Alles over de Multiriem

Preventief onderhoud, APK, Intervallen, Beurten, (Distributie, multi enz)Riemen, Olie enz
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Alles over de Multiriem

Bericht door opaslof » zo 06 dec 2015, 16:18

Ik heb inmiddels 128.000 km gereden met deze distr.riem. Lijkt me tijd worden voor een nieuwe, voordat ik stilsta...
Maar de auto kan er nog wel heel even mee doorrijden tot ik iets meer tijd heb. Maar zonder dynamo rijden lukt natuurlijk niet echt. Wel weer wat dubbel werk, maar als dat maar een uurtje is, is dat niet zo'n probleem.

Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9141
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eanske
Contacteer:

Re: Alles over de Multiriem

Bericht door MarcO » zo 06 dec 2015, 16:27

Multiriem he een uurtje. D riem zal wel langer duren maar heb daar geen ervaring mee.
Op zich niet meer werk hoor om beide riemen afzonderlijk van elkaar te doen.
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8795
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Alles over de Multiriem

Bericht door volvoS40 » zo 06 dec 2015, 20:31

Distributieriem is een paar uurtjes, multiriem kan er zo bij gedaan worden als dat samen vervangen moet worden.

Alleen een multiriem is geen ramp, die gaat er zo af en de nieuwe ligt er zo weer op.

Wel wil ik er op wijzen dat het vervangen van de distributieriem voor de eerste generatie op 120.000 km staat.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.

Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Alles over de Multiriem

Bericht door opaslof » zo 06 dec 2015, 23:35

Ik wil de dist.riem z.s.m. vervangen, want ik weet dat ik over de 120k zit. Moet nog even een goeie dag uitpikken.
Drie uurtjes werk, dan zal ik op een dag (of anderhalf) rekenen voor mijn eerste volvoriem ;-) Tot die tijd toch maar even de billetjes op elkaar... (het is me nog niet duidelijk welke dist.riem ik nodig heb: hoeveel tanden en welke veerspanner: hydr. of mech. Ik heb 1 van de eerste chassisnummers, maar ook volvo dealer kon niet 100% zeker zeggen welke ik nodig zou hebben, ik moest maar even onder de kap kijken om het zeker te weten.
Beetje off-topic, maar heb ik nog speciaal gereedschap nodig voor de distr?

Ik probeer de dynamo+multiriem eerst te doen. Dan rijdt de auto komende dagen hopelijk weer.

Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Alles over de Multiriem

Bericht door opaslof » zo 13 dec 2015, 21:52

Vandaag met mijn dynamo begonnen. Maar hoe krijg je in vredesnaam dat ding eruit?
Ik heb inmiddels wat extra gereedschap van een kennis kunnen halen (met de 'basis doppenset' alleen red je het niet :naughty )

De vraagbaak zegt dat de stuurpomp uit de weg moet, maar er staat niet bij of ik 'all the way' moet gaan en ook stuurvloeistof moet aftappen. De dynamo zou er dan bovenlangs uit moeten worden gehaalt.
Iemand anders zei dat de dynamo er juist onderuit werd gehaald, maar dan zit de aircopomp in de weg. Maar de boel zit zo volgebouwd (heb ik nog niet eens een Turbo). Toch anders dan in mijn '87 Corolla'tje ;-)

Iemand een gouden tip of truc?

't Gaat om een phase 1 2.0l (B4204) met airco.

ChristiaanW200
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 17:11
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Hoogezand

Re: Alles over de Multiriem

Bericht door ChristiaanW200 » ma 14 dec 2015, 09:50

Stuurpomp gewoon aan de kant leggen, slangen kan je aan de pomp laten

Kan wel zijn dat je de bovenste koelslang los moet halen. Maar dat merk je vanzelf

Verstuurd vanaf mn CatS50

Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9141
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eanske
Contacteer:

Re: Alles over de Multiriem

Bericht door MarcO » ma 14 dec 2015, 13:00

Inderdaad helemaal loshalen en aan de kant leggen met de slangen er nog aan.
Hij zit inderdaad wel erg krap maar het moet via de bovenzijde prima te doen zijn.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Alles over de Multiriem

