Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Interieur-exterieur zoals Kunststof, Bekleding, Lak kleuren, Roest(preventie) enz
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door texaco »

Oh das goed om te weten.
Hoe verwerk jij hem, zoals het flesje zelf voorschrijft of heb je ondertussen al een eigen betere techniek gevonden?
wicky schreef: ma 23 jul 2018, 20:46 Ik gebruik het al jaren.
Ben er ook zeer tevreden over.
Je kan er ook vuil van onder de motorkap prima mee weghalen.
Even insprayen en daarna met de stoomcleaner afspuiten.

Gr Wicky

Verstuurd vanaf mijn F8331 met Tapatalk
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
wicky
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: za 08 jan 2011, 22:56
13
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002
Locatie: Hoeksewaard
Contacteer:

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door wicky »

Ik koop altijd een jerrycan met dat spul en doe het in een drukpomp.
Ik verdun het dan altijd naar behoefte.
Je heb er weinig van nodig.
Beetje uitzoeken wat het beste werkt.



Verstuurd vanaf mijn F8331 met Tapatalk

tits or wheels, either one is gonna be expensive
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door Solaire »

Ik wil binnenkort ook aan de slag gaan met detaillen. Hoewel de V40 niet heel slecht in de lak zit, zitten er toch wat krasjes en andere dingetjes (steenslag e.d.) op die ik er graag uit wil hebben. Waar nodig wil ik voorzichtig de lak een beetje bijtippen met een lakstift (met name twee wat grotere steenslag plekjes aan de onderkant van het bestuurdersportier die niet echt in het zicht vallen maar wel wat lakbescherming kunnen gebruiken in de winter).

Nu heb ik een en ander op een rijtje gezet voor mezelf, maar voordat ik overga tot bestellen wil ik het toch even checken :-D Vooraf wil ik natuurlijk de auto goed afspoelen en wassen.

Vervolgens wil ik hem kleien:

Monello Dolce verde klei: https://www.carclean.com/nl/dolce-verde ... ratis.html
Monello Perfetto detailer spray: https://www.carclean.com/nl/perfetto-de ... 500ml.html

Vervolgens wil ik hem polijsten:

Monello Raffini Mezzo Polish: https://www.carclean.com/nl/raffini-mez ... 250ml.html
Oranje pad: https://www.carclean.com/nl/easy-detail ... g-pad.html

Vervolgens afmaken met:

Monello Raffini Finale Finishing Polish: https://www.carclean.com/nl/raffini-fin ... 250ml.html
Witte pad: https://www.carclean.com/nl/easy-detail ... white.html

En tot slot:

Poorboys World Black Hole: https://www.carclean.com/nl/black-hole-473ml.html
Zwarte pad: https://www.carclean.com/nl/easy-detail ... black.html

Heb ik een heel raar lijstje gemaakt of is dit prima om de auto eens goed te ontdoen van swirls en andere lichte krasjes en mooi te laten glimmen?
Gebruikersavatar
wicky
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: za 08 jan 2011, 22:56
13
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002
Locatie: Hoeksewaard
Contacteer:

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door wicky »

Geen raar lijstje voor de consument die niet professioneel een auto poetst.
Kan je een mooi resultaat mee halen.

Gr Wicky
tits or wheels, either one is gonna be expensive
Gebruikersavatar
rejaatje
40forum team
40forum team
Berichten: 7002
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
10
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Renee
Locatie: Gemert

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door rejaatje »

Klopt het dat ik het waxen nog mis Peter? Na de black hole dien je toch altijd iets van wax aan te brengen?
Volvo for life
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door Kuip »

En, ook niet geheel onbelangrijk, heb je al een bijpassende machine?

