Blanke lak bladdert los, hoe herstellen?

Interieur-exterieur zoals Kunststof, Bekleding, Lak kleuren, Roest(preventie) enz
Plaats reactie
DeLight
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: di 13 aug 2013, 15:16
10
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Ovezande, Zeeland

Blanke lak bladdert los, hoe herstellen?

Bericht door DeLight »

Op een aantal (meer dan ik dacht bleek gisteren tijdens m'n impulsieve Turtle Wax avontuur) heeft of begint mijn blanke lak los te laten. Naast dat het natuurlijk geen porum is ben ik ook bang dat de zon op de kale plekken te makkelijk in kan branden. Ook met het winter weer in het vooruitzicht vrees ik met grootte vrezen dat het alleen maar erger gaat worden als er eenmaal vocht onder kruipt, bevriest, ontdooit en de rest van de blank lak meeneemt.

Om te voorkomen dat ik over een aantal maanden in een Lada rode S40 rond tuf wil ik dit graag behandelen. Hoe kan ik dit het beste doen?

In eerste instantie was mijn idee om de plekken, voor zover mogelijk, helemaal te ontdoen van de blanke lak, te reinigen en ontvetten om ze vervolgens met blanke lak bij te werken. Nadat alles bijgewerkt en gehard is te polijsten tot de nieuwe laag egaal is met oude bestaande lak.

Doen? Of kan ik het beter op een andere manier aanpakken? Zo ja, welke lak kan ik het beste pakken? Ik heb vernomen dat de Volvo's gelakt zijn met een lak op waterbasis, dan dus ook een blanke lak op waterbasis pakken?

Ik heb er namelijk zelf niet veel kaas van gegeten, ik weet hoe een spuitbus werkt en daar zullen we het maar bij laten. ;)

Alvast bedankt!

Jesse

Pics (click for size)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: Blanke lak bladdert los, hoe herstellen?

Bericht door huub1 »

Het principe wat je verteld om te doen is goed, alleen moet je niet na het spuiten van de blanke lak polijsten maar beter is het om watervast schuurpapier met een korrel van 1000 te gebruiken.
Als je polijst zonder dit eerst te schuren dan kost dat heel veel werk en energie.
Let er op dat je de blanke lak een beetje uitneveld dus voorbij de lijn geen blanke lak wel blanke lak.
Ook met het schuren iets over deze lijn heen schuren, komt er nevel op de bestaande blanke lak dan schuur je deze gewoon weg.
De blanke lak kan je in spuitbussen kopen.
Lak op waterbasis is lak waaroverheen blanke lak moet gespoten worden, en blanke lak is niet op waterbasis.
De volgorde van aanpak, de plekken waar de lak er af is goed schuren (moet ook met korrel 1000) en de rand van wel lak geen lak iets meer aandacht geven. Let er wel op dat je niet door de onderlaag heen schuurt want dan moet je ook de kleurlak ook nog gaan spuiten.
Dan heel goed ontvetten en dan eigenlijk met een sliconendoek het laatst er nog overheen maar ik denk dat je deze niet zal hebben want dit is typisch een doek die de autospuiter gebruikt, maar zonder deze doek gaat het ook als je na de wasbenzine ook nog een siliconen ontvetter zou gebruiken.
Mocht je de blanke lak niet heel mooi hebt kunnen spuiten dan mag je ook deze nadat hij goed droog en hard is schuren met korrel 1000 en dan kan je hem polijsten.
Ik wens je veel succes toe want het ziet er best wel eng uit.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
DeLight
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: di 13 aug 2013, 15:16
10
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Ovezande, Zeeland

Re: Blanke lak bladdert los, hoe herstellen?

Bericht door DeLight »

Bedankt voor je reactie en advies Huub. Weer een boel geleerd. Hier kan ik zeker iets mee!

Misschien een idee welk merk blanke lak ik het best kan gebruiken? Is het überhaupt mogelijk dat twee verschillende soorten blanke lak negatief op elkaar reageren? Origineel Volvo en merk X bijv.?

In mijn ogen ziet het er idd ook behoorlijk eng uit. Zie het meest op tegen de kleine blaasjes die zich aan het vormen zijn op voornamelijk het dak en kofferbak.

Hopen op een paar dagen mooi weer zodat ik aan de slag kan of op zoek naar een grote schuur/garage, en het liefst beide! ;)

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: Blanke lak bladdert los, hoe herstellen?

Bericht door huub1 »

Voor de lak ga je natuurlijk voor de beste kwaliteit, laat je hierover adviseren door de vakhandel.
Welke de beste is weet ik ook niet maar ik neem aan dat de vakman het wel weet.
Succes.
Gr. Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Gebruikersavatar
V40D
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: ma 14 jan 2013, 22:48
11
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Zaandam

Re: Blanke lak bladdert los, hoe herstellen?

Bericht door V40D »

wat jij hebt is onthechting van je lak. dit krijg je niet goed door simpel alleen lak erop te doen. de lak neemt ook een laagje van de kleur mee als ie loslaat namelijk. hier is enkel geheel overspuiten van de aangetaste delen een echt goede optie. een andere minder mooier optie is, de plekken bijwerken met de juiste kleur en die afdekken met een 2 k blanke lak. dit na goed doorharden schuren met p1200-p2000 en p2500. vervolgens de geschuurde plekken polijsten met een commandant en afwerken met een goeie autowax.
WDB----> viewtopic.php?f=14&t=9954

I started out with nothing and I still got most of it left!!
DeLight
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: di 13 aug 2013, 15:16
10
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Ovezande, Zeeland

Re: Blanke lak bladdert los, hoe herstellen?

