Pagina 6 van 6

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Geplaatst: wo 15 jan 2014, 20:30
door stigma
sdirkx schreef:
stigma schreef: Wat betreft de opmerking over de Turbo en een negatieve druk op de inlaat, dit komt omdat, wanneer de turbo afblaast (of retour gaat naar een interne dump) dan word de lucht met een redelijk geweld de "andere kant" opgeschoten en word de lucht door de snelle onderdruk eruit geperst wat heel even een vacuüm creëert.
Dat is wat dus heel even je turbo meter laat zien bij het afblazen (negatieve bar), dit is echter geen constante waarde
Niet waar dus. Vacuumdruk bij stationair is er altijd bij n goed werkende motor. Installeer zelf maar n meter. Meten is weten zoals je zelf zegt.....

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Ik heb geen drukmeter nodig en zal dit ook niet gaan aanschaffen voor dit topic.
Zoals je hebt gelezen gaan mijn onkosten naar iets meer prioritaire zaken.
Ik neem aan dat je het zelf al hebt getest dus, ik ga in dit geval van je uitspraak uit.

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Geplaatst: di 21 jan 2014, 11:37
door ArjanZ
Diagnose vanmorgen gesteld. Volgelopen koolstoffilter. Die zijn in NL niet voorradig dus 2 weken wachten op levering uit Zweden. Zou het dan eindelijk opgelost zijn? Voor de zekerheid wordt Evap-klep ook gecontroleerd bij verwisselen filter. En dan weer probleemloos rijden!?

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Geplaatst: di 21 jan 2014, 11:40
door EnigmaEll
Vant weekend ook een lichte sis bij het opendraaien van de dop.
En verder niets aan de hand. Maar het blijft vreemd dat ie dat soms doet.

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Geplaatst: di 21 jan 2014, 12:15
door stigma
ArjanZ schreef:Diagnose vanmorgen gesteld. Volgelopen koolstoffilter. Die zijn in NL niet voorradig dus 2 weken wachten op levering uit Zweden. Zou het dan eindelijk opgelost zijn? Voor de zekerheid wordt Evap-klep ook gecontroleerd bij verwisselen filter. En dan weer probleemloos rijden!?
Mooi dat het dan eindelijk duidelijk is maar dan vraag ik mij wel af, volgelopen met wat?
De "collector" wordt alleen gebruikt als tussenstation, dat betekend dus dat er meer dan dampen werden meegevoerd?

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Geplaatst: za 04 mar 2017, 00:22
door poeskat
Ben ook bezig met dezelfde diagnose te stellen. Heb de tankdop al vervangen en de brandstofpomp omdat bij mij door de vacuüm niet het draadje was gebroken ( zoals vele keren daarvoor wel) maar nu de connector waar het draadje aan vast gesoldeerd zat. Resultaat......een half uur wachten op mijn vader met een sleepkabel omdat ie niet meer liep.
Ga morgen de pierburg solenoid vervangen. Daarna kijken of ik het koolstoffilter ook moet gaan vervangen ( volgens dealer grapje van €173,-). :O

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Geplaatst: za 04 mar 2017, 16:03
door poeskat
Vandaag mijn Pierburg Solenoid, of terwijl tankontluchtingsventiel bij de motor aan de radiator vervangen. Ook stuk brandstofveilige slang vervangen naar het motorblok. Helaas na een stukje autobaan van nog geen 5 km. toch weer flink gesis als ik de tankdop losdraai. :swear
Zou ik nu echt het koolstoffilter moeten vervangen. Het vacuum in mijn tank zorgt nl. voor abnormale samenpersing van mijn brandstofpomp waardoor mijn draadjes steeds afbreken op het soldeerpunt. Al nieuwe tankdop gekocht, nu Pierburg Solenoid klep, en nieuwe brandstofpomp omdat draadje en ijzeren lipje waar de draad aan gesoldeerd zit helemaal is afgebroken. Zo gaat het wel erg in de papieren lopen. :tumbdown

Benzinetank bouwt vacuum op

Geplaatst: zo 02 jul 2017, 13:24
door Knarvel
Goedendag forumgenoten,
Telkens als ik tank, valt mij op dat als ik de tankdop openmaak er een (sterke?) onderdruk vereffent wordt. Lijkt mij niet normaal, en dus vraag me dus af of en zo ja waar de tank een ontluchtings-aansluiting heeft.
Heb een groene 5-deurs V40 met 1,8l benzinemotor, Bj 99.

Re: Benzinetank bouwt vacuum op

Geplaatst: zo 02 jul 2017, 14:43
door krismazur
Deze wagens hebben evap systeem
Staat veel beschreven op het forum
Even doorzoeken dan klm je snel achter hoe en wat

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Geplaatst: za 22 jun 2019, 12:53
door marcelsmit
Ik heb laatst mijn auto een beurt en apk laten geven en meteen gevraagd of ie wilde onderzoeken waarom ik soms een benzinelucht in het interieur rook. Hij keek achter de kap boven het bijrijders voorwiel en vond daar een slangetje met een scheur erin. Hij heeft er een andere slang op gedaan. Nu viel mij alleen laatst op na het tanken dat de benzinemeter naald op het laatste punt bleef staan als voor het tanken, terwijl de tank toch echt vol was. Later heb ik af en toe de benzinedop eraf gedraaid en dan hoor je zoveel lucht de tank in lopen door vacuum en zelfs hoor je de tank kraken. De benzinemeter doet het nu af en toe wel en af en toe niet.

