Alles mbt groot / klein onderhoud beurt voor diesel (1.9D TD enz

Preventief onderhoud, APK, Intervallen, Beurten, (Distributie, multi enz)Riemen, Olie enz
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Auto 1 jaar in bezit: vragen over APK+onderhoud (wat zelf?)

Bericht door Harry »

Nog 2 weken en dan heb ik mijn auto een jaar. Ondertussen zijn we ruim 20.000km verder en heb ik het nodige veranderd, waaronder best wel veel zelf gedaan, of met enige hulp van forumleden. :tumbup
Nu ik de auto bijna een jaar heb, heb ik natuurlijk ook bericht gehad dat de APK weer voor de deur staat. :tumbdown Bij mijn vorige auto heb ik er nooit zo op gelet en kreeg deze altijd een beurt+APK en was ik weer een rib uit m'n lijf kwijt. :swear Nu wil ik eigenlijk proberen het anders te doen: zoveel mogelijk zelf, maar ik vrees wel dat ik jullie hulp daar hard bij nodig heb. (A)

Waarom wil ik het zelf doen?
Niet alleen om geld te besparen, maar zeker ook omdat ik het wel leuk vind om een beetje te klussen, en vooral vanwege de voldoening achteraf als het je gelukt is. (H)

Waarom heb ik hulp nodig?
Omdat ik de balle verstand heb van autotechniek, maar het wel een uitdaging is om het een en ander te leren. Wie weet kan ik het de volgende keer dan zelf.

Wat moet er bij mij gebeuren?
* Uiteraard moet de auto APK-klaar zijn. Ik denk dat de verlichting zeker afgesteld moet worden, maar ik heb begrepen dat je dat zelf eigenlijk niet kunt. Daar zal ik dus mee naar een garage moeten. Maakt het nog uit welke (bv. de garage op de hoek, de dealer of de kwikfit?)

* Ik heb een diesel, dus bij de APK zit ook een roetmeting, iets waarbij de distributieriem nogal op z’n donder krijgt. Nu is deze 60000 km geleden (4 jaar geleden) vervangen. Kan ik daar nog met een gerust hart mee door?

* Bij de vorige kleine beurt had ik een aantekening dat de remschijven aan de voorkant minder werden en dat deze tzt vervangen moeten worden. Wordt hierop ook gecontroleerd bij de APK? Twee jaar geleden zijn de remblokken achter vervangen. Maar moeten blokken/schijven niet tegelijk vervangen worden? En is het dan ook nodig om links en rechts tegelijk te vervangen, of misschien zelfs wel alles rondom tegelijk? Maakt een merk schijven/blokken nog uit? Het gaat om een 102pk diesel die max.190km/u kan, dus ik kan me voorstellen dat er minder eisen gesteld hoeven worden aan remmerij voor mijn auto als voor bijvoorbeeld een (gechipte) T4.

* Bijna 15000km geleden is een kleine beurt uitgevoerd. Het volgende is toen gedaan: Lucht, interieur-, brandstof- en oliefilter vervangen, olie vervangen en controle van remmen, motor, vloeistofniveau’s en verlichting. Dit kostte mij 280 euro! :O :swear Volgens mij kan ik hier heel veel verdienen door een heel groot gedeelte zelf te doen. Ik bedoel, ik kan zelf wel de vloeistofniveau’s controleren (dat doe ik al regelmatig) en kijken of alle lampjes het doen. Misschien is het vervangen van de filters ook best wel te doen. Olie vervangen wordt moeilijk omdat ik niet zo makkelijk onder de auto kan komen waardoor ik het er niet uit kan krijgen. Of iemand moet een oplossing daarvoor hebben. Controle van de remmen en motorisch controleren wordt moeilijk voor mij, want ik heb er geen verstand van. Ik denk dat ik best wel een substantieel bedrag kan besparen, maar zie ik wat over het hoofd of stelt het eigenlijk niet eens zoveel voor?

* Wat is het verschil tussen een grote en een kleine beurt? Zitten daar ook dingen tussen die ik zelf kan (leren) doen? Is het met een km-stand van 180.000 ook nodig een grote beurt uit te voeren?

Als je al tot hier gekomen bent met lezen heb je een heel verhaal gelezen met vele vragen. :-D Er zijn vast mensen hier die mij het een en ander uit kunnen leggen. Misschien (hopelijk :O) is er ook wel iemand die zelf automonteur is (of ervaring heeft met bovengenoemd onderhoud) die mij een praktijkles auto-onderhoud kan en wil geven. Uiteraard zal e.e.a. op de gevoelige plaat worden vastgelegd zodat alle forumleden er wat aan hebben (knowlegde base). Ook kan ik bijvoorbeeld een wederdienst aanbieden wat betreft een fotoshoot. (H)
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Auto 1 jaar in bezit: vragen over APK+onderhoud (wat zelf?)