Edit: zie het al, je wil handmatig gaan polijsten. Dat wordt een stevige klus denk ik... :think
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door Kuip »

Toevallig is hier vandaag ook een pakketje van Carclean afgeleverd. Ik wil héél erg graag mijn V70 gaan polijsten, want die zit onder de swirls :'( . Is natuurlijk ook wel een kleur waarop het erg opvalt.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik daar voorlopig echter nog niet aan toe ga komen en omdat ik dan eerst eens een clinic of iets dergelijks bij wil wonen, maar ik mij ook enorm stoor aan die swirls, nu eerst maar Black Hole besteld. Ik weet dat een glaze maar tijdelijk is, maar hopelijk blijft het een paar weken werken en kan ik volgende week toch met een glimmende V70 naar Zweden (A) .

Als wax gebruik ik trouwens al jarenlang Collinite 845, super tevreden over!
Laatst gewijzigd door Kuip op wo 17 jul 2019, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mickos
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 14 apr 2013, 09:35
10
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Michel
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door Mickos »

wat Renee zegt, een wax na het aanbrengen en uitpoetsen van de poorboys is ook aan te raden.

Collinite Liquid Insulator Wax No. 845 + black pad, ik gebruik aparte pads tijdens het aanbrengen.

Al met al ben je voor je V40 zo'n uur per sessie bezig (kleien, poorboys en wax) Althans zo ging het bij mij de eerste keer, kan zijn dat ik snel werk :-D . Polijsten heb ik nog niet gedaan.

Ook aan te raden is om microvezeldoeken erbij te bestellen, als je daar nog niet aan gedacht hebt.

Voor het kleien af te nemen heb ik een Monello Peluche Bianco, 45x65, lekker groot.
En voor wax en poorboys heb ik Dodo Juice Fantastic Furs (3 pack)

En misschien is RainX wat voor je Panoramadak en rest van je ramen, Q2Prep gebruik ik dan altijd om ramen eerst schoon te maken.
Gebruikersavatar
rejaatje
40forum team
40forum team
Berichten: 7002
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
10
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Renee
Locatie: Gemert

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door rejaatje »

Jep, collinite 845 is top spul (H)

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk

Volvo for life
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door Solaire »

Thanks voor de reacties allen, jullie zijn toppers! :tumbup :tumbup
rejaatje schreef: wo 17 jul 2019, 14:54 Klopt het dat ik het waxen nog mis Peter? Na de black hole dien je toch altijd iets van wax aan te brengen?
Oef.. das een hele goede. Die ben ik inderdaad finaal vergeten. (A)
Kuip schreef: wo 17 jul 2019, 16:25 En, ook niet geheel onbelangrijk, heb je al een bijpassende machine?

Edit: zie het al, je wil handmatig gaan polijsten. Dat wordt een stevige klus denk ik... :think
Ben niet vies van een beetje aanpoten ;) Goed dat je het zegt: de schoonvader heeft wel een polijstmachine, maar geen idee welk merk / type. Zal ik eens uitzoeken, misschien haal ik daar dan pads voor in plaats van met de hand. Lui ben ik dan weer wel namelijk.... :whistle
Mickos schreef: wo 17 jul 2019, 16:52 wat Renee zegt, een wax na het aanbrengen en uitpoetsen van de poorboys is ook aan te raden.

Collinite Liquid Insulator Wax No. 845 + black pad, ik gebruik aparte pads tijdens het aanbrengen.
Liquid Insulator Wax No. 845 plus een extra zwarte pad staat genoteerd! :tumbup
Mickos schreef: wo 17 jul 2019, 16:52 Al met al ben je voor je V40 zo'n uur per sessie bezig (kleien, poorboys en wax) Althans zo ging het bij mij de eerste keer, kan zijn dat ik snel werk :-D . Polijsten heb ik nog niet gedaan.
Ik ga er een hele dag voor uittrekken dus dat moet lukken :P
Mickos schreef: wo 17 jul 2019, 16:52 Ook aan te raden is om microvezeldoeken erbij te bestellen, als je daar nog niet aan gedacht hebt.
Das een goeie. In principe heb ik die genoeg liggen, maar zal eens kijken naar jouw suggesties.
Mickos schreef: wo 17 jul 2019, 16:52
En misschien is RainX wat voor je Panoramadak en rest van je ramen, Q2Prep gebruik ik dan altijd om ramen eerst schoon te maken.
RainX heb ik nog liggen... maar totaal niet aan gedacht in combinatie met het panoramadak, das een hele goeie! :tumbup Nog meer licht in de auto :D

