Pagina 16 van 19

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: vr 24 aug 2018, 23:37
door dannyw
Vergeet ook zeker niet de looprol van de multieriem.

Zijn ook setjes van multieriem, spanner en looprol.

Voor de d-riem, waterpomp, spanner en riem.

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: za 25 aug 2018, 23:21
door PawPatrol
:vertag :vertag
René schreef: vr 24 aug 2018, 22:39
PawPatrol schreef: vr 24 aug 2018, 22:07 Volvo40tigers,

Niemand een mening over de spanrollen ?
INA ... prima spul :dance
Eindelijk iemand.
Dank je Rene, dit wordt het. :vertag
Groet PawPatrol

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: ma 27 aug 2018, 11:22
door jbruijs
René schreef: vr 24 aug 2018, 22:39
PawPatrol schreef: vr 24 aug 2018, 22:07 Volvo40tigers,

Niemand een mening over de spanrollen ?
INA ... prima spul :dance
INA wordt door volvo ook als OEM gebruikt voor bijvoorbeeld de spanrol. Dus idd prima spul :tumbup

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 12:42
door HJ2
Beste collega's,

Ik heb de hele boel momenteel uit elkaar liggen om de distributieriem, multiriem en vvt pulley te vervangen.
Alles is redelijk straight foreward, maar de krukas pulley krijg ik niet goed los (met een luchtsleutel). Is er speciaal gereedschap om de pulley te blokkeren bij het losdraaien, of is er een andere truc (behalve die enge met de startmotor :O )

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 13:47
door Kuip
Die krukas pulley hoeft helemaal niet los om die dingen te vervangen..... :think

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 14:13
door HJ2
Ik had net zoiets al gelezen. :tumbup
Ik ga dan eerst nog even verder prutsen. Scheelt weer wat werk zo (H)

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 14:54
door volvoS40
Zit een klein plaatje onder de pully, zit vast met 2x m10 boutjes. Die verwijderen, en dan kan de riem er net langs gevoerd worden.

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 15:19
door HJ2
Thanks, is intussen verwijderd en ik kan weer door.

Kan ik de starterkrans ook nog blokkeren?
Ik heb de timing kit van Draper Tools, volgens mij zit er een pen om de starterkrans te blokkeren, maar waar?

Overigens als ik het metalen afdekkapje op de starterkrans nabij de aandrijfas loshaal zie ik wel iets van timing markeringen zitten. Kan ik die ook bebruiken i.p.v. die op de pulley?

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 19:24
door Alain1234
Als je bij de starter krans een pen in kan doen is dat naar mijn weten een teken dat de krukaspoelie spieloos is, maar PH1 en PH2 van de x40 zijn naar mijn weten niet spieloos. Weet niet hoe dat met de PH3 gesteld is?

Wat ik altijd doe is de krukas/nokkenassen op de merktekens zetten, hightlighten d.m.v een banden stift en de riem losnemen.
Evt de nokkenas blokkeren met een tooltje.

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 20:31
door HJ2
Nou, ik zie 123 even niet waar ik de blokkeerpen in moet steken, maar hij zat erbij in de timing kit (nokkenassen staan dus uiteraard geblokkeerd :-)
Maar bij de krukas pulley staat het merkteken op het blok en het V-tje op de pulley zo ver uit elkaar dat je gemakkelijk een kleine afleesfout maakt (parralax-fout)
Vandaar dat ik 'm liever even wil blokkeren :tumbup

De Pulley:

Afbeelding

De starterkrans.


Afbeelding

Edit: Gevonden!
In dit zelfde draadje notabene :whistle

https://www.volvo40forum.nl/forum/viewt ... 8&p=380589

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: ma 25 feb 2019, 18:09
door HJ2
Nou, het was een hele bevalling zo'n eerste keer, maar de boel zit weer in elkaar, draait weer, en ook belangrijk: Ik heb geen onderdelen overgehouden :tumbup
1e testrit in principe goed, maar ik vind 'm toch niet lekker lopen.

Het blijk nu dat de VVT (die ik dus zelf heb gemarkeerd zodat hij identiek is aan de oude) 1 tandje is versprongen, of niet.... Het is maar hoe je het bekijkt.

Aangezien het VVT tandwiel los op de as zit, zodat de vanen hun werk kunnen doen en de zaak met oliedruk kan worden afgesteld: wordt de vrije slag door veerspanning in de uitgangspositie gehouden?
Dit zodat bij montage de timing goed geborgd blijft totdat de riem weer in positie is.

