Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Preventief onderhoud, APK, Intervallen, Beurten, (Distributie, multi enz)Riemen, Olie enz
Plaats reactie
kiwi
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: Distributie beurt, wel of geen koppakking mee pakken?

Bericht door kiwi »

Nou, mijn conclusie is (mede dankzij advies van jullie) om de grote beurt nog even uit te stellen.

De twijfel is begonnen of deze wagen het nog waard is een distributie wissel te doen, of dat ik een vervanger ga opzoeken (met desnoods een benodigde distributie wissel, om de operatie bij die wagen uit te voeren).

Overige punten van de grote beurt kan ik prima zelf, al eerder gedaan. Met uitzondering van de airco...

Dus eind van de zomer is de distributie verwisseld, van deze wagen of van een nieuwe (indien die het nodig heeft). Wanneer er een tweede komt gat deze in onderdelen de wereld (Nederland) over.
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
jfrousse
Idle
Idle
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 20 apr 2012, 19:45
11
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002
Locatie: Etten-Leur

Distrubitieriem vervangen

Bericht door jfrousse »

Hallo allemaal, ik moet binnenkort mijn distrubitie riem vervangen, heb al aardig wat over kunnen lezen maar ik zit toch nog met een paar vragen:

Heb je speciaal gereedschap nodig zoals een momentsleutel of ander gereedschap?

Mijn motornr is B4204s2 V40 2.0 2002 heeft deze een mechanische spanner?

Is het alleen te doen?
fuzzybeer
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 12 mei 2010, 12:15
13

Re: Distrubitieriem vervangen

Bericht door fuzzybeer »

Aan te raden om ook je waterpomp te vervangen
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Distrubitieriem vervangen

Bericht door volvoS40 »

fuzzybeer schreef:Aan te raden om ook je waterpomp te vervangen
is een hele discusie over, wel of niet.
maar als je toch bezig bent..... :P
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
fuzzybeer
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 12 mei 2010, 12:15
13

Re: Distrubitieriem vervangen

Bericht door fuzzybeer »

volvoS40 schreef:
fuzzybeer schreef:Aan te raden om ook je waterpomp te vervangen
is een hele discusie over, wel of niet.
maar als je toch bezig bent..... :P
Indeed Vooral onder het motto "als je toch bezig bent en alles los is".

Ik heb in mijn familie al twee blokken naar de knoppen zien gaan, omdat de waterpomp vast sloeg :). Deze waren niet vervangen tegelijk met de distributie, dus binnen 20.000 Km na vervanging konden alsnog de koppen een revisie krijgen :)
peteroff
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 23:34
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Zutphen

distributieriem

Bericht door peteroff »

Hallo,

Ik ben van plan om mijn distributieriem zelf te gaan vervangen.
de riem zit er nu bijna een 100.000 kilometer op vanaf 2008
waneer moet ie echt vervangen worden?

Ik ben wel handig maar heb het nog nooit eerder gedaan. (niet bij deze volvo wel eens bij een volkswagen golf)
Is er een stappen plan hier over beschreven?

Ik loop nu tegen het volgende, er zijn 2 type tandriemen een met 148 en een met 142 tanden.

er wordt gevraagd naar motor nummers

het volgense heb ik:
Type B4184S
Serinr. 897629

Ik zie op internet.
tot Serinr. 1266195 =148 tanden = met hydraulisch spanner
vanaf Serinr. 1266196 =142 tanden = met veer spanner

Als ik het dus goed begrijp moet ik dus de riem met 148 tanden hebben klopt dit? ik weet het niet zeker

Wie kan mij even op weg helpen ook met tips etc.

mijn auto is een volvo V40 1997
vorige distributie wissel door dealer bij de 360.000 beurt op 28-4-2002 nu staat de teller in middels op 452333 km

groeten roel
Gebruikersavatar
Roffel-Patje
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 569
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
14
Model: Andere
Locatie: 's-Heerenberg

Re: distributieriem

Bericht door Roffel-Patje »

Hier vind je een how-to om de distributie van een B4184s te vervangen met mechanische spanner. Hydraulische spanner is iets anders, maar niet veel. Het grootste verschil is dat je met een mechanische spanner zelf de spanning moet instellen, bij een hydraulische spanner gebeurt dat automatisch.
Matt
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 18:54
13
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002

Distributieriem hoeveel tands?

