Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Algemeen, Vloeistoffen (geen olie), Software, ECU, Verbruik enz
ArjanZ
Engine off
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 11:16
10
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Amsterdam

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Bericht door ArjanZ »

update: de nieuwe pomp is vandaag alweer gesneuveld. Heeft t welgeteld 5 dagen volgehouden. Andere vestiging van de garage gebeld. Daar kwamen ze zelf met het vacuüm trekken van de tank en dat dat hoogstwaarschijnlijk koolstoffilter moet zijn. Komt niet heel vaak voor, maar hoofdmonteur was redelijk zeker van zn zaak. Krijg nieuwe dop, pomp en gratis diagnose van filter. Garantiewerk. Als filter verzadigd is en vervangen moet worden, betaal ik dat wel :( Overigens met korting op arbeidsloon. Redelijke tegemoetkoming, vind ik. Als uit diagnose blijkt dat het niet t filter is, kijken ze naar evapklep en betaal ik dus niets voor diagnose. Maar ja, die evapklep is ook niet gratis. (waar moet je dan aan denken)?

Heeft iemand anders ervaring met verzadigd filter en wat is hier dan de oorzaak van? Bestaat het risico dat deze door een andere oorzaak weer in mum van tijd verzadigd is, of is dat simpelweg ouderdom (model 2004) en is deze na 10 jaar weer aan de beurt?
sdirkx

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Bericht door sdirkx »

EVAP-klep moeten ze gewoon met de tankdop tegelijk vervangen. Paar tientjes extra.
Waar zit 't koolstoffilter (Ph2) dan waar 't nu opeens over gaat?
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Bericht door myalexx »

sdirkx schreef:EVAP-klep moeten ze gewoon met de tankdop tegelijk vervangen. Paar tientjes extra.
Waar zit 't koolstoffilter (Ph2) dan waar 't nu opeens over gaat?
Op je tank volgens mij ?

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Bericht door stigma »

myalexx schreef: Waar zit 't koolstoffilter (Ph2) dan waar 't nu opeens over gaat?
Onder de voorbumper, waar deze al sinds 1996 zit:

Afbeelding
sdirkx

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Bericht door sdirkx »

En daar moet de voorbumper er dus perse voor af? :whistle :wall
Ik ga weer bijna tanken met m'n nieuwe tankdop, dus zal laten weten of ik nog steeds onderdruk heb in m'n tank. Nog steeds niet helemaal duidelijk of dit nu 'normaal' is of niet.
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Bericht door stigma »

sdirkx schreef:En daar moet de voorbumper er dus perse voor af?
Dit is correct :tumbup
Bumper eraf
sdirkx

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Bericht door sdirkx »

Nou, net getankt met nieuwe tankdop (en Pierburg-klep + zwaardere terugslagkleppen waren al vervangen).. nog steeds behoorlijk wat gesis (onderdruk waarschijnlijk)... dus denk eigenlijk dat het wel normaal is. Heb verder geen klachten oid.

Wat zouden dan de symptomen moeten zijn bij een koolstoffilter wat aan vervanging toe is? Is dat wel duidelijk?
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Bericht door volvoS40 »

Als je leest stotterde de wagen o.a bij een volle tank

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Bericht door myalexx »

volvoS40 schreef:Als je leest stotterde de wagen o.a bij een volle tank

[ Geplaatst met iPhone ] [ Afbeelding ]
En wat als je gesis hoort bij tankdop losdraaien?
Want dat hoort niet.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Bericht door stigma »

Waar komt het trouwens vandaan dat dit niet hoort?
Ik kan me geen auto bedenken die ik in de afgelopen 16 jaar heb gereden waar dit gesis niet is.
Volgens mij is het compleet normaal.

De druk in tank bouwt op en de overdruk word afgevoerd via het EVAP systeem (neem ik aan).
Enige druk zal er altijd (moeten?) zijn.
Je zult het ook vaker merken bij langere dan korte ritten.

De titel gooit het (visuele) denk proces in de war.
De tankdop zuigt geen vacuüm maar word er juist uitgeduwd.

Als het vacuüm zou zuigen...zou er niets af te zuigen zijn.
Vacuüm is het absolute ontbreken van materie (in dit geval lucht) en daar is dus niets aan af te tappen.

Als de titel zou kloppen, zou de tank willen imploderen i.p.v. exploderen.
sdirkx

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Bericht door sdirkx »

Het gaat niet om vacuum in de zin van helemaal geen lucht. Er kan best (onder)druk (bv n halve bar) staan op de ruimte lucht boven het brandstofniveau in de tank. De onderdruk bouwt waarschijnlijk op naarmate de brandstof eruit wordt gepompt / tankt leger raakt.
Ps wanneer je een turbodrukmeter zou hebben zou je weten dat bij stationair ook n vacuum van circa -0,5 bar zou zijn in je inlaat.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Bericht door stigma »

sdirkx schreef:Het gaat niet om vacuum in de zin van helemaal geen lucht. Er kan best (onder)druk (bv n halve bar) staan op de ruimte lucht boven het brandstofniveau in de tank. De onderdruk bouwt waarschijnlijk op naarmate de brandstof eruit wordt gepompt / tankt leger raakt.
Ps wanneer je een turbodrukmeter zou hebben zou je weten dat bij stationair ook n vacuum van circa -0,5 bar zou zijn in je inlaat.

[ Geplaatst met Android ] [ Afbeelding ]
Mooie onderbouwing.

