Interval verversen, welk motorolie geschikt - oliefilter enz

Preventief onderhoud, APK, Intervallen, Beurten, (Distributie, multi enz)Riemen, Olie enz
sdirkx

Re: S40 2002 olie vervangen

Bericht door sdirkx »

Als je het laat doen, waarom wil je dan weten olie het moet zijn? Zij zullen de origineel aanbevolen olie waarschijnlijk gebruiken (5W40).

Om zeker te weten wat dat voor de jouwe is, kun je altijd je boekje raadplegen of: http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies/
Gebruikersavatar
DinanT
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4212
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 17:39
14
Model: S80
Bouwjaar: 2008
Roepnaam: Dinant, Dien of Dean
Locatie: Zwijndrecht

Re: S40 2002 olie vervangen

Bericht door DinanT »

sdirkx schreef:Zij zullen de origineel aanbevolen olie waarschijnlijk gebruiken.
Bij de kwikfit? Daar ben ik niet helemaal van overtuigd.... denk dat ze gewoon 10W40 uit het schap pakken.
sdirkx

Re: S40 2002 olie vervangen

Bericht door sdirkx »

Tsja, ik twijfelde zelf ook toen ik dat tikte :D Maar goed, ze ZOUDEN toch gewoon in een officieele lijst met aanbevolen oliesoorten moeten kijken, zou je VERWACHTEN. Ik weet niet of het helpt als je zelf aangeeft wat er in hoort. Misschien houden ze zich daar dan alsnog niet aan.
Kom zelf ook nooit bij de kwikfit.
melvyn
Engine off
Berichten: 9
Lid geworden op: za 18 sep 2010, 10:57
13
Locatie: Arnhem

Olie+filter vervangen V40 1998

Bericht door melvyn »

Goede middag forum.

Ik heb een vraag omtrent het vervangen van de olie + Filter van een V40 uit 1998.
Ik heb de "Howto: olie + oliefilter vervangen (fase2 diesel)" gelezen, maar zie dat het niet het zelfde is als bij mijn V40.
En heb dus een paar vragen.
Aangezien dit mijn eerste keer word om de olie + filter te vervangen waar moet ik dan rekening mee houden.
Ik heb de Olie "kroon olie 5w40" gekocht en een filter voor mijn type auto.

Ben vanmiddag "brrr" onder de auto gekropen en kon in eerste instantie de karterplug niet vinden.
Nu vond ik een bout "niet aan de onderkant maar aan de achterkant"van het blok, en vroeg mij af aangezien dat de "laagste" bout is in het blok is dat ook mijn karterplug?

En de 2e vraag is, het filter die ik onder de auto zag zitten zit op een zeer onhandige plek waardoor ik die in geen 1 mogelijkheid kon draaien. is daar een foefje voor?

Of als er wel een howtoo is met foto's kan iemand die mij hier linken?

Groetjes,
Melvyn
gertzky
Engine off
Berichten: 19
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 21:34
13

Re: Olie+filter vervangen V40 1998

Bericht door gertzky »

Beste Melvyn,

Ik heb het vorig week ook voor de 1e keer gedaan. ik heb een v40 1.8 uit 97.

Bij mij zat de carter plug ook aan de achterkant van het blok, en dan onderaan. Dus niet in de bodem, maar aan de achterkant. Het oliefilter (ik heb het model met de opdraaifilter en niet de inlegfilter) kon ik losdraaien met een speciale tang om oliefilters los te draaien. Wanneer je die nieuwe er dan op draait pak je met je vinger wat oude olie, en daarmee smeer je het rubber randje van de nieuwe filter in. Draai hem daarna stevig handvast, en niet met die tang

Vergeet niet om de afdichtring (lijkt op een soort revet) die om de carterplug zit ook te vervangen.
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31971
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Olie+filter vervangen V40 1998

Bericht door René »

Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
enrique
Engine off
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 20:48
13
Locatie: Dev'ter
Contacteer:

