Hoe maak je velgen goed schoon? bv teerspetters remstof

Interieur-exterieur zoals Kunststof, Bekleding, Lak kleuren, Roest(preventie) enz
Gebruikersavatar
Martijn_B
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 270
Lid geworden op: wo 24 mar 2010, 12:08
13
Locatie: delft

Re: Verwijderen teer spetters binnenkant velg ?

Bericht door Martijn_B »

NXT 'layeren' is niet zo zinvol, de cleaner in het product haalt bij de 2e keer aanbrengen de 1e laag gewoon weg :)
2002 Volvo S40 1.8 Europa Sports Exclusive Navigator in Sapphire Black Metallic

www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!
ClearKote , Dodo Juice, Mothers Wax, DAP 500/900, Collinite, EuroW, Monello
Ripley
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: do 11 jun 2009, 23:01
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Veenendaal

Re: Verwijderen teer spetters binnenkant velg ?

Bericht door Ripley »

Ik vind het heel lastig te beoordelen of een tweede waslaag iets toevoegt en heb het in dit geval gedaan onder het mom "baat het niet dan schaadt het niet". Maar ik verbaas me er wel over dat je stelt dat er een cleaner zit in NXT. Ik dacht dat het pure wax was. Ik heb het over een pot vaste wax, niet over iets vloeibaars.
2004 V40 2.0T Europa Prestige, Navigator, Sportsline, Sportchassis, Elektrisch schuif-/kanteldak, chromen grepen, standkachel, IMIV, Parrot 3200
sdirkx

Re: Verwijderen teer spetters binnenkant velg ?

Bericht door sdirkx »

Dat wat die cleaner betreft klopt. Ik ben het nog aan het opmaken. Het staat er volgens mij ook op. Het is een lichte polish en wax in 1.

PS: je hebt ook wielwaxen!
Ripley
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: do 11 jun 2009, 23:01
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Veenendaal

Re: Verwijderen teer spetters binnenkant velg ?

Bericht door Ripley »

sdirkx schreef:PS: je hebt ook wielwaxen!
Weet ik, maar nooit geprobeerd. Een stemmetje in mij zegt dat dat meer een hersenspinsel is van de marketingafdelingen, dan dat het werkelijk een ander product is. En zoals gezegd: de NXT voldoet goed. Het overgrote deel van het vuil brandt niet door de wax heen en was je er dus eenvoudig van af. Ik heb de laatste winter de wax aan de binnenkant van de velg (Craters) niet eens uitgepoetst, zodat de laag dikker bleef. Het smerigste vuil op de velg is trouwens niet teer van de weg, maar gloeiend hete deeltjes van de remblokken. Daar zit een lijm in die vastplakt op de lak. En die lijm is sterk genoeg om de deeltjes van een remblok bij elkaar te houden...
2004 V40 2.0T Europa Prestige, Navigator, Sportsline, Sportchassis, Elektrisch schuif-/kanteldak, chromen grepen, standkachel, IMIV, Parrot 3200
marikeklein
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 672
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: ooltgensplaat of all places

Re: Verwijderen teer spetters binnenkant velg ?

Bericht door marikeklein »

Als jij tevreden bent met de Nxt wax, lekker blijven gebruiken. Ik heb hem zelf nog niet eerder gebruikt op mijn velgen (in het verleden wel op mijn auto) en mijn waxvoorraad is zodanig uitgebreid dat de Nxt van mij is verhuisd naar mijn moeder. Ik heb zelf wel een wheelwax van Wheelguard , is een wax die vuilafstotend werkt. 2 laagjes volstaan om de hele winter mee door te komen. De velgen hoeven alleen worden schoongemaakt met een beetje sop.

Meguair's heeft verwarrende benamingen voor zijn/haar producten. Waar bij andere producenten een polish een polijstmiddel is, is dit bij Meguiar's een glaze/voeding voor de lak. Beetje verwarrend misschien.
De Nxt is een combinatie van wax, voeding en cleaner. Als je deze dus in meerdere lagen aanbrengt, haal je dus de tweede keer door de cleaner een deel van of de hele 1e laag weg, dus heeft inderdaad niet echt veel zin om deze te layeren (meerdere lagen aanbrengen). Dit in tegenstelling tot pure waxen, waar dit zeker zin heeft, al geeft meer dan 2 lagen weer geen meerwaarde.
Ripley
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: do 11 jun 2009, 23:01
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Veenendaal

Re: Verwijderen teer spetters binnenkant velg ?