Stappenplan wordt dan als volgt:

Stap 1: Auto wassen
Stap 2: Auto kleien (Monello Dolce verde klei + Monello Perfetto detailer spray)
Stap 3: Auto polijsten (Raffini Mezzo Polish + oranje pad)
Stap 4: Auto polijsten (2) (Raffini Finale Finishing Polish + witte pad)
Stap 5: Auto glazen (Poorboys Black Hole + zwarte pad)
Stap 6: Auto waxen (Collinite Liquid Insulator Wax No. 845 + (nieuwe) zwarte pad)
Stap 7: Ramen + panoramadak (RainX + microvezeldoekjes)
Stap 8: Met een glimmend gezicht naar een glimmende auto kijken :dance
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door MarcO »

Ik weet niet in welke staat je auto is natuurlijk maar als hij erg onder de swirls zit zou ik 3 traps polijsten (grof, middel en finish). Je hebt nu gekozen voor 2 dus ik ga er even vanuit dat het niet overdreven veel en erg is.

Jouw lijstje is nu wel mooi compleet. Kijk even welke machine je kunt gebruiken. Een rotary kan erg hard gaan als je niet op past.
Zelf heb ik een dap 500 maar zou eerder een 900 aanraden.

Verstuurd vanuit de ruimte met mijn ONEPLUS 6T


Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door Solaire »

Dank voor de toevoeging! De staat is op zich niet verkeerd hoor, maar er is al 6 jaar niks aan de lak gedaan qua detailing (sinds die de fabriek uitrolde dus). Dus op wat lichte swirls en wat krasjes na hoeft er weinig te worden weg gepolijst. Ik wil hem vooral weer even helemaal gaaf maken door de (oppervlakkige) krasjes te polijsten en de steenslag puntjes bij te werken waar nodig met een lakstift / satéprikker voordat het weer winter wordt (criteria bij te werken puntjes: in het zicht en door de lak heen, auto heeft tenslotte lange tijd in Duitsland gereden). En daarna even goed in de wax zetten. Mochten er nog dingen achterblijven dan pak ik de volgende ronde een extra stap polijsten mee.

Ik ga even kijken welke machine het is die mijn schoonvader heeft en zal daarna hier nog even checken of het verstandig is om die te gebruiken en zoja met welke pads.

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door MarcO »

Ow en als laatste, ik weet niet of de anderen het met me eens zijn maar ik zou eerst de lak bijwerken en laten uitharden en daarna pas polijsten. Zo is de kans klein dat je het naderhand nog ziet.


Verstuurd vanuit de ruimte met mijn ONEPLUS 6T

Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door EnigmaEll »

MarcO schreef: vr 19 jul 2019, 20:21 Ow en als laatste, ik weet niet of de anderen het met me eens zijn maar ik zou eerst de lak bijwerken en laten uitharden en daarna pas polijsten. Zo is de kans klein dat je het naderhand nog ziet.


Verstuurd vanuit de ruimte met mijn ONEPLUS 6T
Eens! Zeker 1 a 2 dagen wachten voordat je gaat detailen. Bovendien, mix kleur met 2K om het op te vullen. Dan krijg je het beste resultaat.
En als je 3 staps gaat polijsten, inclusief alle andere stappen, trek er dan maar 2 dagen vooruit. Met de hand? Ook al ben je een potige knaap, dat ga je na 1 stap al bezuren. Volvolak is bizar hard. Zonder een machine behaal je veel minder resultaat, met veel meer inspanning. Dus wees slim en pak een dual rotary.

