Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic

Preventief onderhoud, APK, Intervallen, Beurten, (Distributie, multi enz)Riemen, Olie enz
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Carterontluchting en oil catch tank

Bericht door volvoS40 »

rene hebt al eens ergens gleuf ik afbeeldingen ergens neer gezet...

meen vadis verzoekjes.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: Carterontluchting en oil catch tank

Bericht door Jimipepsie »

Aha , bedankt. Ik zocht onder een verkeerd trefwoord. Dat is nog een aardige klus, om het zaakje te bekijken.
sdirkx

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door sdirkx »

Op 304050 staan een paar goede topics over alternatieve carterventilatie-setups.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door myalexx »

sdirkx schreef:Op 304050 staan een paar goede topics over alternatieve carterventilatie-setups.
Linkie ?
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door volvoS40 »

Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
sdirkx

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door sdirkx »

Super! :tumbup
Dit was wel een uitgebouwd blok zo te zien. In de auto gaat het wel een stuk lastiger vermoed ik. :whistle
Dan heb je er ook een radiator met slangen ed voor zitten...
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door volvoS40 »

sdirkx schreef:Super! :tumbup
Dit was wel een uitgebouwd blok zo te zien. In de auto gaat het wel een stuk lastiger vermoed ik. :whistle
Dan heb je er ook een radiator met slangen ed voor zitten...
valt opzich mee.
radiator zit er idd voor, maar niet bijzonder in de weg. je kunt er tussen komen met 2 handen en gereedschap.
Image

alleen bij de turbo versie's moet je de afdekplaten boven verwijderen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
sdirkx

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door sdirkx »

Er zit trouwens ook een IC, dus ruimte zal wel wat beperkter zijn. :-D
quincy
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 20 dec 2010, 20:43
13
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Tjalleberd

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door quincy »

ruimte valt wel mee hoor, alleen je inlaat demonteren is even een minder klusje voor de 1e keer (daar verkijk je je behoorlijk op).
latten
Engine off
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 18:24
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Maastricht

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door latten »

Beste mede volvo liefhebbers,

Sinds enkele dagen een probleem met m'n V40 1.8 (2002, phase II, 220000km). Olielampje begon plots te branden, oliepijl gecheckt was prima (vond het al vreemd want check dit regelmatig). Nu weet ik dat de sensor de druk en niet olievolume meet, dus dacht er zal toch wat aan de hand zijn. Lampje ging vanzelf weer uit en springt nu willekeurig aan en uit, ofwel: meestal is het uit, maar soms blijft het zeker een half uur branden ( dan ben ik meestal op plaats bestemming, nog niet verder gereden).

Naar de dealer geweest: hebben de auto uitgelezen, geen storingen, monteur dacht te beginnen met sensor te vervangen (alhoewel hij ook zei dat deze zelden kapot gaat en de oliedop eigenlijk ook nooit). Hier weinig wijzer van geworden dus. Nog maar eens een dag afgewacht en eens met stationair draaiende motor naar het oliepeil gekeken: draaide de dop eraf, olie spetterde met draaiende motor tot op de voorruit. Wordt flink lucht uit de motor geblazen daar. Hier op het forum inmiddels goed rondgekeken, m.i. staat verstopte carterontluchting op 1 qua verdenking van wat het probleem is.

Zijn er mensen die dit probleem herkennen? Of andere verklaring voor het probleem? Maak me een beetje zorgen over m'n trouwe wagen...

Gr. Gideon
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door stigma »

latten schreef:Beste mede volvo liefhebbers,
... en eens met stationair draaiende motor naar het oliepeil gekeken: draaide de dop eraf, olie spetterde met draaiende motor tot op de voorruit. Wordt flink lucht uit de motor geblazen daar.....
Dit is volgens mij een normaal gewenst effect omdat je nokken assen boven op liggen.
Er ligt voor de rest niets tussen je nokkenas en de buiten wereld als je de dop eraf draait.

Misschien dat je vanwege verhoogde onderdruk meer olie opgeworpen krijgt?
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door stigma »

Dit is een interessant artikel, aangezien mijn blokje ook een 1l 5w30 op 1000km verbrandt :)
Eerst maar eens de slangen van/naar de carter ontluchting PROBEREN te checken/reinigen.....ik moet echt eens een goeie krik gaan aanschaffen en wat beter gereedschap....en een werkplek zoeken en....en .....

afijn....de karteronluchting zit rechts voor achter de voor bumper (PH1 2.0T) correct?
latten
Engine off
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 18:24
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Maastricht

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door latten »

stigma schreef:
Dit is volgens mij een normaal gewenst effect omdat je nokken assen boven op liggen.
Er ligt voor de rest niets tussen je nokkenas en de buiten wereld als je de dop eraf draait.

Misschien dat je vanwege verhoogde onderdruk meer olie opgeworpen krijgt?
Bedankt voor je reactie!
Dus dit is normaal? Verhoogde onderdruk, wil dat zeggen dat er vuil in m'n blok zit, zeg maar in het carter? Dat is wat de lokale specialist me telefonisch vertelde, daar heb ik voor volgende week een afspraak gemaakt. Of is dit allemaal niet nodig? (Die wil het carter verwijderen, kijken waar het vuil zit)

Weet het nu ook niet meer :think
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door volvoS40 »

@ stigma
Nee, zie mijn how to, achter je inlaat spruitstuk.
Tip: aks je je inlaatspruitstuk verwijderd, vervang gelijk de pakking tussen het blok en inlaatspruitstuk.

