Alles over de katalysator (bv welke?, rammelt enz

Preventief onderhoud, APK, Intervallen, Beurten, (Distributie, multi enz)Riemen, Olie enz
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Rammel uit de uitlaat (katalysator)

Bericht door volvoS40 »

Als de kat rammeld heeft het intern het loodje gelegd. Word dan een andere kat.

Nieuw.... Duur + gaat weer lang mee.
2e hands stuk goedkoper, - je weet niet hoelang die mee gaat. (Bij sloperijen kan je meestal de oude inruilen = korting op je 2e handsje)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
PietervG
Idle
Idle
Berichten: 68
Lid geworden op: za 03 mar 2012, 13:01
12
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Den haag

Re: Rammel uit de uitlaat (katalysator)

Bericht door PietervG »

Ik denk dat het de kat is, hitteschildjes zitten volgens mij allemaal vast, en rammel is sneller dan dat de uitlaat heen en weer beweegt zegmaar
Ook met motor uit aan uitlaat rammelen wekt het niet op..

Móet ik kat vervangen als ie intern naar z'n grootje is? Krijg geen lambda-lampjes oid?
Of kan ik gewoon doorkarren en kijken wat maart 2017 brengt?
JBA
Idle
Idle
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 10:27
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Alles over de katalysator (bv welke?, rammelt enz

Bericht door JBA »

Zijn er inmiddels mensen die ervaring hebben met goedkopere imitatiekatalysators? Ik heb besloten de mijne te gaan vervangen, maar hij hoeft natuurlijk niet weer 17 jaar mee te gaan dus pakweg 400 Euro is wellicht een iets te grote investering. Dat de auto wat anders klinkt maakt me ook niet uit, maar het moet natuurlijk wel goed werken.
Bandbox
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1478
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
9
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Martijn
Locatie: Pernis Rotterdam

Re: Alles over de katalysator (bv welke?, rammelt enz

Bericht door Bandbox »

Niet doen! De mijne heeft het uiteindelijk maar 1,5 jaar uitgehouden. Uiteindelijk een 2de hands originele eronder gezet.
JBA
Idle
Idle
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 10:27
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Alles over de katalysator (bv welke?, rammelt enz

Bericht door JBA »

oké, bedankt voor het advies. Ik overweeg ook een gebruikte, maar de gemiddelde V40 heeft er wel meer dan 2 ton opzitten nu en dan zit de kat er toch aan te komen lijkt me.Een enkele sloperij biedt onderdelen aan van V40's met een ton ofzo op de teller, maar daar ben ik een beetje wantrouwend over. Ik heb het aanbod van een ander forumlid om een complete auto te kopen en dan wat onderdelen over te zetten, misschien moet ik dat dan toch maar doen.
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Alles over de katalysator (bv welke?, rammelt enz

Bericht door PKing »

Ach de mijne doet het nu een jaar ofzo, kostte een drol, dus ik wacht het lekker af, bij een tweedehands weet je ook niet hoe lang hij meegaat.
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
JBA
Idle
Idle
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 10:27
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Alles over de katalysator (bv welke?, rammelt enz

Bericht door JBA »

Paste de kat goed en welke heb jij gekocht?
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Alles over de katalysator (bv welke?, rammelt enz

Bericht door PKing »

Ik had een complete uitlaat met kat voor net 300:-)
Hoe goed hij paste weet ik niet, heb 100 euro uitgegeven om het door de garage te laten doen.
Geen rammeltjes zover ik kan merken.
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
JBA
Idle
Idle
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 10:27
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Alles over de katalysator (bv welke?, rammelt enz

Bericht door JBA »

Vandaag een nieuwe katalysator besteld bij Bogijn. Eerst even gekeken of ik de bouten van de oude wel loskreeg (geleerd uit het verleden... :tumbup ). Ze hadden er geen in de webshop, maar ik heb me laten adviseren. Een Topcats voor iets meer dan 200 Euro, dat houdt mooi het midden tussen een hele goedkope en dure katalysator en bij Bogijn hebben ze goede ervaringen met dit merk. Mocht iemand in de toekomst een nieuwe katalysator zoeken, herinner me er even aan dat ik mijn bevindingen plaats na een tijdje ermee gereden te hebben.
JBA
Idle
Idle
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 10:27
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Alles over de katalysator (bv welke?, rammelt enz

Bericht door JBA »

Nou, bij Bogijn waren ze hem gisteren vergeten te bestellen, dus zou ik hem pas maandag hebben. Inmiddels via https://www.auto-katalysator.nl voor minder geld een katalysator gevonden (170 Euro incl. verzenden) en die is morgen binnen. Vier jaar garantie, dus dat klinkt goed en ik werd prima geholpen op de chat. Helaas pas na het bestellen (en betalen) gezocht naar reviews en die zijn heel wisselend, even fingers crossed dus... Ik laat het weten.
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Alles over de katalysator (bv welke?, rammelt enz

Bericht door PKing »

Er zit vaak bij de goedkopere kats een nogal dun hitteschildje onder, wat na verloop van tijd wat kan gaan trillen bij een bepaald toerental.
Even een deukje in het schildje drukken verhelpt dat wel:-)
Of je laat het zo, het komt bij mij niet boven de rest van het lawaai uit lol
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
JBA
Idle
Idle
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 10:27
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Alles over de katalysator (bv welke?, rammelt enz

Bericht door JBA »

Ik ontving vandaag keurig de katalysator. Een universeel model voor meerdere motortypes met drie aansluitgaten voor lambdasonden met afdichtpluggen voor de overbodige gaten. Ik heb er twee, dus eentje afgedicht en dat ging prima. Verder paste de kat er zonder problemen onder, alleen de pakking paste niet. De oude zag er nog prima uit, dus die heb ik ertussen gedaan.

Hij rijdt weer als een zonnetje. Ik heb de nieuwe kat even gewogen, die is ruim 5 kg, terwijl de oude ruim 7 kg. is, er zit dus kwaliteitsverschil in, maar daar is het prijsverschil ook naar. De katalysator doet niet goedkoop aan moet ik zeggen, nette documentatie erbij zelfs. Ik heb het hitteschild niet heel nauwkeurig bekeken, maar hou je tip in het achterhoofd Pking!

Hij zal het wel niet zo lang volhouden als de oude (17 jaar!), maar ik heb er vertrouwen in dat deze toch wel een jaar of 10 meegaat, anders geef je er als fabrikant geen 4 jaar garantie op lijkt me. Vraag me tzt gerust nog een keer naar de ervaringen als iemand op dat moment overweegt een nieuwe kat te kopen.
Plaats reactie