Re: Olie+filter vervangen V40 1998

Bericht door enrique »

gertzky schreef: Het oliefilter (ik heb het model met de opdraaifilter en niet de inlegfilter) kon ik losdraaien met een speciale tang om oliefilters los te draaien. Wanneer je die nieuwe er dan op draait pak je met je vinger wat oude olie,
Voor de volgende misschien een tip,,ram er een schroevendraaier in en draai hem een kwartslag schroevendraaier eruit trekken dan kun je hem met de hand losdraaien,,scheelt je weer een oliefilter ketting/tang :-D maar wel even een opvangbak voor de olie eronder houden :$ En olie op de nieuwe rubber is zeker belangrijk ja :tumbup

Groeten
Gebruikersavatar
clk-p
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: za 10 apr 2010, 19:58
13
Locatie: overijssel

Re: Olie+filter vervangen V40 1998

Bericht door clk-p »

enrique schreef:
gertzky schreef: Het oliefilter (ik heb het model met de opdraaifilter en niet de inlegfilter) kon ik losdraaien met een speciale tang om oliefilters los te draaien. Wanneer je die nieuwe er dan op draait pak je met je vinger wat oude olie,
Voor de volgende misschien een tip,,ram er een schroevendraaier in en draai hem een kwartslag schroevendraaier eruit trekken dan kun je hem met de hand losdraaien,,scheelt je weer een oliefilter ketting/tang :-D maar wel even een opvangbak voor de olie eronder houden :$ En olie op de nieuwe rubber is zeker belangrijk ja :tumbup

Groeten

kijk wel uit dat je geen inlegfilter hebt!! dus geen schroevendraaier door de plastic omhulsel rammen :tumbdown
ik hou van werken, kan er uren naar zitten kijken
enrique
Engine off
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 20:48
13
Locatie: Dev'ter
Contacteer:

Re: Olie+filter vervangen V40 1998

Bericht door enrique »

Haha ja als je zo`n èèn hebt dan gaat dat niet door nee :-D

Groeten
melvyn
Engine off
Berichten: 9
Lid geworden op: za 18 sep 2010, 10:57
13
Locatie: Arnhem

Re: Olie+filter vervangen V40 1998

Bericht door melvyn »

Bedankt voor de tips die jullie gegeven heb.
Ik heb ondertussen wel een filtertang gekocht (dat zeg ik gamma 9,90) dus voor de toekomstigge vervanging heb ik die aan mijn gereedschaps bord hangen :tumbup
Ik heb ook een draai filter net als de jouwe uit 97' dus was wel een slimme tip.

Waarom moet ik die eigenlijk met die oude olie insmeren en niet met die nieuwe kroonolie?
Of is dit nu een stomme/rare vraag?

Maar iig bedankt voor de snelle reactie, ga dr morgen gelijk mee beginnen :P


Groetjes,

Melvyn
gertzky
Engine off
Berichten: 19
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 21:34
13

Re: Olie+filter vervangen V40 1998

Bericht door gertzky »

ik hoop wel dat je niet zo'n tang hebt gekocht met een soort fiets ketting er aan, want die gaat niet passen....
ik heb een tang gebruikt met een dunne metalen band die ik om de filter heen moest schuiven.

of je hem ook met nieuwe olie in kunt smeren weet ik niet..... je zou zeggen van wel, maar ik heb het ook gewoon maar van iemand anders gezien. vandaar dat ik het ook maar zo gedaan heb

succes morgen
enrique
Engine off
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 20:48
13
Locatie: Dev'ter
Contacteer:

Re: Olie+filter vervangen V40 1998

Bericht door enrique »

Het gemak van de oude olie is dat het al in het bakje ligt onder de auto,,daar waar je dus het nieuwe filter moet plaatsen,,gewoon voor het gemak dus,,nieuwe olie mag ook maar dan moet je gieten uit een nieuwe fles en dat kan een beetje smeren,,vandaar de tip :-D En oude olie smeert het rubbertje net zo goed als de nieuwe olie :D

Groeten
melvyn
Engine off
Berichten: 9
Lid geworden op: za 18 sep 2010, 10:57
13
Locatie: Arnhem

Re: Olie+filter vervangen V40 1998

Bericht door melvyn »

Ik heb een gewone tang die je op 2 maten kan zetten van 2 verschillende filters, dus niet met een ketting of bandje.
Hoop wel dat het beter weer word want heb niet het luxe van een onderdak om onder te knutselen.

