Distributieriem is geknapt / losgeschoten / gebroken / kapot wat nu?

Preventief onderhoud, APK, Intervallen, Beurten, (Distributie, multi enz)Riemen, Olie enz
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tkoster
Idle
Idle
Berichten: 79
Lid geworden op: za 09 jul 2011, 16:12
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leiden

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door tkoster »

Ik heb vorige week een kop van de sloop gehaald, die moet ik nog even laten vlakken.
Kost 4 tientjes. Maar de vlakboer vertelde mij dat er eigenlijk geharde klepzitting in moeten.
Ik rij al een ton op LPG, en als ik de kleppen bekijk zijn de zittingen een beetje aangeslagen, maar er zijn geen stukken uit, hetzelfde geld voor de kleppen, ook geen stukken uit. Dus ik vraag mij af of dat nodig is.

Wat wel opvalt is de aanslag op de inlaatkleppen, daar zit net als op de cilinders ca 3mm dikke laag harde koolaanslag op. Dat belemmert denk ik enigzinds een vrije lucht inlaat van de motor.
Ik heb 5 jaar geleden de carterventilatie vernieuwd, dus wellicht is dit nog van voor die tijd, en ik gebruik flashlube, wellicht dat dat ook koolafzetting geeft, tenslotte ook olie.
Ik zal als ik de kop breng bij de vlakboer even overleggen of hij de kleppen nog kan reinigen. Ik heb zelf een handige harry klepveerlichter gemaakt van een stuk pijp, maar dat werkt niet als ik er 16 moet doen.

Volgens mij heeft de b4184s motor geen EGR klep, klop dat ? Want op Internet is te lezen dat een defecte egr vaak de oorzaak is.

Ik heb nog overwogen om de compressie wat te verhogen bij het vlakken, maar dat geeft nauwelijks vermogenswinst, tenzij je er heel veel vanaf haalt, en er kunnen problemen ontstaan omdat de distributieriem dan te lang is als de kop lager komt te liggen. Dus ik laat het alleen vlakken om schoon en vlak te maken.

Ik zal vandaag nog een paar foto's plaatsen, ik plaats foto's via google drive en sharing, maar ik kan op die manier alleen maar een link plaatsen, het lukt mij niet om met de img tag een foto in te voegen. Is daar een truc voor ?
Gebruikersavatar
tkoster
Idle
Idle
Berichten: 79
Lid geworden op: za 09 jul 2011, 16:12
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leiden

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door tkoster »

Hierbij nog een paar foto's van de oude kop en kleppen :
Afbeelding

En ik weet inmiddels hoe je foto's vanuit google drive kan embedden : [img­][/img­], xyz is de id in de link van de file

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag onderdelen besteld, als dat binnen is en het vlakken van de nieuwe sloop-kop is klaar, wordt de puzzel weer in elkaar gezet.
Al met al, zelfs bij zelf doen, nog een kostbaar grapje, ik ben er inmiddels zo'n 400 euro aan kwijt met kop en onderdelen, pakkingen inlaat/uitlaat, koeling, v en dist riem + toebehoren, koppakking, kopbouten, oliekeerringen etc. Had wellicht wat oud spul kunnen hergebruiken, maar ja, als het dan gaat lekken moet alles weer los.

Het aandraaien van de kopbouten wordt ook nog een klusje, met het natrekken onder 130 graden. Volgens de vraagbaak had ik de oude bouten kunnen hergebruiken, maar dat leek mij toch niet zo safe.
Meestal doe ik wat olie of vet op bouten die ik aandraai, voor de cilinderkop bouten moet dat volgens de vraagbaak ook, maar op google staat juist dat je de bouten er droog moet indraaien. Iemand ervaring ?
Gebruikersavatar
tkoster
Idle
Idle
Berichten: 79
Lid geworden op: za 09 jul 2011, 16:12
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leiden

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door tkoster »

Beste Lezers,
Ik heb de cilinderkop erop gezet, volgende stap is het kleppendeksel en de nokkenassen.
Nu valt mij op dat van de 16 hydraulische klepstoters, ik er 4 een beetje kan indrukken, de rest niet.
Zouden die 4 nu defect zijn, of de andere 12 ?
Iemand ervaring ?
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door MarcO »

Ik heb geen antwoord op je vraag maar WOW....
Gebruikersavatar
tkoster
Idle
Idle
Berichten: 79
Lid geworden op: za 09 jul 2011, 16:12
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leiden

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door tkoster »

Ik heb inmiddels zelf wat onderzoek gedaan, ook op internet kan je veel over hydraulische klepstoters vinden als je zoekt op hydraulic lifters, zelfs youtube filmpjes hoe ze te reinigen.
Met dat reinigen ben ik maar begonnen, door ze uit elkaar te halen, in thinner te laten schoonweken een paar uur, en dan met wat wd40 weer in elkaar te zetten.
Bijna horlogemakers werk, maar het loont wel de moeite.