Bericht door schaefer »

Wat betreft lampen stellen, maakt niet uit welke garage. Hebben allemaal min of meer hetzelfde apparaat en is een klusje van 5 minuten maximaal.

Je distributieriem moet nog wel tijdje meekunnen lijkt me. Tip: zeker bij dieselmotoren (i.c.m. mogelijk de wat langzamere rijder) vervuilt de motor waardoor een roetmeting soms slecht kan uitpakken. Rijd de auto eens goed warm, dan stukje snelweg of 80 km weg en jaag 'm maar 's goed in zijn toeren. Gewoon aantal km's lekker tot aan zijn max. toeren rijden, af en toe laten terugkomen en weer vol gas erbij. Zo brand je de motor en uitlaatsysteem eens goed schoon, ten goede van de roetmeting. Zorg ervoor dat de auto wel goed warm is :vertag En doe dit zeker een aantal km om alles goed schoon te 'blazen'. (H)

Remmerij wordt zeker op gecontroleerd bij de apk. Blokken en schijven hoeven niet tegelijk vervangen te worden. Mits je de blokken op tijd vervangt kunnen de schijven aantal blokkensetjes mee. Minimale schijfdikte staat ergens op het forum vermeld (let op minimum), voor safety vervangen als je aan het minimum zit. Daarnaast is het wel aan te raden blokken en/of schijven links en rechts tegelijk te vervangen.

Hoop dat je nu wat antwoorden hebt.

suc6
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
martink
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:27
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Gorredijk

Re: Auto 1 jaar in bezit: vragen over APK+onderhoud (wat zelf?)

Bericht door martink »

De distributieriem kan nog 2 jaar en 60.000KM blijven zitten.
Brandstoffilter hoeft ook nog niet vervangen te worden.
Luchtfilter en interieurfilter controleren om vervuiling.
Olie en oliefilter vervangen.
Wanneer ik de schijver vervang neem ik de remblokken ook altijd mee.
Wij monteren altijd fedro remblokken, bevallen goed en geen gepiep van de remmen. Schijven moet je ook geen goedkope troep nemen, maar betaal liever iets meer en heb geen last van kromme remmen.
Remvloeistof zou ik ook vervangen, want dat moet 1x per 2 jaar. Neem hier dot 5.1 voor is wat dunner en heeft veel hoger kook temp.
Voor de rest de wielen op speling, wiellagers, remslangen en veren controleren.
Uitlaat enzo ook niet vergeten.

Wil je wel eens hiermee helpen.
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Auto 1 jaar in bezit: vragen over APK+onderhoud (wat zelf?)

Bericht door schaefer »

Gebruik voor je remmen DOT 4 a.u.b.
Is meest gangbare en wordt bovendien door volvo voorgeschreven voor deze auto's, doen ze niet voor niets :-D
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
martink
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:27
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Gorredijk

Re: Auto 1 jaar in bezit: vragen over APK+onderhoud (wat zelf?)

Bericht door martink »

schaefer schreef:Gebruik voor je remmen DOT 4 a.u.b.
Is meest gangbare en wordt bovendien door volvo voorgeschreven voor deze auto's, doen ze niet voor niets :-D
Ben zelf monteur en wij op het bedrijf gebruiken voor alle auto's DOT 5.1. Deze is mengbaar met alle typen remvloeistof en heeft als voordeel dat het een hoger kookpunt heeft en dunner is en daardoor weer makkelijker te verpompen.
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Auto 1 jaar in bezit: vragen over APK+onderhoud (wat zelf?)

Bericht door schaefer »

martink schreef:
schaefer schreef:Gebruik voor je remmen DOT 4 a.u.b.
Is meest gangbare en wordt bovendien door volvo voorgeschreven voor deze auto's, doen ze niet voor niets :-D
Ben zelf monteur en wij op het bedrijf gebruiken voor alle auto's DOT 5.1. Deze is mengbaar met alle typen remvloeistof en heeft als voordeel dat het een hoger kookpunt heeft en dunner is en daardoor weer makkelijker te verpompen.
Zijn ook zat garages die standaard DOT4 overal ingooien. Hoger kookpunt heeft naar mijn idee echt 0,0 meerwaarde bij deze auto's, zo warm wordt die vloeistof echt niet. Daarnaast kan een vloeistof nog zo goed vermengbaar zijn met andere vloeistoffen, liever niet. Precies hetzelfde als geen olie mixen, geen koelvloeistof mixen etc. Één vloeistof gebruiken. Wat betreft het makkelijker doorpompen?? Ben benieuwd naar de meerwaarde hiervan, neem aan dat het systeem best een bepaalde tegendruk mag/moet hebben. Ik wil het wel voelen als ik mijn koppelingspedaal intrap :-D
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Auto 1 jaar in bezit: vragen over APK+onderhoud (wat zelf?)