Bericht door Ripley »

Ik heb de pot erbij gepakt en ik zie het woord "cleaner" niet voorkomen. "Glaze" ook niet. Wel "deep gloss". De pot is al enkele jaren oud, misschien hebben ze de samenstelling veranderd?

Ik heb trouwens ook nog een pot carnauba wax staan, stokoud, van Excalibur. Die heb ik wel eens over de NXT gezet, maar of ik het verschil zie...
2004 V40 2.0T Europa Prestige, Navigator, Sportsline, Sportchassis, Elektrisch schuif-/kanteldak, chromen grepen, standkachel, IMIV, Parrot 3200
Gebruikersavatar
Martijn_B
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 270
Lid geworden op: wo 24 mar 2010, 12:08
13
Locatie: delft

Re: Verwijderen teer spetters binnenkant velg ?

Bericht door Martijn_B »

Klopt Ripley, ze gebruiken de naam cleaner ook niet. Even kort door de bocht:

Cleaner = schoonmaak middel zonder te polijsten
Polish= polijstmiddel dat een stukje van de laklaag afhaalt
Glaze = voedingsmiddel (acryl of olie) wat ín de lak trekt voor meer glans

Zoals Marike al zegt: meguiars gebruikt verwarrende namen. Waar bij alle andere merken een polish een polijstmiddel is, is het bij meguiars een middel om de lak te voedden. Erg verwarrend dus. :wtf

Een wheel wax is overigens geen marketing truck, als je er over nadenkt kun je een wheelwax ook hele andere eigenschappen meegeven. Meer bescherming ivm het zware verweer, minder glans omdat het geen lakdeel is.

Wat betreft je pot van Excalibur... als die stokoud is kun je ervan uitgaan dat de werking ook een stuk minder is geworden :D
2002 Volvo S40 1.8 Europa Sports Exclusive Navigator in Sapphire Black Metallic

www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!
ClearKote , Dodo Juice, Mothers Wax, DAP 500/900, Collinite, EuroW, Monello
DirkV40
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 195
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:43
14
Model: V40
Bouwjaar: 2016
Roepnaam: Dirk
Locatie: Arcen

Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door DirkV40 »

Ik heb mijn zomerbanden weer gemonteerd. De craters heb ik gewassen en met velgenreiniger van Action en Valma schoongemaakt. Er blijven echter een soort teer of remstof op zitten wat ik er bijna niet af kan krijgen. Ik heb al thinner, wasbenzine, en remmenreiniger en teerverwijderaar geprobeerd. Echter geen of weinig resultaat. Wie heeft hier een oplossing voor?
Volvo V40 Cross Country D4 summum 190 pk, gechipt naar 230 pk en 470 Nm 8 traps automaat geartronic.
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door Kuip »

Ik ben toevallig afgelopen zaterdag ook even met mijn velgen bezig geweest, en had met Commandant nr.5 (geel rechthoekig blikje) redelijk succes, al moet je op de dikkere zwarte plekken behoorlijk doorpoetsen. Ben er uiteindelijk maar mee gestopt; ik denk dat ik bij iets beter weer de wielen er maar eens 1 voor 1 af haal, en dan lekker in de tuin met een biertje onder handbereik stevig ga zitten poetsen....
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
sdirkx

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door sdirkx »

Die zwarte spikkeltjes zijn er inderdaad soms onmogelijk af te krijgen. Een soort van polijsten/krabben is dan de enige manier. Afhankelijk van het model velg is dit soms wel te doen, soms erg lastig... :tumbdown
DirkV40
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 195
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:43
14
Model: V40
Bouwjaar: 2016
Roepnaam: Dirk
Locatie: Arcen

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door DirkV40 »

Ik heb gemerkt dat het er met je nagels het vuil er wel kan afkrabben maar dit is een karwei van vele uren. Ik ga morgen nog eens kijken bij de automaterialenhandel of er toch iets speciaals voor is.
Volvo V40 Cross Country D4 summum 190 pk, gechipt naar 230 pk en 470 Nm 8 traps automaat geartronic.
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31962
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door René »