En nog 1 punt, ik ben totaal terug gekomen op mijn liefde voor Blackhole. Zeker als je gaat polijsten is het zonde om daarna Blackhole te smeren. Je lak is dan immers krasvrij toch? Blackhole verkleint de standtijd met minimaal 50% (vaak nog meer). Zonde toch?
Enige waar het goedje goed voor is, is om eens voor bijvoorbeeld een carshow je auto extra glim te geven. Meer niet.

Good luck!
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door Kuip »

Over die Black Hole heb je natuurlijk gelijk, maar zolang ik nog niet de mogelijkheid (lees: DAP) en kennis heb om te kunnen polijsten probeer ik voor nu nog maar even die swirls te maskeren met Black Hole ;).
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bigdog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 7694
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 18:42
8
Model: V40new
Bouwjaar: 2019
Roepnaam: Hans
Locatie: De glimlach van Twente
Contacteer:

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door Bigdog »

Beter Black hole dan swirls.
En inderdaad, Volvolak is knetterhard.
Mij heeft het in totaal 5 dagen gekost om hem swirl en kras vrij te krijgen.
Ik had weinig keuze qua tijd, maar als je het redden kunt verdeel het over een aantal weken, dan gaat de lol er ook niet af.
Volvo, what else.
Gebruikersavatar
JannekeB
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1273
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 19:27
14
Roepnaam: Janneke
Locatie: Linschoten

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door JannekeB »

Omdat er morgen iemand komt kijken naar de V was ik toch enigszins genoodzaakt haar nog even mooi te laten shinen. Dat staat altijd beter.

Omdat mijn Supernatural van Dodo Juice op was had ik al eerder eens een fles

https://www.action.com/nl-nl/search/?q=autoshampoo

gehaald bij: DE ACTION

2 dopjes op 10 liter water, de shampoo is vol en romig, en je krijgt er een heerlijke zachte sop van. Omdat de V al niet zo vies was had ik aan 1 emmertje genoeg, en nog een emmer water om met de grote spons na te spoelen en te drogen. Dat er carnaubawas in zit, merk ik niet veel van, maar dat kan je ook niet verwachten voor zo'n prijs.

Eerlijk gezegd, ik heb nog nóóit zo snel mijn auto gewassen, want binnen een half uur zou er weer een bui komen. Achteraf had het niet uitgemaakt want ik was zelf kletsnat van het zweet met dat plakweer :-D

Afbeelding

Afbeelding
'02 V40 2.0T Europa Prestige

Afbeelding
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door EnigmaEll »

Kuip schreef: vr 19 jul 2019, 21:14 Over die Black Hole heb je natuurlijk gelijk, maar zolang ik nog niet de mogelijkheid (lees: DAP) en kennis heb om te kunnen polijsten probeer ik voor nu nog maar even die swirls te maskeren met Black Hole ;).
Eens, swirls kun je er even mee maskeren. Maar wax doet dat an sich ook een beetje voor je. Mijn ervaring is dat op een één of andere manier het super glanzende van de glaze toch vlot minder wordt. Hoe dan ook werkt het fantastisch en is de glans geweldig nadien.
Gebruikersavatar
Mickos
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 14 apr 2013, 09:35
10
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Michel
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door Mickos »

Vraag ik me dan toch af, die 50% verkorting van standtijd waar je het over hebt, in hoeveel tijd vertaalt dat zich?
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Het kundige detailers topic (resultaten, tips)

Bericht door EnigmaEll »

Is ook maar een getal natuurlijk.
Maar voor elke wax/ sealant staat een 'standtijd'. Bijvoorbeeld de Purple Haze van Dodo zou ongeveer 3 a 4 maanden doen. Zonder Black Hole haalde ik dat met gemak. Maar met was het mooie (glans en beading) er na 6 weken voor een groot deel wel vanaf.
Plaats reactie