Hoe maak je velgen goed schoon? bv teerspetters remstof

Interieur-exterieur zoals Kunststof, Bekleding, Lak kleuren, Roest(preventie) enz
marikeklein
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 672
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: ooltgensplaat of all places

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door marikeklein »

Mijn velgen zet ik standaard in de velgenwax, wat hetzelfde resultaat heeft. Hierdoor hecht de vervuiling minder snel aan de lak. Het wassen van de velgen met een oude washmitt en een goede velgenbortsel volstaat bij mij, omdat ze goed onderhouden worden. Soms, als ik langere tijd de velgen niet heb gewassen, zoals bv. in de winter, moet er een milde velgenreiniger aan te pas komen, maar dan vliegt de vervuiling er ook af.

De velgen hoeven niet perse in een speciale velgenwax gezet te worden, elke wax volstaat in principe (bv. collinite 845) en zal de volgende keer dat je de velgen wast, je werk vergemakkelijken. gewoon 2 dunne laagjes aanbrengen en afnemen en je zult eigenlijk geen velgenreiniger meer nodig hebben (als de velgen voor aanbrengen goed schoon zijn).
Gebruikersavatar
wicky
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: za 08 jan 2011, 22:56
13
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002
Locatie: Hoeksewaard
Contacteer:

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door wicky »

als ik vuile vieze velgen heb met een zeer vaste aanslag sproei ik er een beetje wascabine reiniger op van flowey.
dit is een sterk zuur die ik verdun met water.
niet te lang in laten trekken en met de stoomcleaner spuit ik ze zo weer helemaal schoon.
gegarandeerd dat er niets meer blijft zitten van het vuil.
de verf wel :tumbup
altijd heel goed uitkijken met dit soort spul , je kan zo een velg verzieken.
chroomlook velgen kan je beter niet zo schoonmaken , je krijg zo strepen.
eigenlijk ben ik niet zo,n voorstander van zuren , maar soms krijg ik zulke vieze velgen onderhanden dat ik het toch maar doe.
naderhand zet ik de velgen ook altijd in de was.

gr WICKY
tits or wheels, either one is gonna be expensive
DirkV40
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 195
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:43
14
Model: V40
Bouwjaar: 2016
Roepnaam: Dirk
Locatie: Arcen

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door DirkV40 »

Bedankt voor de vele reacties, ik kan hiermee vooruit. Ik zal alles eens goed doorlezen. :tumbup
Laatst gewijzigd door DirkV40 op di 22 mar 2011, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 Cross Country D4 summum 190 pk, gechipt naar 230 pk en 470 Nm 8 traps automaat geartronic.
sdirkx

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door sdirkx »

Een velg schoon houden is ook niet zo'n probleem meestal, maar als je velgen hebt die langere tijd niet grondig zijn schoongemaakt (door de vorige eigenaar bv), dan heb je met hardnekkige remstof/teerspetters te maken, die er niet 1-2-3 af gaan.
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1668
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door V3lv3T »

Kantnotitie: was het niet zo dat de originele volvo velgen allemaal poedergecoat zijn, en dus koerhard zijn en je je vrijwel geen zorgen hoeft te maken over "lak" beschadigingen?
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door krismazur »

V3lv3T schreef:Kantnotitie: was het niet zo dat de originele volvo velgen allemaal poedergecoat zijn, en dus koerhard zijn en je je vrijwel geen zorgen hoeft te maken over "lak" beschadigingen?
Zelf de poedrcoating laat los zekers als de velg verkeerd was voorbereid :tumbdown
Mijn Gaspra's zien goed en mooi uit (van afstandje) maar van dichtbij zie je dat de lak komt los van de primer, en veel aluminium corrosie aan de binnenkant van de velg :vertag
Wanner aluminium goed voorbereid is dan kan het makkelijk 10 jaar zonder problemen mooi blijven :tumbup
Just call me Kris

Afbeelding
sdirkx

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door sdirkx »

marikeklein schreef:Ik heb het net besteld, dus morgen in huis. Zal dan even kijken of ik velgen heb die aan een beurtje toe zijn en een paar foto's plaatsen.
Heb je Iron-X binnen? Ik overweeg dat ook snel aan te schaffen aangezien de zomerset er weer bijna op kan... :-D

Zie net dat er verschillende varianten zijn: http://www.carclean.nl/products.aspx?search=iron
Laatst gewijzigd door sdirkx op do 24 mar 2011, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door myalexx »

Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
marikeklein
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 672
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: ooltgensplaat of all places

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door marikeklein »

Ja, heb hem binnen. Heb de 2 setjes zomervelgen er even mee onder handen genomen. Eerst met een velgenreiniger schoongemaakt, waren niet echt vies. Heb ze ook vorig jaar een uitgebreide beurt gegeven, waarbij ik ook heb gekleid en de velgen in de voeding en in de velgenwax (2x) heb gezet.
Ze leken dus vanmiddag echt redelijk schoon, dus geen dikke plakkaten zwart etc, maar schijn bedriegt. Ik heb de velgen ingespoten en meteen kwamen er overal paarse stippen en streepjes tevoorschijn (helaas geen foto's genomen, batterij fototoestel was leeg, maar geloof me, het was de moeite waard). Paar minuten wachten, daarna nog even met de zachte borstel eroverheen en nog een paar minuten laten zitten (hele velgen waren paars). Hierna de velgen met tuinslang afgespoeld en ze zijn nu weer als nieuw. Ik heb hem 1:1 verdund met water en dat werkt nog prima. Is nog dik genoeg om goed te blijven hangen op de lak.
Dus het werkt echt heel erg goed en de plekjes die ik er vorig jaar met kleien niet goed af kon krijgen, zijn er nu allemaal afgegaan. Dus het is echt een aanrader en zeker zijn geld waard. 500 ml. kost €14,95, maar daar maak je dus een liter van. ik heb op 8 velgen 100 ml. van de liter gebruikt, dus best zuinig. Nu zal je op echt vieze velgen wel meer moeten gebruiken, maar toch..
marikeklein
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 672
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: ooltgensplaat of all places

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door marikeklein »

myalexx schreef:Iemand dit al een keer getest ?

http://www.carclean.nl/product/Meguiars ... 01957.aspx

Nee, nog nooit gebruikt. Er staat ook als waarschuwing bij : Let op: NIET geschikt voor gelakte velgen. Dus dan ben ik altijd erg voorzichtig.