Zie ook mijn wdb.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door stigma »

latten schreef:
stigma schreef:
Dit is volgens mij een normaal gewenst effect omdat je nokken assen boven op liggen.
Er ligt voor de rest niets tussen je nokkenas en de buiten wereld als je de dop eraf draait.

Misschien dat je vanwege verhoogde onderdruk meer olie opgeworpen krijgt?
Bedankt voor je reactie!
Dus dit is normaal? Verhoogde onderdruk, wil dat zeggen dat er vuil in m'n blok zit, zeg maar in het carter? Dat is wat de lokale specialist me telefonisch vertelde, daar heb ik voor volgende week een afspraak gemaakt. Of is dit allemaal niet nodig? (Die wil het carter verwijderen, kijken waar het vuil zit)

Weet het nu ook niet meer :think
Ik weet niet of je verhoogde onderdruk hebt maar op je ruit is wel ver aangezien het dan om de motorkap heen moet :dance

OT: ik hem mijn motor net laten lopen zonder dop en ik mag me handen wassen.....
misschien heb ik dan hetzelfde probleem maar dat vermoed ik van niet.
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door stigma »

volvoS40 schreef:@ stigma
Nee, zie mijn how to, achter je inlaat spruitstuk.
Tip: aks je je inlaatspruitstuk verwijderd, vervang gelijk de pakking tussen het blok en inlaatspruitstuk.

Zie ook mijn wdb.

[ Geplaatst met iPhone ] [ Afbeelding ]
Wat is die pot die rechts voor, achter de voorbumper dan :think
Zal ik gelijk de pakking van de stappen motor ook maar doen :dance :dance (A)
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door volvoS40 »

Evap systeem
Zie link
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... ap#p224759

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
latten
Engine off
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 18:24
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Maastricht

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door latten »

Hij mikt het inderdaad precies onder de motorkap door, zit op dat stuk kunstof onder de voorruit en ook op de voorruit zelf. Denk dat het verstandigste is de specialist toch maar even te laten kijken, wil namelijk nog wat langer van m'n V genieten (A) is het niks, ook prima, maar dan weet ik dat tenminste. En ik blijf het vreemd vinden dat m'n olielampje regelmatig aan springt.

Als iemand nog briljante tips heeft (en die zijn er vast op dit forum) hoor ik het graag!
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door stigma »

latten schreef:Hij mikt het inderdaad precies onder de motorkap door, zit op dat stuk kunstof onder de voorruit en ook op de voorruit zelf. Denk dat het verstandigste is de specialist toch maar even te laten kijken, wil namelijk nog wat langer van m'n V genieten (A) is het niks, ook prima, maar dan weet ik dat tenminste. En ik blijf het vreemd vinden dat m'n olielampje regelmatig aan springt.

Als iemand nog briljante tips heeft (en die zijn er vast op dit forum) hoor ik het graag!
@volvoS40: :wall ja en dan had ik ook nog de laatste reply daarin gehad... :wall

Je zou eens kunnen kijken wat je motor doet als je de dop eraf haalt.
Loopt hij beter zonder dop of beter met dop?
Wat gebeurd er als je motor start en laat lopen en je haalt de dop eraf, gaat ie bokken of merk je helemaal geen verschil?
sdirkx

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Bericht door sdirkx »

latten schreef:Beste mede volvo liefhebbers,

Sinds enkele dagen een probleem met m'n V40 1.8 (2002, phase II, 220000km). Olielampje begon plots te branden, oliepijl gecheckt was prima (vond het al vreemd want check dit regelmatig). Nu weet ik dat de sensor de druk en niet olievolume meet, dus dacht er zal toch wat aan de hand zijn. Lampje ging vanzelf weer uit en springt nu willekeurig aan en uit, ofwel: meestal is het uit, maar soms blijft het zeker een half uur branden ( dan ben ik meestal op plaats bestemming, nog niet verder gereden).

Naar de dealer geweest: hebben de auto uitgelezen, geen storingen, monteur dacht te beginnen met sensor te vervangen (alhoewel hij ook zei dat deze zelden kapot gaat en de oliedop eigenlijk ook nooit). Hier weinig wijzer van geworden dus. Nog maar eens een dag afgewacht en eens met stationair draaiende motor naar het oliepeil gekeken: draaide de dop eraf, olie spetterde met draaiende motor tot op de voorruit. Wordt flink lucht uit de motor geblazen daar. Hier op het forum inmiddels goed rondgekeken, m.i. staat verstopte carterontluchting op 1 qua verdenking van wat het probleem is.

Zijn er mensen die dit probleem herkennen? Of andere verklaring voor het probleem? Maak me een beetje zorgen over m'n trouwe wagen...

Gr. Gideon
Wegwerphandschoentje (latex) over de vul opening getrokken al?

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Plaats reactie