Pagina 2 van 6

Re: B Vervangen van Multiriem

Geplaatst: wo 03 mar 2010, 10:56
door Edwins40
Net even gekeken onder de meuteur kap. Ga het vervangen toch maar met een vriend-monteur van me doen, er is inderdaad verrekte weinig ruimte om in te spelen en ik wil dit wel goed gedaan hebben.. Rafeltje is inmiddels al geëscalleerd tot scheurtje, en ik ga straks met geknepen billen richting huis!

Zal proberen zaterdag foto's te maken van hoe en wat!

D mutiriem vervangen, hoe?

Geplaatst: di 13 jul 2010, 11:44
door psxman
beste forumleden,

na een tripje amsterdam gisteren kwam ik terug en ging de laatse 10km men lichtje van batterij aan en ook de stuurbekrachtiging weg.
nu gekeken naar de multiriem en deze is geknapt of hangt helemaal los in het motorcompartiment.

het is een volvo v40 1.9 diesel 2001
met airco


ik kan de riem zo dadelijk gaan halen,maar zou niet weten hoe ik hem juist moet laten lopen over de verschillende poulies...
want met deze kan ik het niet meer zien aangezien hij los zit...

kan iemand een korte of duidelijke handleiding geven?

mvg
kevin

Re: D mutiriem vervangen, hoe?

Geplaatst: di 13 jul 2010, 17:46
door Wouter
Hierbij een plaatje met en zonder airco van de auxiliary aandrijf riem.

Vergeet de riemspanner niet!

Afbeelding

Groetjes Wouter

Re: D mutiriem vervangen, hoe?

Geplaatst: di 13 jul 2010, 19:08
door psxman
is helemaal gelukt!
rijd terug prima,blaast ook minder met airco.heb ik zo het gevoel.

Re: D mutiriem vervangen, hoe?

Geplaatst: do 15 jul 2010, 10:00
door Edwins40
Das dan niet goed, toch? Dat hij minder blaast

Re: D mutiriem vervangen, hoe?

Geplaatst: vr 23 jul 2010, 14:53
door psxman
Edwins40 schreef:Das dan niet goed, toch? Dat hij minder blaast

ik bedoel met minder blazen eigenlijk meer gecontroleerd...
het was de laatste tijd blazen en trillen dat je niet meer lekker in de auto zat.
nu alles opgelost al bijna 2 weken.

Re: B Vervangen van Multiriem

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 19:22
door sdirkx
De multiriem wordt eigenlijk helemaal niet vernoemd in het onderhoudsschema van Volvo. Is het gebruikelijk om dit tijdens het vervangen van de distributieriem mee te nemen?

Re: B Vervangen van Multiriem

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 19:46
door Speed
sdirkx schreef:De multiriem wordt eigenlijk helemaal niet vernoemd in het onderhoudsschema van Volvo. Is het gebruikelijk om dit tijdens het vervangen van de distributieriem mee te nemen?
Meestal is dit wel gebruikelijk, zoals bij de meeste merken!

Multiriem

Geplaatst: vr 18 nov 2011, 11:38
door volvop31
1,9 tD 2004 PhaseII

De multiriem werd een jaar geleden vervangen. Nu hoor ik bij het starten 's morgens en enkel bij zeer vochtig weer een piepend geluid (5 sec).
Hoe kan ik deze riem aanspannen? Bij "zoeken" vond ik niet genoeg info.
Alvast bedankt!

Re: Multiriem

Geplaatst: vr 18 nov 2011, 11:49
door sdirkx
Er zit waarschijnlijk een verstelbare spanrol in dat 'circuit'. Maar details kan ik je verder niet geven. Zou je VADIS moeten (laten) raadplegen.

Re: Multiriem

Geplaatst: vr 18 nov 2011, 11:53
door huub1
Bijstellen doe je bij de dynamo.
Huub

Re: Multiriem

Geplaatst: vr 18 nov 2011, 12:41
door DinanT
sdirkx schreef:Er zit waarschijnlijk een verstelbare spanrol in dat 'circuit'.
Is dat niet de distributieriem die jij bedoelt?

Re: Multiriem

Geplaatst: vr 18 nov 2011, 12:45
door myalexx
Distributie = spanrol
Multi-Snaar = Dynamo.

Piep = Multi-Snaar

Re: Multiriem

Geplaatst: vr 18 nov 2011, 13:29
door sdirkx
OK, ging er even vanuit dat daar ook een verstelbare rol werd gebruikt. Een plaatje vanuit VADIS verduidelijkt in ieder geval.

Re: Multiriem

Geplaatst: vr 18 nov 2011, 13:34
door myalexx
sdirkx schreef:OK, ging er even vanuit dat daar ook een verstelbare rol werd gebruikt. Een plaatje vanuit VADIS verduidelijkt in ieder geval.
distributie heeft tandjes, dus als die slipt dan gaat je blok naar z'n grootje..

'n een distributie kan dus eigenlijk nooit doorslippen

Re: Multiriem

Geplaatst: vr 18 nov 2011, 14:28
door sdirkx
Dat snap ik :D Het ging ook over de multisnaar.

Re: Multiriem

Geplaatst: vr 18 nov 2011, 14:50
door volvoS40
nee, dit stel je niet met de dynamo (huub & alex)

er zit een riemspanner op.

Image

Mocht na het spannen van de riem, het nog willen piepen of gieren.
dan is er een poelie die dit veroorzaakt, hier zit ook een rubberlaagje in en bij vervanging kan dat de nodige kosten met zich meebrengen.

Re: Multiriem

Geplaatst: vr 18 nov 2011, 15:21
door sdirkx
Dus toch :-D Is dit gelijk bij benzine en diesel?

Re: Multiriem

Geplaatst: vr 18 nov 2011, 15:29
door volvoS40
sdirkx schreef:Dus toch :-D Is dit gelijk bij benzine en diesel?
dit is gelijk, tevens dezelfde lokatie bij alle modellen van 1996 tot 2004.

Re: Multiriem

Geplaatst: vr 18 nov 2011, 16:14
door myalexx
Ik heb mij vergist, maar zit met de verjaardag dus kon niet meer reageren / veranderen.

De oudere auto's met alleen een V-snaar stel je met de dynamo.

De nieuwere met Multi-Snaar hebben een spanner en deze hoort zich automatisch te gaan spannen, gebeurt dit niet is hij lam