Motorolie peilen, slecht af te lezen op peilstok

Preventief onderhoud, APK, Intervallen, Beurten, (Distributie, multi enz)Riemen, Olie enz
sdirkx

Re: Lastig olie peilen

Bericht door sdirkx »

Belangrijkste is dat de olie voldoende naar beneden heeft kunnen zakken. Voor het volume zal het weinig uitmaken.
Laatst gewijzigd door sdirkx op ma 03 okt 2011, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Lastig olie peilen

Bericht door myalexx »

sdirkx schreef:Belangrijkste is dat de olie voldoende naar beneden is kunnen zakken. Voor het volume zal het weinig uitmaken.
inderdaad, mij is geleerd als hij warm is gereden ( olie word dunner ) en 15minuten heeft gezakt "uit staan" alles beneden is en er minder bovenin zit.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Lastig olie peilen

Bericht door volvoS40 »

myalexx schreef:
sdirkx schreef:Belangrijkste is dat de olie voldoende naar beneden is kunnen zakken. Voor het volume zal het weinig uitmaken.
inderdaad, mij is geleerd als hij warm is gereden ( olie word dunner ) en 15minuten heeft gezakt "uit staan" alles beneden is en er minder bovenin zit.
dan mischien een hele domme vraag.........

als je de laatste keer hebt gereden, (1 dag geleden zeg maar of een week geleden) en je pijlt dus nu, dan ga ik er van uit dat de olie dus beneden ligt. en dat het met koude motor ook prima te meten is. (is immers gisteren warm geweest of een week geleden, en alles heeft kunnen dan lijkt mij prima kunnen zakken)

:P
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Lastig olie peilen

Bericht door myalexx »

Dat is geen domme vraag maar dat is juist, alleen mijn auto staat altijd in de parkeerhaven en dus schuin naar beneden dus kan ik zo niet meten.

Dikke olie zakt slechter dus kan je beter warm rijden en op een recht stuk 15minuten laten staan en meten.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
sdirkx

Re: Lastig olie peilen

Bericht door sdirkx »

volvoS40 schreef:dan mischien een hele domme vraag.........

als je de laatste keer hebt gereden, (1 dag geleden zeg maar of een week geleden) en je pijlt dus nu, dan ga ik er van uit dat de olie dus beneden ligt. en dat het met koude motor ook prima te meten is. (is immers gisteren warm geweest of een week geleden, en alles heeft kunnen dan lijkt mij prima kunnen zakken)

:P
Ja, klopt. Bij olie verversen doe je dat vooral. Dan loopt het er beter uit.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Lastig olie peilen

Bericht door volvoS40 »

bij het verversen kan ik het mij nog inkomen.
maar bij het pijlen (waar het nu overgaat) zie ik het nut niet van in om de motor eerst te warmen.

en als je gaat pijlen in dat geval dus zorgen dat je auto elders staat en recht. :vertag
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Lastig olie peilen

Bericht door myalexx »

ik zij al, mijn auto staat altijd schuin.. ik kan hem wel recht zetten alleen niet een gehele dag..

dus daarom warm worden ( olie word dunner )
en dan 15 minuten of even langer laten zakken.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
sdirkx

Re: Lastig olie peilen

Bericht door sdirkx »

Als je dan wilt peilen, zul je je auto sowieso moeten verplaatsen (en laten draaien dus) naar een recht gedeelte. :-D Maar helemaal warm laten worden is niet nodig hoor.
sdirkx

Re: B Motorolie peilen, slecht af te lezen op peilstok

Bericht door sdirkx »

Nog even over het peilen zelf.

Ik vind dat ze wel een vreemde peilstol hebben gemaakt, aangezien er in de peilbuis een knik zit. Hierdoor kun je alleen de eerste keer wanneer je de stok eruit trekt maar echt goed aflezen. Een tweede keer aflezen meteen erna zorgt ervoor dat de olie in de buis bij die knik uitgesmeerd over de stok wordt en het niveau dus niet meer duidelijk af te lezen is :tumbdown
Ik ben van andere auto's gewend om eerst een keer de stok schoon te vegen, maar dat werkt niet echt bij de Volvo.

Daarbij is het peil aan de voorzijde en achterzijde van de stok niet helemaal gelijk. Ik ga er maar vanuit dat de voorzijde de kant is waar je af moet lezen... (A)

Afbeelding
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: B Motorolie peilen, slecht af te lezen op peilstok

Bericht door myalexx »

Het wisselen van de olie rond de 15.000 is bij mijn inziens te weinig..

dit heb ik gedaan en alsnog git zwarte olie ( benzine )

over het aflezen;

je pakt een doek / stuk papier en doet de peil stok erin en eruit en elke keer veeg je hem schoon.

na een keer of 5 krijg je de goeie waarde. ( dat is wat mij is verteld en ik in de praktijk ook heb ondervonden )
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
sdirkx

Oliepeil...

Bericht door sdirkx »

Ik vraag me al wat langer af waarom 't niveau op de peilstok aan de voorzijde niet gelijk is aan de achterzijde. Wanneer de olie op max staat aan de voorzijde, dan geeft de achterzijde vd peilstok ca 80% aan. Dit verschil wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de bocht die de stok maakt op 'n gegeven moment. Maar hoe nauwkeurig is het niveau dan nog? En moet de peilstok aan de voorzijde worden afgelezen. Klinkt wel logisch :)
Maakt 't eigenlijk veel uit of er 80 of 100% olie inzit. Vast niet. Maar zou je idealiter exact tussen min en max willen blijven of heeft het max-niveau toch 'n wat betere/snellere smering?
Misschien heeft iemand er wat zinnigs op te zeggen... :D
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Oliepeil...

