Alles mbt groot / klein onderhoud beurt voor benzine (1.8 2.0T enz

Preventief onderhoud, APK, Intervallen, Beurten, (Distributie, multi enz)Riemen, Olie enz
Feddo
Idle
Idle
Berichten: 83
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 17:28
11
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2003
Locatie: Amstelveen

onderhoudsinterval X40 bi-fuel

Bericht door Feddo »

Voorheen bracht ik mijn V40 altijd naar de Volvo dealer maar omdat dit aardig in de papieren gaat lopen breng ik hem tegenwoordig naar een niet-officiële Volvo garage. Alleen vraag ik me af of deze op de hoogte is van de onderhoudsintervallen van de bi-fuel modellen. Heeft iemand daar een overzicht van? Dan weet ik wat ik wanneer moet vervangen. Met name de onderdelen van de gasinstallatie ben ik benieuwd naar.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: onderhoudsinterval X40 bi-fuel

Bericht door volvoS40 »

de gewone garages hebben een algemeen systeem waar belangrijke info over de volvo's staan, onderhoud met de bijbehorende intervallen. Ze zijn alleen niet zo gedetailleerd als bij Volvo zelf, en omtrent gas.... ze kunnen er best kaas van hebben gegeten, maar hebben (net als alle andere onderdelen) geen origineel Volvo materiaal voor handen. Dit geld ook voor het uitlezen van je auto.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
barkie
Engine off
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 15 okt 2017, 10:43
6
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Nijeveen

Groot onderhoud doen!

Bericht door barkie »

Ik bij al 2 jaar eigennaar van een V40 1.8 van 2001 met automaatbak. Heerlijk zijn automaat :-D . Ik heb hem gekocht met 2 ton op de teller. Toen gelijk olie + filter verversd. Bij 210k km heb ik de DB riem met waterpomp en VVT tandwiel vervangen. verder niks meer aan de motor gedaan. Er staan nu bijna 225k km op de klok. Dus nu nodig tijd voor een grote onderhouds beurt. Bij het vervangen van de VVT poellie kreeg ik het idee dat de vorige eigennaren ook bijna niks aan onderhoud hebben gedaan. Ook heb ik het idee dan de DB riem er ook 210k er op heeft gezeten, want er zaten zoveel scheurtje in die riem dat heb ik niet eerder gezien. Dus ben net op tijd geweest (A)
Maar wat is wijsheid om allemaal te vervangen of te reinigen?
Motor flushen?
Gasklep huis reinigen? Gaat dat veel nut hebben?

De auto lust wel een beetje olie. een halve liter tot een hele liter op 5000 km gaat er ongeveer wel door.
Heb toen voor een 1.8 gekozen in de hoop dat het benzine verbruik niet al te veel zal zijn. Niet dus! zit op een gemiddeld verbruik van 1:8 tot 1:10. De heft van mij km zijn snelweg.
Ook heb ik het idee dat ik vermogen mis. heb het gevoel dat ik de 120pk niet haal. Maar dat kan missien ook wel komen door de automaat.
Ik heb ook gekeken voor een G3 gasinstalatie kan makkelijk voor mij uit. Alleen de inverstering van 1600 euro vind ik wat te veel voor deze oude bak.

En de olie voor de automaat is ook meer bruin dan rood. zal er ook wel al 225k km in zitten. Wijsheid om te verversen?
Ben aardig handig met sleutelen. Dus ik doe alles zelf.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Groot onderhoud doen!

Bericht door volvoS40 »

flushen is een mogelijkheid, en zijn best veel positieve verhalen over.
Olie, oliefilter vervangen doe je er daarna gelijk erbij.

Omtrent verbruik olie, en vermogen verlies.
het is best mogelijk dat je carterventilatiepotje vol drap en rommel zit.
Dit heeft best wel wat invloed. Ik zou hier ook even naar kijken en desnoods vervangen.
Is wel een leuke klus, het ding zit achter je inlaat spruitstuk.

gas en stationairregelklep schoonmaken kan nooit kwaad en kost je hooguit een pakking.
en dat merk je ook wel nadat het weer schoon is.