Bericht door opaslof » di 15 dec 2015, 09:29

Done! Bedankt voor de tips.
Ik zou bijna zeggen (achteraf): was dat nou alles? Haha.
(Ik had ook al een fotootje gemaakt maar MarcO was me voor :tumbup ).
Inderdaad wel een gepiel met krappe ruimte, (vooral de riemspanner). Beetje creatief zijn met je beschikbare gereedschap is wel nodig. Maar voorlopig rijdt het weer en hoef ik niet meer per se op de fiets naar het werk ;-)
Hopelijk heeft de 2 mnd oude accu niet al te veel te lijden gehad van het starten bij (half)lege accu. Maarja, daar komen we vanzelf achter.

bertvolvo
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 04 jan 2016, 20:58
Model: S40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2004

mulitieriem

Bericht door bertvolvo » vr 27 mei 2016, 22:20

welke maat torkx is er nodig om de span rol los te zetten
Dank bij voorbaat

Jannibal42
Idle
Idle
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 28 dec 2015, 18:40
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002

Re: mulitieriem

Bericht door Jannibal42 » ma 20 jun 2016, 18:17

bertvolvo schreef:welke maat torkx is er nodig om de span rol los te zetten
Dank bij voorbaat
TX60. ik heb deze doppenset gekocht, rateltje erop en draaien maar! je hebt wel weinig ruimte. ik heb de ABS unit losgedraaid om iets meer werkruimte te creëeren.

Gebruikersavatar
tkoster
Idle
Idle
Berichten: 80
Lid geworden op: za 09 jul 2011, 16:12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leiden

Re: Alles over de Multiriem

Bericht door tkoster » za 16 jul 2016, 16:41

Distributie heb ik ook zelf gedaan, en er een tooltje voor gekocht om de kruk en nokkenas te borgen, maar dat was toch wel meer dan een paar uur werk, eigenlijk meer een paar dagen, aan de kant van de straat, dat wel. En ik had er geen ervaring mee, althans niet met een V40. Het ergste was nog om de motorsteun boven te verwijderen en alle plastic kappen. Ik heb een keer op youtube een truc gezien : snij de oude dist riem over de lengte voor de helft door, dan heb je dus de halve vertanding zichtbaar op de poelies, schuif de nieuwe riem over deze zichtbare vertanding tot je de oude riem ahw raakt, knip de oude riem door, en schuif de nieuwe riem verder over de polies. Daarmee voorkom je dat je eea moet borgen en voorkom je problemen met kleptiming. Het lastige is natuurlijk het over de lengte doorsnijden van de oude riem, zodanig dat deze niet alsnog breekt. De nieuwe riem is ook een stuk stugger dan de oude, een andere truc is ook om het aantal tanden te tellen tussen 2 markeerpunten van de oude riem, de nieuwe moet uiteraard hetzelfde aantal tanden hebben, dan weet je zeker dat er geen verspringing in zit.
Deze trucs werken natuurlijk niet als je ook de waterpomp en de spanner en geleiderol vervangt, wat wel zou moeten.

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8795
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Alles over de Multiriem

Bericht door volvoS40 » za 16 jul 2016, 21:58

Vliegwiel wil ook met 8 9 of 10mm boor :-D
Scheeld extra tools aanschaffen die je (voor mensen die dat weinig doen) verder toch niet meer gebruikt
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.

VolvoMichel
Idle
Idle
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 10 mar 2014, 15:40
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Hoensbroek Zuid-Limburg

Re: Alles over de Multiriem

Bericht door VolvoMichel » di 19 jul 2016, 21:25

Beste leden,

is er iemand die weet welke maat omtrek multiriem op een T4 uit eind 1998 (B4194T) met airco moet komen?
Als ik zo op internet kijk gaat de maat die ik (als het goed is) moet hebben vanaf 1750mm tm 1763mm.
Ik kan het nergens vinden.
Alvast bedankt.

