Hoe Auto opkrikken, juist gebruik van steunen, goed op de brug zetten etc

Preventief onderhoud, APK, Intervallen, Beurten, (Distributie, multi enz)Riemen, Olie enz
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1214
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Evert
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Hoe Auto opkrikken, juist gebruik van steunen, goed op de brug zetten etc

Bericht door Volvo knuppel »

Staan er niet in het volvo boekje waar de krik geplaatst moet worden?
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1214
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Evert
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: auto vooraan opkrikken

Bericht door Volvo knuppel »

oh lekker, en ik wil vandaag de auto op krikken voor de winterbanden :'(
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
JPS
Idle
Idle
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 23:49
14
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Re: auto vooraan opkrikken

Bericht door JPS »

Ik heb de banden gisteren verwisseld (Ph2), maar had ook moeite om een goede plek voor de krik te vinden. Het is niet duidelijk aangegeven, maar ik heb 'm maar een cm of 7 uit de wielkast gezet. Het is goed gegaan (A) .
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: auto vooraan opkrikken

Bericht door Harry »

@JPS: heb je geen sideskirts? Ik wel en daar staan pijlen zodat je weet op welke hoogte de krik moet komen.
Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Dirk
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: auto vooraan opkrikken

Bericht door DirkT4 »

Harry schreef:@JPS: heb je geen sideskirts? Ik wel en daar staan pijlen zodat je weet op welke hoogte de krik moet komen.
Nadeel van die plekken is dat die ook niet echt stevig zijn en je daar zeker de niet zo handige originele krik bij moet gebruiken. I
k heb een wat grotere garagekrik en dan buig je die randjes op de aangegeven plekken gewoon direct om wat dan weer roest tot gevolg heeft.
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.
JPS
Idle
Idle
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 23:49
14
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Re: auto vooraan opkrikken

Bericht door JPS »

DirkT4 schreef:
Harry schreef:@JPS: heb je geen sideskirts? Ik wel en daar staan pijlen zodat je weet op welke hoogte de krik moet komen.
Nadeel van die plekken is dat die ook niet echt stevig zijn en je daar zeker de niet zo handige originele krik bij moet gebruiken. I
k heb een wat grotere garagekrik en dan buig je die randjes op de aangegeven plekken gewoon direct om wat dan weer roest tot gevolg heeft.
Precies, dat was het probleem dat ik ook had! Met de garagekrik heb ik ook zo'n randje omgebogen. Bij de andere 3 wielen heb ik de krik naast dat randje gezet, maar erg warm werd ik niet van de stabiliteit... Ik heb er ook een assteun voor de zekerheid bijgezet, maar ook die kon ik niet lekker positioneren.

@Harry: die pijlen heb ik gezien en ik dacht al wel dat dit voor de krik was bedoeld. Maar als je dan onder de auto kijkt zie je geen speciale posities waar je de druk op kan zetten. Enfin, het is goed gegaan.
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: auto vooraan opkrikken

Bericht door R.O.B »

Je kunt proberen om er een stuk zacht hout tussen te doen zodat daarin de rand in valt.
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1214
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Evert
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: auto vooraan opkrikken

Bericht door Volvo knuppel »

Kan je de krik dan niet beter onder de as zetten?
Ik ben maar een leek dus.. :D
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
tnjkoster
Idle
Idle
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 14:22
14

Re: auto vooraan opkrikken

Bericht door tnjkoster »

Volgens mij kan je op een brug met 4 poten, de schotels op de velsrand zetten die over de gehele lengte van de auto loopt onder de bodemplaat, ongeveer 5 cm vanaf de zijkant. Op mijn sideskirts staan geen merktekens, de velsrand zit achter de sideskirts, dus pas op dat je niet per ongeluk de plastic sideskirts verbuigt. Wat ik altijd doe, is tussen de velsrand en de brugschotels een stuk hard rubber zetten, en na afloop de velsrand op de betreffende plekken even invetten tegen de roest.
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1214
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Evert
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: auto vooraan opkrikken

Bericht door Volvo knuppel »

Ik heb hem vandaag gezien het weer maar braaf omhoog laten hijsen.
Het kost wat maar ach, onder het genot van een kop koffie en een droge stoel zitten genieten van het pestweer :D
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: auto vooraan opkrikken

Bericht door schaefer »

nickv40 schreef:
R.O.B schreef:Je kunt proberen om er een stuk zacht hout tussen te doen zodat daarin de rand in valt.
ook geprobeerd, plooit ook.

niemand die al gekrikt heeft onder de omcirkelde plaats?
Vaak genoeg, geen probleem. Sowieso krikken altijd met beleid doen. Op het moment dat iets gaat kraken c.q. verbuigen auto direct met een noodgang laten zakken om schade te voorkomen :P Op dit punt krikken is geen probleem.
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Gebruikersavatar
Edwins40
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Amersfoort

Juist gebruik van as-steunen

Bericht door Edwins40 »

Ik las net weer van iemand die 2 as-steunen gebruikt heeft om zíjn auto op te krikken. Nu heb ik dat onlangs ook geprobeerd en heb het maar even bij 1 as-steun gehouden. Ik vond het dood-eng om de auto te laten 'balanceren' op 1 steun terwijl de andere kant opgekrikt werd.