Ik weet wel dat kwastenreiniger effectief is voor teer verwijderen en dergelijke.
Of het goed voor je velgen is is een tweede. :O
Mocht je het willen proberen ( binnenkant of zo ) Gamma heeft dit, is goedkoop en werkt beter als Alabastine.
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
marikeklein
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 672
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: ooltgensplaat of all places

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door marikeklein »

Sinds kort is er op carclean.nl een middel voor deze plekken te koop, nl. Iron-X. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf nog niet heb geprobeerd, maar ga deze zelf zeker aanschaffen. Hier een kleine test van een gebruiker van het Spul
http://forum.carclean.nl/cc_postst9844/ ... eanup.aspx .
Gebruikersavatar
JannekeB
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1269
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 19:27
14
Roepnaam: Janneke
Locatie: Linschoten

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door JannekeB »

Ik gebruik van Poorboys Spray & Rinse. Súpermiddel, ik heb m'n Craters van het weekend nog gedaan.

Velgen nat spuiten, Spray & Rinse opspuiten, daar waar nodig velgenborsteltje gebruiken, en goed afspoelen. Het vuil vliegt er af!

Ik heb ook een ander middel 'Nanospray' maar dat durf ik niet te gebruiken, want bij de recensies stond dat als je het te lang laat zitten de verf oplost.
'02 V40 2.0T Europa Prestige

Afbeelding
marikeklein
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 672
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: ooltgensplaat of all places

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door marikeklein »

Poorboy's spray and rinse is ook zeker een hele goede velgenreiniger. Gebruik hem zelf ook (1:3) als ik de velgen met gewoon sop niet meer schoon krijg, maar met poorboy's krijg je dat zwarte aangekoekte niet weg. Met Iron-x verdwijnt het als sneeuw voor de zon. voor een groot deel is die zwarte zooi gewoon remslijpsel en met dit middel lost dat op. Is pH neutraal en dus veilig voor de lak van de velg en de zuto. Moet weliswaar niet gebruikt worden als velgenreiniger maar nadat je de velgen van los vuil hebt ontdaan.
Gebruikersavatar
DinanT
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4210
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 17:39
14
Model: S80
Bouwjaar: 2008
Roepnaam: Dinant, Dien of Dean
Locatie: Zwijndrecht

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door DinanT »

Probeer eens met Dasty. Ik zweer erbij, dat spul is super, helemaal voor z'n prijs; 2,99 bij de Wibra, heb je 750ml. Wel even een tandenborstel erbij... :D (H)
marikeklein
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 672
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: ooltgensplaat of all places

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door marikeklein »

Dasty werkt inderdaad goed, is een sterke ontvetter, maar is op de langere duur erg slecht voor de lak van de velgen. Met Dasty krijg je ook geen remslijpsel weg, of je bent heel lang bezig. Iron-x daarentegen is veilig voor de lak en werkt zonder moeite. Even in laten trekken, als het paars wordt, zit er ijzer of metaal. Van zichzelf is het namelijk een kleurloze gel.
sdirkx

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door sdirkx »

Dan lijkt Iron-X de enige echte optie in zo'n geval... Ben benieuwd wanneer iemand er ervaringen mee heeft.
marikeklein
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 672
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: ooltgensplaat of all places

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door marikeklein »

Ik heb het net besteld, dus morgen in huis. Zal dan even kijken of ik velgen heb die aan een beurtje toe zijn en een paar foto's plaatsen.
KapiteinIglo
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: do 13 jan 2011, 11:34
13

Re: Hoe maak je aluminium velgen goed schoon?

Bericht door KapiteinIglo »

Ik rij met de raceauto op witte en fluorgele velgen en da's best besmettelijk. Mijn manier van ze schoon houden is regelmatig schoonmaken en na het schoonmaken (in de wasbox) even inspuiten met het was of wax programma. Daarmee krijg je een vettig laagje op je velg, zodat de viezigheid niet zo goed hecht en er de volgende keer makkelijker af te borstelen is. Enige voorwaarde hiervoor om het goed te laten werken is dat je regelmatig je velgen wast. Ik poets ze altijd 1 keer in de week en hooguit na 2 weken (mits er uberhaupt gereden word).
Plaats reactie