Het getik is overigens keurig verdwenen :-)

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: za 16 mar 2019, 10:04
door Horecaspoilert
De vvt keert vanzelf terug naar het nulpunt, zonder veerdruk. Als de olie niet meer naar de vvt gestuurd wordt draait de vvt zichzelf terug door interne weerstand. Er zit een klein nokje in de buitenrand van de vvt met een veertje er achter. Dat nokje valt dan in de binnenrand waardoor de boel miet gaat lopen klapperen. Het nokje wordt weer uit de binnenring geperst met olie als de vvt-solenoid open gaat, de vvt vult zichzelf met olie en perst de schotten naar de andere positie zodat de binnenring verloopt ten opzichte van de buitenring. Hierdoor verandert de timing.
De vvt verslijt dus doordat de schotten uitslijten in de buitenring, de veertjes achter de schotten verslijten en de borgpen slijt in in de binnenring. Ook kan de afdichting van de borgpen met veer gaan lekken waardoor de olie uit de vvt loopt, maar dat komt gelukkig heel weinig voor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: ma 18 mar 2019, 11:20
door HJ2
Ah ok, merci, dat is dan helder.
Ik zet 'm nog even op tijd en kijk dan of de nokkenassen achter nog in positie staan. Als dat zo is dan zit het gewoon goed.
Ik dacht namelijk ergens gelezen te hebben dat je bij het op tijd zetten de krukas 1/4 slag te ver moet draaien en dan weer terug draaien op tijd om de VVT te resetten.
Maar ik begrijp nu dat deze bij het afzetten altijd op dezelfde '0' positie zit geborgd?

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: ma 18 mar 2019, 21:23
door Horecaspoilert
Voor zover ik van de volvo specialist heb gehoord staat de vvt bij levering altijd in de nulstand. Vraag voor de zekerheid anders even na bij Ivar (volvos40) hij heeft er al heel wat gedaan...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: wo 17 apr 2019, 19:59
door volvobolide71
Bij mij moeten er 3 keerringen vervangen worden en distributieset ik rij al 2 jaar zo maar nu wordt het wel erg nattig vvt is nog goed

Verstuurd vanaf mijn H8324 met Tapatalk


distributie

Geplaatst: do 02 mei 2019, 22:47
door huck
Hallo,

ik wil binnenkort de distributieriem waterpomp en rollen gaan vervangen van volvo s40 1997,
Kan iemand mij vertellen of de poelie er ook af moet of kan de riem er tussen door,vast bedankt.

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: vr 03 mei 2019, 07:52
door volvoS40
Kan er tussen door, poelie hoeft er niet af.
Check wel even of je een mechanische of hydraulische spanner hebt...
1996/1997 - hydraulische
1997/2004 - mechanische

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: vr 03 mei 2019, 20:53
door huck
oké,bedankt.

Distributie set

Geplaatst: vr 09 aug 2019, 18:16
door Endebendebus
Hoi,
Bij mijn V40 bouwjaar 1997 is kennelijk nog nooit de distributie en of waterpomp vervangen.
Kilometerstand 232797 :O :$
Misschien is het wel gebeurd maar bij navraag bij de vorige eigenaren en garages waar de wagen in onderhoud is geweest kunnen ze daar geen info over vinden. Tijd om actie te ondernemen!!!
Nu ben ik bezig geweest een set te zoeken maar kom op de volgende vragen/keuzes
Aantal tanden 148 of 142 ??
Spanrol of automatische spanner?? (Zou ik moeten kunnen zien zitten)
Mijn voorkeur gaat uit naar een set van continental (142 tanden en spanrol) omdat ik met mijn VW T4 daar goede ervaringen mee heb.
Ik lees op het forum iets over een VVT ? Heb ik dat in mijn 23 jarige omaatje ook? Of is dat iets voor de nieuwere modellen?
Nog bijzonderheden bij de montage. Zo kritisch als bij mijn 5 cilinder Tdi kan de timing niet zijn denk ik.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen want ik rij wel met geknepen billen :wtf
Vast bedankt Thomas

Re: Distributie set

Geplaatst: vr 09 aug 2019, 18:25
door Mickos
VVT heb je niet, dat is voornamelijk weggelegd voor de Phase 2 modellen.