. Optioneel Blackhole aanbrengen.
4. Waxen met Natty's Paste of bijvoorbeeld vloeibare Collinite.
5. Optioneel, wielen kan je goed strak krijgen met een non-ferro, een goedje dat vliegroest oplost dus. Zodra je tevreden bent, kan je de wielen eveneens in de wax zetten. Ik weet het, bij Craters een hel. Tegelijk, daarna krijg je ze met zoveel meer gemak schoon.
Carclean.nl is een super fijne website. Daar kan je alles vinden wat je nodig hebt.
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door Kuip »

Op zich heb ik wel een velgenwax staan, maar naar mijn ervaring werkt de vertrouwde Collinite 845 eigenlijk net zo goed. De Arcadia's van mijn ex-V40 hield ik ook altijd lekker in de Collinite, en die waren inderdaad altijd heerlijk makkelijk schoon te houden.
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
Gebruikersavatar
JannekeB
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1279
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 19:27
14
Roepnaam: Janneke
Locatie: Linschoten

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door JannekeB »

hervelt schreef: za 20 jul 2019, 23:20 Janneke, heb je een goed gevoel aan die shampoo over gehouden en zou je die aanbevelen ?
Je zou het gewoon niet vertrouwen voor zo'n prijs.
Ik ben toe aan een nieuwe fles shampoo.
Anders zal je die Supernatural ook wel aanbevelen :-D
Het was even een uitprobeerseltje, vooral omdat zo'n klein pompje 250 ml Supernatural nogal prijzig is en ik op dit moment héééél zuinig aan moet doen. Het Action merk geeft in ieder geval niet het mooie druppel effect zoals Supernatural, maar voor 1 keertje kan het wel :P
'02 V40 2.0T Europa Prestige

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bigdog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 7726
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 18:42
8
Model: V40new
Bouwjaar: 2019
Roepnaam: Hans
Locatie: De glimlach van Twente
Contacteer:

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door Bigdog »

Mickos schreef: zo 21 jul 2019, 09:48 Maar het resultaat mag er zijn :O aan te raden is om ook een sealer aan te brengen, maakt het schoonmaken de volgende keer een feest.
Helemaal mee eens en een sealend kan ook meer verdragen als een wax.
De mijne en die van mijn vrouw hebben beiden 2 lagen sealent, daarover collinite.
De eerste is de echte bescherming, de tweede meer voor de mooi.
Doorgaans is hij dan ruim een jaar beschermd.
Moet er wel bij vermelden dat ze regelmatig gewassen worden, zonder shampoo. :shhh

@Feiko,
Prachtig resultaat ! :tumbup
Volvo, what else.
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door Solaire »

MarcO schreef: vr 19 jul 2019, 20:21 Ow en als laatste, ik weet niet of de anderen het met me eens zijn maar ik zou eerst de lak bijwerken en laten uitharden en daarna pas polijsten. Zo is de kans klein dat je het naderhand nog ziet.


Verstuurd vanuit de ruimte met mijn ONEPLUS 6T
Dank voor de toevoeging! :tumbup Het zijn hele kleine stukjes (< 5 mm), maar ik ga je advies volgen.
EnigmaEll schreef: vr 19 jul 2019, 20:41 En nog 1 punt, ik ben totaal terug gekomen op mijn liefde voor Blackhole. Zeker als je gaat polijsten is het zonde om daarna Blackhole te smeren. Je lak is dan immers krasvrij toch? Blackhole verkleint de standtijd met minimaal 50% (vaak nog meer). Zonde toch?
Enige waar het goedje goed voor is, is om eens voor bijvoorbeeld een carshow je auto extra glim te geven. Meer niet.

Good luck!
Hmm dat zou zonde zijn. Dus jij zou het glazen gewoon overslaan en direct Collinite Liquid Insulator erop smeren?

En thanks! :tumbup
Gebruikersavatar
rejaatje
40forum team
40forum team
Berichten: 7028
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
10
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Renee
Locatie: Gemert

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door rejaatje »

Wellicht voor de eenvoudige detailers een interessante aanbieding;
ze hebben vandaag bij iBood een behoorlijke set Turtle Wax spul voor €15 te koop (excl. 6,95 verzendkosten).
Afbeelding
Volvo for life
Gebruikersavatar
rejaatje
40forum team
40forum team
Berichten: 7028
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
10
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Renee
Locatie: Gemert

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door rejaatje »

Dit topic even een kneiterharde schop omhoog geven. Heeft iemand ervaringen om te delen over de poetsspullen van Gyeon?
https://www.carclean.com/nl/merken/gyeon?p=2
Volvo for life
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door Kuip »

Zeker, er staan hier erg veel spullen van Gyeon op de plank. Erg tevreden over!
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10692
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door MarcO »

Yup, ben er ook te spreken over. Ik gebruik het om vet en rubber resten te verwijderen.

**Getikt vanaf 3 meter met Tapatalk**

Plaats reactie