Distributieriem is geknapt / losgeschoten / gebroken / kapot wat nu?

Preventief onderhoud, APK, Intervallen, Beurten, (Distributie, multi enz)Riemen, Olie enz
testkees
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 10:34
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2003
Locatie: Heemskerk

Re: Distributieriem geknapt

Bericht door testkees »

http://www.2carpros.com/diagrams/volvo/s40/2001

Handige link V-snaar Routing en timerbeld diagram :think
Gebruikersavatar
tkoster
Idle
Idle
Berichten: 79
Lid geworden op: za 09 jul 2011, 16:12
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leiden

Distributieriem gebroken

Bericht door tkoster »

Beste lezers,
Bij mijn volvo V40 1998, 1.8 is vandaag de distributieriem gebroken.
De riem zat er 5 jaar op, en had 100.000km gelopen.
Is dat niet erg snel ?
Is dat nog te repareren met een kop van de sloop ? Heeft iemand daar ervaring mee ?
Mochten de kosten te hoog oplopen, is er op dit forum nog interesse de auto over te nemen voor onderdelen ?
De auto heeft lederen interieur, uitlaat van 1 jaar oud, nieuwe remklauwen achter, 1 nieuwe remklauw voor, LPG installatie waarmee 120k is gereden, trekhaak, inbraak alarm.
Groeten
Theo
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door volvoS40 »

Alles is te repareren, de vraag is alleen even, loont het de auto zelf nog.
Ongeacht dat er veel nieuwe onderdelen op en aan zitten en diverse pretpakketen (airco, cruise control etc) heeft zo'n wagen nog maar een bepaalde dagwaarde.
In dat opzicht loont het dus niet, maarrrrrr je weet wel wat je zelf aan je wagen hebt en hoelang je er nog mee wou rijden, dan kan het (voor je zelf) wel lonen.

Een kop is wel te halen bij de reguliere sloop (denk aan alexanderpolder waar er een aantal zitten) Hoeveel zoiets moet kosten ligt aan de plaatselijke sloop.
Als je het werk door een forumlid of andere (goede)beun dit laat doen, is hier weer een prima wagen van te maken.

Wel moet er op gelet worden wat er voor schade in het blok is. Dat er kleppen krom zijn geraakt zal ongetwijfeld, de vraag is dan alleen even... hoe zijn de zuigers... zijn deze ook stuk geslagen (bij het raken van de kleppen) bij het knappen van de riem, hier kom je eigenlijk alleen achter door de kop te lichten.

Naast dus een *andere kop zit je verder aan een *nieuwe pakking tussen de cilinderblok en kop, net als *vloeibare pakking om de kleppendeksel opnieuw te bevestigen (anders kom je niet bij de bouten voor het onderblok) Daarnaast ben je een nieuw *riemenpakketje nodig (Distributieriem, spanrol en looprol, en mooist een waterpomp). *koelvloeistof en (eventueel) olie.

kasjing....

Zou zo'n keuze wel even overwegen.
Net als dat je veel (zou je een ander exemplaar nemen van rond het zelfde bouwjaar) zou kunnen overzetten naar je nieuwe 2e hansje.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door texaco »

Beter een complete motorswap doen dan?
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
rendier21
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 19 jan 2014, 09:20
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door rendier21 »

heb ik gehad met de audi 100 2.5 tdi en vw passat 1.9 tdi

bij vw zelfs nokkenas krom

kop zal gelicht moeten worden om te kijken

als je mazzel hebt is het alleen een andere kop erop
Gebruikersavatar
tkoster
Idle
Idle
Berichten: 79
Lid geworden op: za 09 jul 2011, 16:12
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leiden

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door tkoster »

Beste lezers,

Hoeveel kilometer rijden jullie met een distributieriem voordat deze wordt vervangen ?
Met name phase 1, 1.8 eigenaren ?

Ik overweeg om de volvo in onderdelen te verkopen, of bij een garage die veel volvo's repareert de auto voor onderdelen in te ruilen zodat ik nog wat korting krijg op het volgende 2e hansje.

Nu zie ik hier op het forum of op MP regelmatig volvo's die in onderdelen worden verkocht, maar kan je de kale body dan nog bij de sloop kwijt, of moet je dan weer de hoofdprijs betalen. Iemand ervaring ?