Kan iemand mij geruststellen dat dit goed gaat en tevens een goeie manier van opkrikken geven (dus met het minste risico :P )

Edit; Ik maak gebruik van een garagekrik
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
Dodo-tje
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 454
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
14
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Erik
Locatie: Amersfoort

Re: Juist gebruik van as-steunen

Bericht door Dodo-tje »

Hey heb jij as-steunen?! Goed om te weten! :P

ik hou de antwoorden even in de gaten want daar ben ik ook wel benieuwd naar! :-D
Christopher_T4

Re: Juist gebruik van as-steunen

Bericht door Christopher_T4 »

Dat was ik volgens mij :)

Belangrijk: zorg er wel voor dat je een goede blokkade hebt voor de wielen die op de grond blijven. Ik heb bij mijn set assteunen 2 opklapbare metalen dingen gekregen die je voor je wielen legt, zodat ze niet weg kunnen rollen.

Ik heb de auto eerst aan de voorkant opgekrikt, assteun eronder geplaatst, auto langzaam laten zakken en toen ik er echt zeker van was dat hij stevig stond, de krik er onderuit gehaald. Daarna de achterkant opgekrikt.

Belangrijkste is dus dat je weet dat je auto echt geen kant op kan. En je moet je auto uiteraard niet te hoog opkrikken. De as-steun stond gewoon op de laagste stand, dat betekent dat de wielen maar een paar cm los waren van de grond aan de kant dat ik hem opgekrikt heb.
Gebruikersavatar
Edwins40
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Amersfoort

Re: Juist gebruik van as-steunen

Bericht door Edwins40 »

Okey! Als ik het goed begrijp heb je de auto dus over de lengte opgekrikt (dat de linkerkant omhoog komt) en niet over de breedte?
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
Gebruikersavatar
Speed
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 676
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
14
Roepnaam: Joost
Locatie: Zuid scharwoude

Re: Juist gebruik van as-steunen

Bericht door Speed »

Edwins40 schreef:Ik las net weer van iemand die 2 as-steunen gebruikt heeft om zíjn auto op te krikken. Nu heb ik dat onlangs ook geprobeerd en heb het maar even bij 1 as-steun gehouden. Ik vond het dood-eng om de auto te laten 'balanceren' op 1 steun terwijl de andere kant opgekrikt werd.

Kan iemand mij geruststellen dat dit goed gaat en tevens een goeie manier van opkrikken geven (dus met het minste risico :P )

Edit; Ik maak gebruik van een garagekrik
Haha best een gedoe was dat he?! heb jij nu ook eindelijk assteunen gekocht? ook vanwege aankomend weekend :P
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
Afbeelding
Christopher_T4

Re: Juist gebruik van as-steunen

Bericht door Christopher_T4 »

Edwins40 schreef:Okey! Als ik het goed begrijp heb je de auto dus over de lengte opgekrikt (dat de linkerkant omhoog komt) en niet over de breedte?
Ja.. Over de breedte is het juist makkelijker... Bijv. voorkant omhoog => achterkant op de handrem. Achterkant omhoog => voorkant in de versnelling (en voor de zekerheid ook altijd blokkeren, zowel voor/achter).
Gebruikersavatar
Speed
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 676
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
14
Roepnaam: Joost
Locatie: Zuid scharwoude

Re: Juist gebruik van as-steunen

Bericht door Speed »

Christopher_T4 schreef:
Edwins40 schreef:Okey! Als ik het goed begrijp heb je de auto dus over de lengte opgekrikt (dat de linkerkant omhoog komt) en niet over de breedte?
Ja.. Over de breedte is het juist makkelijker... Bijv. voorkant omhoog => achterkant op de handrem. Achterkant omhoog => voorkant in de versnelling (en voor de zekerheid ook altijd blokkeren, zowel voor/achter).
Ja zo hadden wij het ook gedaan, maar als je de ene kant opkrikt en de assteun eronder hebt gezet en je wilt de andere kant opkrikken dan wankeld het allemaal een beetje..
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
Afbeelding
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Juist gebruik van as-steunen

Bericht door schaefer »

Christopher_T4 schreef:Dat was ik volgens mij :)

Belangrijk: zorg er wel voor dat je een goede blokkade hebt voor de wielen die op de grond blijven. Ik heb bij mijn set assteunen 2 opklapbare metalen dingen gekregen die je voor je wielen legt, zodat ze niet weg kunnen rollen.

Ik heb de auto eerst aan de voorkant opgekrikt, assteun eronder geplaatst, auto langzaam laten zakken en toen ik er echt zeker van was dat hij stevig stond, de krik er onderuit gehaald. Daarna de achterkant opgekrikt.

Belangrijkste is dus dat je weet dat je auto echt geen kant op kan. En je moet je auto uiteraard niet te hoog opkrikken. De as-steun stond gewoon op de laagste stand, dat betekent dat de wielen maar een paar cm los waren van de grond aan de kant dat ik hem opgekrikt heb.
Destijds me 440. Je auto valt niet zomaar om hoor :P
Afbeelding
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Juist gebruik van as-steunen

Bericht door R.O.B »

@schaefer Komt er op die manier geen grote druk op je ophanging gebeuren?
Aan de voorkant loopt een balk onder, in de lengte richting. Daar kun je je krik onder zetten en omhoog krikken. Vervolgens aan beide kanten je steunen onderzetten (er staan pijlen op de sideskirts). Zo heb ik het toen ook met de voorspoiler gedaan. Voor de achterkant weet ik zo niet.
Plaats reactie