De klepstoters waar nog wat beweging in zit zijn aan de binnenzijde redelijk schoon.
Maar de klepstoters die vast zitten, hebben zwarte sludge aan de binnenkant, waardoor de olie niet meer goed kan teruglopen, vandaar dat ze vast zitten.
Hierbij een foto van de vuile klepstoters
Afbeelding

En hierbij een foto van de volgorde van in elkaar zetten.
Afbeelding
Dit geheel komt natuurlijk in de klepstoter zelf, dit is het binnenwerk.

Op youtube kan je hier bekijken hoe je eea moet repareren, dit is van een saab, maar die heeft zo te zien dezelfde klepstoters, deze procedure heb ik ook gevolgd.



Als de olie niet meer goed terug kan lopen uit de klepstoter, en die vast zit, zou je daar in theorie verbrande kleppen door kunnen krijgen of een te grote klepspeling. Maar in de praktijk heb ik beide niet gezien bij mijn motor. Als je echter de nokkenassen eruit haalt en alles weer in elkaar zet, moeten de klepstoters wel weer zichzelf kunnen stellen, dus het inwendige hydraulisch systeempje mag dan niet vastzitten. Dit toont maar weer aan dat goede olie belangrijk is.
Het is ook een rotklus om te doen, omdat de cilinderkop tevens de lagering is van de nokkenassen je haalt het niet gemakkelijk even los. Bij sommige auto's is het kleppendeksel echt een deksel met aan de rand een pakking, en zitten de nokkenassen met lagerkappen vast, dat is veel handiger. Als er dan toch moet worden bezuinigd op een paar onderdelen, had de ontwerper het beter zo kunnen maken dat de complete cilinderkop met kleppendeksel als 1 geheel demontabel was. Had je dat gewoon weg kunnen brengen naar de revisie, en met een paar bouten zit alles weer vast. Dat had vrij gemakkelijk gekund, net zoals de bougie gaten zijn gemaakt, hadden ook de gaten voor de cilinderkopbouten kunnen worden gemaakt, was het een stuk handiger geweest.
Dit is een motor op basis van Renault, ik vraag mij af hoe de echte Volvo motoren bv in de 850 of de oude v70/v90 in elkaar zitten.
Gebruikersavatar
stefan089
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 05 jul 2015, 11:43
8
Model: S40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2002

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door stefan089 »

Goed bezig hoor!

Ik mis eigenlijk nog een stuk tekst wat betreft de garage die 5 jaar geleden de riem vervangen heeft. Heb je hier nog mee overlegd?

Uit mijn werkervaring heb ik eens meegemaakt dat er een distributieriem vervangen moest worden van een Mitsubishi. Ik weet de intervallen niet meer, maar laten we zeggen dat hij bij 120.000 / 5 jaar vervangen moest worden (fabrieksopgave). De riem is toen qua kilometers een stuk eerder geknapt. Hoewel de fabrieksopgave 120.000 kilometer was, hield de fabrikant van de distributieriem een interval aan van 90.000 kilometer. Let hier dus altijd goed op!

Maar het gaat niet niet over het breken van de riem. Hij is hier van de poulie af gegleden. Zo te zien langzaam maar zeker. Best kans dat er één van de lagers niet lekker meer is. Heb je de looprol, spanrol, en de waterpomp GOED gecontroleerd? Zou mooi zijn om nog een oorzaak te achterhalen.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door volvoS40 »

tkoster schreef:Dit is een motor op basis van Renault, ik vraag mij af hoe de echte Volvo motoren bv in de 850 of de oude v70/v90 in elkaar zitten.
Het zelfde... Maar dan met een cilinder extra.
De motoren zijn namelijk van Volvo... op de 1.8i na.. die is van Mitsubishi. De diesels zijn wel weer van Renault ....
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
frankampe
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 28 jan 2018, 16:16
6
Model: S40
Bouwjaar: 2000

Re: Distributieriem is geknapt / losgeschoten / gebroken / kapot wat nu?

Bericht door frankampe »

Beste,

Ik zou ook de distributieriem vervangen.
Kun je me wat raad geven (heb nog nooit gedaan)

mvg,
Frank
0498/407593
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Distributieriem is geknapt / losgeschoten / gebroken / kapot wat nu?

Bericht door volvoS40 »

Heb je diverse pb gegeven, plus een how to die online staat.

Als je het nog nooit gedaan hebt, zou ik het laten, en is het beter dat je eerst een keer met iemand mee kijkt.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Plaats reactie