Evt zou ik nog een V40 met stoffen interieur kunnen kopen en mijn lederen interieur overzetten, en de nieuwe onderdelen eraf halen en bewaren voor "later", maar ja, dat is ook een hoop werk en bovendien passen veel phase 1 onderdelen niet meer op een phase2 (remmen, uitlaat schokdempers, past denk ik niet), dus dat lijkt mij niet een goede optie.

Analyse van het mankement:
Ik heb vanavond de bougies eruit gehaald en met een endoscoop in de cilinder gekeken. Daar liggen zo te zien een paar brokjes metaal en wat witte sludge, ik denk olie met koelwater.
Maar dus geen totale ruïne zo op het eerste gezicht. Maar goed, daarvoor zal de kop er toch af moeten.
Kop van de sloop kost 200 euro, vlakken 50 euro, nieuwe dist set 164 euro, of alleen de riem 50 euro, inlaat en uitlaat pakking 45 euro, koppakking 15 euro Materiaal kosten dus 360 euro minimaal en ik denk ca 10 uur werk dus 400 euro arbeidsloon. Met wat koelvloeistof en andere zaken die ik vergeten ben kost het al snel 800 euro.

Dat is inderdaad meer dan de economische waarde.
Ruilmotor kost ca 500 euro, en ook dat kost denk ik 10 uur werk, minstens.

Nu kan ik besparen op de kop en het arbeidsloon (zelf doen of deels zelf doen). Dus dat ga ik eerst maar eens onderzoeken.

Ik heb uiteraard even met de garage gebeld die de riem er destijds had opgezet, zijn reactie was dat de riem toch wel 120k moet meegaan, maar dat ik gewoon pech heb gehad, is wel zo maar enige coulance was toch wel aardig geweest. In elk geval zal ik bij de volgende keren dat ik de bougies vervang ook even de kap van de distributie eraf halen om te bekijken hoe de riem eruit ziet. Een versleten riem moet je denk ik wel kunnen herkennen aan droogte scheurtjes oid. Is dat zo ?
Ik het trouwens op Internet een onderhoudsschema gevonden voor volvo´s waarin staat dat de riem bij 90k of 5 jaar moet worden vervangen. Meestal lees ik 120k.

Bedankt voor jullie antwoorden op mijn vragen.

Groeten
Theo
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door volvoS40 »

een riem hoeft niet per defenitie 120.000 mee te gaan. het of/of

of zoveel jaar of 120.000 km.

zelf auto slopen zit er tegenwoordig niet meer in, rdw wil dat je de wagen nu onder beheer laat slopen of inlevert bij de sloop zelf.
Nu is daar wel een mauw aan vast te knopen door met je papiertjes naar de rdw te gaan en het ding te laten exporteren (15 euro) en je bent van je wagen af (rest prak je bij de oud ijzerboer om de hoek)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door EnigmaEll »

Volgens mij is 120 bij de GDI blokjes.

De volvoblokken zouden 160 dkm en of 10 jaar mee moeten gaan.
Dus je hebt gelijk dat dit vroegtijdig is gebeurd en dat hier iets niet klopt.
Kijk je boekje er nog even op na. Daar zou het in moeten staan.

Als de V niet teveel emotionele waarde heeft zou in onderdelen inderdaad een goed alternatief kunnen zijn ten opzichte van het oplappen van de wagen.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door volvoS40 »

Ph1 is eerder ;)

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door EnigmaEll »

Klopt.
Maar nog steeds ver boven het interval wat hier wordt geschetst.
Dat klopt dan weer niet. :think
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door volvoS40 »

moet vervangen worden om de 120.000 km (7 jaar) .... (staat ook in alle boekjes) wagen heeft hem 100.000 (5 jaar) = 20.000.
Hoe groot is de kans dat andere invloeden mee spelen ? Het verweer van rubber, het te weinig gebruiken van de auto misschien dat dit ook invloed heeft op de metalen gevlochten band in de riem.

