Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic

Preventief onderhoud, APK, Intervallen, Beurten, (Distributie, multi enz)Riemen, Olie enz
sdirkx

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door sdirkx »

2 jaar terug was t nog 1:10.000 km. Zou t nog s n keer moeten bijhouden. Af en toe 'n scheutje gaat er wel in, maar veel verbruikt de mijne nog niet.
Volsynthetische 5w40 is bij de turbomodellen prima. Verbruik tot 1:5000 lijkt me normaal.
Is allemaal afhankelijk van factoren als staat turbo, viscositeit olie, rijgedrag, etc...

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Laatst gewijzigd door sdirkx op do 26 dec 2013, 22:33, 2 keer totaal gewijzigd.
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door stigma »

sdirkx schreef:2 jaar terug was t nog 1:10.000 km. Zou t nog s n keer moeten bijhouden. Af en toe 'n scheutje gaat er wel in, maar veel verbruikt de mijne nog niet.

[ Geplaatst met Android ] [ Afbeelding ]
:O :O :O :O :O :O :O :O :O :'( :'( :'( :'(
sdirkx

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door sdirkx »

Bij dat verbruik moet je toch aan PCV, slijtage turbo oid gaan denken.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door stigma »

sdirkx schreef:Bij dat verbruik moet je toch aan PCV, slijtage turbo oid gaan denken.

[ Geplaatst met Android ] [ Afbeelding ]
Positive Crank Ventilation, dus de carter ventilatie toch>?
De turbo zou best kunnen maar dan kan ik ook denken aan de schraapveer etc etc.

Het olie verbruik is altijd hoog geweest sinds aankoop en ondanks alles tikken de kleppen niet en loopt hij "goed".

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat het terugvallen van stationair aan de carter ligt maar we merken het vanzelf.
Ik heb inmiddels genoeg turbo's gezien voor rond de 250,00 dus het gaat wel goed komen hoop ik, en anders toch maar niet :D

Hier trouwens een random link naar foto's en de set die je nodig zou moeten hebben voor het verschonen:
Carter ventilatie verschonen, Google zegt doe het zo

pro tip: je kan het controleren of de carter nog genoeg ventileert door na een lange rit de dipstick eruit te halen.
Als er damp via de dipstick naar boven komen werkt de ventilatie van de carter dus niet meer (correct).
[youtube][/youtube]
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door stigma »

@sdirkx:
Weet je zeker dat de handschoen test, de handschoen moet opblazen i.p.v. opzuigen?

Opzuigen klinkt logischer, vooral omdat de druk ook door de slangen zal moeten worden afgevoerd en niet via de "directe" weg naar boven.

Dit helpt ons ook een stukje verder in het "carter onderzoek" verhaal:

http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... op#p310304

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door volvoS40 »

Als een handschoen opblaast, kan hij zijn druk niet kwijt en blaast de handschoen op. = slecht
Als een handschoen vacuüm zuigt, kan hij de druk kwijt en blaast de handschoen niet op. = goed.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
sdirkx

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door sdirkx »

Hij moet juist niet opblazen inderdaad. Bij mij blijft ie dan ook redelijk neutraal qua volume.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door stigma »

Samen met volvoS40 de PCV (terecht) vervangen.


Er is een slang die kennelijk een "waternevel" injecteert/afzuigt....?
Deze nippel was TOTAAL dicht geslipt, het kostte mij een halve fles carburateur reiniger om deze opening weer open te krijgen...

Het complete inlaatspruitstuk had dermate aanslag dat ik me kan voorstellen dat de airflow enigzinz werd gehinderd.
Een kwart bus carburateur reiniger verder en ook hierna alles weer open en goed schoon (helaas heren/dames, geen foto's i.v.m. tijd(lees;daglicht)nood

Ik kan adviseren dat men vooral let op het feit dat de waterslang die aan linkerkant van het blok loopt (van het stuur gezien) dat er 2 ringetjes horen te zitten i.p.v. 1 :wall dat scheelt een hoop tijd en koelvloeistof.

Helaas kan ik nog niet zeggen dat mijn problemen zijn opgelost omdat de geleverde ringetjes voor de injectoren te smal zijn waardoor er via de injectoren behoorlijk wat valse lucht word aangezogen, dus ik moet wederom nog steeds zonder LMM rijden.
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door stigma »

sdirkx schreef:Normale prijs lijkt me:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... ather/905/
Kijk, Volvo genuine part prijs...i rest my case...ga gewoon voor origineel....
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door myalexx »

Origineel is het beste, die namaak troep zal ik niet aan beginnen !

