Alles over exterieur delen spuiten, zoals kunstof enz

Interieur-exterieur zoals Kunststof, Bekleding, Lak kleuren, Roest(preventie) enz
Gebruikersavatar
Volvodriver86
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 16:23
14
Model: S60
Bouwjaar: 2000
Locatie: Overijssel

Re: Kunstof spuiten

Bericht door Volvodriver86 »

huub1 schreef:Wel schuren met een soort van schuurmatje/ sponsje of de rood/bruine kleur of de grijze kleur, de grijze kleur is iets fijner dan de rood/bruine.
Eerst schuren dan kunstof primer dan de lak en als je er blanke lak op wil dan uiteraard de blanke lak.
Volg je deze werkwijze ben je verzekert van jarenlang plezier van hetgeen je spuit.
En natuurlijk mag je ook met fijn schuurpapier schuren, het verhaal van die haartjes is grote kolder, of je moet met heel grof schuurpapier schuren dan klopt dit verhaal.
Huub
Dit schuurmatje heet Scotsch Brite van 3m als ik het goed heb. Overigens wil Nat schuren met een fijne korrel ook!
Volvo S40 eruit, S60 170pk erin... Webdagboek Volvodriver 86
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Kunstof spuiten

Bericht door Harry »

Omdat ik wel moest schuren heb ik dat dus gedaan bij mijn voorspoiler. Ik heb korrel 400 gebruikt en nat geschuurd. Dit is, na suiten met een primer en de lak, het resultaat:

Afbeelding

De primer en de lak zijn dus niet dik genoeg om de, door het schuren gemaakte, haakjes te dekken. Het is gedaan door een gerenommeerde spuiter hier in Groningen. Aan zijn vakmanschap twijfel ik absoluut niet.
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: Kunstof spuiten

Bericht door huub1 »

Hier verschillen wij dus van mening, waarom is het niet over het hele stuk dan "gehaakt" zoals je het noemd, het ziet er erg ruw uit dat stuk op de foto.
Ik kan vanaf het gedeelte wat op de foto staat al zien dat er stof in de lak zit.
Dus ga ik toch wel een beetje twijfelen, of hij heeft een slechte dag gehad dat zou ook kunnen.
Een goede spuitcabine is ongeveer zo schoon als een operatiekamer.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Driver-X
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:53
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Wolvega

Re: Kunstof spuiten

Bericht door Driver-X »

Dus mijn lijstje klopt wel aardig?
En dan het beste met zo'n sponsje?

Ik denk idd ook dat je op die plek stof of iets dergelijks in de lak hebt zitten.
Maar vaak zetten ze bumpers en spoilers ook in de spuitplamuur toch?

Bedankt voor de adviezen!
Ik plaats wel ff een foto als ik het gespoten heb. (het is overigens niet een onderdeel van de auto)
Tibs
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 13:56
14

Re: Gespoten motorkap.

Bericht door Tibs »

Helemaal ga ik hem nu ook niet herspuiten.

Het kleurverschil tussen de nieuwe deur en zijflank is haast niet te zien. Een herspoten motorkap zou dus waarschijnlijk ook geen merkbaar verschil tonen. Ik zal eens informeren als ik de volgende keer langsga.
Mouzzz

Re: Kunstof spuiten

Bericht door Mouzzz »

Kunststof onderdelen moet je nooit schuren. Zo glad als ze van de fabriek afkomen krijg je ze niet meer. Tenzij je gaat plamuren en dan weer in vorm gaat schuren.

En die scotch brite word voornamelijk gebruikt voor het oppoetsen van metalen onderdelen. opliggende roest, vet, e.d.
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: Kunstof spuiten

Bericht door huub1 »

Mouzzz schreef:
En die scotch brite word voornamelijk gebruikt voor het oppoetsen van metalen onderdelen. opliggende roest, vet, e.d.
Dat ben ik niet met je eens, deze wordt wel degelijk gebruik als alternatief waar je met schuurpapier of niet of moeilijk bij kan komen. Je ruwt we degelijk de ondergrond op om deze tw spuiten.
Ik spreek uit ervaring.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Mouzzz

Re: Kunstof spuiten

Bericht door Mouzzz »

Prima... Ieder zijn eigen mening en ervaringen...

Het ligt er ook maar net aan wat voor soort kunststof je hebt. Als het een PVC of nylon achtige is, krijg je de haartjes, waar men over spreekt. Ertacetal ofwel POM en kan je redelijk (glad) schuren...
Doe er je voordeel mee...of niet..
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: Kunstof spuiten

Bericht door huub1 »

Yep :tumbup :tumbup
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Driver-X
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:53
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Wolvega

Re: Kunstof spuiten

Bericht door Driver-X »

Dus proberen met 800 te schuren?
Ligt dat bij de gemiddelde autozaak?