Groeten Michel
eigenaar van 3 V40's :
-- Volvo V40 2.0T Aut. 2002 -- Volvo V40 2.0T Handg. 2001 -- Volvo V40 1.9T T4 Aut. 1998 --

Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9141
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eanske
Contacteer:

Re: Alles over de Multiriem

Bericht door MarcO » wo 20 jul 2016, 20:43

Ligt eraan of je airco hebt of niet.
http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... belts/867/
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

Gebruikersavatar
ronker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Tiel

Re: Alles over de Multiriem

Bericht door ronker » do 21 jul 2016, 18:49

Liefhebbers van het degelijke spul,

Even hierop inhaken, en ik weet het, ik heb weinig te melden gehad de laatste tijd, maar binnenkort komt er een grote update in het WDB van Truus.

de vraag is als volgt;
Stel ik verwijder de airco, die gebruik ik niet (echt nooit dus, liever raampje iets open, want helaas heeft een x40 geen schoorsteen :whistle ), scheelt weer wat gewicht in de neus en de radiateur/ condensor is in verregaande staat van ontbinding zag ik van de week :tumbdown

Kan ik dan een multiriem pakken voor een x40 zonder airco of zijn er andere poelies die ook een andere maat hebben waardoor ik die of ook moet wisselen of een universele riem pakken die het meest in de buurt komt?
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (iets kleiner als Truus en Suus en Groen) =S40 T4
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........

Gebruikersavatar
ronker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Tiel

Re: Alles over de Multiriem

Bericht door ronker » za 23 jul 2016, 10:19

Hmmm, oorverdovende stilte........ stel ik een domme vraag of heeft niemand dit eerder gedaan? :think
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (iets kleiner als Truus en Suus en Groen) =S40 T4
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........

Ripley
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: do 11 jun 2009, 23:01
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004

Re: Alles over de Multiriem

Bericht door Ripley » za 23 jul 2016, 10:51

Even voor je gekeken in Vida. Beetje verwarrend, omdat Vida in beide gevallen (met/zonder airco) hetzelfde plaatje toont. Echter, wel andere onderdeelnummers voor de riem. Zonder airco heb je tot en met motornummer 1440994 riem 1271828 nodig, daarna 9207920. Met airco is dat 9458411 resp. 9207919. De idler (9143643) en tensioner (9146249) zijn identiek.
2004 V40 2.0T Europa Prestige, Navigator, Sportsline, Sportchassis, Elektrisch schuif-/kanteldak, chromen grepen, standkachel, IMIV, Parrot 3200

Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9141
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eanske
Contacteer:

Re: Alles over de Multiriem

Bericht door MarcO » za 23 jul 2016, 11:11

ronker schreef:Hmmm, oorverdovende stilte........ stel ik een domme vraag of heeft niemand dit eerder gedaan? :think
Ik denk dat er weinig mensen zijn die dat zo gedaan hebben. Als je airco niet werkt is het gewoon een vrijlooppoelie.
Dus waarom een andere riem?
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8795
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Alles over de Multiriem

Bericht door volvoS40 » za 23 jul 2016, 12:38

Zoals boven vermeld of een gewone riem gebruiken voor modellen zonder airco (heb juist airco ingebouwd ipv verwijderd)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.

Gebruikersavatar
ronker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Tiel

Re: Alles over de Multiriem

Bericht door ronker » zo 24 jul 2016, 10:10

:tumbup Thnx, en ik snap dat dit niet vaak gedaan wordt.

De airco van Truus werkt op zich prima, zou alleen beetje koelmiddel bij mogen denk ik. Ik zet alleen af en toe de airco aan om het systeem actief te houden, verder nooit.
Als ik alles demonteer heb ik ten eerste weer wat meer ruimte onder de kap en ik denk dat alles bij elkaar toch zo'n 30kg weegt, en die kilo's ben ik liever kwijt dan rijk.
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (iets kleiner als Truus en Suus en Groen) =S40 T4
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........

Plaats reactie