Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Preventief onderhoud, APK, Intervallen, Beurten, (Distributie, multi enz)Riemen, Olie enz
Plaats reactie
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 29955
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
Model: V70
Bouwjaar: 2007
Roepnaam: René
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door René » vr 24 aug 2018, 22:39

PawPatrol schreef:
vr 24 aug 2018, 22:07
Volvo40tigers,

Niemand een mening over de spanrollen ?
INA ... prima spul :dance
Afbeelding
Afbeelding V70 2.4 Edition Sport 2007 - 426 + V40 2.0T Europa 2002 - 329 Afbeelding

dannyw
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 811
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nuenen

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door dannyw » vr 24 aug 2018, 23:37

Vergeet ook zeker niet de looprol van de multieriem.

Zijn ook setjes van multieriem, spanner en looprol.

Voor de d-riem, waterpomp, spanner en riem.

PawPatrol
Idle
Idle
Berichten: 30
Lid geworden op: za 28 jul 2018, 22:36
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001
Locatie: Alkmaar

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door PawPatrol » za 25 aug 2018, 23:21

:vertag :vertag
René schreef:
vr 24 aug 2018, 22:39
PawPatrol schreef:
vr 24 aug 2018, 22:07
Volvo40tigers,

Niemand een mening over de spanrollen ?
INA ... prima spul :dance
Eindelijk iemand.
Dank je Rene, dit wordt het. :vertag
Groet PawPatrol
Suprême Volvo Fanaticus

Gebruikersavatar
jbruijs
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 754
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door jbruijs » ma 27 aug 2018, 11:22

René schreef:
vr 24 aug 2018, 22:39
PawPatrol schreef:
vr 24 aug 2018, 22:07
Volvo40tigers,

Niemand een mening over de spanrollen ?
INA ... prima spul :dance
INA wordt door volvo ook als OEM gebruikt voor bijvoorbeeld de spanrol. Dus idd prima spul :tumbup
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

HJ2
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Delluf "Shire"

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door HJ2 » zo 24 feb 2019, 12:42

Beste collega's,

Ik heb de hele boel momenteel uit elkaar liggen om de distributieriem, multiriem en vvt pulley te vervangen.
Alles is redelijk straight foreward, maar de krukas pulley krijg ik niet goed los (met een luchtsleutel). Is er speciaal gereedschap om de pulley te blokkeren bij het losdraaien, of is er een andere truc (behalve die enge met de startmotor :O )

Gebruikersavatar
Kuip
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1422
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Locatie: Uithoorn

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door Kuip » zo 24 feb 2019, 13:47

Die krukas pulley hoeft helemaal niet los om die dingen te vervangen..... :think
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding

HJ2
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Delluf "Shire"

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door HJ2 » zo 24 feb 2019, 14:13

Ik had net zoiets al gelezen. :tumbup
Ik ga dan eerst nog even verder prutsen. Scheelt weer wat werk zo (H)

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8805
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door volvoS40 » zo 24 feb 2019, 14:54

Zit een klein plaatje onder de pully, zit vast met 2x m10 boutjes. Die verwijderen, en dan kan de riem er net langs gevoerd worden.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.

HJ2
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Delluf "Shire"

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door HJ2 » zo 24 feb 2019, 15:19

Thanks, is intussen verwijderd en ik kan weer door.

Kan ik de starterkrans ook nog blokkeren?
Ik heb de timing kit van Draper Tools, volgens mij zit er een pen om de starterkrans te blokkeren, maar waar?

Overigens als ik het metalen afdekkapje op de starterkrans nabij de aandrijfas loshaal zie ik wel iets van timing markeringen zitten. Kan ik die ook bebruiken i.p.v. die op de pulley?

Alain1234
Idle
Idle
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 jan 2016, 20:22
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1997
Locatie: Breezand

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door Alain1234 » zo 24 feb 2019, 19:24

Als je bij de starter krans een pen in kan doen is dat naar mijn weten een teken dat de krukaspoelie spieloos is, maar PH1 en PH2 van de x40 zijn naar mijn weten niet spieloos. Weet niet hoe dat met de PH3 gesteld is?

Wat ik altijd doe is de krukas/nokkenassen op de merktekens zetten, hightlighten d.m.v een banden stift en de riem losnemen.
Evt de nokkenas blokkeren met een tooltje.