T lijkt me eigenlijk wel logisch dat je een beetje moet schuren, dan hecht de verf beter toch?

Ik probeer eerst wel een klein stukje met schuren, want het hele ding moet eigenlijk wel in 1 keer goed.
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Kunstof spuiten

Bericht door schaefer »

Driver-X schreef:Dus proberen met 800 te schuren?
Ligt dat bij de gemiddelde autozaak?

T lijkt me eigenlijk wel logisch dat je een beetje moet schuren, dan hecht de verf beter toch?

Ik probeer eerst wel een klein stukje met schuren, want het hele ding moet eigenlijk wel in 1 keer goed.
Ik zou eerder bij een bouwmarkt kijken. Die hebben vaak een breder assortiment.
suc6 ben benieuwd wat 't resultaat word.
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 5551
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
14
Model: XC90
Type: 1.6
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Cor
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: Kunstof spuiten

Bericht door corhog »

Verfwinkel, kan je ook nog P1000 proberen
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek

Image
Afbeelding
Driver-X
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:53
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Wolvega

Re: Kunstof spuiten

Bericht door Driver-X »

Ik ben ff bij de Brezan geweest, die had wel 800, ook wel fijner.
Misschien kan ik morgen even een proefstukje doen, ik heb nu alle benodigdheden.
-Schuurpapier
-kunstofprimer
-lak
-blanke lak.

Ontvetten kan wel met amoniak of spiritus toch?
Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1027
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Tijs
Locatie: Ede (gld)

Re: Kunstof spuiten

Bericht door Tijs »

Korrel 400 is veel te grof, echt fijn gaat richting de 1000, voor lak op metaal zelfs naar 2000.

2000 werkt ook goed om krasjes uit de lak te poetsen, veel water en beleid gebruiken, daarna goed poetsen !!

Gr Tijs
Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1027
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Tijs
Locatie: Ede (gld)

Re: Kunstof spuiten

Bericht door Tijs »

De meeste spuiters schuren het liefst zelf, kunnen ze later ook niet zeuren. Er is altijd wel iets aan te merken op het werk van een ander !!

Zal je de kop niet kosten voor een paar deeltjes.

Gr Tijs
Gebruikersavatar
JohanH
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 14:17
14
Roepnaam: Johan
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Gespoten motorkap.

Bericht door JohanH »

Als je alleen de motorkap laat spuiten gelijk even de rest laten polijsten, heb je het ergste kleurverschil er iig uit. Clayen erna en goed in de wax zetten zie je er bijna niks meer van.

Voor mij was een motorkap spuiten 250 euro, motorkap is afhankelijk van waar je die haalt, imitatie raad ik je af, wel goedkoper maar veel meer werk om hem strak passend en sluitend te krijgen.
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: Gespoten motorkap.

Bericht door huub1 »

Dat hoeft niet altijd het geval te zijn, de kap die ik heb gekocht paste perfect
en lag er in 5 minuten op zonder problemen.
Dus dat wat jij verteld over dat imitatie niet goed zou zijn is niet altijd waar.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
djOnAz
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 10:18
14
Locatie: Brugge

Re: Gespoten motorkap.

Bericht door djOnAz »

Tibs,

Misschien moet je eens een mailtje of belletje doen naar CS-parts (http://www.volvo-csparts.be/nl/index.php) in Beernem? Ik heb er ooit eens een tweedehands licht voor achteraan de auto gekocht. Alles perfect in orde en voor een deftige prijs! Er ligt misschien in hun magazijn zo'n groene motorkap op je te wachten?! :-D

Vriendelijke groet,
djOnAz

(Naar't schijnt zou Fiems in Koolskamp ook in onderdelen doen? Dat is wat dichter bij de deur.)
Tibs
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 13:56
14

Re: Gespoten motorkap.

Bericht door Tibs »

Ook eens aan de garagist gevraagd deze week, die zegt dat het niet nodig is om een nieuwe motorkap te kopen. Enkel de oude te herspuiten is al meer dan voldoende.

Nuja, als ik de zijpanelen ook laat vernevelen ( om het kleurverschil weg te doen) lig ik toch ook al snel aan 200-300 €. En dat is mij net iets teveel.

Misschien doet de kans zich nog wel eens voor om het door de evrzekering te laten betalen (A)
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: Gespoten motorkap.

Bericht door huub1 »

Volgens mij weet je niet wat autolak kost, die is namelijk hartstikke duur met al die Milieu heffingen en wat dacht je van schuren afplakken etc. Ik vind dit best een schappelijke prijs.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Plaats reactie