LUCAS (Luxury universal car assistant software)

Algemeen, Vloeistoffen (geen olie), Software, ECU, Verbruik enz
JvdZ
Idle
Idle
Berichten: 71
Lid geworden op: za 29 nov 2014, 20:17
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Raspberry Pi mini computer OBD

Bericht door JvdZ »

Aha, dat is extra functionaliteit naast de 'standaard' verbruikcijfers uit de OBD. :D Ik snap um :think

Keep up the good work. :tumbup
ivovdgrift
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:53
10
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: Doorn

Re: Raspberry Pi mini computer OBD

Bericht door ivovdgrift »

Leuk project.

Ik heb mijn verlichting nu aangestuurd mbv een arduino. Ook wordt dat, als ik een keer tijd heb hopelijk een comfort knipperlicht module.
Maar niks via OBD gedaan, momenteel 0 kennis van.

Ik lees mee!
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: Raspberry Pi mini computer OBD

Bericht door Solaire »

Leuk! Je hebt neem ik aan voor de verlichting een schakeling gemaakt met de arduino ertussen? En dan schakel je ze met licht en donker of doe je er nog iets anders mee?
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: Raspberry Pi mini computer OBD

Bericht door Solaire »

Vandaag een OBD reader binnengekregen. Wel die met een USB aansluiting, maar een bluetooth variant is inmiddels al onderweg. :tumbup De Raspberry kreeg ik gisteren binnen, doet het prima alleen is de cover door de helft gescheurd tijdens het bezorgen. Volgende week maar even achteraan gaan. :tumbdown

Om te testen even de Raspberry aan een 2A powerbank gehangen, WiFi en OBD erin en dan ziet het er zo uit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gelijk even een paar regels code geschreven om de data uit te kunnen lezen. De data valt helaas tegen, ik had gehoopt dat er meer te halen viel. De tankinhoud is bijvoorbeeld niet te bepalen. Maar dat zie ik later wel.

De volgende data komt er uit:

Code: Selecteer alles

0101: Status since DTCs cleared: {'Check_Eng  

0103: Fuel System Status: None
0104: Calculated Engine Load: 34.9019607843
0105: Engine Coolant Temperature: 26
0106: Short Term Fuel Trim - Bank 1: 0.0
0107: Long Term Fuel Trim - Bank 1: -1.5625
010C: Engine RPM: 1099.0
010D: Vehicle Speed: 0
010E: Timing Advance: -3.0
010F: Intake Air Temp: 17
0110: Air Flow Rate (MAF): 7.0
0111: Throttle Position: 10.5882352941
0113: O2 Sensors Present: 03
0114: O2: Bank 1 - Sensor 1 Voltage: 1.275
0115: O2: Bank 1 - Sensor 2 Voltage: 1.275
011C: OBD Standards Compliance: EOBD (Europe  
0121: Distance Traveled with MIL on: None
Eerst maar eens uitzoeken wat bovenstaande data allemaal wel is en wat ik er mee kan, los van het opslaan. :whistle

Voor wie geïnteresseerd is, Wikipedia heeft hier het één en ander staan.
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: Raspberry Pi mini computer OBD

Bericht door Solaire »

En dan ineens... kom je dit tegen. :jerry

Binnenkort maar eens mee aan de slag :tumbup
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Raspberry Pi mini computer OBD

Bericht door MarcO »

Die foutcodes staan ook hier op het forum

Verstuurd vanaf mijn HTC One X met Tapatalk
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: Raspberry Pi mini computer OBD

Bericht door Solaire »

Had ze nog niet gezien hier. Maar volgens mij zijn het niet alleen foutcodes maar ook codes om data uit te halen? :think
Laatst gewijzigd door Solaire op zo 22 feb 2015, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
ivovdgrift
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:53
10
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: Doorn

Re: Raspberry Pi mini computer OBD

Bericht door ivovdgrift »

Mijn arduino heb ik gewoon parallel geschakeld aan de verlichting.
Momenteel gaan de sidemarkers, achter, kenteken en mistlampen aan bij het openen van de auto met de ab. Ook blijven ze aan nadat je de auto uit zet en blijven ze 20 seconde aan nadat de auto op slot gaat.