Riem kan zelfs we ergens langs geschuurd zijn dat deze vroegtijdig is gaan rafelen, of een riem die "toevallig" de uiterste houdbaarheid datum niet wou overschrijden.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
tkoster
Idle
Idle
Berichten: 79
Lid geworden op: za 09 jul 2011, 16:12
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leiden

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door tkoster »

Ik heb de beschermkappen ed losgehaald, en de riem is helemaal niet gebroken, maar langs de hele zijkant is ongeveer 4mm weggerafeld. Alsof er iemand een mes of zo tegenaan heeft gehouden bij het draaien, zo ziet het eruit. De riem loopt ook niet meer in het midden maar aan de zijkant, bij de afdekkappen.
Dus ik vermoed dat de riem langzaam naar de zijkant is gelopen, tot het niet verder kon, en daarna ergens tegenaan is gelopen.
Hoe dat nu kan moet ik nog onderzoeken, een riem kan toch niet zomaar scheeflopen.
https://drive.google.com/file/d/1jCJidE ... sp=sharing

De riem zit dus nog voor 3/4 deel wat nog op de beide nokkenassen, de spanning is wel minder dan ik zou verwachten, maar niet weg.

Dus wellicht heb ik geluk, en is een nokkenas alleen een tand verschoven, dat ga ik eerst even bekijken voor ik de kop eraf haal.
Ik dacht door de endoscoop schade te zien en brokstukjes, maar helaas kan je daarmee alleen naar beneden kijken op de cilinder dus de status van de kleppen kan ik niet zien.

Nu heb ik een vraag : ik moet de distributieriem eraf halen, en wellicht een nieuwe erop zetten, als ik denk dat er verder geen schade is.
Maar zo te zien zit de motorsteun aan de kant van de riem, in de weg. Kan ik die zo loshalen, of moet er dan een steuntje onder het blok ?

Nog een vraag : bij de APK stond de auto op een oprij brug, om de wielen los te laten hangen zette de monteur een bok aan de voorkant onder het subframe, op de plek waar die 2 dikke bouten naast elkaar zitten, zeg maar tussen de wielen, in het midden, en liet de brug een stukje zakken. Kan je de auto daar eigenlijk wel op zetten, of zou er dan iets verschoven zijn wat dit heeft getriggered ?
Gebruikersavatar
tkoster
Idle
Idle
Berichten: 79
Lid geworden op: za 09 jul 2011, 16:12
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leiden

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door tkoster »

Weer wat verder met de demontage :
Blok ondersteund met houten balken, motorsteun verwijderd, en riem eraf gehaald.
Spanner en looprol draaien goed en hebben geen slijtage.
Er was een stuk rubber vastgelopen bij de voorste nokkenas tussen het wiel en het blok, waardoor die denk ik blokkeerde en de auto is afgeslagen.
Rubber verwijderd, maar de nokkenas loopt zeer zwaar, de achterste nokkenas loopt soepel.

Dus nu maar kleppendeksel eraf en verder kijken, maar de oorzaak weet ik nog steeds niet, de riem is naar buiten toe gelopen en heeft daar ook een sleuf gefreesd in de onderste afdekkap. Wellicht teveel spanning op de riem geweest, of lagers van nokkenas versleten.

Maar wel duidelijk is dat in het vervolg je toch bij elke beurt even moet checken hoe de riem erbij staat. Eigenlijk jammer dat er afdekkappen overheen zitten, het zou handiger zijn als er een kap opzat die met een paar clipjes los te halen was om even te kijken, of gewoon geen kap. De multiriem heeft ook geen kap, nu is die wat minder kritisch, maar juist bij de kritische riem wil je een goede check kunnen doen. De kans dat er wat tussenkomt zonder kap, weegt denk ik niet op tegen het niet kunnen zien van de slijtage. Bij de volgende auto, deze of een ander, ga ik het wel zorgen dat ik er snel bij kan, middels een modificatie. Ik check maandelijks de olie, en dan is het handig om ook even naar de riem te kijken, dat een auto fabrikant daar nou niet aan denkt...

Wordt vervolgd, en later komen de foto's.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door volvoS40 »

ik zou de riemspanner en loop rollen als nog mee vervangen bij nieuwe riem.
neem tevens je waterpomp mee.

niet op zulke dingen gokken.
Verder uiteraard checken of alles nog op tijd staat.

denk dat je vreselijk veel mazzel hebt gehad.

trek de bougies er eens uit ;) dan loopt alles een stuk lichter.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
tkoster
Idle
Idle
Berichten: 79
Lid geworden op: za 09 jul 2011, 16:12
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leiden

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door tkoster »

Vandaag de kop eraf gehaald, 1 rij kleppen is verbogen.
En in de zuigers staan afdrukken van de kleppen, dus schade aan de bovenkant van de zuigers.
Foto's staan hier

Nu heb ik op Internet gelezen dat mensen ook met beschadigde zuigers en een nieuwe kop weer een werkende motor konden krijgen. Maar ja, wat is de kans op schade aan de cilinderwand , de drijfstang, en de krukaslagers ?