HJ2
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Delluf "Shire"

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door HJ2 » zo 24 feb 2019, 20:31

Nou, ik zie 123 even niet waar ik de blokkeerpen in moet steken, maar hij zat erbij in de timing kit (nokkenassen staan dus uiteraard geblokkeerd :-)
Maar bij de krukas pulley staat het merkteken op het blok en het V-tje op de pulley zo ver uit elkaar dat je gemakkelijk een kleine afleesfout maakt (parralax-fout)
Vandaar dat ik 'm liever even wil blokkeren :tumbup

De Pulley:

Afbeelding

De starterkrans.


Afbeelding

Edit: Gevonden!
In dit zelfde draadje notabene :whistle

viewtopic.php?f=44&t=708&p=380589

HJ2
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Delluf "Shire"

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door HJ2 » ma 25 feb 2019, 18:09

Nou, het was een hele bevalling zo'n eerste keer, maar de boel zit weer in elkaar, draait weer, en ook belangrijk: Ik heb geen onderdelen overgehouden :tumbup
1e testrit in principe goed, maar ik vind 'm toch niet lekker lopen.

Het blijk nu dat de VVT (die ik dus zelf heb gemarkeerd zodat hij identiek is aan de oude) 1 tandje is versprongen, of niet.... Het is maar hoe je het bekijkt.

Aangezien het VVT tandwiel los op de as zit, zodat de vanen hun werk kunnen doen en de zaak met oliedruk kan worden afgesteld: wordt de vrije slag door veerspanning in de uitgangspositie gehouden?
Dit zodat bij montage de timing goed geborgd blijft totdat de riem weer in positie is.

Het getik is overigens keurig verdwenen :-)

Gebruikersavatar
Horecaspoilert
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 266
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 21:44
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Tholen, Zeeland

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door Horecaspoilert » za 16 mar 2019, 10:04

De vvt keert vanzelf terug naar het nulpunt, zonder veerdruk. Als de olie niet meer naar de vvt gestuurd wordt draait de vvt zichzelf terug door interne weerstand. Er zit een klein nokje in de buitenrand van de vvt met een veertje er achter. Dat nokje valt dan in de binnenrand waardoor de boel miet gaat lopen klapperen. Het nokje wordt weer uit de binnenring geperst met olie als de vvt-solenoid open gaat, de vvt vult zichzelf met olie en perst de schotten naar de andere positie zodat de binnenring verloopt ten opzichte van de buitenring. Hierdoor verandert de timing.
De vvt verslijt dus doordat de schotten uitslijten in de buitenring, de veertjes achter de schotten verslijten en de borgpen slijt in in de binnenring. Ook kan de afdichting van de borgpen met veer gaan lekken waardoor de olie uit de vvt loopt, maar dat komt gelukkig heel weinig voor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

HJ2
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Delluf "Shire"

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door HJ2 » ma 18 mar 2019, 11:20

Ah ok, merci, dat is dan helder.
Ik zet 'm nog even op tijd en kijk dan of de nokkenassen achter nog in positie staan. Als dat zo is dan zit het gewoon goed.
Ik dacht namelijk ergens gelezen te hebben dat je bij het op tijd zetten de krukas 1/4 slag te ver moet draaien en dan weer terug draaien op tijd om de VVT te resetten.
Maar ik begrijp nu dat deze bij het afzetten altijd op dezelfde '0' positie zit geborgd?

Gebruikersavatar
Horecaspoilert
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 266
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 21:44
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Tholen, Zeeland

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door Horecaspoilert » ma 18 mar 2019, 21:23

Voor zover ik van de volvo specialist heb gehoord staat de vvt bij levering altijd in de nulstand. Vraag voor de zekerheid anders even na bij Ivar (volvos40) hij heeft er al heel wat gedaan...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

volvobolide71
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 295
Lid geworden op: do 29 dec 2016, 13:24
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2003
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door volvobolide71 » wo 17 apr 2019, 19:59

Bij mij moeten er 3 keerringen vervangen worden en distributieset ik rij al 2 jaar zo maar nu wordt het wel erg nattig vvt is nog goed

Verstuurd vanaf mijn H8324 met Tapatalk


huck
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: di 25 okt 2016, 20:18
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

distributie

Bericht door huck » do 02 mei 2019, 22:47

Hallo,

ik wil binnenkort de distributieriem waterpomp en rollen gaan vervangen van volvo s40 1997,
Kan iemand mij vertellen of de poelie er ook af moet of kan de riem er tussen door,vast bedankt.

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8805
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door volvoS40 » vr 03 mei 2019, 07:52

Kan er tussen door, poelie hoeft er niet af.
Check wel even of je een mechanische of hydraulische spanner hebt...
1996/1997 - hydraulische
1997/2004 - mechanische
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.

huck
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: di 25 okt 2016, 20:18
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door huck » vr 03 mei 2019, 20:53

oké,bedankt.

Plaats reactie