Bak olie vervangen kan ook geen kwaad, hoe viezer de olie (nu is bruin redelijk normaal voor oude olie) hoe meer de auto je wat te vertellen heeft, in dit geval een gebruikte auto die veel korte afstanden heeft gemaakt als woon/werk verkeer en als boodschappen wagen. Het is geen snelweg wagen geweest zeg maar ;)

Aangezien je zelf ook graag sleuteld zullen de kosten mee vallen en is het zeker de moeite waard om dat te doen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Harmjan
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 01 jan 2018, 21:26
6
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Harmjan
Locatie: Noordwolde (Groningen)

Re: Groot onderhoud doen!

Bericht door Harmjan »

hallo,

bij mij het zelfde verhaal.
ik had ook het idee dat het wel mee zou vallen maar de auto lust wel wat. en houdt er rekening mee dat dit op gas nog meer wordt. en inderderdaad die 1.8 motor heeft niet te veel over voor de automaat bak heeft weinig koppel en eigenlijk alleen boven in toeren vermogen. olie verbruik zou ik inderdaad ook bij carter ventilatie zoeken ik had het zelfde probleem en mijne zat verstopt;)

wat betreft automaat, ik heb mijne zojuist ververst bij 330.xxx zat zwarte olie in, het is wel een stuk vloeiender geworden maar achteraf was ik denk ik voor spoelen gegaan, olie voor het verversen is ook 80 euro.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Groot onderhoud doen!

Bericht door volvoS40 »

Harmjan schreef: za 13 jan 2018, 13:06 olie voor het verversen is ook 80 euro.
je kan ook voor rond de 40 tot 60 klaar zijn. Zolang de specificaties kloppen aan bak olie, maakt het verder niet gek veel uit welk merk je er in kiepert.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Groot onderhoud doen!

Bericht door PKing »

Er was toch een testje om te zien of je carterventilatie nog goed was?
Was toch latex handschoen om je olievulopening stationair en als hij hem opblaast is het niet goed...wanneer hij hem erin wil zuigen is het wel goed...

En de meeste benzinemotoren boven de 3 ton gebruiken wat olie is mijn ervaring...
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
barkie
Engine off
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 15 okt 2017, 10:43
6
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Nijeveen

Re: Groot onderhoud doen!

Bericht door barkie »

Sleutel is voor mij geen probleem. Heb ook nog een ameikaanse auto voor de hobby erbij. Daarvan het ik de motor al 2 keer uitelkaar en in elkaar gezet voor revisie. Na de eerte revisie was er een drijfstanglager kapot gedraaid. :'(
Carterventilatie ga ik zeker naar kijken. Heb vanmiddag even de slang na de luchtmassa meter losgehaald en binnen in was mooi droog.
Maar als ik de oliedop er afhaal met draaiende motor sputtert er wel olie uit. Zie allemaal wel zwarte bagger in de dop zitten. Dus een motor flush lijkt mij geen overbodige luxe. Wat is een goed merk flush? Forte? Daarna castrol er in?

Dit is de peilstok van de automaat. Zit er aan te denken om de olie eerst te verversen met cheap ass olie dan een rondje rijden en die weer te vervangen door een goede olie. Maar waar kan ik super goedkope ATF vinden? Of is 1 keer verversen voldoende. Of misschien een flush middel voor de automaat vervangen.

En bougie's is orginele van volvo zo veer beter dan een ngk's? Als ik de site van parts4sweds moet geloven wel.
barkie
Engine off
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 15 okt 2017, 10:43
6
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Nijeveen

Re: Alles mbt groot / klein onderhoud voor benzine (1.8 2.0T enz

Bericht door barkie »

Hier bij de foto's nog een keer via een andere server. waardeloos dat photobucket :swear

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Alles mbt groot / klein onderhoud voor benzine (1.8 2.0T enz

Bericht door PKing »

Ik weet niet hoe je precies bij een volvo automaat de olie peilt, bij andere automaten is het meestal met lopende motor nadat je hem door alle versnellingen heengehaald hebt en dan in zijn N.
Maar zo deden we het met name bij de amerikanen vroeger:-)