Lang verhaal kort:
Slangetje vervangen en daarna vacuum in de tank en benzinemeter die het niet meer goed doet.
Welke richting moet ik op gaan zoeken?

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Geplaatst: di 25 jun 2019, 13:30
door jbruijs
De benzine meter wordt aangestuurd door de pomp. Daar zit een "floater" op. Die geeft de stand door. Wat nogal eens wil gebeuren is dat of de floater (vlotter geloof ik in NL) niet meer goed gangbaar is waardoor deze blijft hangen of dat de draadjes op de pomp niet meer goed vast zitten. Is al meer over geschreven op het forum.
Je kunt dit alles checken door de pomp (zit onder je achterbank) eruit te halen. Het is wel aan te raden dit te doen bij een bijna lege tank, om zo min mogelijk brandstof in de auto te knoeien.

Vacuüm heeft te maken met evap systeem. Ook daar is, onder andere in dit topic, al het een en ander over geschreven. Dat je dit eerst niet had kan simpel weg komen door het gescheurde slangetje dat is vervangen. Als een slang lek is, is het geen gesloten systeem meer dus vacuüm vrijwel onmogelijk. Nu het slangetje gemaakt is, kan er wel weer een vacuüm opgebouwd worden.
Voor zover ik weet is dit verder niet schadelijk en komt het door de onderdruk van je motorblok. Je zou natuurlijk het hele evap systeem na kunnen lopen maar of dat meerwaarde heeft kan ik niet zo goed beoordelen. Dat ligt ook aan de mate waarin en hoe het voorkomt bij jouw auto. Bij mijn auto gebeurd het soms vooral bij warme weersomstandigheden en hele lange stukken rijden. Ik maar me er geen zorgen om.

Re: Benzinetank bouwt vacuum op

Geplaatst: za 30 mei 2020, 12:47
door taxi2hb
Hallo forum,

Sinds eind 2017 rijd ik S40 2002 zonder problemen (zie 'even voorstellen')
Echter sinds het begin van deze bijzondere tijden zijn deze problemen ontstaan
Ik rijd met tussenpozen van 2 a 3 weken stilstand
De garage zegt: rust roest

De eerste rit na lange stilstand, merkte ik dat de bezinemeter 'leeg' gaf terwijl ik
op zeker nog €30 aan benzine in de tank had (laatste vorig getankte beurt)
Tijdens het rijden springt de meter weer naar normaal en blijft werken gedurende de rit
Ik vond het OK zo, zolang hij maar aangaf, totdat hij er mee ophield bij een volgende rit
Ik tankte toen naar verreden km's en dat was natte vingerwerk, dusdanig dat bij volgende
tankbeurten de vulpistool 'vol' aansloeg
Daarna zijn de problemen ontstaan
Bij ritten op provinciale wegen met 50-60 km begint de auto plotseling te 'bokken'
tot aan totaal afslaan bij nadering stoplicht

Op dit forum het probleem gevonden van de benzinemeter/pomp en 'zwarte draadje'
Met deze wijsheid naar de garage getogen
Zij hebben de pomp gedemonteerd, maar niks geen gebroken draadjes en aan de unit
was verder niets te zien
Aangezien zij niets konden doormeten, een nog werkende van de sloop gehaald
Alles leek weer normaal te werken, en de meter gaf 'vol' aan (laatste tankbeurt)
Echter.. na een proefrit bleek de auto nog steeds van tijd tot tijd te 'bokken' met
soms afslaan bij nadering rood stoplicht
Terug in de garage hebben ze de benzinefiler onder bij de tank vervangen, die zou
mogelijk niet meer goed werken
Onder de auto meekijkend, wees ik de monteur op een flink ingedeukte tank!!? :O
Ik heb toen de benzinedop onder luid vacuum gesis losgezet, maar de tank bleef
zijn vervormde toestand houden
Ik durf niet de snelweg op, maar op provinciale wegen rijd hij weer normaal, echter
wel met losse benzinedop

De volgende stap bij de garage is dus het EVAP systeem en de Pierburg regelklep
Want iets trekt toch teveel vacuum en losse bezinedop is niet hoe het e.e.a. moet werken (meer kans op vochtopbouw in de tank)

Ben benieuwd naar jullie reacties!
PS hoe krijg ik de tank weer in vorm?

Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Geplaatst: za 30 mei 2020, 14:16
door MarcO
Dus je benzine meter probleem is opgelost?
Heb je de bougies al nagekeken en eventueel vervangen voor originele volvo bougies? Bobines of de kabels kunnen ook problemen.
Heb je ook een motorstoring lampje?

Heb je een foto van de tank? Want onderdruk in je tank is wel normaal als het niet te extreem is.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk



Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank

Geplaatst: di 02 jun 2020, 19:34
door taxi2hb
Benzinemeter op het dashboard werkt weer normaal
ik krijg geen motorstoringslampje, wanneer het inhouden/bokken plaatsvindt
Bougies en derg. nog niet nagekeken
Ik heb geen foto van de tank, binnenkort ga ik weer naar de garage en zal een foto nemen