Dit alles vereist helaas wel een aantal draadjes aftappen wat niet mijn meest favoriete bezigheid is in een auto. Het zou pas echt mooi zijn als je ergens de vrouwelijke en mannelijke connectors kan vinden voor volvo.
Dan zou je zelf mooie verloopstekkers kunnen maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: Raspberry Pi mini computer OBD

Bericht door Solaire »

Dat is inderdaad niet de meest elegante manier, maar het werkt en het is cool, mooi gedaan!

Ik ben nog rond aan het kijken wat de mogelijkheden zijn, in theorie moet je de verlichting ook kunnen schakelen via de canbus. Maar dat is voor later, eerst de gewone dingen als toerental en snelheid opslaan.

In principe wordt heel veel mogelijk als de basis functionaliteiten er zijn om data centraal op te slaan en in te kunnen zien natuurlijk.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
ivovdgrift
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:53
10
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: Doorn

Re: Raspberry Pi mini computer OBD

Bericht door ivovdgrift »

Precies. Daarom lees ik ook graag mee.
Verlichting is ook te schakelen mbv de dice dus dat moet lukken.

Dit lukt helaas wel alleen als de sleutel op contact staat, hopelijk kan dat ook als dat niet zo is!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: Raspberry Pi mini computer OBD

Bericht door Solaire »

Ben bang van niet, volgens mij werkt het CANBUS netwerk niet als de sleutel niet op contact staat. :think

Vandaag even een testrit gereden en het werkt al best goed. Hij detecteert alleen nog niet dat de motor wordt gestart of juist weer uitgaat, daar moet ik nog een oplossing voor verzinnen. Maar die komt de komende dagen wel, ik probeer er gewoon elke keer wat uit als ik de auto moet starten. Dan hoef ik hem tenminste niet een tiental keer achter elkaar te starten en te stoppen. :dance

Maar, data loggen doet hij als de beste :tumbup . Heb ook een manier gevonden om het brandstof verbruik uit te rekenen, ben benieuwd hoe goed die overeenkomt met de boordcomputer. Ook data synchronisatie van de Raspberry naar de server loopt goed, al moet die nu nog met de hand uitgevoerd worden. Al met al staan alle losse onderdelen al aardig op hun benen, hier en daar wat dingen oplossen en dan de front-end in orde brengen. En natuurlijk wachten op de GPS, dan kan ik de afstand en gemiddelde snelheid uitrekenen aan de hand van GPS data. (H)

Na de synchronisatie word je ook keurig op de hoogte gesteld van de gereden route:
Afbeelding
nvdstaaij
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 20:06
10
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Zwolle

Re: Raspberry Pi mini computer OBD

Bericht door nvdstaaij »

Oeh! interessant :O Ik denk dat ik dit goed ga volgen!
Ben je ook van plan om het voor de forum leden mogelijk te maken om er gebruik van te kunnen maken als je het af hebt?

Keep up the good work! :tumbup
Goa isn't just a music style... Goa is You! P.L.U.R!
<3 mijn V40

Webdagboek
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: Raspberry Pi mini computer OBD

Bericht door Solaire »

Ik weet nog niet wat ik er mee ga doen als het af is, in principe wil ik het best open source maken zodat iedereen er gebruik van kan maken. Er is in ieder geval al rekening gehouden met meerdere auto's en gebruikers in de web interface. :whistle
Gebruikersavatar
rejaatje
40forum team
40forum team
Berichten: 7001
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
10
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Renee
Locatie: Gemert

Re: Raspberry Pi mini computer OBD

Bericht door rejaatje »