Bericht door Harry »

Bedankt voor de antwoorden voor zover. Ik ga eens even een PB'tje sturen. (H)

@schaefer: ik denk dat het met de vervuiling van mijn motor/uitlaatsysteem wel goed zit. Ik trap 'em regelmatig ff op z'n staart. (A) (H)
phunk
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: di 01 dec 2009, 14:51
14
Model: V40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: België

Onderhoudskosten op 120K

Bericht door phunk »

Beste volvo liefhebbers,
Ben helemaal nieuw op het forum en ga direct in huis vallen met een paar vraagjes.

Ik sta op het punt om een mooie V40 1.9D te kopen (115pk) bouwjaar 2004
De prijs is vrij zacht, maar de wagen heeft nu 115.000 km.
Dus nieuwe distributie riem....
Aan welke kosten mag ik me nog verwachten,...?
Ik denk aan spanrollen en waterpomp, weet er iemand of die moeten mee vervangen worden op 120 000 ?
Is dit ook niet he punt waarop de remschijven aan vervanging toe zijn ?
Vrees een beetje dat er nog wat heel wat kosten gaan zijn aan die wagen...

Deze Belg is jullie alvast heel dankbaar...
grtz
Volvo V40 1.9TD 85KW 2004
Saab 9-3 2.2Tid Vector 2003
davotje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:47
14

Re: Onderhoudskosten op 120K

Bericht door davotje »

Hoi,

Ik weet niet van waar in België je bent maar in Paal-Beringen zit een onofficieele volvo-specialist.
Deze heeft goede prijzen (zeker tov dealer) en veel volvo-kennis:
http://www.emmotors.be (onderaan op website op "verder" klikken)
Ga daar maar eens horen wat alles zou kosten. (of telefoneer even)

Remschijven kan je zien (aan de buitenste rand kan je zien hoe diep ze ingesleten zijn.), zit er een dikke rand (van ong. een 2 mm denk ik) op zijn ze aan vervanging toe

Grts
Bavo
phunk
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: di 01 dec 2009, 14:51
14
Model: V40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: België

Re: Onderhoudskosten op 120K

Bericht door phunk »

Ondertussen eens langsgelopen in een officiele Volvo garage, en die denken toch richting 5 a 600 euro.
Remmen en remblokken kan ik zelf doen, en het valt me net in dat ik een mooie personeelskorting heb op volvo onderdelen, dus dat zal wel meevallen.
Volvo V40 1.9TD 85KW 2004
Saab 9-3 2.2Tid Vector 2003
phunk
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: di 01 dec 2009, 14:51
14
Model: V40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: België

Re: Onderhoudskosten op 120K

Bericht door phunk »

Ben gaan kijken naar de auto, en heb hem gekocht, moet wel nog afwacht op het oordeel van de keuring
om te weten of de koop defenitief doorgaat.
Remschijven en remblokken vooraan zagen er goed uit.
Achterste remblokken waren wel versleten, maar is nou niet meteen een grote kost.
pics vindt je hier
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... 791#p41791
Volvo V40 1.9TD 85KW 2004
Saab 9-3 2.2Tid Vector 2003
Gebruikersavatar
RubenT
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 23 sep 2009, 15:51
14

Onderhoud op 165 000 km 1.9D

Bericht door RubenT »

Als ik kijk op mijn vorig "klein onderhoud" op 135000km van mijn v40 zie ik enkel nieuwe olie, filters en bijvullen ruitenvloeistof.

Op 150 000km is er een "groot onderhoud" geweest met een nieuwe distributieriem,rollen, vliegwiel enz.

Nu op 165 000km gaat het weer een "klein onderhoud" zijn maar wat moet er nu vervangen worden?
Weer nieuwe olie- en dieselfilter, verse olie in de motor ?

Het gaat om een 1.9d van 2000 met 95pk.

Alvast bedankt
Ruben
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Onderhoud op 165 000 km 1.9D

Bericht door R.O.B »

Om de 15k zou goed kunnen. Misschien ook wel interieurfilter als die er bij jou in zit of remolie.
Sjaap
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: di 23 aug 2011, 19:56
12

Onderhoud V40 250-400 dkm

Bericht door Sjaap »

Beste iedereen,

Ik overweeg de verkoop van mijn Volvo 965 en een V40 ph.3 te kopen. Graag ontvang ik van jullie wat advies omtrent het onderhoud.