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door stigma »

myalexx schreef:Origineel is het beste, die namaak troep zal ik niet aan beginnen !

[ Geplaatst met iPhone ] [ Afbeelding ]
Die namaak troep heb ik erin gezet.
Wat verwacht je dat er moet gebeuren in die pot?
Het is gewoon een stuk ABS, dat gebruikt de dealer ook.
Het zou mij niets verbazen als ze van dezelfde fabrikant komen...

De enige reden waarom ik die imitatie pot heb gekocht was ,omdat ik dacht dat deze pot bij Skandix goedkoper was en dat was hij dus ook (8 euro), helaas kwam ik er pas later achter hoe duur deze pot bij de dealer is maar goed, ik zou me er niet druk om maken, het is niets meer dan een holle pot.
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door stigma »

Naar het schijnt hebben wij een redelijk essentieel onderdeel vergeten te controleren voor het PVC systeem, de PTC.

VIDA zegt: doe eens gek en maak de multiriem los.

Dit gaat mij dus net even niet lukken...het los halen iig zal het probleem niet zijn :whistle
Anyone?
Laatst gewijzigd door stigma op di 14 jan 2014, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door stigma »

Het gaat dus om dit ding: PTC klep?
Dit is wel een voorbeeld van een aansluiting van een T5 van een 850 maar de opbouw van het motorblok is vrijwel gelijk aan een B420xTx.

Wat is de PTC?
Positive Temperature Coefficient heater nipple
latten
Engine off
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 18:24
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Maastricht

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door latten »

Jee mensen,

had me niet gerealiseerd dat er nog op een reactie van mij gewacht werd. :wall Heb het erg druk gehad en opende dit topic nog eens, zag dat er flink wat reacties waren inmiddels...

Hoe dan ook; bij mij leek na reiniging van de motor eea. opgelost, handschoen blaast niet op, dus lijkt nu goed te zijn. Olie en filter zijn uiteraard ook ververst, hoop dat het nu ook goed blijft :whistle
JorisLolvo
Idle
Idle
Berichten: 76
Lid geworden op: do 21 mei 2015, 23:55
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Beek

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door JorisLolvo »

Het schoonmaken van deze pcv heeft dus nooit zin en zal dus altijd vervangen moeten worden?

Voor die 28 euro is het misschien ook maar beter raadzaam om bij het demonteren te vervangen.

Ik heb mijn olie < 1000 km terug vervangen, bijna zonde voor te vervangen :P :tumbdown
JorisLolvo
Idle
Idle
Berichten: 76
Lid geworden op: do 21 mei 2015, 23:55
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Beek

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door JorisLolvo »

Zijn die setjes compleet met pakking en slangen etc.

zoiets

http://www.ipdusa.com/products/6218/115 ... v40-nedcar

ook te vinden voor onder de 160 euro,

de PCV alleen kost iets van 30 euro

die paar slangen en klemmetjes kosten toch geen 130 euro?!
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door volvoS40 »

Die slangetjes... ja.
waarvan die mooie lange er 1 is met meerdere leidingen waar water door heen gaat.... heel stug is en niet alles van plastic is.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic

Bericht door opaslof »

Die set van de link boven staat op 310 euro?
Ik denk dat ik ook de PCV zal moeten gaan vervangen. Mijn v40 phase I 2.0 met 400.000 houdt soms in bij lage toeren vermogen vragen. Vooral bij LPG (vialle). En als de aircomp aanspringt. Eenmaal op toeren lijk het wel weer goed te gaan. Verbrandt ook wat olie zo te ruiken en te peilen. En hij klinkt wat rauwer dan vroeger.
En het ECU lampje gaat af en toe aan, de rit erna is ie weer uit.
Maar voor hetzelfde geld moet ik misschien ook wel meer doen, zoals klepseals... Of zuigerveren? Er is zoveel te 'kiezen'.

Iemand idee waar te beginnen?
Gebruikersavatar
Smoker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 18:11
10
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Scheveningen

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic

Bericht door Smoker »

Is het mogelijk om de onderdeelnummers van de pakkingen/ringen e.d. te vermelden voor een V40 1.8 uit 2002?
Potje heb ik. Begrijp dat er pakkingen nodig zijn voor inlaatspruitstuk, gaskleppenhuis, stationair regeling, e.d.
Bvd.
Plaats reactie