Bericht door Matt »

Ha 40forum,

Het is even geleden dat ik hier was en heb inmiddels helaas afstand moeten nemen van mijn trouwe v40 uit 1997. Een paar weken terug heb ik een v40 uit 2002, 2.0, automaat en lpg gekocht. Hoef ik niet aan te wennen - vertrouwd maar dan nieuwer.

Nu moet het verstelbare nokkenastandwiel vervangen worden en - zo heb ik begrepen - de motor er uit moet kan ik gelijk de distributieriem mee vervangen (al kan die nog 50.000 mee..).

Ik heb via de sleutelaar.nl een mooie distributieriem-kit gezien, twee. Eén is 142 tands en de ander 148. Ze worden aangegeven met 'Mot.1219110' en 'Mot.1219111'. Hoe kan ik nagaan welke geschikt is voor mijn motor? Bij Volvo in Harderwijk kunnen ze het me helaas niet vertellen..

Heeft iemand hier een idee over?
Ztmjeroen
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 03 aug 2011, 23:14
12
Model: S60
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

Re: Distributieriem hoeveel tands?

Bericht door Ztmjeroen »

Als je even je motorcode en dergelijk kunt neerzetten dan kan iemand met VADIS je vast opweg helpen
Matt
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 18:54
13
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002

Re: Distributieriem hoeveel tands?

Bericht door Matt »

Hoi Jeroen,

Goed idee. Ik heb van de dealer een lijstje gekregen met veel gegevens behalve de distributieriem.
De motorcode is: B4204S2
Artikel nummer: 30616129
Gebruikersavatar
Roffel-Patje
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 569
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
14
Model: Andere
Locatie: 's-Heerenberg

Re: Distributieriem hoeveel tands?

Bericht door Roffel-Patje »

Om exact te zeggen welke set je nodig hebt heb ik ook nog het serienummer van je motorblok nodig.

De versie met mechanische nokkenasriemspanner is 142 tands, de hydraulische spanner heeft een riem met 148 tanden. Misschien dat je hier al wat aan hebt?
Matt
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 18:54
13
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002

Re: Distributieriem hoeveel tands?

Bericht door Matt »

Bedankt voor je reactie Roffel-Patje,

Ik weet niet wat voor spanner er op zit. Het serienummer van mijn motorblok is 00000000000002875791. Kun je hier wat mee zien?
Gebruikersavatar
Roffel-Patje
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 569
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
14
Model: Andere
Locatie: 's-Heerenberg

Re: Distributieriem hoeveel tands?

Bericht door Roffel-Patje »

Als ik vanavond thuis ben zal ik mn Vadis-computer even aanslingeren, aan de hand van het serienummer kan ik dan zien welke je moet hebben.
michel9362
Idle
Idle
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 06 mar 2011, 03:39
13
Model: XC90
Bouwjaar: 2002
Locatie: Amstelveen

Re: Distributieriem hoeveel tands?

Bericht door michel9362 »

b4204s2 is een tweede serie motor dus met een mechanische spanner en een snaar met
142 tandjes. By the way je motor hoeft er niet uit hoor om je nokkenasversteller te
vervangen. Je moet allee alles goed blokkeren.
[color=#0000FF][size=200]V40 1.8 europa elegance 2002[/size][/color]
Matt
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 18:54
13
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, w

Bericht door Matt »

Het was even zoeken naar het topic, maar ik heb 'm gevonden :-)

Bedankt voor je info, Michel. Is het niet zo dat je goed bij de distributieriem kan wanneer het verstelbare nokkenastandwiel wordt vervangen? Als het echt een apparte handeling is, denk ik er nog even over na.
jfrousse
Idle
Idle
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 20 apr 2012, 19:45
11
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002
Locatie: Etten-Leur

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, w

Bericht door jfrousse »

Vandaag mijn distrubitieriem spanner en loopwiel vervangen, had dit nog nooit bij mijn volvo v40 gedaan en heb deze how to gevolgd: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =34&t=8764
Kwam toch wat onduidelijkheden tegen.

- Meeste werk was het losmaken van de riemspanner, kon nergens ontdekken hoe hij ontspannen moest worden dus heb de 2 bouten los gedraaid waardoor de spanner ook los kwam, toen kon ik pas zien hoe de mechanische spanner met behulp van een torx sleutel ontspannen moest worden.