Wauw, dat is echt ideaal. Ik vind het ook altijd interessant om te weten hoeveel benzine ik verstookt heb op een rit, maar zo nauwkeurig als dit krijg ik het natuurlijk nooit berekend. Gaaf man! :tumbup
Ook handig, die berichtgeving, voor als je auto ooit eens gejat wordt :P
Volvo for life
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: Raspberry Pi mini computer OBD

Bericht door Solaire »

Met een beetje geluk is dit verbruik nauwkeuriger dan de boordcomputer, die bijna altijd te enthousiast is. :dance
rejaatje schreef:Ook handig, die berichtgeving, voor als je auto ooit eens gejat wordt :P
Ze moesten eens durven. :swear

Het WhatsApp bericht is trouwens een extra iets, de bedoeling is om de route informatie te verwerken in deze pagina:

Afbeelding

Met GPS data erbij kun je dus precies zien waar je gereden hebt, waar je hebt stilgestaan enzovoorts (ik wil kijken of ik de lijnen kan inkleuren aan de hand van de snelheid of iets dergelijks). Het idee is dat je op de map kunt klikken en dat je dan daaronder een lijst krijgt met data die in die omgeving is opgeslagen (snelheid, toerental, koelvloeistof temperatuur, etc.). Statistieken zoals brandstofverbruik en gemiddelde snelheid komen rechts bovenin. :dance
Gebruikersavatar
rejaatje
40forum team
40forum team
Berichten: 7001
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
10
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Renee
Locatie: Gemert

Re: Raspberry Pi mini computer OBD

Bericht door rejaatje »

Ja, dat plaatje had ik inderdaad voorbij zien komen, ik vind het echt een onwijs gaaf project :tumbup
Oh en ik heb niet eens een brandstofverbruikmetertje (leuk woord voor galgje) in m'n auto, dus ik moet het altijd zelf berekenen. En dan is zoiets ontzettend nauwkeurig. Ik blijf volgen, vind het echt interessant.
Volvo for life
Gebruikersavatar
broadbeanprop
Idle
Idle
Berichten: 68
Lid geworden op: di 09 jul 2013, 15:51
10
Model: XC90

Re: Raspberry Pi mini computer OBD

Bericht door broadbeanprop »

Cool project! Deze ga ik volgen. Aangezien ik vorige week mijn raspberry pi 2 binnen heb gekregen zat ik ook te denken aan zoiets, ik heb de bluetooth obd dongle namelijk al die ik gebruik met de torque app. Je zei dat hij nog niet detecteert of de motor wel draait, maar kun je gewoon bedenken als het aantal rpm hoger is dan 0 ;) Heb je al bedacht hoe je dit uiteindelijk gaat doen met de voeding van de raspberry? Als je hem te vaak niet netjes afsluit kunnen er namelijk bestanden corrupt raken.
Volkswagen Polo 2f Coupe 1991
Volvo 460 GL 2.0i 1993
Volvo V40 1.8 Dynamic 1999
Alfa Romeo 156 Berlina 2.0 JTS 2004
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: Raspberry Pi mini computer OBD

Bericht door Solaire »

Dat van die rpm begrijp ik, maar dat is het probleem ook niet

Ik was niet echt duidelijk, maar wat ik bedoel is dat hij bij de initialisatie van de obd (bij het opstarten van de applicatie) in principe de auto moet vinden. Doet hij dat niet, of komt er ineens geen data meer binnen, verbreekt hij de verbinding tussen obd en raspberry en maakt hij de verbinding opnieuw, en dat blijft hij doen totdat er weer data binnenkomt (op die manier wordt ook gekeken of er synchronisatie uitgevoerd moet worden, dat gebeurd alleen als de auto stilstaat)
. Op de een of andere manier werkt de initialisatie alleen de eerste keer, oftewel, zodra de motor uit is geweest, opnieuw aangaat en de raspberry opnieuw verbinding zoekt gaat het mis en ontvangt bij nog steeds geen data waardoor hij blijft verbinden. Mijn beste gok voor nu is dat de synchronisatie tussen de objecten niet lekker loopt en hij de verbinding alweer sluit voordat hij kan worden gevonden (meerdere processen die naast elkaar lopen) . Maar dat blijft een gok, als ik morgen met de auto weg moet test ik het even uit.