Bovendien zijn de zuigers erg verkoold, zeker de laatste, dus de motor was zowiso niet meer in top conditie, olieverbruik viel erg mee 1 liter op 5000km, en bij APK was mengsel dik in orde.
Verklaart wel waarom de laatste bougie altijd gitzwart was.
In het kleppendeksel zit trouwens ook zwarte kool aanslag, ik heb er altijd shell olie in gedaan, elke 25k olie ververst.

Tja, dus ik overweeg om de auto voor onderdelen te verkopen, of nog weer te repareren. Eigenlijk heb ik er geen kop van 250 euro voor over, beetje duur experiment om te kijken of het nog draait. Maar ja, als iemand nog een kop heeft voor "weinig", wil ik het nog wel proberen, weer 2 dagen sleutelen, paar pakkinkjes, nieuwe riem, paar tientjes vlakken, en het zit weer in elkaar.

Als iemand de volvo wil overnemen voor onderdelen, (ik haal wel de radio, speakers, en misschien LPG eruit), is dat ook een overweging waard. lederen interieur, goede zomer en winterbanden op auturus LM velgen, mistlampen, bagage afdekplaat, 3 nieuwe remklauwen, uitlaat van 1 jaar oud, cruise control, verzwaarde schokdempers achter tbv LPG-tank (ton daarmee gelopen). Dus aan onderdelen heeft het nog wel waarde denk ik. Of als je zelf een garage hebt en tijd, en je kan er een nieuwe motor inzetten, kan je er weer een rijdende auto van maken, motor kost 300 euro op de sloop. Ik heb geen inbouw gelegenheid of tijd om de motor op te halen en uit/in te bouwen.
Op de bovenstaande link staan foto's.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door volvoS40 »

Zolang de zuigers verder goed zijn, op de kleine afdrukken na, zou de rest gewoon moeten draaien.

Je kunt de krukas een slimger geven om te zien hoe deze draait.

Aanslag heeft elk blok wel.

Omtrent aanbieden voor onderdelen of compleet moet ik je toch even verwijzen naar de verkoop afdeling. Dat gaan we niet hier doen.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
tkoster
Idle
Idle
Berichten: 79
Lid geworden op: za 09 jul 2011, 16:12
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leiden

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door tkoster »

Ik heb de krukas gedraaid, en inderdaad loopt die goed, en ik kan bij de sloop in R'dam alexander een kop krijgen voor 100 euro, dus dat ga ik proberen één dezer dagen.
Nog wat extra materiaal nodig, zoals nieuwe riem maar dat zal niet al te veel zijn. Waterpomp ed laat ik zitten, eerst kijken of het goed loopt.

Hoe werkt dat nou met die merktekens ? Ik kon op het getande krukaswiel geen merkteken vinden, wel op het blok een verticale streep waar blijkbaar een merkteken tegenover moet staan. Op de poelie zat wel een merk-gaatje. Waarschijnlijk zo gemaakt dat je het vanuit de wielkast kan zien, maar echt nauwkeurig is dat niet. Ik zou eigenlijk op de vertanding een merkteken verwachten. Als ik het gat op de poelie uitlijn met het merkteken op het blok zou je verwachten dat als die in lijn staan, de 1 cilinder op het bdp staat, Maar dat is niet zo, die is dan al een paar graden doorgedraaid. Dus even vooruitlopend op de inbouw, vond ik het wat vreemd. En bij de inbouw moet je natuurlijk uitkijken dat de kleppen niet de cilinder raken in het proces van het verdraaien van nokkenassen en krukas om het zaakje in lijn te krijgen, de truc daarvoor weet ik nog niet.

Ik hoorde dat de donor kop niet mag worden gevlakt vanuit volvo fabrieks voorschrift. Heeft iemand van jullie wel al eens een kop vervangen en gevlakt ? Voordeel is dat je wat meer compressie en vermogen krijgt, zeker handig ter compensatie van LPG vermogensverlies.