Bericht door DeLight »

Wow! Sodeknetter, valt even vies tegen :wall Maar thanks voor het delen van je wijsheid :tumbup

Geheel overspuiten is financieel geen optie vermoed ik, maar ik ga het eens uitzoeken. Optie twee gaat ook een hels karwei worden met alle plekjes die ik tegengekomen ben, maar ik geef (nog) niet op. Binnenkort eens met het boodschappen lijstje op stap.

Foto's volgen, ook als het finaal misgaat als zijnde schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. ;)

Nogmaals dank! :tumbup
Gebruikersavatar
rejaatje
40forum team
40forum team
Berichten: 6994
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
10
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Renee
Locatie: Gemert

Re: Blanke lak bladdert los, hoe herstellen?

Bericht door rejaatje »

Ik ga even dit oude topic heropenen.. Vanmorgen met de HDR de auto van mijn vriend gewassen (doe ik regelmatig). Ik ben een liefhebber, zet t liefst alles 10x in de wax dus ik ben zuinig op mijn spullen en voorzichtig, en weet dat ik de hoge druk niet te dicht op de lak moet houden.
Anyways.. Ik was dus de neus aan t afspuiten en in een fractie van een seconde bladdert er blanke lak af. Ik ben me kapot geschrokken en baal als vanzelfsprekend als een stekker :wall :wall
Maar goed. Heb ik niks aan dus een oplossing.. We zijn het met elkaar eens dat we het niet zelf gaan fixen want dat wordt niet netjes, maar nu is mijn vraag wat de stappen zijn bij autoschadeherstel en of dat een flinke kluif wordt. Spuiten ze alleen blanke lak over of ook kleurlak? En kunnen ze een bepaald stuk doen of moeten ze dan het hele stuk plaatwerk overspuiten?

Afbeelding

Afbeelding
Volvo for life
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31962
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Blanke lak bladdert los, hoe herstellen?

Bericht door René »

Inderdaad balen Renee maar ze zullen moeten schuren.
Dus ga er maar van uit dat het lak en blanke lak zal zijn :'(
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Gebruikersavatar
rejaatje
40forum team
40forum team
Berichten: 6994
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
10
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Renee
Locatie: Gemert

Re: Blanke lak bladdert los, hoe herstellen?

Bericht door rejaatje »

Sjips, da's balen.. Ik ga zo de schadehersteller maar eens bellen :wall
Volvo for life
kikker2002
Banned
Banned
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 22:14
8
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2002

Re: Blanke lak bladdert los, hoe herstellen?

Bericht door kikker2002 »

Ook ik heb dit probleem zal misschien met de kleur te maken hebben namelijk Cherry Red.

Sinds vorig jaar op de motorkap en zag nu ook een klein plekje op de deur zitten. Ik ga er niets meer aan doen wil nog 1 jaar met de auto doen
en dan gaat hij toch weg. Ik heb dit nog nooit eerder bij een auto gehad en dit is dan ook weer een ding wat mij heel erg tegenvalt van Volvo.

Het is en blijft natuurlijk een lelijk gezicht.
peukiemon
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1113
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:03
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2020
Roepnaam: Daniel
Locatie: Groningen

Re: Blanke lak bladdert los, hoe herstellen?

Bericht door peukiemon »

Is spotrepair geen optie. Als de kleurlak goed is hoeft alleen de blanke lak aangebracht te worden.
Kijk voor de gein eens hoeveel VAG auto's het liefst in donker blauw problemen met de blanke lak hebben.
Afbeelding
V40 rood 1.8 - '96 (Total-loss)
V40 Panama Yellow 2.0T - '00
Mitsubishi Outlander Invite+ 2.0 - '06
Lexus CT200H Ultimate Edition
Gebruikersavatar
rejaatje
40forum team
40forum team
Berichten: 6994
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
10
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Renee
Locatie: Gemert

Re: Blanke lak bladdert los, hoe herstellen?

Bericht door rejaatje »

Ik heb in elk geval geluk, kosten komen uit op 200-250 euro.. Waar ik 600 euro had ingecalculeerd.
@kikker Bij onze auto wordt het nu ook spotrepair... Als het maar kleine plekjes zijn is het wel de moeite waard. Zeker als je 'm volgend jaar wilt verkopen.
Volvo for life
kikker2002
Banned
Banned
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 22:14
8
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2002

Re: Blanke lak bladdert los, hoe herstellen?

Bericht door kikker2002 »

Ik laat dit niet meer herstellen is een oude kar van 2003 en heeft ruim 300.000 km gelopen en is
ook nog een diesel dus niets meer waard. Ik denk dat hij aan losse onderdelen meer gaat opbrengen maar goed dat maakt niet uit.

Ik heb zeker wel 18 verschillende auto's gehad van alle merken en kleuren maar nooit gehad dat de blanke lak los liet.
Plaats reactie