Dus jij geeft aan dat door de onderdruk er een halve bar aan zuig kracht in de tank ontstaat door het EVAP systeem?, als dat zo zijn zou het moeilijker zijn om de dop eraf te krijgen denk ik.
Thermo dynamica speelt hier namelijk ook nog een rol, de wrijving tussen de constante opwarmende lucht zou ook voor expansie moeten zorgen i.p.v. zuiging (als mijn natuurkunde mij niet in de steek heeft gelaten)

Aan de andere kant geef je sowieso dus zelf aan dat het gesis hoe dan ook normaal is dus dan vraag ik mij af waarom je een andere tankdop hebt gekocht?
sdirkx

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Bericht door sdirkx »

Je negeert de woorden 'bv' en 'ik denk'. Ik heb geen metingen gedaan dus het blijft 'n beetje gissen.
Tankdop was gewoon een keer aan vervanging toe (afdichtingsrubber was uitgedroogd: zie foto). Ik vervang wel s vaker wat preventief. Kan geen kwaad en zijn de kosten niet.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
ArjanZ
Engine off
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 11:16
10
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Amsterdam

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Bericht door ArjanZ »

Mijn andere auto's hadden dat ook inderdaad, muv mn vorige wat een nieuwe leaseauto was. Bij mijn V40 neemt het extreme gevolgen aan. Bij losdraaien van de dop, hoor je de tank uitzetten (kraken) naast een enorm lang gesis, wat wijst op implosie. Gevolg: brandstofpomp en vlotter worden in elkaar gedrukt. Met weer als gevolg een slechtwerkende en op den duur defecte brandstofmeter. Koolstoffilter kan de oorzaak zijn, maar las op Volvo forum ook dat dat weer wordt veroorzaakt door een niet goed werkende evap-klep. Mooi rijtje van oorzaak-gevolgproblemen dus. Heb dinsdag een afspraak bij garage. Ze gaan nu deze hele rits onder de loep nemen. En ik blijf er dit keer bij! Heb overigens nieuwe tankdop gekregen. Maakt in mijn geval niets uit.

Overigens valt het stotteren van de auto bij mij mee. Sterker: heb daar bijna nooit last van.

Keep you posted.
sdirkx

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Bericht door sdirkx »

Kwam toevallig de 'koolstofpot' tegen met het vervangen van m'n mistlicht:

Afbeelding
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Bericht door stigma »

sdirkx schreef:Je negeert de woorden 'bv' en 'ik denk'. Ik heb geen metingen gedaan dus het blijft 'n beetje gissen.
Tankdop was gewoon een keer aan vervanging toe (afdichtingsrubber was uitgedroogd: zie foto). Ik vervang wel s vaker wat preventief. Kan geen kwaad en zijn de kosten niet.

[ Geplaatst met Android ] [ Afbeelding ]
OFF T.
Met gissen kan je bezig blijven, tenzij je het zelf aan de test kan brengen :vertag
Ik probeer constructief te zijn met onderbouwde feiten, dat is niets persoonlijks (A)
Preventieve handelingen zijn uiteraard alleen maar beter in de praktijk :tumbup


Wat betreft de opmerking over de Turbo en een negatieve druk op de inlaat, dit komt omdat, wanneer de turbo afblaast (of retour gaat naar een interne dump) dan word de lucht met een redelijk geweld de "andere kant" opgeschoten en word de lucht door de snelle onderdruk eruit geperst wat heel even een vacuüm creëert.
Dat is wat dus heel even je turbo meter laat zien bij het afblazen (negatieve bar), dit is echter geen constante waarde.

ON T.
Mooie foto van de pot :tumbup
Kon jij hem daar los maken?, dat zou mij de "volgende" keer een hoop gezeur besparen (en clipjes :whistle )
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Bericht door myalexx »

Guys, jullie zijn goed in natuurkunde blijkbaar..
Kunnen jullie mij nader verklaren waarom ik dit gesis bij m'n v40 wel heb, maar nog nooit bij een andere auto.. Geen enkele..

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Bericht door stigma »

myalexx schreef:Guys, jullie zijn goed in natuurkunde blijkbaar..
Kunnen jullie mij nader verklaren waarom ik dit gesis bij m'n v40 wel heb, maar nog nooit bij een andere auto.. Geen enkele..

[ Geplaatst met iPhone ] [ Afbeelding ]
Bij geen enkele auto? ja dat kan ik wel verklaren:
Baader-meihof fenomeen.

De reden waarom het in principe bij elke auto gebeurd is dus thermo dynamica maar dat heb ik gisteren al uitgelegd.
Dit is de eerst google hit:
http://answers.yahoo.com/question/index ... 926AAonVML
testkees
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 10:34
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2003
Locatie: Heemskerk

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Bericht door testkees »

ik weet niet beter, de afgelopen 25 Volvo jaren sissen mijn 340, 440, v40 1.8, en nu de laatste ook, maar ik rij de tank ook nagenoeg leeg :whistle de laatste 3 allen op LPG
sdirkx

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Bericht door sdirkx »

stigma schreef: Wat betreft de opmerking over de Turbo en een negatieve druk op de inlaat, dit komt omdat, wanneer de turbo afblaast (of retour gaat naar een interne dump) dan word de lucht met een redelijk geweld de "andere kant" opgeschoten en word de lucht door de snelle onderdruk eruit geperst wat heel even een vacuüm creëert.
Dat is wat dus heel even je turbo meter laat zien bij het afblazen (negatieve bar), dit is echter geen constante waarde
Niet waar dus. Vacuumdruk bij stationair is er altijd bij n goed werkende motor. Installeer zelf maar n meter. Meten is weten zoals je zelf zegt.....

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Plaats reactie