Bericht door volvoS40 »

lees belg :P
Hij heeft ook maar 1 stok.... of 2 net hoe je het wilt bekijken.

Olie niveau is goed als hij halverwege staat, en net op of er onder is ook goed.
De knik in die buis heeft geen invloed op de meting.
dat ie een paar mm weerkanten verschil heeft door de schuine insteek.... maakt ook niet bijster veel uit.
Daardoor is het olie pijl nog redelijk nauwkeurig.

Hoeveel olie restanten blijven achter in de rest van je blok ? Ook zat.
Zet dat hok maar eens 2 maand ergens ongebruikt neer. Alles gaat een paar minuten tikken omdat de olie overal nog tussen gekoekt zit.

Bij diesel modellen is het raadzaam om dit nauwkeuriger in de gaten te houden.
Stijgt je olie pijl boven het max... heb je kans op een wegloper, dat het blok op hol slaat en gaat lopen op zijn eigen olie.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
sdirkx

Re: Oliepeil...

Bericht door sdirkx »

Dat 't verschil in niveau (voor-/achterkant vd peilstok) komt door de schuine insteek vermoedde ik al. Het klinkt logisch dat de voorkant de kant is die je afleest, als je de stok eruit haalt. Dus dat zal wel het correcte niveau zijn :)

Ik hou 't peil meestal tussen half en max. Als je wat olie verbruikt en/of veel km's maakt, moet je toch regelmatig checken, dus zo snel zit ik dan toch niet onverwacht op of onder 't minimum niveau.
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Oliepeil...

Bericht door EnigmaEll »

Wat maakt eigenlijk dat een auto olie begint te 'verbruiken'.
Ik snap dat het ouderdom of slijtage is.
Maar welk onderdeel bepaald dat olie er verbruik is?
Is het te voorkomen/ uit te stellen, of is het een onvermijdelijk gebeuren dat sowieso in de loop der jaren gaat optreden?
sdirkx

Re: Oliepeil...

Bericht door sdirkx »

Bv zuiger-/olieschraapveren, kleppenafdichtingen, PCV of turbo (indien aanwezig :)).
Koppakking kan ook nog, maar da's sowieso foute boel.
Gebruikersavatar
marcveen
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 460
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Maarssen (prov. Utr.)

Re: Oliepeil...

Bericht door marcveen »

sdirkx schreef:Ik vraag me al wat langer af waarom 't niveau op de peilstok aan de voorzijde niet gelijk is aan de achterzijde.
Klopt, ik hou al langere tijd mijn olie peil, en verbruik, met enige precisie bij. Als voorbeeld; als ik 26,5 mm aan de gladde kant van de peilstok meet is het 24,5 mm aan de kant waar de getallen op staan. Dus dat is grofweg een verschil van 100cc. (Bij mijn ph1 1.8 1996 is het verschil tussen het min en max streepje 1,9 liter en de afstand tussen de streepjes is 35mm; elke mm is dan 54cc)
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek

Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Gebruikersavatar
V40GM
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 708
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 11:32
11
Model: Andere
Bouwjaar: 2019
Roepnaam: Guido
Locatie: Amersfoort

Re: Oliepeil...

Bericht door V40GM »

marcveen schreef:
sdirkx schreef:Ik vraag me al wat langer af waarom 't niveau op de peilstok aan de voorzijde niet gelijk is aan de achterzijde.
Klopt, ik hou al langere tijd mijn olie peil, en verbruik, met enige precisie bij. Als voorbeeld; als ik 26,5 mm aan de gladde kant van de peilstok meet is het 24,5 mm aan de kant waar de getallen op staan. Dus dat is grofweg een verschil van 100cc. (Bij mijn ph1 1.8 1996 is het verschil tussen het min en max streepje 1,9 liter en de afstand tussen de streepjes is 35mm; elke mm is dan 54cc)
Klopt helemaal, echter neem je met deze bewering wel aan dat de holte waarin je jouw olie pijlt, over de gehele meetlengte dezelfde doorsnede heeft... (A) Weet niet of dat correct is :P

En inderdaad kan een blok aardig wat olie verbruiken, ook vrij spontaan waarbij over 5000km zo ongeveer alle 5,4liter aan olie ineens weg is.... :tumbdown Dus ik check het nu zeker om de 1000km om problemen voor te zijn! :whistle
Afbeelding
Info over mijn autotekeningen (ook niet Volvo): GM Cardrawings dit doe ik op aanvraag, forumkorting! (PB!)

Mijn: Webdagboek
2001 - Volvo V40 2.0T Dynamic Sports Edition
2019 - Alfa Romeo Giulia 2.2 jtd Super
WilcoD
Idle
Idle
Berichten: 30
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 15:06
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Re: Interval verversen motorolie oliefilter

Bericht door WilcoD »

Beetje een oud topic maar ik zit met hetzelfde als hier boven.
Heb net het oliepeil gecontroleerd maar er zit gewoon een veeg olie op de achterkant van de peilstok en voor niks.

Beetje raar.

Wat kan dit zijn?
sdirkx

Re: Interval verversen motorolie oliefilter

Bericht door sdirkx »

Ben ook niet te spreken over het ontwerp vd de peilbuis, waar de stok in zit. Er zit n bocht in, waardoor de voorkant afwijkt vd achterkant. Verder moet je de eerste poging meteen goed afleze . Een 2e poging na afvegen werkt niet.
WilcoD
Idle
Idle
Berichten: 30
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 15:06
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Re: Interval verversen motorolie oliefilter

Bericht door WilcoD »

De voor- of de achterkant?

Heb zojuist de dealer ook nog gebeld maar die kon mij ook niks vertellen :wtf
Plaats reactie