De V40 is voorzien van een franse krachtbron, hier over heb ik wat twijfels. Is het verstandig een V40 met 250k op de klok of ben ik dan ambitieus?
Ik rijd een kleine 40.000 per jaar, dus ik moet wel echt een betrouwbare auto hebben. Mijn huidige auto is heel fijn en goed, heeft al bijna 400k gelopen en vertrouw ik de laatste 100k ook nog.

Wat voor onderhoud kan ik verwachten tussen de 250 en 400.000 km? Bijvoorbeeld bij 300k is de turbo meestal op, etc.
Ik weet dat de D riem bij +/- 120k moet en banden/remblokken vind ik niet belangrijk.
Ik ben laatst bij een garage wezen kijken voor een hele mooie V40 uit 2004, maar die verbruikte me teveel en er hingen druppen olie aan het carter en van alles en nog wat. Is dat normaal? De garage zei me dat ze altijd wel wat "zweten", maar dit was wel erg extreem.
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Onderhoud V40 250-400 dkm

Bericht door dannyw »

Mijn v met Franse 102 pk diesel heeft nu 380000 gelopen. Alles is nog orgineel, eerste turbo en koppeling. En motorisch nog in goede staat. Alle onderhoud is mij wel bekend vanaf de eerste kilometer.
Gebruikersavatar
mikey
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 17:50
13
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: hoorn

Re: Onderhoud V40 250-400 dkm

Bericht door mikey »

de 102pk D (heb ik ook) deze turbo is sowieso betrouwbaarder als de 115pk versie gezien deze variabele schoepen heeft..
de 102pk heeft deze niet. dit komt de betrouwbaarheid ten goede. egr geeft soms problemen maar is uit te schakelen..

verder zie je genoeg V40's op het net met ruim 3 ton of zelf meer als 4ton.. dus zijn best betrouwbaar.. tuurlijk moet je ook
een beetje geluk hebben..
Afbeelding The future is today !
Dodo-tje
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 454
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
14
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Erik
Locatie: Amersfoort

Re: Onderhoud V40 250-400 dkm

Bericht door Dodo-tje »

Ik rij een V uit `98 op LPi met nu 382.xxx op de klok. Goed mogelijk dus! :-)

Wilde eigenlijk gewoon ff pochen, sorry! :-D
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31971
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Onderhoud V40 250-400 dkm

Bericht door René »

Dodo-tje schreef:Ik rij een V uit `98 op LPi met nu 382.xxx op de klok. Goed mogelijk dus! :-)

Wilde eigenlijk gewoon ff pochen, sorry! :-D
En waarom staat dat hier niet Erik? :O :D
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=58&t=101
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
ed-oorklep
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 463
Lid geworden op: di 19 jan 2010, 20:56
14
Model: V70
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2006

Re: Onderhoud V40 250-400 dkm

Bericht door ed-oorklep »

Ik heb een 115pk diesel uit 2002, Ik verwacht inderdaad de turbo wel nog een keer en een nieuwe koppeling zal er ook nog wel eens in moeten denk ik.
De enige plaats waar die van mij een beetje zweet is hier bij de egr, hier dus: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =62&t=2878 (foto onderaan de pagina).

Bij aankoop heb ik er in zeker vier of zo gereden en bij bijna allemaal zag of voelde je meteen dat er iets mis was, de ene had speling in het stuur de andere lekte olie enzovoorts. Tot ik deze gevonden had en die rijdt super strak en ik kon er niks in vinden dat mis was. Dus die is het toen ook geworden :tumbup . In het aankoop tips topic staan ook nog een aantal goede dingen om op te letten.

ik zou zeggen goed zoeken en er de tijd voor nemen en pas kopen als tie perfect is naar jou mening. En dan heb je er zeker een goede aan ik verwacht die van mij nog wel een paar jaar te rijden zonder al teveel problemen (fingers crossed).
Succes met beslissen of je ervoor gaat en vervolgens succes met zoeken :tumbup
volvostefan
Idle
Idle
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 22:34
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2001
Locatie: Kampen

advies onderhoud

Bericht door volvostefan »

Hallo,

Kan iemand mij adviseren welk onderhoud ik de aankomende tijd en daarna aan mijn volvo zou moeten plegen?

Het gaat om een volvo V40 1.9 td 115pk uit 2001

Kilometerstand bij aanschaf was 194.000 in Juli 2013. Kilometerstand nu is 245.785 (14-11-2014)

Bij aanschaf is de distributieriem vervangen en een grote beurt.

Ik heb zelf bij 212.000 de Multiriem vervangen en bij 219.000 filters en olie vervangen.

Ik ben heel benieuwd wat jullie advies is aangezien ik op internet veel tegenstrijdige verhalen hoor met name over olie verversen en het vervangen van gloeibougies.

Alvast bedankt voor de reactie.

groeten Stefan
## Gewoon blijven rijden ##
Plaats reactie