- krukaspoelie hoeft helmaal niet los gemaakt te worden, zou ook niet weten hoe want zit muurvast dus gewoon laten zitten, riem kon er makkelijk af nadat ik alles op tijd had gezet.

- nadat de driem was ontspannen sprongen allebei de nok.as tandwielen een stuk vooruit en heb deze weer op tijd gezet met behulp van tayribs vast gezet omdat ze blijven terug springen, daarna de driem er op gezet, en de spanner 2x moeten spannen nadat ik m.b.v. de krukaspoelie de motor 4x rond gedraaid heb.

-Multiriem kon ik niet meer op de juiste manier er op leggen..wat een puzzel!! heb daarna bij volvo motorparts een schema aangevraagd en kreeg dat gelukkig vrij snel, waardoor deze er binnen 5min. weer op zat. Kon hier op dit forum alleen de verkeerde schema's vinden.

Misschien heeft iemand iets aan mijn ervaring van vandaag.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, w

Bericht door volvoS40 »

jfrousse schreef:Kon hier op dit forum alleen de verkeerde schema's vinden.
het schema is niet verkeerd.
het is de juiste handelswijze zoals volvo heeft beschreven, de schema's (die je gevolgd hebt) komen uit vadis / haynes.

het wil alleen niet zeggen dat je helemaal aan het schema moet houden, ik kwam zelf ook wel dingen tegen die niet klopten, makkelijker konden worden uitgevoerd, die niet aanwezig waren of juist iets wat aanwezig was wat niet beschreven stond.

daarnaast zit er verschil tussen diverse phase modellen.
jfrousse schreef:- Meeste werk was het losmaken van de riemspanner, kon nergens ontdekken hoe hij ontspannen moest worden dus heb de 2 bouten los gedraaid waardoor de spanner ook los kwam, toen kon ik pas zien hoe de mechanische spanner met behulp van een torx sleutel ontspannen moest worden.
als je 2 zinnen verder doorgelezen had..... stond het er netjes in dat je een imbus moest gebruiken (6mm)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
jfrousse
Idle
Idle
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 20 apr 2012, 19:45
11
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002
Locatie: Etten-Leur

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, w

Bericht door jfrousse »

volvoS40 schreef:
jfrousse schreef:Kon hier op dit forum alleen de verkeerde schema's vinden.
het schema is niet verkeerd.
het is de juiste handelswijze zoals volvo heeft beschreven, de schema's (die je gevolgd hebt) komen uit vadis / haynes.

het wil alleen niet zeggen dat je helemaal aan het schema moet houden, ik kwam zelf ook wel dingen tegen die niet klopten, makkelijker konden worden uitgevoerd, die niet aanwezig waren of juist iets wat aanwezig was wat niet beschreven stond.

daarnaast zit er verschil tussen diverse phase modellen.
jfrousse schreef:- Meeste werk was het losmaken van de riemspanner, kon nergens ontdekken hoe hij ontspannen moest worden dus heb de 2 bouten los gedraaid waardoor de spanner ook los kwam, toen kon ik pas zien hoe de mechanische spanner met behulp van een torx sleutel ontspannen moest worden.
als je 2 zinnen verder doorgelezen had..... stond het er netjes in dat je een imbus moest gebruiken (6mm)

Had het over de multiriemspanner, maar goed ben er uitgekomen en vandaag alles gecontroleerd (spanning driem) was goed dus nu naar de volgende klus.
quincy
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 20 dec 2010, 20:43
13
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Tjalleberd

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, w

Bericht door quincy »

is inderdaad een torx die er in moest, de meeste spanners ontspan je zo.

tip voor iedereen voor welke riem dan ook, teken hem op papier hoe die loopt voor je hem verwijderdt!!.


verders klopt het dat je nokkenas verspringen, deze staan dan net onder spanning. de nokkenas aan het schutbord verspringt meteen, de andere verspringt bij het minste of geringste contact.
jfrousse
Idle
Idle
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 20 apr 2012, 19:45
11
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002
Locatie: Etten-Leur

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, w

Bericht door jfrousse »

Volgende klus word het remsysteem, mijn rempedaal zakt ongeveer 4 cm voordat hij blijft staan, zal morgen een nieuw topic openen bij de techniek.
Plaats reactie