De bougies schijnen volgens zeggen beter te zijn dan aftermarket, en aangezien het prijsverschil nu ook weer niet enorm groot is, zou ik altijd voor origineel gaan daarvoor, en geloof me origineel is uit mijn mond bijna vloeken:-)

Als laatste....wat voor amerikaan? (H) (H) :afro
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
barkie
Engine off
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 15 okt 2017, 10:43
6
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Nijeveen

Re: Alles mbt groot / klein onderhoud voor benzine (1.8 2.0T enz

Bericht door barkie »

Foto van de peilstok was met de motor uit. Ging meer om de kleur van de olie.
Peilen inderdaad met draaiende motor en door de versnellingen geweest. Liefst ook nog met een warme bak. In ieder geval is dat bij de amerikaan zo.
Mijn amerikaan is een chevrolet camaro z28 van 1979. Met een 5.7liter v8 erin. Met nogal wat andere onderdelen om er vracht meer vermogen eruit te halen😁.
barkie
Engine off
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 15 okt 2017, 10:43
6
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Nijeveen

Re: Alles mbt groot / klein onderhoud voor benzine (1.8 2.0T enz

Bericht door barkie »

Vanmorgen die test gedaan met de rubberen handschoen voor de carterventilatie. De handschoen staat mooi op en neer te klapperen en word niet op geblazen. Is dat een teken dat de ventilatie nog goed is?
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles mbt groot / klein onderhoud voor benzine (1.8 2.0T enz

Bericht door MarcO »

Correct, (H)
barkie
Engine off
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 15 okt 2017, 10:43
6
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Nijeveen

Re: Alles mbt groot / klein onderhoud voor benzine (1.8 2.0T enz

Bericht door barkie »

Kijk dat is aan de eene kant mooi. Is dat niet stuk. Dan komt het olie verbruik helaas verder uit de motor. Nu al een olie boot met 225000km op de teller.
Gebruikersavatar
marcelsmit
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 21:09
6
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Marcel
Locatie: IJmuiden

Wat hoort er bij een grote beurt

Bericht door marcelsmit »

Mijn auto moet voor een grote beurt en ik ben benieuwd wat er allemaal bij een grote beurt hoort, moeten bijvoorbeeld de bougies elke grote beurt, luchtfilter, horen de remmen ook gereinigd te worden en de scharnieren gesmeerd?
Volvo V40 2.0T Sports edition
Volvo af, Ford Focus 1.0 sedan Titanium...
Gebruikersavatar
rejaatje
40forum team
40forum team
Berichten: 7002
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
10
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Renee
Locatie: Gemert

Re: Wat hoort er bij een grote beurt

Bericht door rejaatje »

Google is je vriend: https://www.winparts.nl/blog/wat-doen-z ... an-de-auto
En je kunt het uiteraard bij de garage ook vragen, als je wilt dat ze iets doen wat normaal niet bij de grote beurt hoort.
Volvo for life
DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Re: Alles mbt groot / klein onderhoud beurt voor benzine (1.8 2.0T enz

Bericht door DHVOLVO81 »

Onlangs een andere V40 2003 2.0 gekocht met 298000k op de teller. Volvo dealer onderhouden. Auto verkeerd in goede staat, maar toch het een en adere vervangen zoals:

Bougies
Kabels
Luchtfilter
Pollenfilter
Thermostaat
Temperatuursensor
Brandstofdrukregelaar. (Membraan)
En het Brandstoffilter

Nu heeft het laatste de meest opmerkelijke verandering gebracht. Ik lees dat het brandstoffilter een interval heeft van 120000km. Nu kan ik mij zo voorstellen dat dat hierdoor snel wordt vergeten. Het vervangen heeft echter een enorme positieve invloed op het brandstof verbruik. Daar we eerder altijd rond de 7.5-7.8l/100km zaten halen we nu bij normaal rijden 6.8!

Ik kan dus iedereen aanraden bij enige twijfel dit filter direct te vervangen. Makkelijk zelf te doen en geheel geen duur onderdeel!

Nog meer mensen met deze ervaring?

Plaats reactie