En ik heb de officiële fabrieks specs van de distributieriem van de importeur op schrift ontvangen : interval - 120.000 km of 8 jaar. Tussendoor geen onderhoud nodig, garage mag de riem controleren maar hoeft niet. Bij een echte volvo dealer zou je aanspraak op garantie kunnen maken, maar ja, daar ben ik niet geweest, wel bij een volvo garage, niet dealer zijnde. Ik ga er toch even langs.

En ik vraag mij af hoe ik die zwarte koolaanslag van de zuigers verwijder, ik denk aan http://www.industore.nl/finishing/3m-sc ... ijf-115-mm. (gezien op youtube)
Daarmee kan je ook resten van vloeibare pakking verwijderen, wellicht handig voordat het kleppendeksel er weer op gaat. Daar schijnt ook vloeibare pakking tussen te zitten, al heb ik dat bij de demontage niet gezien, volgens Vadis moet daar met een roller vloeibare pakking op worden gezet dus het zal er wel op zitten. Maar even reinigen kan geen kwaad.
Als de zuiger op bdp staat komt die bijna over de rand van de cilinder heen, ziet eruit als een glas water wat te vol zit. Dus dat kan je dan goed schoonmaken met zo'n draaiende borstel zonder schade aan de cilinderwand. Openingen even afplakken en met de stofzuiger de resten direct opzuigen, is het plan.

Waanzinnig hoeveel koolaanslag erin zit, zelfs in het huis van het kleppendeksel zit verkoolde olie, misschien een bijverschijnsel van LPG rijden.

Nou ja, experiment wordt vervolgd, bij goed weer, auto staat voor de deur buiten, onder het toeziend oog van handhaving, je mag natuurlijk geen wrak voor de deur hebben, maar dat is het blijkbaar nog niet.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door volvoS40 »

tkoster schreef:Hoe werkt dat nou met die merktekens ? Ik kon op het getande krukaswiel geen merkteken vinden, wel op het blok een verticale streep waar blijkbaar een merkteken tegenover moet staan. Op de poelie zat wel een merk-gaatje. Waarschijnlijk zo gemaakt dat je het vanuit de wielkast kan zien, maar echt nauwkeurig is dat niet. Ik zou eigenlijk op de vertanding een merkteken verwachten.
Dat klopt, het is vervelend te zien, het merk-gaatje moet tegenover de verticale streep staan.
Hoe het officeel moet...
"krukas uitlijnen aan de hand van markerinegn"
- verwijder de startmotor
- verwijder de afsluitdop
- breng de schuifmaat (borgpen) aan.
- draai de krukas tegen de klok in tot deze niet meer verder gaat.

Donorkop zet je voor demontage ook goed (merktekens beide omhoog gelijk met de kaptekens).
Bij terug monteren kom je er toch achter dat de nokkenassen niet recht blijven liggen (scheef omhoog), deze druk je (alles word automatisch in de juiste stand gedrukt) weer op zijn plek als je de kleppendeksel terug plaatst. (zie foto met nokkenassen, deze was nog iets vervelender omdat ik er 1 had zonder VVT poelie die terug geplaatst moest worden (vorige was defect, centrale bout was afgebroken))
tkoster schreef:Ik hoorde dat de donor kop niet mag worden gevlakt vanuit volvo fabrieks voorschrift. Heeft iemand van jullie wel al eens een kop vervangen en gevlakt ? Voordeel is dat je wat meer compressie en vermogen krijgt, zeker handig ter compensatie van LPG vermogensverlies.
Nu heb je vlakken en vlakken.
1) vlakken = kop schoonmaken
2) vlakken = fractie van een mm er af halen

Nu hoef je alleen voor optie 1 te kiezen.
Verder moet je goed in de gaten houden hoe je de kop licht van het blok.
3 7 .9 .5 1
4 8 10 6 2.
Omdat er een gewone pakking tussen zit, komt dit ook weer goed en drukt de eventuele oneffenheid weer dicht.
volgorde van bouten terug plaatsen.
7 3 1 5 9
8 4 2 6 10