Qua voeding draai ik voorlopig op een 10400 mah powerbank om te voorkomen dat ik me accu leeg trek. Afsluiten doe ik nu netjes vanaf afstand met het halt commando, om geen corrupte bestanden te krijgen (de database raakt sowieso corrupt als je hem abrupt afsluit). Ik heb nog geen idee voor de voeding, ik wil hem wel op de sigaretten aansteker hebben. Het beste idee wat nu in me opkomt is dat als hij verbinding heeft gehad met de server en zijn routes zijn geupload hij netjes een halt uitvoert. Moet je hem alleen weer wel met de hand aanzetten, dat is nog even een punt.

Heb het trouwens zelf op een B+ draaien, maar die quad-core lijkt me best een sterk ding.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
Gebruikersavatar
broadbeanprop
Idle
Idle
Berichten: 68
Lid geworden op: di 09 jul 2013, 15:51
10
Model: XC90

Re: Raspberry Pi mini computer OBD

Bericht door broadbeanprop »

Ah, dan begreep ik inderdaad het probleem niet goed, dan kan ik je helaas niet helpen tot ik zelf tijd heb om er mee te gaan spelen. En ik moet ook eerst nog even een bluetooth, wifi en gps stickje kopen. Welke gebruik jij en waar heb je die vandaan?
Voor de stroom had ik zelf dit dingetje al gevonden: KLIK! Hij is helaas uitverkocht, maar op dit linkje kun je hem kopen wanneer hij weer beschikbaar is: KLIK!
Ik heb helaas nog geen tijd gehad om met de Pi 2 te spelen, maar ze beweren dat hij 6 keer zo snel is als de B+, wat ook eigenlijk de enige rede was dat ik hem kocht. Ik heb namelijk ook de oude model B, die met nog maar 256MB geheugen, en die vond ik veel te traag dus die ligt momenteel ergens stof te happen (gezien de prijs mag ik uiteraard niet klagen).
Volkswagen Polo 2f Coupe 1991
Volvo 460 GL 2.0i 1993
Volvo V40 1.8 Dynamic 1999
Alfa Romeo 156 Berlina 2.0 JTS 2004
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: Raspberry Pi mini computer OBD

Bericht door Solaire »

Heb het al opgelost, het was inderdaad een synchronisatie probleem. Hij detecteert nu netjes als de motor aan of uitgaat. :dance

Dat stroom dingetje ziet er goed uit, alleen zou ik hem dan wel alleen voor het starten gebruiken en niet voor het stoppen, omdat je daarna nog je synchronisatie wilt doen. :think

Ik heb deze Bluetooth adapter besteld, deze GPS (voor 31.99$, volgens mij klopt er iets niet helemaal daar op het moment) en ik heb deze WiFi adapter in gebruik. Bluetooth en GPS moet ik nog afwachten of het naar behoren werkt, maar daar ga ik wel vanuit. Vandaag ook de OBD bluetooth adapter binnengekregen, vanmiddag even met mijn telefoon testen. :dance

Ik heb de Raspberry 2 zelf nog niet in mijn handen gehad, ik doe calculaties aan de kant van de server dus de Raspberry heeft niet veel rekenkracht nodig. Het lijkt me wel een heel leuk ding voor andere dingen omdat je een stuk meer rekenkracht hebt met 4 cores. Ik ben erg benieuwd hoe hij presteert in de praktijk. Er ligt hier ook nog ergens een oud model met 256 MB geheugen, het enige nadeel daaraan is dat er maar 2 USB poorten inzitten, anders had ik hem wel gebruikt (heb er 3 nodig).
Plaats reactie