En inderdaad heb ik zelf niet eens aan gedacht dat je moet gaan schenken als je de nieuwe olie wil gebruiken :tumbup dus is de oude olie makkelijker.

Naja duimen op droog weer en dan kan ik er tegen aan.

Thnx for de goede tips :D :D

Groet,

Melvyn
melvyn
Engine off
Berichten: 9
Lid geworden op: za 18 sep 2010, 10:57
13
Locatie: Arnhem

Re: Olie+filter vervangen V40 1998

Bericht door melvyn »

Zo klus geklaard :tumbup

Mijn eerste ding wat ik ooit aan een auto zelf vervangen heb filtertje + olie.

Nog wel met een paar vraagtekens :O

Ik had oude olie er uit laten lopen, filter er af gehaald en er kwam ongeveer 3 liter uit gelopen.
Ik heb de nieuwe spullen er op geplaatst, en alles nagelopen en weer gevuld met olie (die kroon olie 5W40 5liter)
Nu heb ik de moter minuutje of 2 laten lopen en weer even laten rusten, en toen ik ging pijlen hoe vol die zat. was maar net het onderste stukje net tot boven het minimum op de pijl stok.

Mijn vraag is nu volgende.....

Is 5 liter nu wel genoeg voor mijn V40? volgens internet wel maar als ik pijl zou er zo nog wel een liter of 2 bij kunnen.

Ik heb dus een V40 uit 97' 2.0!!!!!
Iemand ervaring hoe het kan dat er minder op mijn pijlstok zit als ik gedacht had?


Groet,

Melvyn
Paashaas1985
Idle
Idle
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 22:50
13
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Olie+filter vervangen V40 1998

Bericht door Paashaas1985 »

Wel vreemd dat er 3 liter uit komt en 5 liter in gaat. :d
coopdevil666
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 10:35
12
Locatie: Deventer

olie vervangen of bijvullen van een s40 uit 1998

Bericht door coopdevil666 »

ik heb een s40 en wil mijn olie vervangen of bijvullen maar weet niet wat de vorige eigenaar hebt in gedaan
maar wat moet ik er dan in doen heb gelezen dat kroon 5w40 special synth in moet doen
of zal ik dan maar beter filter en kleine 5 liter olie in gooien want ik hoor de motor al een klein beetje tikken bij het starten
mvg coopdevil666
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31971
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: olie vervangen of bijvullen van een s40 uit 1998

Bericht door René »

coopdevil666 schreef:ik heb een s40 en wil mijn olie vervangen of bijvullen maar weet niet wat de vorige eigenaar hebt in gedaan
maar wat moet ik er dan in doen heb gelezen dat kroon 5w40 special synth in moet doen
of zal ik dan maar beter filter en kleine 5 liter olie in gooien want ik hoor de motor al een klein beetje tikken bij het starten
mvg coopdevil666
Ik zie dat je een S40 1.8 uit 1998 hebt.
Gewoon volgens boekje of ik neem aan dat je een onderhoudskaartje hebt.

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/p ... GauF1jl3f/
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
coopdevil666
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 10:35
12
Locatie: Deventer

Re: olie vervangen of bijvullen van een s40 uit 1998

Bericht door coopdevil666 »

heb wel een boekje maar geen onderhoudskaartje
sdirkx

Re: olie vervangen of bijvullen van een s40 uit 1998

Bericht door sdirkx »

Je hoort de motor al tikken? En waar zou dat dan volgens jou door komen?

Beter een volledige oliewissel als je niet weet wat erin zit nu. Olie en oliefilter dus.
coopdevil666
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 10:35
12
Locatie: Deventer

Re: Hoeveel en welke olie in een 1.8 ?

Bericht door coopdevil666 »

ik denk te weinig olie alleen met starten hoor je klein beetje tikkend geluid
Plaats reactie