Als je de velgen als nieuw wilt krijgen, kan je ook gewoon een ander licht polijstmiddel met een pad gebruiken en daarna in de voeding en de wax.

Ook Iron-x werkt geweldig.
sdirkx

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door sdirkx »

500 ml. kost €14,95
Heb je nou de cleaner of de Soap gel? De cleaner is namelijk niet voorradig. De Soap gel wel.
marikeklein
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 672
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: ooltgensplaat of all places

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door marikeklein »

Ik heb de cleaner. Soapgel is echt als onderhoud bedoeld.
Het gaat heel hard met de cleaner bij carclean. Hij kwam binnen op de dag dat ik hem heb besteld en 's middags was hij al weer uitverkocht. Als ik het goed heb begrepen, komt hij binnen 2 weken weer binnen. Als je er vrij zeker van wilt zijn dat je hem dan wel krijgt, kan je hem nu ook alvast bestellen, dan krijg je hem opgestuurd als hij binnen is (ik weet natuurlijk alleen niet hoeveel mensen dit ook al gedaan hebben, want er is echt een grote run op dit product).
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door myalexx »

Ik heb even een vraagje,

Buiten deze cleaner wat heb je nog meer nodig voor de velgen om te zorgen dat ze beter beschermt worden ?

evt links en tips van producten etc.

Heb de auto al beetje gepoetst en gewaxed enz. het is nog niet perfect maar het begin is er maar dan moeten de velgen ook wel netjes zijn en blijven.

Gr Alexx
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
sdirkx

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door sdirkx »

Heb Iron.X Cleaner inmiddels in bestelling... lijkt overal uitverkocht inderdaad (NL, BE, UK..). Probeer het daarom in Duitsland. Paar euro duurder, maar misschien wel binnen een week al binnen dan. :-D
marikeklein
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 672
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: ooltgensplaat of all places

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door marikeklein »

om de velgen te beschermen kan je een speciale wheelwax gebruiken, die heb ik zelf, van wheelguard, maar je kan ook heel goed de Collinite 845 gebruiken hoor. Blijft lang zitten en beschermt goed, het vuil kan veel minder "grip" krijgen. Gewoon 2 dunne laagjes erop, nadat ze goed schoon zijn en dan hoef je de velgen eigenlijk alleen nog schoon te maken met het restje sop wat je overhebt na het wassen van de auto. Evt. halverwege het seizoen nog een keertje waxen, maar verder niks bijzonders.
sdirkx

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door sdirkx »

Check hier: http://www.carclean.nl/producten/Exteri ... alers.aspx
Ik heb de wheelsealant van PB. Op 't eerder al 's op 2 velgen gebruikt, maar wil ze eerst goed cleanen, voordat ik 't op alle 4 ga gebruiken.
Achteraf had ik wellicht Collonite daar ook voor kunnen gebruiken, want dat spul is wel 1 van de meest spectaculair goede waxen die ik ooit heb gebruikt. :P
marikeklein
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 672
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: ooltgensplaat of all places

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door marikeklein »

Omz e eerst goed te reinigen, kan je een velgenreiniger gebruiken. Degene waar ik erg tevreden over ben, is de Poorboy's Spray & Rinse. deze kan je 1 op 3 verdunnen, maar werkt erg goed. Op dit moment volgens mij ook niet voorradig bij carclean.
Je kunt ook de velgen kleien met een oud stukje klei (klei die je al een paar keer hebt gebruikt op de lak bv. hierna niet meer gebruiken op de lak), dat haalt alle teer, hars etc. weg en daarna met de Iron-X overheen. Daarna eventueel nog in de glaze zetten voor een mooie glans en daarna 2 laagjes wax eroverheen.
sdirkx

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door sdirkx »

Omz e eerst goed te reinigen, kan je een velgenreiniger gebruiken. Degene waar ik erg tevreden over ben, is de Poorboy's Spray & Rinse
Heb ik ook. Heb al vrij veel van PB. Mooi spul is dat (H)
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door myalexx »

Dus met die iron X en een Goeie wax moet het goed gaan ??

of is een spray 'n rise ook nodig ??

Velgen zijn niet super smerig.

Het is meer wat bruinig aanslag bij het ventiel dopje en wat aanslag wat je met normaal wassen er niet af krijgt ( Velgen +/- half jaar in gebruik )
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
marikeklein
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 672
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: ooltgensplaat of all places

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door marikeklein »

Als je de velgen eerst goed schoon maakt (kan gewoon met autoshampoo), dus al het losse vuil enz. eraf, dan zou Iron-x voldoende moeten zijn. mocht het niet voldoende werken, kan je altijd nog een velgenreiniger aanschaffen, maar ik denk dat je een heel eind gaat komen, zeker als zo nog niet zo oud zijn.
Iron-x opsprayen, 3 minuten in laten trekken, even inwrijven met bv. een schilderskwast en weer 3 minuten laten inwerken. Niet laten drogen, dus niet in de felle zon. Hierna afspoelen met water. Als het nodig is, nog een keer behandelen. Klaar!!!
Plaats reactie