eerst 20nm
2e keer 60nm
daarna nog eens een hoek van 130 graden.
tkoster schreef:En ik vraag mij af hoe ik die zwarte koolaanslag van de zuigers verwijder, ik denk aan http://www.industore.nl/finishing/3m-sc ... ijf-115-mm. (gezien op youtube)
Daarmee kan je ook resten van vloeibare pakking verwijderen, wellicht handig voordat het kleppendeksel er weer op gaat. Daar schijnt ook vloeibare pakking tussen te zitten, al heb ik dat bij de demontage niet gezien, volgens Vadis moet daar met een roller vloeibare pakking op worden gezet dus het zal er wel op zitten. Maar even reinigen kan geen kwaad.
Aanslag heb je toch overal, ook in het blok (olietroep). compleet voorkomen kan je het toch niet.
Ook de nokkenassen zullen een vieze aanslag hebben.
Gebruik een scheermesje of een pakkingschraper (of wat er op lijkt) om restanten te verwijderen.
Verder kan je diverse huishoud middelen gebruiken om de randen te ontvetten, etc... remmenreiniger, wd40, spiriutus etc.. je kunt zo gek mogelijk niet bedenken. Zolang het maar niet een bijtend middel is en als je het hiernaar maar weer droog afneemt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tussen de kop en kleppendeksel moet idd vloeibare pakking. Dit is niet veel, als je een kleine hoeveelheid er over haalt, en je drukt het aan, perst dit zich vanzelf weer verder uit zodat het dicht dicht zit. Dit geld ook voor de carterpan. Vloeibare pakking dealer kost btw 40 euro... (krijg je een leuk kleurtje) bij de autoboer om de hoek 15 euro, en je kunt er 10 auto's mee doen.... (zwart/grijs) vloeibare pakking moet wel tegen olie kunnen. Wel alles meenemen, op de foto van de kleppendeksel is nog niet alles mee genomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

<embed width="600" height="361" type="application/x-shockwave-flash" allowFullscreen="true" allowNetworking="all" wmode="transparent" src="http://static.photobucket.com/player.swf" flashvars="file=http%3A%2F%2Fvid1084.photobucket.com%2Falbums%2Fj416%2Fvolvos400%2Fmeetings%2Fmeetingrenee%2FC24F6DF0-A705-42A3-A81E-4D46907CD55F_zpsyhirfdyg.mp4&title=">[/video]

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tkoster schreef:Nou ja, experiment wordt vervolgd, bij goed weer, auto staat voor de deur buiten, onder het toeziend oog van handhaving, je mag natuurlijk geen wrak voor de deur hebben, maar dat is het blijkbaar nog niet.
muahahaha zolang alles er netjes uitziet.... geen olie achterlaat, rommel, uitstekende voorwerpen en je de gemeente regels door en door kent... kan er veel.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
tkoster
Idle
Idle
Berichten: 79
Lid geworden op: za 09 jul 2011, 16:12
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leiden

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door tkoster »

Bedankt voor de tips en foto's.
Ik heb vandaag geprobeerd de oude gescheurde distributieriem eraf te halen zonder deze door te snijden, tenslotte moet er ook weer een nieuwe op, dus ik moet weten hoe dat moet.
Nu schijnt dat te kunnen zonder de poelie eraf te halen, maar de vraag is hoe. Aan de onderzijde van de krukaspoelie zit een rond metalen plaatje tussen het blok en de poelie, zeg maar een soort metalen beschermkapje. De opneming tussen de poelie en het plaatje is ca 2mm, daar past geen riem tussendoor.

Dus of ik ken het trucje niet, of de poelie moet er toch af, maar dan is de vraag hoe zonder speciale tools, de 4 boutjes is geen probleem, maar de centrale moer losdraaien lukt niet zonder dat ik de poelie ergens kan tegenhouden.

Alvast bedankt voor de tips.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Distributieriem gebroken

Bericht door volvoS40 »

tkoster schreef:Nu schijnt dat te kunnen zonder de poelie eraf te halen, maar de vraag is hoe. Aan de onderzijde van de krukaspoelie zit een rond metalen plaatje tussen het blok en de poelie, zeg maar een soort metalen beschermkapje. De opneming tussen de poelie en het plaatje is ca 2mm, daar past geen riem tussendoor.
poelie kan er op blijven.
aan de onderkant/zijkant zit idd een metalen plaatje. Dat plaatje zit maar vast met 2 boutjes.
Deze draai je er uit. en je hebt meer ruimte. De riem kan er nu op zijn zei (wat gefriemel) er tussen door.

De nieuwe riem kan op de zelfde wijze ook weer terug. Plaatje wel weer terug zetten.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Plaats reactie